Taksikuskit

  • 245 993
  • 1 427

Glove

Jäsen
Osaakohan se itseajava auto kertoa kesken työvuoron jollekin, että asiakas oksensi takapenkille ja pitäisi siivota, vai jatkaako se vaan hommia kuin mitään ei olisi tapahtunut?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Osaakohan se itseajava auto kertoa kesken työvuoron jollekin, että asiakas oksensi takapenkille ja pitäisi siivota, vai jatkaako se vaan hommia kuin mitään ei olisi tapahtunut?
On niissä nytkin kamerat. Eiköhän tuo luonnistu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten se kamera sen tunnistaa vai onku jossain joku, joka seuraa auton tapahtumia ruudulta?

Veikkaan että tuo menee siihen että yksi ihminen hallitsee useampaa autoa kerralla "lennonjohdosta" eli yksi ihminen voi korvata vaikka 10 tai 20 kuskia jatkossa, tosin tääläkin taksiliikenne on lähinnä kelakyytejä ja vastaavia joten ei täällä varmaan markkinat ole moneen vuoteen vielä semmoisia että ihan heti itseajavia autoja kaduilla hakemassa taksikyytejä. Varmaan seuraava askel on yhteisöautojen osuuksien nouseminen ja siitä sitten ehkä enemmän itseajautuviin autoihin jotka sitten yhteisöautojen ja taksien välimuoto.
 
Miten te koette matkan aikana keskustelun kuskin kanssa? Lyhyitä matkoja omat kyydit ja mielelläni höpöttelen vaikka säästä mutta nyt on pari kertaa sattunut semmoset kuskit ettei puhu mitään, oikeastaan edes tervehdi. Jotenkin kiusallista kun ei edes radio ole päällä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten te koette matkan aikana keskustelun kuskin kanssa? Lyhyitä matkoja omat kyydit ja mielelläni höpöttelen vaikka säästä mutta nyt on pari kertaa sattunut semmoset kuskit ettei puhu mitään, oikeastaan edes tervehdi. Jotenkin kiusallista kun ei edes radio ole päällä.

Mua enemmän vituttaa ne kuskit jotka eivät ymmärrä olla hiljaa silloin, kun asiakas itse haluaisi olla.
 

Glove

Jäsen
Miten te koette matkan aikana keskustelun kuskin kanssa? Lyhyitä matkoja omat kyydit ja mielelläni höpöttelen vaikka säästä mutta nyt on pari kertaa sattunut semmoset kuskit ettei puhu mitään, oikeastaan edes tervehdi. Jotenkin kiusallista kun ei edes radio ole päällä.
Mua enemmän vituttaa ne kuskit jotka eivät ymmärrä olla hiljaa silloin, kun asiakas itse haluaisi olla.
Taksikuskien joukkoon mahtuu ihmisiä laidasta laitaan. Molempia tapauksia tiedän ja osa on kyllä semmoisia, etten niiden kyytiin haluaisi kun suu suoltaa tekstiä tauotta.

Oma linja oli se, että asiakas saa päättää haluaako jutella ja jos haluaa niin saa sitten myös aloittaa. Mukana pyrin sitten pysymään ja pitämään keskustelua yllä. Täytyy kyllä myöntää, että oli se joskus aika raskasta kun kaikki asiakkaat vuoron aikana halusi puhua samasta aiheesta. Varsinkin sunnuntaina aamuyöstä klo 3:30 jälkeen lähes kaikki tolpalla jonossa olleista oli sitä mieltä, että takseja on liian vähän ja ne on vielä kaiken lisäksi hirveän kalliita.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Glove itsellä oli sama linja aikanaan, kun opiskelujen ohessa ajoin taksia. Asiakkaat itse päättivät keskustellaanko vai ei. Joistakin asiakkaista huomasi, että väkisin koittivat keksiä aiheen josta alkaa vängätä, mutta en jaksanut noihin lähteä mukaan.

Vantaalla oli yksi kuski jolla oli lempinimi pesukarhu. Tuli siitä, kun sillä oli usein silmä mustana sen seurauksena, kun lähti jokaiseen vääntöön asiakkaiden kanssa.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Työasioissa tulee jonkun verran ajeltua taksilla Helsingissä. Usein nämä ajot tapahtuvat keskellä päivää ja auto on Kovanen. Kuski näissä on usein sellainen vähän enemmän vanhan liiton kubbe ja niiden kanssa on mukava jauhaa normaalia small talkia. Näissä kuskit myös selvästi ymmärtävät sen, että jos asiakas ei puhu mitään niin ei väkisin aloiteta keskustelua. Sitten taas viikonloppuisin jos jurrissa menen taksilla kotiin, pidän nappeja korvissa ja kuuntelen musiikkia.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Osaajia on saatu jo lentoaseman taksitolpallekin.

Niin hienosti meni taksiuudistus. Kuskeista iso osa täysin ammattitaidottomia, villin lännen meininkiä asiakkaista tapellessa ja siten asiakkaiden luottamus alaan romahtanut. Siltikään ei tämä mikään yllätys ollut. Ruotsissa tapahtui vastaava aiemmin eikä Suomessa opittu siitä mitään vaan perinteisesti toistettiin naapurin virhe.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Itse olen hypännyt Helsinki Vantaalta taksin kyytiin useita satoja kertoja. Kerran ollaan menty talvella ojaan että piti tilaa hinaus. Kerran loppui bensa 500m ennen Keimolan Nestettä. Kerran kuski lähti viemään minua täysin eri kaupunkiin missä asun.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Yllä mainittuihin, olen varmaan sitten rasisti tai jotain, mutta juuri tuon takia (myös aiempia omia huonoja kokemuksia) käytän Helsingissä aina vain Taksi Helsingin tai Kovasen taksia (ainakin silloin jos on mahdollisuus tilata) - näillä on kyydit sujunut aina moitteetta ja saanut samaan rahaan jauhaa kuskin kanssa kotimaisella :)

Jos esim. rautatieasemalla 20 villiä taksia ja 2 Taksi Helsingin, niin nousen jälkimmäisen kyytiin, oli sitten auto missä päin jonoa tahansa. Asiakas kun saa valita ihan itse mitä/kenen palveluita käyttää.

EDIT: Hetkinen, olikos yllä mainitussa stoorissa ollut nimenomaan Taksi Helsingin auto kyseessä.. Mielenkiintoista jos näin.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En usko millään että ollut Taksi Helsingin auto kyseessä. Siellä on kuitenkin tiukat vaatimukset kuljettajille, mm kielivaatimus.
Kaiken maailman klooneja löytyy vaikka kuinka paljon, Helsinki taksi, Taksi Helsin, Taksi Helsingi ainakin bongattu,
 

Glove

Jäsen
Viestistä on annettu rikepiste.
Vielä kun tilaa Taksi Helsingiltä tai Kovaselta ruotsinkielisen kuljettajan niin ei varmasti tule ählämsähläm kuskaamaan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Itse olen hypännyt Helsinki Vantaalta taksin kyytiin useita satoja kertoja. Kerran ollaan menty talvella ojaan että piti tilaa hinaus. Kerran loppui bensa 500m ennen Keimolan Nestettä. Kerran kuski lähti viemään minua täysin eri kaupunkiin missä asun.

Sä oot selvästi Napapiirin Sankari jonka elämässä on yhtä paljon muuttujia kun mulla. Tervetuloa Kerhoon Veli. Ostetaan Vip-paikat Rinkelimäeltä.
 

hege

Jäsen
Kerran Taksi-Helsingin kuski sanoi, että heillä on joku laatujuttu mikä pitää suorittaa ennen kuin saa appin kyytejä ja kehoitti tolpalla kysymään heidäkin kuskeilta sen että voiko maksaa appin kautta vai ei (tiedä sitten onko nykyisin väliä).

Omat kokemukset Taksi-Helsingista on ihan hyvä mutta tosiaan tilaan aina appin kautta (ja appin kautta tilannut sekä omille vanhemmille että muksuille joskus kyytejä) ja aina lähtiessä kysynyt voiko maksaa appilla (aina on onnistunut mikä sotii ensimmäisen kappaleen ajatusta vastaan, mutta toisaalta 99% ns. tolpalta otetuista takseista on otettu lentokentältä. Duuni kehoittaisi käyttämään muistaakseni Lähitaksia, mutta niiden autoa yleensä täällä idässä joutunut venailemaan aika pitkään ja vaikka appi näyttäisi että vapaa taksi on 10 min päässä niin oikeasti taksin tulo saattanut kestää tuplat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse ihmettelen tuota miksi joku vielä taksilla ajelee ilman että tilaa sovelluksen kautta, siitä kun jää aina kuitenkin jonkinlainen data jos pitää vaikka riitauttaa tilanne, pelkällä mittarilla se on sana vs sana. Sovelluksella kuitenkin kuski lähtee navigoimaan suoraan oikeaan osoitteeseen ja jos hyvinkin paljon poikkeaa reitti siitä mitä pitäisi niin helppo sitten firmalle hyvityksiä pyytää. Veikkaan että noissa joissakin tilanteissa kuski lähtee jopa tahallaan ajamaan eri suuntaan että saa enemmän rahaa kyydistä varsinkin jos hiljaisempi päivä ollut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eipä kannata enää lennosta taksia ottaa. Nyt kun joudun pahemman sporttivamman takia ravaamaan lekurissa ja fyssarilla taksilla sillon kun ei kotoa kyyti mahdollinen, niin esimerkiksi tänään soitetun Lähitaksin hinta kotoa kohteeseen 22,10€. Sieltä tullessa otin lähimmän kun olin jo keppien kanssa ulkona, niin kuitissa jotain mitä koskaan kuullutkaan (se nyt ei sinänsä ihme ole, kyllähän maailmaan yrityksiä mahtuu), mutta siis sama matka sillä takaisin 30,90€.

Ei näin, ja todellakin vastedes käytän tällasiin vain tuntemani firmoja ja mielellään soittamalla nuo aina. Eli tavallaan oma vika tuo, mutta millonkohan toi villilänsi loppuu taximaailmassa. Todennäköisesti varsinkin ne ns.konkarikuskit on sen verran turhautuneita, että varmaan jättäytyvät pois mahdollisuuksien mukaan, ja huonommaksi menee entisestään.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eipä kannata enää lennosta taksia ottaa. Nyt kun joudun pahemman sporttivamman takia ravaamaan lekurissa ja fyssarilla taksilla sillon kun ei kotoa kyyti mahdollinen, niin esimerkiksi tänään soitetun Lähitaksin hinta kotoa kohteeseen 22,10€. Sieltä tullessa otin lähimmän kun olin jo keppien kanssa ulkona, niin kuitissa jotain mitä koskaan kuullutkaan (se nyt ei sinänsä ihme ole, kyllähän maailmaan yrityksiä mahtuu), mutta siis sama matka sillä takaisin 30,90€.

Ei näin, ja todellakin vastedes käytän tällasiin vain tuntemani firmoja ja mielellään soittamalla nuo aina. Eli tavallaan oma vika tuo, mutta millonkohan toi villilänsi loppuu taximaailmassa. Todennäköisesti varsinkin ne ns.konkarikuskit on sen verran turhautuneita, että varmaan jättäytyvät pois mahdollisuuksien mukaan, ja huonommaksi menee entisestään.

Mikset käytä Kelataksia? Todennäköisesti olet siihen oikeutettu. Hinta ei tuo yllätyksiä, yhdensuuntaisen matkan maksimiomavastuu on 25 € ja kun kalenterivuodessa 300 € täynnä, ovat loppuvuoden Kelataksimatkat ilmaisia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mikset käytä Kelataksia? Todennäköisesti olet siihen oikeutettu. Hinta ei tuo yllätyksiä, yhdensuuntaisen matkan maksimiomavastuu on 25 € ja kun kalenterivuodessa 300 € täynnä, ovat loppuvuoden Kelataksimatkat ilmaisia.

Ok kiitos, täytyykin enskerralla käyttää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ok kiitos, täytyykin enskerralla käyttää.

Kuten veli @Skeletor mainitsi, käytä ilman muuta kelataksia. Hinta tosiaan max 25 €/suunta ja vuotuinen omavastuukin ( kalenterivuosi) kertyy samalla. Jos / kun 300 tulee täyteen, postissa saat kortin jota näyttämällä matka on sinulle ilmainen. Kortin tulo kestää hetken, joten jos matkoja on paljon, kannattaa omakelasta tulostaa todistus täydestä omavastuusta. Silläkin saa matkan ilmaiseksi....
Jos sulla on vakuutus joka kattaa noita tapaturmakuluja, kannattaa kepillä koettaa josko omavastuut saa takaisin vakuutusyhtiöstä, tai jos kuulut työpaikkasi sairauskassaan tjsp, sekin saattaa korvata kulut sinulle
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kuten veli @Skeletor mainitsi, käytä ilman muuta kelataksia. Hinta tosiaan max 25 €/suunta ja vuotuinen omavastuukin ( kalenterivuosi) kertyy samalla. Jos / kun 300 tulee täyteen, postissa saat kortin jota näyttämällä matka on sinulle ilmainen. Kortin tulo kestää hetken, joten jos matkoja on paljon, kannattaa omakelasta tulostaa todistus täydestä omavastuusta. Silläkin saa matkan ilmaiseksi....
Jos sulla on vakuutus joka kattaa noita tapaturmakuluja, kannattaa kepillä koettaa josko omavastuut saa takaisin vakuutusyhtiöstä, tai jos kuulut työpaikkasi sairauskassaan tjsp, sekin saattaa korvata kulut sinulle

Kiitokset! Joo onneks on/oli tapaturmavakuutus, niin on saanut katettua sillä noita kuluja, joita kaikkineen kertynee vähintään muutaman tonnin (hoidot, matkat jne.). Ja täytyy antaa positiivista palautetta muuten vakuutusyhtiöstä. Oli vähän ennakkoluuloja, mutta kätevästihän tähän asti mennyt kaikki. Yksi pieni epäselvyys oli, mutta sekin seuraavana päivänä selvitetty.

Tää taxi-info oli hyvä. Pitää koittaa sitä Kelataxia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös