Taksikuskit

  • 241 654
  • 1 401

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hermo on kyllä mennyt jo ajat sitten tietynlaisten taksikuskien kanssa, mutta avaudutaan nyt taas.

Olin menossa eilen päivällä työtapaamiseen Vantaan puolelle, ja tilasin taksin hyvissä ajoin. Kuljettaja myöhästyi kuitenkin aika-arviosta yli kymmenen minuuttia, mikä ei ole merkityksetön aika pk-seudulla liikkumisessa. Matkan alussa kuljettajalla oli myös suuria vaikeuksia ymmärtää osoite, hän ei meinannut saada sitä navigaattoriin millään oikein, vaikka lausuin sen hitaasti monta kertaa. Kyseessä oli aika tavanomainen suomalainen kadunnimi.

Heti matkan aluksi kuljettaja ajoi myös vikaan, ja jouduin neuvomaan hänet oikealle reitille. Perille saavuttiin noin kymmenen minuuttia myöhässä, eli kuljettajan myöhästymisen verran. Määränpäässä kuljettaja ajoi vielä reteästi porttivahdista ohi ja porttivahti joutui juoksemaan perään. Isolla teollisuusalueella kuljettaja ei myöskään löytänyt pääovea, vaikka näytin selvästi, missä suunnassa se on. Hän ajoi kauas takapihalle. Siinä vaiheessa luovutin ja ajattelin, että antaa olla, kävelen loput. Yo maaan, kiitti kyydistä, vaikka se oli ihan sheeeit.

Näitä tällaisia kuskeja ei ihan oikeasti jaksa. Etenkään silloin, kun on työasioissa liikkeellä ja on kiire. Ja silti näille pitää maksaa sama hinta kuin muillekin.

Eikö tällaisista kakkoslaadun kyydeistä voisi saada alennusta? Jos palvelu on hevonpaskaa, niin hinnan pitäisi olla matalampi.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt kun näyttää siltä että osa taksikuskeista joutuu kesällä lopettamaan niin kyllähän he kuitenkin tulevat työllistymään eri pankkien sijoitusneuvojiksi.

Menee taksilla minne tahansa niin aina tulee vinkkejä siitä mitkä osakkeet on nyt nousussa: ''Nokian A-sarjaa, Kone on aina hyvä, Kesko pärjää kun ihmisten on syötävä, metsäosakkeet - no joo jos et mitään muuta keksi''.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa käyttää jotain softaa näiden tilaamiseen. Ei tarvitse opastaa reittejä taikka miettiä hintoja

Jep samaa mieltä, meillä firmankin puolesta suositellaan Uberin käyttöä.

Käytännössä minkään välitysfirman kautta ei tänä päivänä enää varmuudella saa äidinkielenään suomea puhuvaa taksikuskia, niin helpoimmalla pääsee käyttämällä sovellusta jossa syötät itse osoitteen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Käytännössä minkään välitysfirman kautta ei tänä päivänä enää varmuudella saa äidinkielenään suomea puhuvaa taksikuskia, niin helpoimmalla pääsee käyttämällä sovellusta jossa syötät itse osoitteen.
Miten tämä helpottaa osoitteen löytymistä?
Pystyykö kuski copypasteamaan sen navigaattoriin?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tämä helpottaa osoitteen löytymistä?
Pystyykö kuski copypasteamaan sen navigaattoriin?

Siinä sovelluksessa (Esim Uberissä) nouto- kohdeosoite on valmiina ja ainakin Uber (samoin kuten Bolt) sisältää sen navigoinnin/reitin jota kuski sitten käyttää. Kaikki tapahtuu sovelluksen sisällä, jos haluat olla oikein junttisuomalainen niin kuskille ei tarvitse sanoa yhtään mitään.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinä sovelluksessa (Esim Uberissä) nouto- kohdeosoite on valmiina ja ainakin Uber (samoin kuten Bolt) sisältää sen navigoinnin/reitin jota kuski sitten käyttää. Kaikki tapahtuu sovelluksen sisällä, jos haluat olla oikein junttisuomalainen niin kuskille ei tarvitse sanoa yhtään mitään.
Porissa olen käyttänyt sekä Valopilkkua että Aito Taksin sovellusta ja kätevästi autot ovat minut löytäneet, mutta kun kerron, mihin ajetaan niin kuskin täytyy itse ymmärtää päämäärän osoite, että navigointi voi alkaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Porissa olen käyttänyt sekä Valopilkkua että Aito Taksin sovellusta ja kätevästi autot ovat minut löytäneet, mutta kun kerron, mihin ajetaan niin kuskin täytyy itse ymmärtää päämäärän osoite, että navigointi voi alkaa.

Joo ei näissä kotimaisissa välttämättä ole noin pitkälle vietyä sovellusta. Ikävä kyllä.

En tiedä onko Taksini (Lähitaksi) saanut omaa sovellusta kehitettyä sille asteelle, että se näyttäisi myös kuskille reitin.

Tosin Porissa varmaan löytyy vielä suomea äidinkielenään puhuvia? Tai noh, Poria?

Pk-seudulla tilanne on aika toivoton.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo ei näissä kotimaisissa välttämättä ole noin pitkälle vietyä sovellusta. Ikävä kyllä.

En tiedä onko Taksini (Lähitaksi) saanut omaa sovellusta kehitettyä sille asteelle, että se näyttäisi myös kuskille reitin.

Tosin Porissa varmaan löytyy vielä suomea äidinkielenään puhuvia? Tai noh, Poria?

Pk-seudulla tilanne on aika toivoton.
Joo, täällä ei ole onneksi pääkaupunkiseudun ongelmia taksin kanssa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jep samaa mieltä, meillä firmankin puolesta suositellaan Uberin käyttöä.

Käytännössä minkään välitysfirman kautta ei tänä päivänä enää varmuudella saa äidinkielenään suomea puhuvaa taksikuskia, niin helpoimmalla pääsee käyttämällä sovellusta jossa syötät itse osoitteen.
Minusta ei ole mitään järkeä käyttää muita kuin sovelluksella tilattavia takseja. Hintakusetuksen mahdollisuus on melko pieni ja kohde on kuskin puhelimessa valmiiksi.

Omalla kohdalla taksin käyttö on kasvanut melko lailla, kun yleensä esim. muutaman kilometrin matka on useamman henkilön kanssa ajettaessa melko samoissa hinnoissa kuin bussilla. Toki yöaikaan on sitten mahdollisesti eri hinnat

Minulla on Yangolla kiinteä 10% tippi päällä ja Uberille aina myös euro pari tippiä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta ei ole mitään järkeä käyttää muita kuin sovelluksella tilattavia takseja. Hintakusetuksen mahdollisuus on melko pieni ja kohde on kuskin puhelimessa valmiiksi.

Omalla kohdalla taksin käyttö on kasvanut melko lailla, kun yleensä esim. muutaman kilometrin matka on useamman henkilön kanssa ajettaessa melko samoissa hinnoissa kuin bussilla. Toki yöaikaan on sitten mahdollisesti eri hinnat

Minulla on Yangolla kiinteä 10% tippi päällä ja Uberille aina myös euro pari tippiä.

Mä en ole Yangoa ladannut, kun joskus Hesarista luin miten sovellus tekee outoja käyttöoikeuspyyntöjä (pääsy valokuviin, mikrofoniin, tekstiviesteihin, SIM-kortin ja wifi-verkkojen tietoihin) ja ajatus venäläisistä kuuntelemassa puhelimen mikrofonia ei miellyttänyt. Tämä oli toki 2018, niin en tiedä ovatko muuttaneet sitä.

Uberiin olen ollut tyytyväinen. Ja Virossa käydessä Bolt on ylivoimainen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mä en ole Yangoa ladannut, kun joskus Hesarista luin miten sovellus tekee outoja käyttöoikeuspyyntöjä (pääsy valokuviin, mikrofoniin, tekstiviesteihin, SIM-kortin ja wifi-verkkojen tietoihin) ja ajatus venäläisistä kuuntelemassa puhelimen mikrofonia ei miellyttänyt. Tämä oli toki 2018, niin en tiedä ovatko muuttaneet sitä.

Uberiin olen ollut tyytyväinen. Ja Virossa käydessä Bolt on ylivoimainen.
Katsoin nuo sovelluksen luvat. Pelkkä sijainti oli sallittujen listalla, joten lienee muuttunut jossain vaiheessa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kannattaa käyttää jotain softaa näiden tilaamiseen. Ei tarvitse opastaa reittejä taikka miettiä hintoja
Voiko siellä myös valita taksiyrittäjän ja hänen autoaan ajavan rengin? Jos sellainen on mahdollista, niin sitten innostun.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voiko siellä myös valita taksiyrittäjän ja hänen autoaan ajavan rengin? Jos sellainen on mahdollista, niin sitten innostun.
No ei voi. Mutta nuo luettelemasi ongelmat nykykäytäntösi mukaan jäänevät historiaan
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No ei voi. Mutta nuo luettelemasi ongelmat nykykäytäntösi mukaan jäänevät historiaan
Sehän on kiva tietää. Vielä kun tietäisi, milloin. Ja tietäisi sen, miten paljon pitää itse taipua, että nämä ongelmat jäävät historiaan. Vituttaa ja hävettää selitellä tj-tason tyypeille, että sori kun olen myöhässä, mutta taksikyyti oli ihan skeidaa.

Ehkä tähän voi varautua niin, että tilaa taksin jo ihan reilusti aikaisemmin, koska taksinkin kanssa voi tapahtua nykyään mitä vain. Mutta ei se silloin eroa paljon enää julkisista. Paitsi että on kalliimpaa. Firmahan sen toki näissä tapauksissa maksaa, mutta valitan nyt silti firman puolesta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sehän on kiva tietää. Vielä kun tietäisi, milloin. Ja tietäisi sen, miten paljon pitää itse taipua, että nämä ongelmat jäävät historiaan. Vituttaa ja hävettää selitellä tj-tason tyypeille, että sori kun olen myöhässä, mutta taksikyyti oli ihan skeidaa.

Ehkä tähän voi varautua niin, että tilaa taksin jo ihan reilusti aikaisemmin, koska taksinkin kanssa voi tapahtua nykyään mitä vain. Mutta ei se silloin eroa paljon enää julkisista. Paitsi että on kalliimpaa. Firmahan sen toki näissä tapauksissa maksaa, mutta valitan nyt silti firman puolesta.
Miten vaikeata on ladata Uber tai Yango ja unohtaa nuo kommunikaatio ongelmat? Näköjään tosi vaikeata...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten vaikeata on ladata Uber tai Yango ja unohtaa nuo kommunikaatio ongelmat? Näköjään tosi vaikeata...

Jos se sillä selviää, niin hienoa! Siinä tulee samalla kaikki kotimaisten taksikuskien tavat ynnä muuta. Tämähän on ratkaisu!
 

Nick Neim

Jäsen
Voiko siellä myös valita taksiyrittäjän ja hänen autoaan ajavan rengin? Jos sellainen on mahdollista, niin sitten innostun.
Siis joku valitsemasi taksiyrittäjä/hänen renkinsäkö sua ajelutti missä sattui? Vai menitkö suoraan jostain tolpalta työtapaamiseen?

Jos ei ollut tuttu, niin kannattaa varmaan muihinkin sellaisiin kyyteihin kun yrittäjällä ja rengillä ei ole mitään merkitystä käyttää tosiaan noita softapohjaisia kyytejä, varsinkin jos on kiireellinen tapaaminen. Ja tilailee sitten niihin ei niin kiireellisiin kyyteihin niitä tuttuja kuskeja, joita haluaa. Ei tuo hirveän monimutkaiselta tai vaikealta yhtälöltä kuulosta.

Ihan periaatteesta tulee tuettua paria taksiyrittäjää ensisijaisesti, mutta tarvittaessa (=ei ajossa tai vapaana) on varsinkin Yango ollut pääkaupunkiseudulla ahkerassa käytössä. Suosittelen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@nummenkallio pyydä tilatessasi ruotsinkielinen kuljettaja. Veikkaan hänen olevan aika kalpeanaamainen ja todennäköisesti osaa myös suomea.
Tämä vähemmistokieli on erittäin hyvä neuvo. Otan sen koko ajan huomioon.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Myös naiskuljettajan voi pyytää. Ei ainakaan täällä Turun seudulla ole kovinkaan montaa/yhtään mamu naista taksarina.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Matala alalle tulemisen kynnys, lisää kilpailua ja lopputuloksena hinnat nousevat?

Taksikeskustelussa olisi tarjolla taloustieteen Nobel, koska tuo sotii kaikkia taloustieteen perusperiaatteita vastaan.

Edelleen olen avoin Nobelille. Harmikseni en taida olla edes ehdolle vielä päässyt.

No, tässähän on käynyt juuri niin kuin asiantuntija piireistä etukäteen kerrottiin. Alan luottamus romahtanut, palvelun taso laskenut, harmaa talous rehottaa ja hinnat nousseet jyrkästi. Asiakkaita ei alalle tullutkaan kuin taikaiskusta, niinkuin aikanaan liikenneministeri vannotti. Seurauksena loogisesti tietenkin hintojen nousu kun kakun jakajat ovat lisääntyneet.

No, itse olen alalta jo vuosia sitten lähtenyt, tulevaisuuden suunnan kun näki jo kaukaa. Mutta olihan se ensimmäiset "vapaat" vuodet hauskaa laskuttaa valtiota yli 10x säädeltyihin hintoihin verrattuna. Tilipäivinä nauratti.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Taksialan status on kyllä romahtanut kun korttitalo muutamassa vuodessa, nykyään saa olla todella
tarkka kenen kyytiin menee, varsinkin ne Helsingin taksiasemabasaarit kuten Elielinaukio on aika
karmeaa katsottavaa.

Taksikuskin homma oli aikoinaan paljon arvostetumpaa , ja siinä vallitsi myös korkea ammattiylpeys.
Ajelin itse pirssiä Stadissa koulun ohella noin 30 vuotta sitten, ja muistan että sen taksikortin suorituskin
oli aika iso ponnistus, siinä oli aika ylpeä kun pääsi ensimmäisellä yrityksellä läpi, siinä vaadittiin aika
hyvää paikallistuntemusta ja homman silloiset säännötkin piti olla hallussa.

Mutta silloinkin alallla oli mätämunia, minulle kävi niin että olin jonkun aikaa hommissa erääällä
nuoremmalla taksi-isännällä , joka taisi olla rahallisesti aika helisemässä kun kaverille oli kai iskenyt
vauhtisokeus , hän oli hankkinut enemmän autoja kun perse kesti, ja 90-luvun alun lama nakersi jo alaa aika
rajusti, kyytien määrä tippui eikä firmatkaan enää tilanneet arvokkaita tilausajoja uudelle minibussille.

Hän yritti ihan räikeästi vedättää minua , minulle kävi sellainen haaveri että ajoin epähuomiossa
tielle nostetun viemärikaivon kannen päälle, ja se kansi pamahti auton pohjaan aiheuttaen autolle vahinkoja.
Palkkapäivänä ihmettelin että mikä helvetin juttu tämä on kun tili on varsin olematon, ja hän
ilmoitti vähentäneensä 2000 markkaa "vahingonkorvausta" tästä vahingosta.

En tietenkään niellyt selitystä, vaan menin käymään Helsingin taksiautoilojiden yhdistyksen
toimistossa, ja pääsin taksipomon juttusille. Hän kysyi että kenellä olen töissä, ja kun vastasin
niin tuli huokaus , ja sadattelu " ai taas tämä sama pelle, et ole ensimmäinen jota se yrittää huijata".
Hän sanoi että jos tällaisesta menettelystä ei ole kirjallista sopimusta, niin viet asian vaikka oikeuteen
asti, noin ei voi tehdä ihan omin päin. Sellaisia sopimuksia oli kylläkin olemassa joillain työantajila,
kaverini joka ajoi silloin toiminassa ollutta lentokenttätaksia kertoi että heillä on olemassa "kolaritonni"
sopimuksessa, ja jos ei suostu allekirjoittamaan sitä niin ei tarvitse tulla töihin.

Ilmoitin sitten tälle työnantajalleni mitä olen mieltä asiasta, ensin tuli naureskelua , ja sen jälkeen
kun sanoin että asia ei sitten jää tähän, niin hän soitti kohta takaisin ja ilmoitti maksavansa ne 2000
markkaa minulle. Mutta ei tietenkään enää oikein motivoinut tehdä töitä tuollaiselle kaverille, ja
sainkin sitten aika nopeasti toisen työnantajan. En kylläkään tehnyt taksirengin hommia kovin pitkään
enää sen jälkeen, menin inttiin enkä enää sen jälkeen ole palannut niihin hommiin.
 
Viimeksi muokattu:

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pk-seudulla tilanne on aika toivoton.
No älä. Viimeksi Helsingissä käydessä otin taksin määränpäänä Olympiastadion. Kuski ei tiennyt missä sellainen on eikä edes saanut sitä navigaattoriinsa näpyteltyä vaikka selkokielisesti tavasin sen hänelle. En odota, että kuskit tuntevat kaupunkinsa tiet ja paikat kuin omat taskunsa, mutta tämä veijari oli kyllä pohjanoteeraus. Liekö olisi osannut rautatieasemallekaan. Jos jotain ammattia ryhdyt harjoittamaan niin pitäisi olla siihen edes välttävät taidot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös