Mainos

Taksikuskit

  • 259 843
  • 1 476

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen joka kesäinen tarina on ollut pienten paikkakuntien kesätapahtumat. Esimerkiksi Harjavallassa Karmarockin aikaan, en tiedä montako taksia tuolla kylällä edes on, ei varmaan montaakaan yli kahden kun ei niitä vaan mistään saa kiinni kun festari loppuu. Josko tänä kesänä vaikka naapurikunnista uskaltautuisivat kokeilemaan sinne tulemista... voi olla tietty toiveajattelua.

Hmm, oletko Helsingistä tai jostain muusta isosta keskuksesta kotoisin tai pitkään asunut sellaisessa? Voin paikkakunnalla 20 ensimmäistä vuotta elämästäni asuneena sanoa, ettei Harjavallassa yksinkertaisesti riitä oikein mitkään resurssit Karmarockin kaltaisen yksittäisen ison tapahtuman aikaan. Silloin ovat kovasti helisemässä taksiliikenteen lisäksi myös paikkakunnan ruokaravintolat ja ruokakaupat (jälkimmäisestä useamman vuoden ajalta kokemusta työntekijänä). Ja uskon edelläkuvaamani tilanteen olevan todellisuutta käytännössä kaikissa alle 10 000 asukkaan paikkakunnissa, joissa on joku yksittäinen iso tapahtuma vuodessa.

Ja kyllä siellä niitä takseja on aika paljon enemmän kuin mainitsemasi kaksi kappaletta. Aivan varmasti myös Kokemäen, Nakkilan ja jopa Ulvilan ja Huittistenkin taksit hakevat kyytejä Harjavallasta Karmarock-iltana. Kyse on siitä, että väkimäärän lisäys yksittäisen illan aikana on aivan liian iso sen suhteen, että erilaiset palvelut pystyisivät toimimaan isommilta paikkakunnilta tulevien odotusten mukaisesti. Yksinkertaisesti odotukset ovat epärealistiset pienen paikkakunnan toimintakykyyn nähden. Näin uskon vahvasti olevan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse on siitä, että väkimäärän lisäys yksittäisen illan aikana on aivan liian iso sen suhteen, että erilaiset palvelut pystyisivät toimimaan isommilta paikkakunnilta tulevien odotusten mukaisesti.
Tämä oli pointtini ja toivon että tänä kesänä kun laki mahdollistaa vapaan taksikilpailun asia olisi paremmassa kuosissa kuin aina ennen. Toki voi olla turhaa optimismia...

"Hauska" tapaus oli aikoinaan kun lähdimme kävelemään Karmarockista kohti keskustaa jo ennen festarin loppumista eli ei ollut vielä mitään ruuhkia, ajoi taksi ohitsemme. Huiskutin kädelläni taksia pysähtymään ja kuski vain vilkutteli takaisin. Sama taksi löytyi sitten puolen kilometrin päästä tolpalta seisomasta... ilmeisesti kylän taksikuskeille kyydin ottaminen lennosta on täysin tuntematon käsite, kiehuin sen verran pahasti että en vaivautunut kuljettajalta asiasta mitään utelemaan, jos olisin suuni aukaissut tilanteessa olisi saattanut tulla riita. :-)
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä oli pointtini ja toivon että tänä kesänä kun laki mahdollistaa vapaan taksikilpailun asia olisi paremmassa kuosissa kuin aina ennen. Toki voi olla turhaa optimismia...

Joo, toivotaan, että tilanne olisi tänä vuonna parempi Karmarockin aikaan taksiliikenteen osalta. Epäilen kyllä vähän, tavallaan ehkä fiksuinta olisi perustaa taksifirma tällaisia yksittäisiä piikki-iltoja varten, mutta epäilen paikallisten kiinnostusta tai heräämistä asiaan näin pienellä varoitusajalla. Jotain muuta tuloa pitäisi myös löytää oman tai lähipaikkakuntien yksittäisten isojen iltojen lisäksi, että olisi järkeä.

Joka tapauksessa toivotan mukavaa Karmarockia! En ole itse nyt useampaan vuoteen ollut paikanpäällä, ehkä vielä joskus. Jos hermosi riittävät odottamisen suhteen, niin käy syömässä Pizzamestareilla, aivan timanttisen kova perinteinen pizzeria.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pizzamestareilla
Tuttu paikka, ei sieltä oikein muutakaan ruokapaikkaa ole löydetty Ja hyvin on aina saanut pöydän siihen aikaan kun ollaan käyty jo ennen Karmaan menoa alkuillasta
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No mitä nyt tässä muutaman vuosikymmenen taksikuskien juttuja on kuunnellut, niin hinnat vähintään tuplaantuvat koska nykyisellä hinnalla just ja just pysyy hengissä. Lisäksi pyörät, bussit ja henkilöautot pilaavat kaiken. Ja taksilla matkustaminenkin on erityisen halpaa, koska pääsaääntöisesti ihmiset liikkuvat noin kahdeksan hengen ryhmissä arkisin päiväsaikaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joo, toivotaan, että tilanne olisi tänä vuonna parempi Karmarockin aikaan taksiliikenteen osalta. Epäilen kyllä vähän, tavallaan ehkä fiksuinta olisi perustaa taksifirma tällaisia yksittäisiä piikki-iltoja varten, mutta epäilen paikallisten kiinnostusta tai heräämistä asiaan näin pienellä varoitusajalla.

Sekään ei tietysti nopeasti muutu, mutta olisi ihan kivaa, jos Suomessakin kuskit ottaisi kyytiin kyytiä tarvitsevia.

Oli taas niin helppoa Venäjällä neuvotella kyyti ja siksi en ollut asiasta ollenkaan huolissaan onnistuuko. Ehkä Karmarock-iltana joku paikallinen voisi kyyditä ilman firman perustamista. Mutta ei vain kuulu kulttuuriin, niin siinä on tienvarressa turha itkeä.

Se on jäänyt epäselväksi miksi suomalainen ei tuntematonta kyytiin ota ja mitä ne siinä pelkää. Ei vain kiinnosta auttaa ketään, kun on kiire kotiin tai töihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, toivotaan, että tilanne olisi tänä vuonna parempi Karmarockin aikaan taksiliikenteen osalta. Epäilen kyllä vähän, tavallaan ehkä fiksuinta olisi perustaa taksifirma tällaisia yksittäisiä piikki-iltoja varten, mutta epäilen paikallisten kiinnostusta tai heräämistä asiaan näin pienellä varoitusajalla. Jotain muuta tuloa pitäisi myös löytää oman tai lähipaikkakuntien yksittäisten isojen iltojen lisäksi, että olisi järkeä.

Alkuperäinen ideahan koko taksiuudistuksessa taisi olla juurikin se että tämmöisiä väliaikaisia takseja olisi pystynyt perustaan jos liikevaihto menee esim. alle 10 000e ja ajella omalla autolla ilman lupia , mutta torpattiin aika kovaan. Olisi parhaimmillaan varmaan parantanut myös pienien paikkakuntien taksinsaantia kun joku pyörittää viikonlopputaksia tai yöllä haluaa päivystää lisärahan toivossa, nyt saa nähdä mitä sieltä tulee kun kiinteät kulut kuitenkin pysyy melko samana mutta avustus on vaan lähinnä lupiensaanissa ja niiden hinnassa.

Tosin ilmeisesti edelleen jotkut vakuutusyhtiöt aikoo tuoda jonkinlaisen erillisen vakuutuksen näille osa-aikaisille kuskeille joten kustannukset saattaa pudota kohtullisemmaksi, toki edelleen paljon muitakin kuluja pyörisi siitä huolimatta. Mutta teoriassa jos vakuutusmaksu täytyisikin maksaa vaikka vain 2 viikonlopulle kuukaudessa esim. näille festariviikonlopuille tai tiedät että joku isompi tapahtuma on tai pikkujouaika ja ajat ruuhkahuippuja nykyisiä taksoja vaikka puolet korkeammalla hinnalla niin kyllähän se alkaisi ehkä jo mahdollistamaan ihan ok tienestin normaalin palkan päälle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saako helsinkiläinen taksi ottaa nyt asiakkaan Helsinki-Vantaalta?
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo toi Helsinki-Vantaan setti vaikuttaa kyllä sekavalta. Harvemmin tulee sieltä kyllä taksia otettua. Tarkoitus oli kysyä yleisesti voiko paikkakunnan A taksi ottaa asiakkaan paikkakunnalta B, mutta olettaisin nyt näin.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo toi Helsinki-Vantaan setti vaikuttaa kyllä sekavalta. Harvemmin tulee sieltä kyllä taksia otettua. Tarkoitus oli kysyä yleisesti voiko paikkakunnan A taksi ottaa asiakkaan paikkakunnalta B, mutta olettaisin nyt näin.

Voi ottaa. Jos paikkakunnan A taksi vie asiakkaan paikkakunnalle B, niin voi jäädä vaikka koko päiväksi ajamaan kyytejä sinne paikkakunnalle B. Tähän asti taksin on pitänyt palata takaisin paikkakunnalle A.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo toi Helsinki-Vantaan setti vaikuttaa kyllä sekavalta. Harvemmin tulee sieltä kyllä taksia otettua. Tarkoitus oli kysyä yleisesti voiko paikkakunnan A taksi ottaa asiakkaan paikkakunnalta B, mutta olettaisin nyt näin.

Periaatessa uudistuksessa on se kyse että ennen joka alueella oli tietty määrä lupia ja taksia ei voinut ajaa jos ei sitä saanut. Nyt voit perustaa yrityksen ja ajaa missäpäin tahansa Suomea vaikka joka päivä eri kaupungissa. Ainoa mikä periaatessa erottaa eri kaupungien taksit on välityskeskukset jotka välittää vain tietyillä alueilla ja jos siihen sitoutunut niin sulla ei ole muilla alueilla mitään millä välittää kyytejä mutta tietenkin tolpalta voi . Tietenkin nyt on ilmeisesti ainakin Taxify ja Kajber joiden sovelluksilla voi ajaa jokaisessa kaupungissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voi ottaa. Jos paikkakunnan A taksi vie asiakkaan paikkakunnalle B, niin voi jäädä vaikka koko päiväksi ajamaan kyytejä sinne paikkakunnalle B. Tähän asti taksin on pitänyt palata takaisin paikkakunnalle A.

Mitähän tämä muuten tekee pitkien matkojen hinnoille. Aikaisemmin on toisaalta kannattanut ajaa Vantaalta Kuopioon, vaikka tiesikin, että ei ole vaihtoehtoja kuin ajaa tyhjänä takaisin. Nythän sinne voi sitten jäädä pyörimään, jos ei ole kiire kotiin.
 

Tuamas

Jäsen
Mitähän tämä muuten tekee pitkien matkojen hinnoille. Aikaisemmin on toisaalta kannattanut ajaa Vantaalta Kuopioon, vaikka tiesikin, että ei ole vaihtoehtoja kuin ajaa tyhjänä takaisin. Nythän sinne voi sitten jäädä pyörimään, jos ei ole kiire kotiin.

Pitkien matkojen hinnoissa laissa on mielenkiintoinen painotus, eli jos matka maksaa yli 100€, pitää kuljettajan varmistua että asiakas ymmärtää kyydin maksavan yli 100€.
 

Glove

Jäsen
Saapa nähdä joko ensi yönä alkaa tapahtumaan? Entisenä taksiautoilijana seuraan mielenkiinnolla mihin suuntaan ala menee, mutta ei mulla kyllä ole yhtään ikävä ratin ja penkin väliin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saapa nähdä joko ensi yönä alkaa tapahtumaan? Entisenä taksiautoilijana seuraan mielenkiinnolla mihin suuntaan ala menee, mutta ei mulla kyllä ole yhtään ikävä ratin ja penkin väliin.

Todennäköisesti lähinnä siihen että pääkaupunkiseudulla voi yllättää halvemmat hinnat, muualla enemmän sitten se että hinta on voinut nousta. Nythän vasta ensiviikolla ne alkaa käsitellä uusia hakemuksia, mutta todennäköisesti niitä uusiakin firmoja ja yrittäjiä syntyy vasta kun taksikuljettajan lupa on haettu ja niitä teoriakokeita ym.. voi vasta maanantaista lähtien tehdä ja ennenkuin luvat kotiin tulee menee tässä viikkoja. Kuukausi siis menee todennäköisesti että jotain alkaa tapahtua, sitä ennen muutama yksittäinen uberia tai muuta pyörittävä löytyy jolla ennestään taksikuljettajan lupa, mutta pari päivää vähintään noidenkin käsittelyyn varmaan menee, ensiviikonloppuna ehkä ekat uberit pyörii. Varmaan ihan ok tulosta pystyy ne uberit tekemään jotka tässä alkuun pääsee ajaan kun varmaan käyttäjiä on tuhansia mutta autoja ehkä pari.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pitkien matkojen hinnoissa laissa on mielenkiintoinen painotus, eli jos matka maksaa yli 100€, pitää kuljettajan varmistua että asiakas ymmärtää kyydin maksavan yli 100€.

Ja sen jälkeen ei pidä varmistua, että sama saattaa olla tonnin tai pari kuin vasta perillä. Tästä tulee upea sirkus, enää muutama tunti.

Onko jossain livestriimiä Vantaan kentältä tai Rautatientorilta. Saadaanko kuviin ensimmäinen vapaan hinnan maksanut asiakas ja häntä kyydinnyt kuski.

En tiedä onko se edes mahdollista lakiteknisesti, mutta nämä kannattaisi aloittaa vaikka aamukuudelta eikä keskellä yötä. Jonkun asetuksen varmaankin olisi voinut kirjata, että 1.7. klo 6 tai vaikka klo 12.

Olen rapumiehiä ja pienenä ravustuskausi alkoi yöllä, mutta sitten jossain kohtaa joku tuli järkiinsä ja nykyään se alkaa klo 12 päivällä.
 

Tuamas

Jäsen
Minä en kykene näkemään näitä uhkia, meillä on 99% aloista vähemmän säädeltyjä ja silti homma toimii.

Alkuun voi olla epäselvyyksiä ja pientä säätöä, mutta uudistus tekee markkinoista terveemmät. Hinnat ja tarjonta nousevat ruuhkahuipuissa, muuten hinnat ja tarjonta pysyy ennallaan/laskee.

Jos vanha malli oli niin hyvä, silloin asiakkaat käyttävät edelleen vanhoja taksikeskuksia ja -yhtiöitä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä en kykene näkemään näitä uhkia, meillä on 99% aloista vähemmän säädeltyjä ja silti homma toimii.

Sehän tässä onkin hassua, kun lähes varmasti kuullaan aivan kummallisia juttuja lähiaikoina ja sitten taas viimeistään ensi kesänä hommaa rullaa niin hyvin, että kukaan ei edes muista tätä ketjua.

IT-alalta sen tietää, että kertarysäyksellä tehdyt päivitykset ei yleensä onnistu. Ehkä taksiala onnistuu paremmin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en kykene näkemään näitä uhkia, meillä on 99% aloista vähemmän säädeltyjä ja silti homma toimii.

Alkuun voi olla epäselvyyksiä ja pientä säätöä, mutta uudistus tekee markkinoista terveemmät. Hinnat ja tarjonta nousevat ruuhkahuipuissa, muuten hinnat ja tarjonta pysyy ennallaan/laskee.

Jos vanha malli oli niin hyvä, silloin asiakkaat käyttävät edelleen vanhoja taksikeskuksia ja -yhtiöitä.

Joo miten kävi esimerkiksi Onnibussin tultaessa, VR ja Matkahuolon ajoissa on paljon enemmän käyttäjiä vaikka hinnat romahti niin teki ehkä ihan hyvää alalle, Tai vaikka katsastusasemat ym..
 

molari

Jäsen
Saapa nähdä joko ensi yönä alkaa tapahtumaan? Entisenä taksiautoilijana seuraan mielenkiinnolla mihin suuntaan ala menee, mutta ei mulla kyllä ole yhtään ikävä ratin ja penkin väliin.

Pk-seudulla hinnat laskevat, esim. Lähitaksilla kuluttaja-asiakkaille, sitten taas Tampereella ja Turussa nousevat/pysyvät samana. Pienimmällä paikkakunnilla sitten ajetaan käytännössä entiseen malliin.

Oma lukunsa on sitten KELA-ajot, esim. Uudellamaalla -25 %:a nykytaksasta ja ei esim. luokseajokorvausta.

Hirveän vaikeaa tämä monille on, vähän kuin venkula pääsisi vapauteen pitkän kakun jälkeen, ei uskota omaan tekemiseen, kun on totuttu ajamaan vuosikaudet tolpalle odottamaan keikkaa sekä puhumaan paskaa ja polttamaan tupakkaa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Joo miten kävi esimerkiksi Onnibussin tultaessa, VR ja Matkahuolon ajoissa on paljon enemmän käyttäjiä vaikka hinnat romahti niin teki ehkä ihan hyvää alalle, Tai vaikka katsastusasemat ym..

Taloudellista tulostakin on tehty. Sama koskee muitakin kilpailuun lähteneitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös