Tämähän se. Mun mielestä taksikyydin hinta on sen verran suolainen, että siihen hintaan pitäisi vaan istua (mieluiten mersun) nahkapenkille, kertoa osoite minne mennään ja tarvittaessa olla hiljaa koko matka miettien ihan muita asioita. Perillä sitten havahtua taas siihen, että jhaa pitäis vissiin maksaa tää kyyti. Ja tämän koko episodin pitäisi tapahtua ilman turhia kysymyksiä, meluhaittoja, tai ylimääräisiä koukeroita reittivalinnassa, mitkä näkyy hinnassakin.Itse en kyllä ole kokenut mitään omituista noiden hintojen kanssa. Enemmän on kyrpinyt kuskien (ikävä kyllä tässä on tietyn maan tausta toistunut vahvasti) totaalinen ammattitaidon puute sekä töykeä käytös.
Lounas lienee useimmille paljon tutumpi hankinta kuin taksimatka. Lisäksi lounaiden hinnoittelu on aika vakiota. Hinta vielä yleensä helpolla nähtävissä ilman neuvottelua ravintoloitsijan kanssa. Eiköhän lounaatkin herättäisi keskustelua, jos olisi erilaisia tarjoilupalkkioita käytössä sekä annoksen hinta vaihtelisi sen mukaan kauanko istuit ravintolassa.
Ei se hinnan laskeminen välttämättä lisää kysyntää niin paljon, että se olisi sen kannattavampaa.Muutama viikko sitten Tampereella, missöä ei Uber tms toimi, pyydettiin kyypparilta että tilaaa meille taksi. No, taksi tuli ja siinä rupateltiin kuljettajan kanssa, ja kuultiin että mies oli ollut viisi tuntia sinä lauantai-iltana töissä ja olimme viides kyyti.
Minulle ei avaudu, mikä on se periaate, jonka mukaan mieluummin suomalainen kuski ja mersu seisovat tolpalla tunteja tyhjän panttina, sen sijaan että hintaohjauksella poimittaisiin lisää kyytejä.
Suosikkiesimerkkini on VR, joka joutui uuden kilpailijan OnniBussin takia laskemaan hintoja. Seurauksena oli matkustajamäärien kasvu ja tuloksen koheneminen.Ei se hinnan laskeminen välttämättä lisää kysyntää niin paljon, että se olisi sen kannattavampaa.
Taksien käyttö on puolestaan vähentynyt taksiuudistuksen jälkeen, vaikka markkinoille on tullut myös niitä yrityksiä, jotka ajavat muita halvemmalla.Suosikkiesimerkkini on VR, joka joutui uuden kilpailijan OnniBussin takia laskemaan hintoja. Seurauksena oli matkustajamäärien kasvu ja tuloksen koheneminen.
Jaa, minä edeltävästä keskustelusta ymmärsin että Tampereella sanat kuskit ja autot kuljettavat ihmisiä samoin hinnoin kuin ennen uudistusta.Taksien käyttö on puolestaan vähentynyt taksiuudistuksen jälkeen, vaikka markkinoille on tullut myös niitä yrityksiä, jotka ajavat muita halvemmalla.
Minä en tiedä Tampereen tilannetta, mutta valtakunnallisesti näin on. Myös taksien valtiolle maksaman arvonlisäveron määrä on vähentynyt.Jaa, minä edeltävästä keskustelusta ymmärsin että Tampereella sanat kuskit ja autot kuljettavat ihmisiä samoin hinnoin kuin ennen uudistusta.
Tähän lähteenä taisi olla Taksiliitto. Ei ehkä paras taho puolueettoman tuloksen saavuttamiseksi.Minä en tiedä Tampereen tilannetta, mutta valtakunnallisesti näin on. Myös taksien valtiolle maksaman arvonlisäveron määrä on vähentynyt.
Onhan tuon saanut lukea monestakin lähteestä. Alv:n osalta tuon ovat kertoneet verohallinnon edustajat. Voi tietysti olla, että nykyään ajetaan niin paljon enemmän kirjanpidon ohi, että se näkyy jo verottajalla asti.Tähän lähteenä taisi olla Taksiliitto. Ei ehkä paras taho puolueettoman tuloksen saavuttamiseksi.
Jaa, minä edeltävästä keskustelusta ymmärsin että Tampereella sanat kuskit ja autot kuljettavat ihmisiä samoin hinnoin kuin ennen uudistusta.
Noi taksikuskit taitaa olla osittain samoja kun wolt-kuskit. Isolla osalla todennäköisesti ole ajokorttiakaan suoritettu lähtömaassaan.
Ehkä ne itseohjautuvat autot alkavat olla ihan hyvä vaihtoehto, ainakin taksibisneksessä. En tiedä voiko se huonomminkaan mennä.
Asiakas: "Hei, tuosta piti kääntyä!"
HAL 9000: "I´m afraid I can´t do that."
Päinvastoin epäilen, että se ajokortti on suoritettu nimenomaan siellä lähtömaassa, koska ajotaidot ovat sellaisia, ettei niillä suomalaista ajokorttia saa. Tai ainakaan pitäisi saada. Vai onko Suomessakin meininki nykyään niin lepsua, että kortin saa, vaikka miten mokailisi?
Wolt-kuskeista kokemukseni ovat parempia. Oikeastaan vain yksi kusi homman ihan täysin, kun onnistui eksymään vielä pihassakin. Tyyppi ei eksyttyään edes soitellut, joten jouduin päivystämään pihalla, kiertämään korttelia ja juoksemaan kaveria kiinni. Muuten homma on kyllä pelannut.
Viimeisin kyyti oli kyllä pohjanoteeraus. Istuin autoon, sanoin osoitteen ja kuski kuittasi tämän, joskaan ei kirjoittanut osoitetta naviin. Ajattelin, että kova kaveri, muistaa ulkoa osoitteet enkä miettinyt asiaa sen enempää.
Menee joku 5 min, ja tajuan että kaverilla ei ole mitään hajua siitä, mihin pitäisi ajaa. Tarkennan että haluan tähän kaupunginosaan, nyt ajetaan vika suuntaan. Kaveri toteaa huonolla suomella, että tietää kyllä mihin mennä. Sanoin että ei tässä reittivalinnassa ole mitään järkeä, me kierretään aivan kauhea lenkki, enkä minä aio maksaa 20€ lisää siitä, että kuski arpoo reittiä. Ja siitä se riemu repesi, "etkö sinä maksa???". Sanoin että maksan kyllä, mutta en maksa siitä että kierretään ihan järjetön lenkki turhaan. Tätä sitten jankattiin tovi, kunnes käskin ajaa takaisin lähtöpisteelle, maksoin taksin ja hyppäsin autosta pois.
Melkoista menoa. Senhän olis pitäny ajaa mihin vaan ja mitä reittiä tahansa, jota asiakas pyytää kalliista kyydistä. Mitäs se siinä alko jankkaamaan, ihmeellistä. Valitettavaa ja surullistakin, että tollaseks on taximaailma osittain menny.
No sepä se. Olisi pitänyt lähteä etelään, niin kuski lähti kohti pohjoista. Pääseehän sitä tietysti sieltäkin, mutta tulee sellainen 20-25 kilometriä ylimääräistä. Kai se otti nokkiin kun en suostunut tuohon, ja osittainen kielimuuri vielä, niin meni vaikeaksi.