Taannoin Brysselissä koettua. Tuli otettua taksi lentokentälle hirmuinen kiirus, kun oli. Taksikuskilta yritin kysyä, että paljonkohan tuo lentokentälle meno maksaisi, mutta törmäsin aikamoiseen kielimuuriin. Lopulta lause " Airport, airport, how much ? " tuotti tulosta ja kuski kirjoitti auton suhteellisen tomuiseen konepeltiin, että 15 €. Tähän totesin, että " Thats ok, lets go ".
Pääsimme lentokentälle ja kaveri alkoi vaatimaan aivan eri summaa, kuin tuo 15 €. Muistaakseni 50 €. Enhän tätä toki pureksimatta nielenyt ja aloin asiasta aluksi ystävälliseen sävyyn keskustelemaan. Homma toki äityi, kun molemmat viuhtoo ympäriinsä puhuen aivan eri kieliä minä Engalntia ja Suomea ja tämä kuski todennäköisesti Ranskan ja jonkin itäisemmän maan sekoitusta lähtien lopulta aivan lapasesta ja jossain vaiheessa ajattelin, että nappaan repun ja otan jalat alleni kiitäen kohti terminaalirakennusta sillä kaveri oli suhteellisen iso körmy ja laskeskelin sen varaan, että eihän hän minua kiinni saa kuuna päivänä.
Lopulta päädyin siihen, että onhan tämä kyyti maksettava ja tumppasin 20€ kaverille lapaseen ja totesin thats fine keep the rest. Tämä tapahtui taksin pihalla ja kuski oli poistunut autosta ennen minua ja käynyt konepellin luona jota en tällöin rekisteröinyt.
Ei kelvannut 20 lappunen ja kuski nappasi minua toisella kädellä kiinni ja toisella soitti jonnekkin. Poliisillehan hän soitti. Huomattavasti paremmalla kielitaidolla varustetut jeparit saapuivat paikalle hyvin nopeasti ja aloimme käymään hommaa läpi. Jossain vaiheessa muistin, että hei se 15€ oli kirjoitettu tuohon konepeltiin, että käydääs sieltä vilkaisemassa. Konepellille päästetessä järkytys oli melkoinen sillä siinä luki 150 € tuon 15 € sijasta. Kaveri kävi siis piirtämässä nollan tähän, kun poistui autosta.
Kuskihan sitten jutteli ihan niitä näitä jepareille ja ilmeisesti sanoi, että oli tuonut minut tyyliin toiselta puolelta Belgiaa Zaventemin lentoasemalle. Eihän siinä muu auttanut kuin maksaa tuo 150€, kun lennollekkin piti keretä ja siihen oli tässä vaiheessa 45 min aikaa sillä muutenhan putka olisi kutsunut ja se ei tuntunut sillä hetkellä kovin houkuttelevalta idealta. Ei muuta kuin automaatille ja rahat mulkkukuskin kouraan ja jepareille adios, kuskille sentterit höystettynä agressiivisella " vitun mulkku " tokaisulla ja semmoista juoksujalkaa kohti turvatarkastusta pahoitellen jokaiselle kenet joutui ohittamaan ja juuri ja juuri kerkesin lennolle.
Mitä tästä opin. Noh en ainakaan ikinä enää lähde taksimatkalle niin, että sovittu summa on kirjoitettu konepeltiin ja mieluiten valitsen ( jos mahdollista ) kuskin joka osaa edes jotenkuten puhua Englantia. Aika hyvän kusetuksen kaveri kyllä keksi ei voi muuta sanoa.