Mainos

Taksikuskit

  • 259 843
  • 1 476

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1.7. ei käytännössä muutu vielä mikään. Ei siksi että on sunnuntai, vaan näitä uusia lupahakemuksia ruvetaan ottamaan vastaan vasta sen jälkeen.
Ainakin alkoholilain kanssa oli niin ja käsittelyaika oli kolmisen viikkoa. Saas nähdä miten kauan menee taksilupien kanssa kun niitä oletettavasti on aika paljon enemmän.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
molari kirjoitti:
Välityspalkkio nousee 25 %:iin ja ennen kuin voi rekisteröityä kuljettajaksi, pitää olla taksilupa, taksin ajolupa, ammattiliikennevakuutus ja yritys, jonka kautta toimii ja tietysti, että yritys on rekisteröity tarvittaviin rekistereihin. Uber tarkastaa nämä asiat.

Ei tuosta tekijälle hirveästi voi jäädä, jos sekin on sitten tulkintakysymys. Esimerkiksi Stadissa 30 €/h lienee realistinen tavoite, siitä Uberin osuus 7,5 € sekä alv 2,5 €, lopusta 20 €:ta kulut, verot ja Yel, nettona käteen ehkä/jopa 10 €, ei juuri mitään. Vertailuna ajat "oikeaa" taksia kuljettajana 35 €/h tuntituotolla, bruttopalkaksi jää 14 € ja vastuu muusta kuin työnteosta jää yrittäjälle.

Riippuu varmaan lopulta että paljonko on ajoa milläkin välitysfirmalla, Uber saattaa olla näistä laajimmalla asiakaspohjalla ainakin aluksi, tietenkin saa nähdä miten se onnistuu sitten houkuttelemaan uusia yrittäjiä tuolla 25% ja vastaamaan kysyntään. Kajber näistä ehkä näistä kuulostaa parhaimmalta ainakin osa-aikaisille, mutta toisaalta jos automäärä on iso niin riittääkö kaikille tilauksia. Pienet kustannukset se taitaa ainakin tarjota osa-aikaisille kun lähitapiolan kautta vakuutukset ja laskutukset ja kirjanpito sitten ukko.fi kautta. Tietenkin se tilausmäärä lopulta vaikuttaa, uber saattaa hyvinkin olla hyvä vaihtoehto vaikka ottaa 5-10% muita enemmän jos vain tilauksia riittää.

Kajber taitaa olla nyt ainut joka on ilmoittanut tähtäävänsä koko Suomen markkinoille ainakin alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Oli kyllä taas hyvää vähättelyä siitä kuinka helposti löytyisi hyväapalkkaiseen työhön vapaita paikkoja jos vaan viitsisi nostaa perseensä sohvalta. vai onkohan ihan niinkään. Ei taida monikaan noista 200 vapaasta olla täysipäivästä hommaa (ei ainakaan heti) ja palkka ei taida ihan 3000 olla ja tietenkin kaikilla on ajokortti, nuhteeton tausta ja löytyy yli 500e heti lupamaksuihin ja kursseihin.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Jos nyt on jo tilanne, ettei hiljaisiin vuoroihin löydy tekijöitä huonon palkkauksen takia ja samalla sitä palkkatasoa aletaan polkemaan, niin on turhaa taas yrittäjien lehdissä itkeä, miten ei työntekijöitä löydy. En tiedä, kuinka paljon sen taksikuskin pitäisi tienata, mutta eiköhän tästä saada taas yksi esimerkki siitä, että suomalaisessa markkinataloudessa kaikki muut kyllä voi toimia, mutta kun aletaan puhua, että työntekijöiden palkkaa pitäisi nostaa työntekijöiden saatavuuden varmistamiseksi, niin vastaus on ei. Vähintään yhteiskunnan pitää maksaa osa palkoista, mieluummin tietenkin koko palkka.

Heh, sitä ei tarvinut odottaa kuin viikonlopun yli. Nyt vielä ollaan tilanteessa juuri ennen lakimuutosta, joka tuskin kaikkien kuskien palkkakehitykseen ainakaan positiivisesti on vaikuttamassa. Mutta kai sillä alle kympillä niitä arkiyökuskeja nyt vaan pitäisi löytyä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vai neljäs kaista missä taistella hinnoista. Tämä koskettaa jonkun verran itseä, kun heinäkuun toisella viikolla on koneenvaihto Vantaalla lauantai-iltana.

Ehtisin muutaman tunnin pyöriä Tikkurilassa, mutta jaksaako säätää jotain takseja. Jos saisi helposti matkat edestakaisin, niin miksipäs ei.

Taidan silti jäädä kentälle ja koittaa nukkua muutaman tunnin tax-free pullon kanssa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Helppo tapa on tietysti juna.

Ai niin se minne pitää ensin kävellä kilometri asemalle. Täytyykin tutkia aikatauluja, kyllähän ne varmaan kulkee. Kolikoilla ei tietenkään saa ostettua lippua ja ulkomaalaisissa korteissakin on ollut jotain hämminkiä. Hätääntynyt aasilaistyttö tuli kysymään silloin pari vuotta sitten kesällä mistä saan lipun, mutta en osannut auttaa. Kun ei toimi, niin ei toimi.

Yhdensuuntainen matka lienee toki jotain neljä euroa. Onkohan halvalla taksilla jopa halvempi ilman kävelyä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, sama aika siinä taksikatastrofissaihmetellessäkin menee...

Niinhän siinä menee. Taidan perustaa tarkkailupisteen johonkin lähettyville ilman aikomustakaan käyttää palveluita.

Tietäähän sitten seuravalla kerralla miten ne toimii tai ei toimi. Niistä tiedoista olisi turisteille hyötyäkin. Luen innokkaasti Wikitravelia, mutta en päivitä sitä. Jännä nähdä miten sinne saadaan tietoa kaaoksesta. Helsinki on kuitenkin riittävän iso kaupunki eli joku varmaan päivittää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.nopsasti.fi/pikkutaksi/#pikkumatka tampereella näköjään alkaa 4e taksikyydit, sinällään jännä nähdä että missä tuossa sitten ne rahat saa, kuitenkin esimerkiksi 8 ja klo 16 ruuhkissa kun ajavat niin ei taida montaa 4e kyytiä ajaa vaikka etäisyydet olisi lyhyitä. Tampereella kun tuntuu vielä kaikenmaailman tietyömaita olla kokoajan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
http://www.nopsasti.fi/pikkutaksi/#pikkumatka tampereella näköjään alkaa 4e taksikyydit, sinällään jännä nähdä että missä tuossa sitten ne rahat saa, kuitenkin esimerkiksi 8 ja klo 16 ruuhkissa kun ajavat niin ei taida montaa 4e kyytiä ajaa vaikka etäisyydet olisi lyhyitä. Tampereella kun tuntuu vielä kaikenmaailman tietyömaita olla kokoajan.

Tässä vieläpä ihmetyttää että asiakkaita voi olla 1-2 vain kerralla, jos olisi jonkinlainen kimppapalvelu niin 4e ehkä voisi pärjätä paremmin jos sitä 3-4 asiakasta kerralla tai olisi minibussi, eli enemmän bussimainen systeemi kaupungin keskustaan esim. työmatkaliikennettä. Nyt varmaan se työmatkaliikenne on yksi kohderyhmä mutta kuka jaksaa monta tuntia jäädä odottelemaan ja huitomaan sitä taksia. toki varmaan yksi idea tässä onkin että kukaan ei jaksa kadunvarteen jäädä odottaan niin otetaan sitten soittajilta rahat.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä vieläpä ihmetyttää että asiakkaita voi olla 1-2 vain kerralla, jos olisi jonkinlainen kimppapalvelu niin 4e ehkä voisi pärjätä paremmin jos sitä 3-4 asiakasta kerralla tai olisi minibussi, eli enemmän bussimainen systeemi kaupungin keskustaan esim. työmatkaliikennettä.

Eiköhän tuo perustu siihen että tarkoitus olisi nimensä mukaisesti nopsasti saada kuskattua 1-2 henkilöä keskustasta paikasta A paikkaan B. Toki tietäen Tampereen keskustankin liikennejärjestelyt tällä hetkellä, niin ei sielä oikein nopsasti tunnu kukaan pääsevän minnekään.

Itse en jaksa uskoa noihin sinun mainitsemiin kimppakyyteihin. Paperilla voi olla ihan kiva, mutta käytäntö ei sitä mielestäni ole. Tarkoitan siis sitä että toisille täysin tuntemattomat Make ja Pena tilaavat kyydin jollain applikaatiolla siten että Make tulee paikasta A, Pena paikasta B ja sit toinen jää paikkaan C ja lopulta toinen menee paikkaan D. Taksia käytetään silloin kun halutaan päästä suht nopeasti haluttuun paikkaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en jaksa uskoa noihin sinun mainitsemiin kimppakyyteihin. Paperilla voi olla ihan kiva, mutta käytäntö ei sitä mielestäni ole. Tarkoitan siis sitä että toisille täysin tuntemattomat Make ja Pena tilaavat kyydin jollain applikaatiolla siten että Make tulee paikasta A, Pena paikasta B ja sit toinen jää paikkaan C ja lopulta toinen menee paikkaan D. Taksia käytetään silloin kun halutaan päästä suht nopeasti haluttuun paikkaan.

Lähinnä meinasin että usealla yksittäisellä 4e voisi toimia tuo idea, nyt vetää ilmeisesti ympyrää yhdellä asiakkaalla, jollain ikiliikkujalla yhdellä reitillä tuo 4e voisi toimia bussin omaisesti, mutta tosiaan kun Tampereen liikennettä katsoo niin lyhyeenkin kierokseen voi aikaa mennä, varsinkin kun tässäkään ideassa ei käytetä aplakaatiota tai soittamista niin huitovia ihmisiä on kiva metsästää ja autolle tulee tyhjäkäyntiä vaikka olisi pieniruokainen. Vaikka saisi sen 5 kyytiäkin tunnissa olisi se"vain" 20e tuotto. Aikaa kun menee maksuihin ja auton pysähdyksiin ja kääntymisiin toiseen suuntaan.
 

Byvajet

Jäsen
H-hetki lähestyy.

Ennustelin etukäteen, että hinnat asettuvat pitkällä aikavälillä samankaltaisiksi kuin ne ovat nyt. Ainakin muutama hinnan nostaja on ilmoittautunut. Useamman vuoden päästä sitten näkee, mikä tulee olemaan vakiintunut taso.

Ymmärrän, että tämä on monille tärkeä kysymys ideologisesti, mutta pahoinpa pelkään, että peruskansalaiselle, jolle harvinainen taksinkäyttö ajoittuu ruuhkahuippuihin, palvelun hankkiminen mutkistuu ja hinnat nousevat.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Turussa säilyy tuo vakio taksikeskus (0210041) eikä hintoihin tule korotuksia. Näin kertoi taksiyrittäjä tuosta järjestelmästä, muutama päivä sitten. Olen kuullut tuon aikaisemminkin tänä kesänä.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turussa säilyy tuo vakio taksikeskus (0210041) eikä hintoihin tule korotuksia. Näin kertoi taksiyrittäjä tuosta järjestelmästä, muutama päivä sitten. Olen kuullut tuon aikaisemminkin tänä kesänä.

Voin vahvistaa tämän. Eli keskuksen kautta tilatut kyydit pysyvät samanhintaisina kuin tähänkin asti. Autoihin tulee taulukot sivuikkunoihin, mistä voi tarkistaa hinnat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt korjautuisi nämä älyttömimmät ongelmat eli saatavuutta ei ole silloin kun on kysyntää ja muina aikoina taksit seisoskelevat joutilaina tolpilla. Esim. viime sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Helsinki-Vantaalla kun mentiin taksitolpalle, oli edessämme varmaankin 50 m jono. Aikaa siinä jonottaessa meni reilu vartti, mutta sitten kun taksimme lähti, jono oli tuplannut pituutensa.

Toinen joka kesäinen tarina on ollut pienten paikkakuntien kesätapahtumat. Esimerkiksi Harjavallassa Karmarockin aikaan, en tiedä montako taksia tuolla kylällä edes on, ei varmaan montaakaan yli kahden kun ei niitä vaan mistään saa kiinni kun festari loppuu. Josko tänä kesänä vaikka naapurikunnista uskaltautuisivat kokeilemaan sinne tulemista... voi olla tietty toiveajattelua.

Toivottavasti uusi laki tuo noihin ruuhkahuippuihin lisää kalustoa. Toki niistä voi sitten kuskit veloittaakin paremmin. Ja niinä aikoina kuin ei ole kysyntää kannattaa sitä luoda kyydin ottamiseen houkuttelevalla hinnoittelulla. Ja tietty Überin kaltaisten appien avulla, jolloin tilatessaan jo tietää mtä tarvitsee maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös