Taksialan status on kyllä romahtanut kun korttitalo muutamassa vuodessa, nykyään saa olla todella
tarkka kenen kyytiin menee, varsinkin ne Helsingin taksiasemabasaarit kuten Elielinaukio on aika
karmeaa katsottavaa.
Taksikuskin homma oli aikoinaan paljon arvostetumpaa , ja siinä vallitsi myös korkea ammattiylpeys.
Ajelin itse pirssiä Stadissa koulun ohella noin 30 vuotta sitten, ja muistan että sen taksikortin suorituskin
oli aika iso ponnistus, siinä oli aika ylpeä kun pääsi ensimmäisellä yrityksellä läpi, siinä vaadittiin aika
hyvää paikallistuntemusta ja homman silloiset säännötkin piti olla hallussa.
Mutta silloinkin alallla oli mätämunia, minulle kävi niin että olin jonkun aikaa hommissa erääällä
nuoremmalla taksi-isännällä , joka taisi olla rahallisesti aika helisemässä kun kaverille oli kai iskenyt
vauhtisokeus , hän oli hankkinut enemmän autoja kun perse kesti, ja 90-luvun alun lama nakersi jo alaa aika
rajusti, kyytien määrä tippui eikä firmatkaan enää tilanneet arvokkaita tilausajoja uudelle minibussille.
Hän yritti ihan räikeästi vedättää minua , minulle kävi sellainen haaveri että ajoin epähuomiossa
tielle nostetun viemärikaivon kannen päälle, ja se kansi pamahti auton pohjaan aiheuttaen autolle vahinkoja.
Palkkapäivänä ihmettelin että mikä helvetin juttu tämä on kun tili on varsin olematon, ja hän
ilmoitti vähentäneensä 2000 markkaa "vahingonkorvausta" tästä vahingosta.
En tietenkään niellyt selitystä, vaan menin käymään Helsingin taksiautoilojiden yhdistyksen
toimistossa, ja pääsin taksipomon juttusille. Hän kysyi että kenellä olen töissä, ja kun vastasin
niin tuli huokaus , ja sadattelu " ai taas tämä sama pelle, et ole ensimmäinen jota se yrittää huijata".
Hän sanoi että jos tällaisesta menettelystä ei ole kirjallista sopimusta, niin viet asian vaikka oikeuteen
asti, noin ei voi tehdä ihan omin päin. Sellaisia sopimuksia oli kylläkin olemassa joillain työantajila,
kaverini joka ajoi silloin toiminassa ollutta lentokenttätaksia kertoi että heillä on olemassa "kolaritonni"
sopimuksessa, ja jos ei suostu allekirjoittamaan sitä niin ei tarvitse tulla töihin.
Ilmoitin sitten tälle työnantajalleni mitä olen mieltä asiasta, ensin tuli naureskelua , ja sen jälkeen
kun sanoin että asia ei sitten jää tähän, niin hän soitti kohta takaisin ja ilmoitti maksavansa ne 2000
markkaa minulle. Mutta ei tietenkään enää oikein motivoinut tehdä töitä tuollaiselle kaverille, ja
sainkin sitten aika nopeasti toisen työnantajan. En kylläkään tehnyt taksirengin hommia kovin pitkään
enää sen jälkeen, menin inttiin enkä enää sen jälkeen ole palannut niihin hommiin.