Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 930 880
  • 4 368
Suosikkijoukkue
Ilves
Et suoranaan minulta kysynyt mutta tulenpahan taas pätemään. Jos sinulta löytyy ystäväpiiristä kaveria joka on ns alan mies hän tuskin ottaa tuollaisesta mitään, jokaiselta hitsarilta ei valuraudan hitsaus kuitenkaan onnistu. Kukaan tuskin myöskään netissä ilmoittaa korjailevansa tuollaisia, mutta jos kaupunkiolosuhteissa olet, niin itse kysyisin jostain pienestä metalliverstaasta. Hommana tuo on kuitenkin niin pieni että en usko että tuosta kehtaa kukaaan yli satasta ottaa. Miehestä toki riippuu, mutta ei tuohon nyt kukaan yli tuntia saa menemään. Jotkut vanhat moottori- ja autokorjaamot ovat hitsailleet valurauta lohkoja, sieltäkin voisi löytyä joku vanha seppä. Otat sen kipon käteen ja näytät jossain josta luulisit osaavan miehen löytyvän, kyllä hän sitten sanoo onnistuuko valuraudan hitsaus vai ei.

Edit. Loppuun voi vielä kertoa teese itse konstin. Ostat kaupasta tuubin tällaista http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2237 ei vastaa missään olosuhteissa hitsattua, mutta on tuon hinnan vuoksi kokeilemisen arvoinen temppa, kaikenlaista noilla tuubeillakin on tullut joskus paikattua. Ei niin varma jos on tarkoitus paljon lämmitellä sitä pataa.

Tuon Plastic Paddingin käyttö voi olla ns hasardi hommia vaan. Jos meinaan jkm aikoo aidosti käyttää pataa niin voi tulla kohta taas vesi pesään.

Itse asiassa tuollaisella nikkeli/rauta-puikolla hitsaus ei tällaisessa pienessä hommassa vaadi mitään luokkahitsarin ominaisuuksia. Pienet palot, vasartaminen ja ennen työtä halkeaman/railon putsaus.

Kuten tuossa jo mainittiinkin,joku vanhan kansan moottorikorjaaja tms tekee homman takuulla max 100 €:lla.

Valuraudatkin on pääsääntöisesti tehty kohtuu hitsattaviksi, toki vanhoissa valuraudoissa voi olla hiukan enempi hiiltä sekä epäpuhtauksia kuten piitä, fosforia jne jotka voivat hiukan "räiskiä".

Mutta tuo kuvan mukainen pata näyttää olleen sen verran paljon käytössä että myös useaan kertaan tapahtuneet lämmittelyt ovat myös muokannneet pohjan alueen kiderakennetta jonkin verran.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Haarukka on aika iso. Sanoit että putki/sähköhommia ei tarvi tehdä? No eikö tuossa kuitenkin tule uudet vesikalusteet eli hanat, altaat, onko wc-pönttöä? Miten valaisu katossa, peilikaapissa jne? Vai onko joku joka tekee?

Tarkoitin siis, ettei tarvitse tehdä mitään muutostöitä putkiin tai sähköihin, asennukset tottakai. Ja tosiaan, wc-pönttö unohtui listalta. PK-seudulla asutaan.

Rivitalosta kyse, jossa jokainen osakas vastaa itse märkätiloista. Tässä tilanteessa ei taida talonyhtiö osallistua millään muotoa vesieristyksen kustannuksiin? Tässä tapauksessa, lattialämmitys olisi tietysti järkevää asentaa.

Purkutyöt ja kaikkien tarvikkeiden hankinta hoituisi itse tehtynä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Tuon Plastic Paddingin käyttö voi olla ns hasardi hommia vaan. Jos meinaan jkm aikoo aidosti käyttää pataa niin voi tulla kohta taas vesi pesään.

Pitää paikkansa, siksi sanoinkin ettei vastaa missään suhteessa hitsattua, pitää kuitenkin aina antaa ihmisille vaihtoehtoja. Lisäksi noissa keinometalleissa se että jos ei toimi, joudut sen aika hyvin taas rapsuttelemaan puhtaaksi että siihen voi hitsailla. Ilmanmuuta kuitenkin kannataa se hitsauttaa, koska hinta pitäisi olla ihan kymppejä vain. Hinta ja tulos riippuu ihan siitä millaisen sepän löydät.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarkoitin siis, ettei tarvitse tehdä mitään muutostöitä putkiin tai sähköihin, asennukset tottakai. Ja tosiaan, wc-pönttö unohtui listalta. PK-seudulla asutaan.

Rivitalosta kyse, jossa jokainen osakas vastaa itse märkätiloista. Tässä tilanteessa ei taida talonyhtiö osallistua millään muotoa vesieristyksen kustannuksiin? Tässä tapauksessa, lattialämmitys olisi tietysti järkevää asentaa.

Purkutyöt ja kaikkien tarvikkeiden hankinta hoituisi itse tehtynä.

Itselläni meni noin 3500 € kylpyhuoneremonttiin. Sinne uusittiin myös sähköt ja valaistus.

Tampereen alueella kulut suurin piirtein näin:
- Sähkömies + putkimies 1000 €
- Laatoittajat n. 1500 €
- Tarvikkeet 1000 €

Itse purin ja asensin uuden katon. Materiaalit ostin itse. Kalusteita ei kylphuoneessa ole, mutta uusiksi meni saunan ovi + kylpyhuoneen ovi sekä suihkut.

Toki haitari on iso ja tuohon summaan kannattaa laittaa varuiksi vielä n. 1000 € päälle. Kannattaa kysellä valmiiksi tarjoukset eri firmoilta ja esimerkiksi laatoitusalan erikoisliikkeistä löytyy yksittäisten laatoittajien käyntikortteja, jotka ovat usein edullisempia kuin isompien firmojen listoilla olevat.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
On niitä kaakelimaaleja. Jos lattialla on säännöllisesti vettä (esim suihku) tai rasitus on jonkunlaista (kuivat asuintilat; keittiö, eteinen, olohuone ym) niin ei nuo pysy, väittäisin. Yksi tuttu maalasi lattiakaivottoman vessan lattian kaakelimaalilla, ja kyllä se siinä sen pari vuotta ainakin pysyi, mutta matto oli kulkuväylällä.

Meillä on okt:ssa maalattu edellisen omistajan toimesta kodinhoitohuoneen lattia ja seinät tuollaisella kaakelimaalilla. Seinissä pysyy hienosti, mutta lattiasta irtoaa heti jos on yhtään kauemmin kosteutta pinnalla. En tiedä johtuuko huonosta pohjamaalauksesta vai mistä. Joku tartuntamaali tuonne alle on kuulemma laitettu, mutta olisiko edellinen omistaja sitten laittanut liian vähän sitä. Itse ajattelin maalata lattian jossain vaiheessa uudestaan ja pitänee sillon kysyä joltain ammattilaiselta kunnon ohjeet jotta saa pysymään maalin lattiassa paremmin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko muuta keinoa saada lattialaatasta toisen värinen kuin vaihtamalla se?

Laatoittamalla vanhan päälle? Tilasta toki riippuen... Annan lisätietoa, jos on harkittava vaihtoehto.
 

J.Petke

Jäsen
Itse ajattelin maalata lattian jossain vaiheessa uudestaan ja pitänee sillon kysyä joltain ammattilaiselta kunnon ohjeet jotta saa pysymään maalin lattiassa paremmin.

Märkätilan lattialaattojen maalaamiseen ei ole mitään pysyvää vaihtoehtoa. On vain huonoja vaihtoehtoja ja vielä huonompia vaihtoehtoja. Hieman myös itseäni hirvittäisi tilanne, että kaivosta nousee kosteus vesieristeen ja laatan väliin eikä pääse kuivumaan oikein mitenkään kun kummallakin puolella on kalvo.

Toisekseen, lattian (ei laatta) maalaukseen on vain kiiltäviä tai helvetin kiiltäviä vaihtoehtoja. Kiiltävä lattia+saippua+vesi=kipu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
^Todennäköisesti näin. Yksi vaihtoehto äänen aiheuttajaksi voisi myös olla sulkuventtiili joka ei ole kokonaan auki. Eli siis tuollaisia löytyy kaksi ennen hanaa, niissä pitää olla tuo ruuvi juuri noin päin, eli putken suuntaisesti.

Onko ääni sama kylmällä ja kuumalla vedellä? Jos on, niin vika ei varmaan ole tässä.
 

Cassu

Jäsen
Laatoittamalla vanhan päälle? Tilasta toki riippuen... Annan lisätietoa, jos on harkittava vaihtoehto.

Kyseessä on keittiön lattia joten vanhan laatan purkaminen on hankalaa koska keittiön kaappeja ei vaihdeta, samoin vanhan päälle uusi laatta ei onnistu koska puulattian ja laatan välille tulisi liian iso korotus
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kyseessä on keittiön lattia joten vanhan laatan purkaminen on hankalaa koska keittiön kaappeja ei vaihdeta, samoin vanhan päälle uusi laatta ei onnistu koska puulattian ja laatan välille tulisi liian iso korotus

Nykyisin saa aika ohuita laattoja, jopa 5mm. Tuollainen sauma menee ihan eritasolistalla piiloon. Tietenkin tällainen ratkaisu joitakin häiritsee, mutta kyllä niitä tehdään.
 

Sambody

Jäsen
Kuka kertoisi, mistä johtuu vesihanan viheltäminen vettä valuttaessa? Kukaan tutuista ei osaa tähän vastata. Outo juttu.

Riippuu hanasta, mutta on joskus tullut vastaan, että hanan säätöosassa on ns. paskaa ja sen takia hana pitää hirveää mekkalaa. Ensin tarkastaisin ihan poresuuttimen sen jälkeen vesisulut ja jos vieläkin pitää meteliä niin sitten hanan säätöosa vaihtoon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko jengillä kokemusta miten näistä vinyylikorkkilattioista? Yhden huoneen laminaatti menee maalauksen yhteydessä nyt uusiksi ja harkitsen vaihtarina vinyylikorkkia. Talo on parikymmentä vuotta vanha ja muutamat remontit nähnyt, parketin ja laminaatin laitosta on omakohtaisia kokemuksia niin, että teen homman itse.

Pros/cons käytön ja/tai asennuksen kannalta? Sen olen hahmottanut, että hiukan kalliimpaa matskua on.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko jengillä kokemusta miten näistä vinyylikorkkilattioista? Yhden huoneen laminaatti menee maalauksen yhteydessä nyt uusiksi ja harkitsen vaihtarina vinyylikorkkia. Talo on parikymmentä vuotta vanha ja muutamat remontit nähnyt, parketin ja laminaatin laitosta on omakohtaisia kokemuksia niin, että teen homman itse.

Pros/cons käytön ja/tai asennuksen kannalta? Sen olen hahmottanut, että hiukan kalliimpaa matskua on.

Vinyylikorkkilla on pari hyvää puolta, ulkonäkö ja lämpö(varauksin parempi kuin laminaatti esim). Saakelin mukava jalan alla ja jos löytyy kuosi joka miellyttää niin aina parempi. Näitähän on vaikka minkä sävyikseksi sävytettyinä.
Kulutuskestävyysluokka on paremmissa 23 eli kova kotikäyttö. Tarkoittaa että pitäisi kestää mm eteisessä ja muualla missä kulutus on kovempaa.
Jos laminaattia asentanut niin ihan yhtä helppoa nämä pontilliset nykyään ovat.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitokset kaikille teille, jotka vastasitte mun kysymykseeni viheltävästä vesihanasta. Nyt ollaan, tai sanotaanko paremmin, miesystäväni katsoi neuvomanne paikat ja kaiken pitäisi olla ok, silti vihellys jatkuu.

Kyllähän sillä alkaa ikääkin olemaan, joten vaihtoa on ajateltu jo pitempään, mutta ei olla raaskittu kuitenkaan toimivaa hanaa vaihtaa, vaan aateltu, että sitten joskus...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vinyylikorkkilla on pari hyvää puolta, ulkonäkö ja lämpö(varauksin parempi kuin laminaatti esim). Saakelin mukava jalan alla ja jos löytyy kuosi joka miellyttää niin aina parempi. Näitähän on vaikka minkä sävyikseksi sävytettyinä.
Kulutuskestävyysluokka on paremmissa 23 eli kova kotikäyttö. Tarkoittaa että pitäisi kestää mm eteisessä ja muualla missä kulutus on kovempaa.
Jos laminaattia asentanut niin ihan yhtä helppoa nämä pontilliset nykyään ovat.

Jep, näyttivät olevan ihan samalla ponttimallilla asennettavia.

Toinen kysymys: myykö rautakaupat (käyn kyllä huomenna kyselemässäkin) jämäpaloja muovimattoa? Rempatussa huoneessa kun oli laminaatin alla muovimatto poislukien poistetut sokkelikaapit, lie iisimpää laittaa siihen vanhojen kaappien paikalle neliön verran jotain mattoa ja tasata lattia sillä kuin alkaa repiä koko sitä vanhaa mattoa pois.

Tarve siis noin neliömetrille, joten ei paljon nappaa ostaa isoa rullaa...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tarve siis noin neliömetrille, joten ei paljon nappaa ostaa isoa rullaa...

Jos ei rautakaupasta saa palasta, kuten epäilen, niin käy jossain erikoisliikkeessä joka sekä myy että asentaa lattioita. Heiltä ainakin luulisi löytyvän jotain jämiä ja ehkä enemmän palveluintoakin. En tiedä onko Etrassa tavallista muovimattoa, mutta heillä ainakin on sellaisia jämälaareja, mistä voi löytää halvalla pieniä palasia tarvitsemaansa materiaalia.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tällä kertaa remontoimme pihasaunaa ja seuraavat kysymykset askarruttavat mieltä. Lauteet on uudet, mille korkeudelle kaide laitetaan? Samalle korkeudelle kuin ylälaude?

Sitten kinkkisempi mietintä. Saunan ja saunakamarin välissä on tiiliseinä, jossa on laatat molemmin puolin. Aloin tuota laattaa hakkaamaan pois saunan puolelta ja huomasin, että kun kunnolla laattaa revin, niin seinä antaa hivenen periksi. Vanhahan tuo seinä on, 60 vuotias. Saumat on joistakin kohtaa jo aivan "hiekkaa". Uskallanko repiä laatat pois ja sen päälle kunnon rappaus? Vai puranko koko seinän pois ja muuraan uuden?
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Tulipas yllätyttyä kerrankin sähkölaskussa. Uusi kotimme valmistui tuossa joku kuukausi sitten ( yksitasoinen n.150 neliöä ) ja piharakennuksessa n. 15 m2 lämmitettävää tilaa. Sisälämpötila on säädetty n . 23-24 asteeseen ja odottelin jälleen normaalia ( edellinen koti oli suorasähkö), n. 200 euron laskua. Käytimme myös sähkösaunaa aika tiheästi ja käytännössä koko marraskuun on auto ollut roikassa 2-3 tuntia/vrk. Lopputuloksena lämmitys ja käyttösähkö marraskuulta 97 euroa.

Maalämpö siis lämmönlähteenä. Aika skeptinen olen ollut maalämpöön yleensä ottaen, laitoin lähinnä siksi koska myydessä todennäköisesti saa paremmin kun se on laitettuna. Valaistuksiin panostettiin myös ja talossa on 95 % ledejä.

Nyt tuli oikeastaan ensimmäinen konkreettinen kokemus omalle kohdalle.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Sitten kinkkisempi mietintä. Saunan ja saunakamarin välissä on tiiliseinä, jossa on laatat molemmin puolin. Aloin tuota laattaa hakkaamaan pois saunan puolelta ja huomasin, että kun kunnolla laattaa revin, niin seinä antaa hivenen periksi. Vanhahan tuo seinä on, 60 vuotias. Saumat on joistakin kohtaa jo aivan "hiekkaa". Uskallanko repiä laatat pois ja sen päälle kunnon rappaus? Vai puranko koko seinän pois ja muuraan uuden?

Ilmeisesti siis ajoittain kylmänä oleva rakennus? Jos se seinä elää, niin minä ainakin yrittäisin injektoida saumat yhtenäisiksi, ennenkuin vetäisin rappausta pintaan. Onhan niitä elastisia massoja olemassa, mutta kosteus ja suuret lämpötilojen vaihtelut tekee jälkeä ennemmin tai myöhemmin. Saattaahan se seinässä kestää, mutta pienikin halkeama osaa vituttaa vasta rempatussa kohteessa. Jos saumoissa on paljon työstettävää niin samalla vaivalla ja hinnalla tekee kokonaan uuden seinän. Katsoo vaan, että seinän alle jää tervettä, mieluiten aloillaan pysyvää rakennetta.
 

And77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Tulipas yllätyttyä kerrankin sähkölaskussa. Uusi kotimme valmistui tuossa joku kuukausi sitten ( yksitasoinen n.150 neliöä ) ja piharakennuksessa n. 15 m2 lämmitettävää tilaa. Sisälämpötila on säädetty n . 23-24 asteeseen ja odottelin jälleen normaalia ( edellinen koti oli suorasähkö), n. 200 euron laskua. Käytimme myös sähkösaunaa aika tiheästi ja käytännössä koko marraskuun on auto ollut roikassa 2-3 tuntia/vrk. Lopputuloksena lämmitys ja käyttösähkö marraskuulta 97 euroa.

Maalämpö siis lämmönlähteenä. Aika skeptinen olen ollut maalämpöön yleensä ottaen, laitoin lähinnä siksi koska myydessä todennäköisesti saa paremmin kun se on laitettuna. Valaistuksiin panostettiin myös ja talossa on 95 % ledejä.

Nyt tuli oikeastaan ensimmäinen konkreettinen kokemus omalle kohdalle.

Onko sinulla ilmalämpöpumppua kaverina?

Aika mahtavan pieni sähkölasku kyllä!

Olen katsellut vanhempaa taloa jonka voisin remontoida ja maalämpöä olen miettinyt lämmitysjärjestelmäksi, kun vanhemmissa (50-100) vanhoissa on tuo suorasähkö tai öljy. Ovat esson baareissa pelotelleet että maalämpökin vie sähköä yllättävän paljon, mutta minusta tuo ei ole juuri mitään.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onko sinulla ilmalämpöpumppua kaverina?

Aika mahtavan pieni sähkölasku kyllä!

Olen katsellut vanhempaa taloa jonka voisin remontoida ja maalämpöä olen miettinyt lämmitysjärjestelmäksi, kun vanhemmissa (50-100) vanhoissa on tuo suorasähkö tai öljy. Ovat esson baareissa pelotelleet että maalämpökin vie sähköä yllättävän paljon, mutta minusta tuo ei ole juuri mitään.

Ei Ilmalämpöpumpulla ole mitää virkaa lämmityksessä jos päälämmitys on maalämmöllä. Kesällä voi sitten halutessaan viilentää ilpillä jos mukavuustekijöitä miettii. Jos erisykset on kunnossa ja lämpöhukka olematon, niin tuo on ihan järkevän kuuloinen lasku.

Moni tosiaan kateuksissaan vertaa hankintahintaa ja siten uskottelee itselleen, että maalämpö ei maksa itseään takaisin. Itse ajattelen niin, että se on paskan maku jos yksi vuosi tulee lainaan lisää kun ainoa mikä merkitsee on kuukausittainen laskupino. Mitä pienemmäksi pinon euromäärän saa, niin sen parempi on olla. Omaan tölliin tuli Nilanin EC9 pilppi ja se oli hirvittävä virhe. Nilan on sähkösyöppö lattialämmityksen osalta.
 

And77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Ei Ilmalämpöpumpulla ole mitää virkaa lämmityksessä jos päälämmitys on maalämmöllä. Kesällä voi sitten halutessaan viilentää ilpillä jos mukavuustekijöitä miettii. Jos erisykset on kunnossa ja lämpöhukka olematon, niin tuo on ihan järkevän kuuloinen lasku.

No ei varmasti lämmitykseen tarvitse jos kyseessä uudempi rakennus jossa U-arvo kohillaan. Vanhemmissa rakennuksissa, joihin ei ole tehty eristysremonttia ja lämpöhäviötä enemmän voi pumpulla tukea lattialämmitystä jos ulkolämötila laskee niin nopeaa, että sisälämpökin laskee alle miellyttävän. Yleensähän silloin käytetään varaavaa takkaa, mutta laiskan ei tarvtse kui painaa pumpun kaukosäätimestä nappulaa.

Otan esimerkiksi tilanteen jossa perhe lähtee 4 päivän reissulle ja (vanha/väljä) talo on tyhjillään, reissun aikana kotipaikkakunnalla on ollu vuorokauden k-lämpötila -30 ja kotia tullessa sisälömpötila on on laskenut normaalista +22 --> +17 silloin lämpöpumpulla saadaan sisälämpö nostettua nopeammin.

Omakohtaista kokemusta ei ole maalämmöstä ja sen tehokkuudesta. Onhan siinä paljon muitakin vaikuttavia tekijöitä, kuin laitevalmistaja.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Itse olin tasapainottamassa vanhaa taloa missä oli suora sähkö vaihdettu maalämpöön ja omistaja oli ihmeissään kun sähkönkulutus oli noussut 16000--> 21000kw.

Talossa oli patteriverkosto ja lattialämmitys pesutiloissa. Sekä ilmalämpöpumppu "vinttitoimistossa".

Eristettiin pannuhuoneen putket , asennettiin linjasäädöt, esisäädettiin patterit, nyt kävin asentemassa vielä ylimääräisen patterin vinttitoimistoon keventämään ilpin taakkaa.

Asiakas on seurannut lämpöjä ja kulutusta ja on ollut huomattava ero ainakin toistaiseksi. Nyt hän pitää kirjaa lämmöistä ja sähkön kulutuksesta kylmät kuukaudet ja lupasi ilmoittaa tuloksia.

Pelkkä lattialämmityshän olisi optimimpi maalämmölle, mutta ei kannata väheksyä säätöjen merkitystä. Sitä kuinka kestäviä noi pumput ovat en osaa sanoa, mutta 10 vuoden päästä ollaan senkin suhteen paljon viisaampia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös