Taksikuskit

  • 241 569
  • 1 401

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mua vituttaa maksaa suhteellisen kovaa hintaa kyydistä jossa:
A) Kuski ei ymmärrä suomea, hyvä jos edes englantia
B) Kuski ei ymmärrä osoitetta vaan joudut itse näpyttelemään sen johonkin paskaiseen puhelimeen
C) Kuski ei tunne reittejä lainkaan vaan ajaa täysin navin mukaan
D) Kuski on niin tyhmä ettei osaa ajaa edes sen navin ohjeiden mukaan
E) Hinta voi olla mitä vaan
F) Auto on epäsiisti
G) Kuski on epäsiisti ja pahimmillaan mölisee jotain Afrikan kieltä puhelimeensa
H) Ei nuo yleensä ottaen osaa ajaa vaan takapenkillä ollessa saat pelätä kuolevasi liikenneonnettomuudessa

Nuo tuli nopeasti mietittynä mieleen.

Eli tuolla voi olla ihan kuka tahansa kuskina ja taso on sen mukaista kunhan on auto!

Tuosta saa sellaisen käsityksen että jos haluaa jännitystä elämään niin sit vaan noihin. Kyl mä kotimaista suosin noissa enempi kun kebabbiloissa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Nauroin eilen vedet silmissä paria netissä olevaa taksin takapenkiltä kuvattua videota, jossa ollaan molemmissa
yönmustan taksikuskin kyydissä.

Toisessa nuoret miehet ovat kyydissä Ruoholahden/Jätkäsaaren kulmilla ja video alkaa kun jäbä ajaa sporakiskoilla.
Nuoret miehet tiedustelevat että mistä kuski on saanut lupansa, ja kertovat kusklle että vetää kiskoilla, jolloin siirrytäänkin
ihan ajokaistalle. Heput toteavat että ajelit aiemmin vastaantulevien kaistalla ja nyt kiskoilla, mistä se johtuu? Vastaus tuli
huonolla suomella tyyliin: "kun minä olen kuljettaja, minua jännittää".

Toisessa kyydissä on ilmeisesti keski-ikäiset aijät, ja video alkaa kun kuskin paikalla ei ole ketään, ja toinen miehistä kyselee
että mihin se lähti. Sitten timo putkahtaa takaisin kuskin pukille ja kertoo luulleensa että takakilpi on pudonnut ja tarkisti asiaa.
Sitten äijät ihmettelevät että "ethän sä nyt voi yhtäkkiä pysähtyä motarille tutkimaan kilpeä, takana tullut auto meinasi
nasauttaa 130 lasissa perään".

Aivan tosielämän Kummelia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli tuolla voi olla ihan kuka tahansa kuskina ja taso on sen mukaista kunhan on auto!

Tuosta saa sellaisen käsityksen että jos haluaa jännitystä elämään niin sit vaan noihin. Kyl mä kotimaista suosin noissa enempi kun kebabbiloissa.

Jep, eikä edes isomman firman käyttäminen ole mikään laadun tae. Taksi Helsingin ja Lähitaksin kyydissä tullut sellaisia hämmentäviä hetkiä, kun lentokentältä kyytiin noustessa kuski ei ymmärrä osoitetta ja kerran kehä kolmosta kentältä tullessa kuski ei ymmärtänyt, kun navi koitti ohjeistaa Hämeenlinnanväylälle. Sentään toisen huomautuksen jälkeen ymmärsi laittaa mittarin pois päältä. Toki kyseessä firman rahat, mutta vituttaa kun nuo afrikan sankarit pilaavat laadukkaan taksin Suomessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@SOF1969 tuon "kilpivideon" olen nähnyt. Siitä taitaa olla jo tovi aikaa.

On toi kyllä aika helmee et tuollaisia kuskeja on...
 

teppana

Jäsen
Jep, eikä edes isomman firman käyttäminen ole mikään laadun tae. Taksi Helsingin ja Lähitaksin kyydissä tullut sellaisia hämmentäviä hetkiä, kun lentokentältä kyytiin noustessa kuski ei ymmärrä osoitetta ja kerran kehä kolmosta kentältä tullessa kuski ei ymmärtänyt, kun navi koitti ohjeistaa Hämeenlinnanväylälle. Sentään toisen huomautuksen jälkeen ymmärsi laittaa mittarin pois päältä. Toki kyseessä firman rahat, mutta vituttaa kun nuo afrikan sankarit pilaavat laadukkaan taksin Suomessa.

Saman olen huomannut Oulussakin. Applikaation kautta tilasin taksin viime viikon maanantaina ja kuski ei osannut osoitteeseen. Soitti minulle ajettuaan ensin iloisesti ohitseni vaikka viittoilin että tule nyt perkele tänne. Äijä ajoi n. 150 metriä tietä eteenpäin, pysähtyi keskelle tietä ja pian soi puhelin. Aivan luokattomalla suomella ensin kyseli että missä olen. Eikä mitenkään kohteliaasti vaan helvetin kiukkuisena. Selitin varmasti kolmeen-neljään kertaan olevani alle 200 metriä suoraan hänen takana, Nokian toimipisteen taksitolpalla. Siinä mihin taksin tilasin. Vihdoin ja viimein jätkä näkee minut ja tuumaa taksiin "sina kavele tanne". Kun en suotunut kävelemään niin aivan helvetin kömpelösti ja hitaasti käänsi autonsa vekslaamalla keskellä tietä. Kun kyytiin pääsin hän kysyi osoitetta eikä parin yrityksen jälkeen saanut sitä näpyteltyä koneeseen. Päädyin neuvomaan eikä siinä mitään, paremmin päästiin perille kun neuvoin.

Aivan helvetin ammattitaidoton ja töykeä kuski. Ja kun tässä nyt niitä ennakkoluuloja pitää lisätä niin somalilta näytti enemmän kuin Barkhad Abdi. Kuka vitun taksikuski ensinnäkin ajaa 150 metriä asiakkaasta ohi, soittaa idioottina että missä olet ja kun huomaa ajaneensa ohi käskee asiakkaan kävellä luokseen? Fixu Taksin taso on muutenkin aivan helvetin huono nykyään. O Taksi on parempi. Siis Oulussa ainakin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saman olen huomannut Oulussakin. Applikaation kautta tilasin taksin viime viikon maanantaina ja kuski ei osannut osoitteeseen.
Mikä app tällainen on? Eikö ne kaikki osaakaan välittää kuljettajalle matkan alku- ja loppupisteen?
 

teppana

Jäsen
Mikä app tällainen on? Eikö ne kaikki osaakaan välittää kuljettajalle matkan alku- ja loppupisteen?

Valopilkku. Siihen laitetaan alkupiste (voi varmaan loppupisteenkin laittaa, mutta itse en koskaan ole laittanut). Tai tässä tapauksessa puhelimen paikantamisella tuli osoite, mikä oli ihan oikein kun tapanani on tarkistaa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Ainoa positiivinen asia on että junayhteys Helsinki-Vantaalle valmistui suunnilleen samoin aikoihin kuin tämä perseily alkoi. Pääsen melko kätevästi junalla kentälle, enkä ole sen jälkeen taksilla matkustanut kumpaankaan suuntaan. Talvella myöhäiseltä lennolta tullessa kävin katsomassa tolpilla, mutta muutin sitten kuitenkin mieleni.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Valopilkku. Siihen laitetaan alkupiste (voi varmaan loppupisteenkin laittaa, mutta itse en koskaan ole laittanut). Tai tässä tapauksessa puhelimen paikantamisella tuli osoite, mikä oli ihan oikein kun tapanani on tarkistaa.

Jaa siellä on vielä valopilkku toiminnassa. Muistaakseni siitä piti tulla "koko Suomen äppi tjsp", mutta ei tainnut savuttaa sellaista suosiota jota sille kaiketi "povattiin"?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaa siellä on vielä valopilkku toiminnassa. Muistaakseni siitä piti tulla "koko Suomen äppi tjsp", mutta ei tainnut savuttaa sellaista suosiota jota sille kaiketi "povattiin"?
Valopilkkua käytin Porissa aikoinaan ja se toimi ihan hyvin. Vajaa pari vuotta olen käyttänyt paikallisen Aito Taksin appia, joka on toiminut moitteetta.
 
Suosikkijoukkue
#17 & #29
Juu kyllä noilla sovelluksilla kannattaa se taxi ottaa mihin näpyttelet alku sekä loppupisteen, jolloin saat myös tarkan hinnan. Näin ainakin itse tehnyt nyt viimeaikoina, mutta eilen ei jaksanut pikku krapulassa (+vesisateessa) tilata siihen Leppävaaran asemalle taksia, vaan ottaa jonosta vaan se eka, jotta pääsisi kotiin nopeasti lepäämään.

Nooh, perinteisen taksimittarin tilalla olikin joku tabletti jonka jonkun sovelluksen "mittari" meni sen normaalin 0.20snt sijaan 0-6snt ylöspäin, ja aivan helvetin nopeaan tahtiin. Tämän huomasin, ja katseemme törmäsivät kuskin kanssa taustapeilissä. En jaksanu asiasta sanoa, kun halusin vain nopeasti kotiin. Tätä samaa reittiä olen pirssillä vetänyt sen 20-30 kertaa, ja hinta on aina sen 33-39€. Tällä kertaa olimme kotipihassa, ja mittari näytti 49,67€. Eihän se ole kuin sen kympin-15€ enemmän, mutta silti. Vitutti aivan vitusti sekin, kun saapuessamme pihaan se oli jotain 49,33€, mutta siinä kun kaiveli korttikonetta esille niin hinta nousi silti samaan aikaan. Lopulta siis myöskin tuo 49,67€, niin kuski laittoi suoraan 50€ maksupyynnöksi. Harmi kun olen suomalainen, sekä krapulaisena hyvin väliinpitämätön näihin asioihin.

Mutta jatkossa, katsokaas vähän sitä mittaria ennen kuin hyppäätte kyytiin. Jos siis tolpalta otatte. Itse en enään ota.

Ja kyllä, kyseessä oli lähi-idän kikkarapää.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pe tuli otettua pitkästä aikaa hiukan miestä väkevämpää ja taksillahan sitä piti päästä Helsingistä kotiin. Aikaisemmasta kerrasta viisastuneena otin taksin valtavan edestä, koska siinä päivystävät Suomalaiset. Nukahdin taksiin ja perillä maksoin. Aamulla ei ollut muistikuvia hinnasta ja tililtä tarkastettuna oli 40eur niin kuin kuuluukin. Jos keskustasta tulee kantsii ottaa siitä valtavan edestä taksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kaksi kertaa tämän kesän aikana tuli käytyä Helsingissä ja kummankin reissun aikana tuli käytettyä taksia useampaan kertaan. Jokaisessa kyydissä oli jotain säätämistä. Kaikista pienimmän säädön voin kirjoittaa tähän. Ajeltiin taksilla Rautatieasemalta espooseen tuomarilaan ja sovittiin hinnaksi etukäteen 50€. No kuski sekoili reittiensä kanssa niin paljon, että puolen tunnin ajomatka kesti lopulta yli tunnin. Vielä siinä vaiheessa kun työnsin korttia koneeseen, niin tämä kuljettaja yritti anella tippiä tästä kyydistä, koska ajelutti meitä niin pitkään. Hyvä logiikka.

Missä kohtaa toi Helsingin taksihomma on mennyt noin perseelleen ja onko siellä Suomalaisia ammattikuljettajia enää ollenkaan? Tampereella tulee käytettyä taksia ehkä 1-2 krt/kk ja ikinä ei ole tullut pienintäkään säätöä. Kunhan hyppää kyytiin, kertoo osoitteen ja ottaa rennon asennon nahkaistuimella. Siinä sitten pakolliset säästä ja politiikasta puhumiset ja hyvien öiden toivottaminen. Hinta aina sama parin euron tarkkuudella.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juu kyllä noilla sovelluksilla kannattaa se taxi ottaa mihin näpyttelet alku sekä loppupisteen, jolloin saat myös tarkan hinnan. Näin ainakin itse tehnyt nyt viimeaikoina, mutta eilen ei jaksanut pikku krapulassa (+vesisateessa) tilata siihen Leppävaaran asemalle taksia, vaan ottaa jonosta vaan se eka, jotta pääsisi kotiin nopeasti lepäämään.

Nooh, perinteisen taksimittarin tilalla olikin joku tabletti jonka jonkun sovelluksen "mittari" meni sen normaalin 0.20snt sijaan 0-6snt ylöspäin, ja aivan helvetin nopeaan tahtiin. Tämän huomasin, ja katseemme törmäsivät kuskin kanssa taustapeilissä. En jaksanu asiasta sanoa, kun halusin vain nopeasti kotiin. Tätä samaa reittiä olen pirssillä vetänyt sen 20-30 kertaa, ja hinta on aina sen 33-39€. Tällä kertaa olimme kotipihassa, ja mittari näytti 49,67€. Eihän se ole kuin sen kympin-15€ enemmän, mutta silti. Vitutti aivan vitusti sekin, kun saapuessamme pihaan se oli jotain 49,33€, mutta siinä kun kaiveli korttikonetta esille niin hinta nousi silti samaan aikaan. Lopulta siis myöskin tuo 49,67€, niin kuski laittoi suoraan 50€ maksupyynnöksi. Harmi kun olen suomalainen, sekä krapulaisena hyvin väliinpitämätön näihin asioihin.

Mutta jatkossa, katsokaas vähän sitä mittaria ennen kuin hyppäätte kyytiin. Jos siis tolpalta otatte. Itse en enään ota.

Ja kyllä, kyseessä oli lähi-idän kikkarapää.

Mahtoiko kyseessä olla tämän firman taksi? S Star palvelut - Y-tunnus: 2970714-9 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet. Meinaan itsellä tapahtui muutama viikko samanlainen tapaus, kun nappasin taksin tolpalta Hämeenlinnassa. Virallisessa mittarissa seisoi koko matkan ajan 9€ aloitusmaksu ja tabletilla summa juoksi hurjaa vauhtia ylöspäin. Matka oli ~13 kilometriä ja sain toimia kartturina koko matkan ajan. Tabletti näytti summaksi kotipihassa 65€. Pienen äänenkorotuksen ja kansainvälisen neuvottelun jälkeen summaksi sovittiin normaali 30€. Lopuksi antoi vielä myyjän kappaleen kuitista.
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kovasen pirssillä viikko sitten lauantai-iltana Rautatieasema-Leppävaara etukäteen sovitulla 30e hinnalla. Homma toimi, näitä pyrin kyllä käyttämään kun tarvetta taksin käyttöön tulee.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen otin taksin poikkeuksellisesti tolpalta, koska Uber olisi tullut vasta 10min päästä. Itse olisin voinut tuon ajan odottaakin, mutta sateesta ja kylmästä valittanut hallitus halusi nopeasti kotiin. Hinta 20,50eur. Sama matka Tikkurilasta kotiin Uberilla tai Yangolla n.9-12eur.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Helsingissä tulee tuon taksin kanssa suhattua aina silloin ja tällöin. Yleensä haluaa kohteesta X äkkiä majapaikkaan, tai majapaikasta mahdollisimman viime tinkaan kohteeseen. Kaveri alkoi minulle markkinoimaan tuota Uberia halpana ja luotettavana. Itse olen siihen aiemmin suhtautunut hieman epäillen, kun ei ollut kokemusta siitä. Nyt kuitenkin ollaan menty muutama matka Uberilla ja kyllä mä olen valmis myöntämään, että väärässä olin sen suhteen. On edullinen, appi on helvetin kätevä, kuski tietää tontit, eikä tarvitse maalaisen neuvoa. Viime aikoina ennen Uberiin siirtymistä joutui toimimaan muutaman kerran kartturina taksikuskille. Mä olenkin siinä ihan hitsin hyvä, kun en omista ajokorttia, en ole paikallinen ja supervoimanani on maailman paskin suuntavaisto. Siihen vielä ripaus kielimuuria, niin vot.

Toki Uberista saa nauttia vain Helsingissä.

Tuo edellä mainittu S Star ajelutti minut kerran Kampista Kluuviin, kun olin vähän sairaana ja halusin vain nopeaa hotelliin lepäämään ja keräämään voimia yhteen tilaisuuteen, mitä en viitsinyt perua. Valitsin Lasipalatsin kulmalta, kuten hyviin tapoihin kuuluu jonon ensimmäisen taksin. Ihmettelin, että tässäpä ei ole taksamittaria sitten ollenkaan, että paljonkohan mahtaa maksaa kyyti, niin maksoihan se, karvan alle 30 euroa. Aika WTF-fiilis oli, mutta en jaksanut oikein alkaa siinä setvimään mitään. Kuitin sentään sain. Ja metrokin olisi kulkenut. Ah, noissa S Stareissa siis on joku taksamittari? No sitten en ole ihan varma firmasta, mutta jotenkin tuo nimi porautui kerralla tajuntaan. :)
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
edullinen, appi on helvetin kätevä, kuski tietää tontit, eikä tarvitse maalaisen neuvoa. Viime aikoina ennen Uberiin siirtymistä joutui toimimaan muutaman kerran kartturina taksikuskille.
Eikö näistä ole navigaattoreiden myötä jo päästy?

btw, kun nyt ketjussa ollaan, niin onko kellään tietää, että joko maakunnissa toimii uber ja/tai Yango, Boltti tai mitä näitä nyt onkaan ja onko tietoa että milloin tulee? Mikä siinä ylipäätään niin vaikeaa on?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Eikö näistä ole navigaattoreiden myötä jo päästy?
Jos ei se navigaattorin tuottama informaatio muutu kuskin pääkopassa oikeiksi reittivalinnoiksi..
Asia mikä on aika jännää, että sellainenkin on mahdollista.

btw, kun nyt ketjussa ollaan, niin onko kellään tietää, että joko maakunnissa toimii uber ja/tai Yango, Boltti tai mitä näitä nyt onkaan ja onko tietoa että milloin tulee? Mikä siinä ylipäätään niin vaikeaa on?
Varmaan heti tulee, kun Uberit ja muut alkaa ajamaan mummotakseja ja sote-kyytejä. :) Pikaisella silmäyksellä tosiaan Uber ja Yango toimii pääkaupunkiseudulla vain.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Eikö näistä ole navigaattoreiden myötä jo päästy?

btw, kun nyt ketjussa ollaan, niin onko kellään tietää, että joko maakunnissa toimii uber ja/tai Yango, Boltti tai mitä näitä nyt onkaan ja onko tietoa että milloin tulee? Mikä siinä ylipäätään niin vaikeaa on?
Maakunnissa ja mitä pienempi kylä kyseessä, sitä suuremmassa osassa ovat kelan tai sossun maksamat kyydit. Pitää siis kuulua siihen välitysyhtiöön mistä näitä tilataan. Ja siinä välitysyhtiön sopparissa sitten lukee, että muihin välityksiin ei saa kuulua. Itse kun aikanaan pikkukaupungin taksia ajoin niin parhaimmillaan kela/sote/shpkyydit olivat noin 85% kuukauden ansiosta (ka. siellä 65-70%.) Joten ei niitä voi oikein hukkaankaan heittää sen takia, että saisi ajaa uberia tai jotain vastaavaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Maakunnissa ja mitä pienempi kylä kyseessä, sitä suuremmassa osassa ovat kelan tai sossun maksamat kyydit. Pitää siis kuulua siihen välitysyhtiöön mistä näitä tilataan. Ja siinä välitysyhtiön sopparissa sitten lukee, että muihin välityksiin ei saa kuulua. Itse kun aikanaan pikkukaupungin taksia ajoin niin parhaimmillaan kela/sote/shpkyydit olivat noin 85% kuukauden ansiosta (ka. siellä 65-70%.) Joten ei niitä voi oikein hukkaankaan heittää sen takia, että saisi ajaa uberia tai jotain vastaavaa.
Eikö noita ubereita saa ajaa kuka tahansa? vaikkei nykyiset taksit siihen lähtisikään, niin mikä estäisi amatöörejä ajamasta otona?
Itsekin mietin että kun hybridillä olisi käytännössä lähes ilmaista ajaa alle 50 kilsan matkoja, niin miksei joskus tuollaista voisi harrastaa (ja sitten heräsin).

Muutoin olen sitä mieltä, että tuollaisen rajoituksen pitäisi olla perustuslain vastainen ja toivoisin että joku haastaisi sen. Ei tuollainen kilpailun rajoittaminen ole mitenkään perusteltu syy rajoittaa elinkeinon harjoittamisen oikeutta.
 

Glove

Jäsen
Eikö noita ubereita saa ajaa kuka tahansa? vaikkei nykyiset taksit siihen lähtisikään, niin mikä estäisi amatöörejä ajamasta otona?
Itsekin mietin että kun hybridillä olisi käytännössä lähes ilmaista ajaa alle 50 kilsan matkoja, niin miksei joskus tuollaista voisi harrastaa (ja sitten heräsin).

Muutoin olen sitä mieltä, että tuollaisen rajoituksen pitäisi olla perustuslain vastainen ja toivoisin että joku haastaisi sen. Ei tuollainen kilpailun rajoittaminen ole mitenkään perusteltu syy rajoittaa elinkeinon harjoittamisen oikeutta.
Joo voihan sitä alkaa ajamaan. Sen kun hakee taksiluvan, taksivakuutukset (v***n kalliita) jne. Uberista ja muista en tiedä vaatiiko jotain niiden puolelta jos haluat vaikka Kiuruvedellä tarjota kyytiä.

Tuommoisia ehtoja on varmaan muillakin aloilla. Jos nyt jääkiekosta ottaa esimerkin niin ei HIFK:n (Sinebrychoff) matsissa taideta myydä Hartwallin lonkeroa?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Muutoin olen sitä mieltä, että tuollaisen rajoituksen pitäisi olla perustuslain vastainen ja toivoisin että joku haastaisi sen. Ei tuollainen kilpailun rajoittaminen ole mitenkään perusteltu syy rajoittaa elinkeinon harjoittamisen oikeutta.

En ole välttämättä eri mieltä sinun kanssasi, mutta miten ajattelet vaikka jonkun koodarin tai ohjelmistotuottajan homman? Kaveri koodaa päivät pitkät "Nokialla" ja sitten kuitenkin koittaa tuutata sen koodin oman firman kautta läpi, vaikka sopimuksessa lukee, ettei näin voi tehdä?

Onko tämä nyt sitä paikallista sopimimista vai elinkeinon rajoittamista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös