Töitä, mutta mistä?

  • 330 347
  • 1 617

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Miksi et laita julkisesti? En voi ymmärtää, kun valitetaan, ettei ole hakijoita, mutta silti kaikin keinoin piilotetaan tarjolla oleva työ. Tätä kuulee jatkuvasti. Ei ole hakijoita, mutta emme me nyt kuitenkaan kerro, mihin voi hakea.

Lähinnä avauduin tuon yleiseksi mutinaksi ja turhautumiseksi, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin tuolta voi kurkkia.
Koitan vaan vältellä nimimerkin ja henkilön yhdistämistä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Kiitos. Noissa kaiketi jonkin verran karsii toivomus omasta autosta. Tuon tyyppistä työtä hakevilla kun sitä ei yleensä ole.

Noh, senverran, että akuuteimmat paikat on saavutettavissa ihan julkisillakin. Ja toive nyt on aina toive. Aina kannattaa kysellä, vaikkei sitä autoa olisikaan. Ainakin meillä on tapana pystyä sopimaan työajat sellaisiksi, että siellä pääsee myös jotenkin kulkemaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lähinnä avauduin tuon yleiseksi mutinaksi ja turhautumiseksi, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin tuolta voi kurkkia.
Koitan vaan vältellä nimimerkin ja henkilön yhdistämistä.
Mikä alkupalkka? Eihän tuolla missään mainita mitään palkkauksesta. Paskaa kaksvuoroduunia jonain alihankkijan duunarina ja palkkatoivetta ei pyydetä, eli se käytännössä ilmoitetaan vasta sitten joskus haastattelussa. Todennäköisesti luokkaa onneton millä ei elä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä alkupalkka? Eihän tuolla missään mainita mitään palkkauksesta. Paskaa kaksvuoroduunia jonain alihankkijan duunarina ja palkkatoivetta ei pyydetä, eli se käytännössä ilmoitetaan vasta sitten joskus haastattelussa. Todennäköisesti luokkaa onneton millä ei elä.

Katsoin tuota sivua ja johan noista otsikoista näkee, että kyseessä on joku perusvarastojuttu. Toki se kuulostaa hienolta, kun on logistiikan ammattilainen.

Taitaa tosiaan moni jättää hakematta, kun ei vain kiinnosta tuon perusteella. Viimeksi hommia hakiessani en todellakaan laittanut jokaiseen hakemusta mikä oli vähän sinne päin. Jätin esimerkiksi kaikki pankit pois sillä sen nyt vain tietää mikä meno niissä on (pukeutuminen tärkeämpää kuin työn tekeminen, vanhat laitteet, ikävä hierarkia jne.) ja alkuun jätin myös pörssiyhtiöt. Niillä on kaikenlaista turhaa prosessia.

Sellaiseen sitten silti lopulta jouduin, kun ei niistä paikoista irronnut missä olin haastatteluissa. Ei tämä nyt mahdottoman paha ole, vaikka onkin puolen vuoden välein tarkistettavat tavoitteet (hitto, jos pomot tajuaisivat miten turhia nuo on ja kaikkia, siis aivan kaikkia muita vituttaa ja jopa ahdistaa tuo, sillä on hankala tarinoida koko ajan jotain paskaa) ja sortseja ei sitten kuitenkaan saa pitää. Mikä on myös naurettavaa, koska sitten saa olla amerikkalaisen rokkipändin teepaita, kunhan vain on pitkät housut.

Kyllä tuonnekin varastolle joku päätyy, jos ei jostain syystä muualta löydy mitään. Tähän asti on selvästikin löytynyt.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä tuonnekin varastolle joku päätyy, jos ei jostain syystä muualta löydy mitään. Tähän asti on selvästikin löytynyt.
Löytyy aivan varmasti. Naurattaa vain että tullaan avautumaan, ettei muka ole hakijoita ja on oikein työntekijän markkinat, kun hakemuksessa käy selvästi ilmi, että kyseessä on todellakin täysin päinvastainen työpaikka.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Mikä alkupalkka? Eihän tuolla missään mainita mitään palkkauksesta. Paskaa kaksvuoroduunia jonain alihankkijan duunarina ja palkkatoivetta ei pyydetä, eli se käytännössä ilmoitetaan vasta sitten joskus haastattelussa. Todennäköisesti luokkaa onneton millä ei elä.

Mikä hitto sun ongelma on ? Ilmeisesti täällä saa nillittää vain silloin, kun johonkin vitunsiistiin ja dynaamiseen konsulttipaskaan ei löydy tekijöitä ?
Noh, ilmeiseti me sitten tehdään täysin mitätöntä paskaduunia, millä ei ole mitään merkitystä kenellekään.

Mun mielestä on oikeasti huolestuttavaa, jos nykyajan ihmiset vieraantuvat täysin siitä, mitä työelämän arki oikeasti on, ja mitä siitä maksetaan. Jotkut ihan oikeasti tekee näitä paskaduuneja, joten ei siitä tarvi alkaa vittuilla.

"Ahtaajille maksetaan ihan liikaa, eihän tuosta paskaduunista edes makseta mitään, nyt pitää muistaa palkkamaltti". Vittu, Koita tässä nyt sitten olla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Löytyy aivan varmasti. Naurattaa vain että tullaan avautumaan, ettei muka ole hakijoita ja on oikein työntekijän markkinat, kun hakemuksessa käy selvästi ilmi, että kyseessä on todellakin täysin päinvastainen työpaikka.

No jos ei löydy tekijöitä, niin hyville tekijöille maksetaan varmasti. Mutta eipä noita tunnu löytyvän, edes hakijoita. En enää kyllä ihmettele yhtään, että täällä on paljon porukkaa töissä eestistä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No jos ei löydy tekijöitä, niin hyville tekijöille maksetaan varmasti. Mutta eipä noita tunnu löytyvän, edes hakijoita. En enää kyllä ihmettele yhtään, että täällä on paljon porukkaa töissä eestistä.
No eipä kannata hermostua. Mitäs jos vaikka ihan itse viilaisitte sitä työpaikkailmoitustanne sellaiseksi että siitä kävisi se todellisuus ilmi?

Se on niin pärkeleen vaikeaa näköjään laittaa se palkkaus siihen, samaten joku "Toivomme työntekijältä aiempaa kokemusta puuteollisuuden töistä" aika harva puuseppä lähtee pakkaajaksi jollekkin alihankkijayritykselle. Ei, ette varmana saa puuteollisuuden ihmisiä tuollaisella ilmoituksella. Niille maksetaan siellä paperitehtailla trukkihommista yms. ihan kohtuullinen korvaus, mitä tästä hommasta tuskin saa. Kuten aiemmin tänne kirjoitin niin paperimiehet saa kohtuullista palkkaa, se ei vastaa sitä kuvaa mikä porukalla siitä palkasta on, koska iso osa tulee lisistä, mutta se lähtökään mikään ihan kaupan kassa tasoa ole.

Tähän päälle vielä vaatimus hyvästä kunnosta, ilmaisee suoraan, että kyseessä on fyysinen työ ei siis mikään trukilla ajo, vaan pitää selkä vääränä ilmeisesti siellä jotain nostella, tai no sen kuvan teidän ilmoitus antaa. Sitten ihmettelette, ettei halukkaita kauheasti ole. Minä en ihmettele.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
No eipä kannata hermostua. Mitäs jos vaikka ihan itse viilaisitte sitä työpaikkailmoitustanne sellaiseksi että siitä kävisi se todellisuus ilmi?

No eipä nuo työhakemukset ole mun käsissä. Ja eipä tuo työvoiman puute koske pelkästää yhtä meidän alaa, vaan samoja ongelmia on niin kaupan kuin terminaalipuolenkin hommissa. Sama se siihen on sitten kirjottaa, vaikka että palkkaus on TES:n mukainen. Jos se kerran tekee ihmisen tyytyväisemmäksi. Itse olen kyllä aina vain kysynyt, että mitä olette palkaksi ajatelleet, ja siitä sitten lähtenyt neuvottelemaan. Nyt se on kivempi neuvotella, kun on vähemmän tulijoita.

Se on niin pärkeleen vaikeaa näköjään laittaa se palkkaus siihen, samaten joku "Toivomme työntekijältä aiempaa kokemusta puuteollisuuden töistä" aika harva puuseppä lähtee pakkaajaksi jollekkin alihankkijayritykselle. Ei, ette varmana saa puuteollisuuden ihmisiä tuollaisella ilmoituksella. Niille maksetaan siellä paperitehtailla trukkihommista yms. ihan kohtuullinen korvaus, mitä tästä hommasta tuskin saa. Kuten aiemmin tänne kirjoitin niin paperimiehet saa kohtuullista palkkaa, se ei vastaa sitä kuvaa mikä porukalla siitä palkasta on, koska iso osa tulee lisistä, mutta se lähtökään mikään ihan kaupan kassa tasoa ole.

en ymmärrä, miten tuo paperi tähän liittyy mitenkään ? Puuteollisuuden ihmisiä on paljon muuallakin, kuin vaan paperilla, eikä meidän pohjat niille paljoa häviä. Tosin, lisät on sitten eri pallopelejä.

Tähän päälle vielä vaatimus hyvästä kunnosta, ilmaisee suoraan, että kyseessä on fyysinen työ ei siis mikään trukilla ajo, vaan pitää selkä vääränä ilmeisesti siellä jotain nostella, tai no sen kuvan teidän ilmoitus antaa. Sitten ihmettelette, ettei halukkaita kauheasti ole. Minä en ihmettele.

Mitä pahaa on fyysisessä työssä ? Jotenkin sulla on vääristynyt kuva fyysisestä työsä, jos se on selkä väärällä jotain nostamista. Joillekin tekee ihan oikeasti fyysisesti tiukkaa käsitellä vaikka moskaa, vasaraa tai runkonaulainta. Ihan oikeasti. Toki, meillä myös huolehditaan siitä, että kun jotain nostetaan, niin nostetaan oikein.

Mua vaan ärsyttää suunnattomasti se, millä tavalla tällä(kin) palstalla ylenkatsotaan vähäpätöisempiä (omasta mielestään) asioita. Ihan kun muut olis jotenkin alempaa kastia tms. Tuosta sun tekstista kun jättää naureskelun ja vittuilun pois, niin eipä siihen muuta sitten enää jääkkään kuin piste.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ja nyt saan lopettaa nillittämisen ainakin hetkeksi, kun meille palkattiin lisää työvoimaa. Toivotaan että tästä ei tarvisi porata täällä lainkaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä pahaa on fyysisessä työssä ? Jotenkin sulla on vääristynyt kuva fyysisestä työsä, jos se on selkä väärällä jotain nostamista. Joillekin tekee ihan oikeasti fyysisesti tiukkaa käsitellä vaikka moskaa, vasaraa tai runkonaulainta. Ihan oikeasti. Toki, meillä myös huolehditaan siitä, että kun jotain nostetaan, niin nostetaan oikein.

Mua vaan ärsyttää suunnattomasti se, millä tavalla tällä(kin) palstalla ylenkatsotaan vähäpätöisempiä (omasta mielestään) asioita. Ihan kun muut olis jotenkin alempaa kastia tms. Tuosta sun tekstista kun jättää naureskelun ja vittuilun pois, niin eipä siihen muuta sitten enää jääkkään kuin piste.
Muuhun en tartu kuin tähän. Voin kertoa, että olen tuolla ihan käsipelillä nostellut useamman vuoden TV-shopin 40kg voimailupenkkejä ja tehnyt muutaman vuoden lehdenjakoa kerrostaloihin, ettei nyt ihan tuo fyysinen työ ole minulle mikään vieras asia. Se vaan pitää ymmärtää, että se on lähtökohtaisesti monelle se kynnys jo hakiessa, kun usein näissä mainostettu fyysinen työ on oikeasti melkoista kuraa. Tälläkin hetkellä miellän tekeväni fyysistä työtä ja vaikka jalat onkin paskana ja kivut kovat, niin nautin joka hetkestä.

Enkä minä ylenkatso mitään työtä, mulla on varmasti pienempi palkka kuin esim. teidän alalla saa. Minä toki teen sellaista hommaa mitä rakastan.

Pointtina nyt vain on se miten moni täällä ylenkatsoo niitä työntekijöitä ja kuvitellaan ettei itse olla millään tavalla syyllisiä siihen ettei työhakemuksia tule. Tosiasia sitten on, että itsekään ette niihin hommiin hakisi, kun lukisitte ne työpaikkailmoitukset. Mutta vikahan on aina laiskoissa työttömissä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@BlackWolf, en ole haukkunut ketään mielestäni laiskaksi, ihmetellyt vaan lähinnä sitä, että miten vaikeaa on oikeasti löytää sitä osaavaa työvoimaa, varsinkin kun ei me olla yksin tuon ongelman kanssa. Ja toisekseen, tuo some on varsin toissijainen kanava rekryssä, varsinkin kun puhutaan 4000+ työntekijän konsernissa.

En mä halua perustaa mitään kilpailua siitä, että kenellä on huonoin palkka, tai paskin duuni. Sun tekstistä sai vaan moisen kuvan, ja nostan käden pystyyn erheen merkiksi. Mutta miksi kaikkeen pitää kommentoida niin kärkkäästi, kun asian voi hoitaa myös fiksusti ?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Muuhun en tartu kuin tähän. Voin kertoa, että olen tuolla ihan käsipelillä nostellut useamman vuoden TV-shopin 40kg voimailupenkkejä ja tehnyt muutaman vuoden lehdenjakoa kerrostaloihin, ettei nyt ihan tuo fyysinen työ ole minulle mikään vieras asia. Se vaan pitää ymmärtää, että se on lähtökohtaisesti monelle se kynnys jo hakiessa, kun usein näissä mainostettu fyysinen työ on oikeasti melkoista kuraa. Tälläkin hetkellä miellän tekeväni fyysistä työtä ja vaikka jalat onkin paskana ja kivut kovat, niin nautin joka hetkestä.

Enkä minä ylenkatso mitään työtä, mulla on varmasti pienempi palkka kuin esim. teidän alalla saa. Minä toki teen sellaista hommaa mitä rakastan.

Pointtina nyt vain on se miten moni täällä ylenkatsoo niitä työntekijöitä ja kuvitellaan ettei itse olla millään tavalla syyllisiä siihen ettei työhakemuksia tule. Tosiasia sitten on, että itsekään ette niihin hommiin hakisi, kun lukisitte ne työpaikkailmoitukset. Mutta vikahan on aina laiskoissa työttömissä.

Niin riippuu tietysti tilanteesta. Jos henkilöllä on sellanen tilanne työpaikkojen suhteen, että on mistä valita (tarjontaa riittää), niin tottakai mukavuussyyt merkitsevät valinnassa kaikilla.

Mutta jos ei ole, niin sitten vähän vierastan kyllä ajatusta, jossa työtön lemppaisi vapaita paikkoja yksi toisensa jälkeen ilman painavaa syytä. Tiedät varmaan mitä tarkoitan.
 

sumuinen suo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olin jotenkin olettanut, että se 90-luvun laman "puoli miljoonaa työtöntä" olisi pyöristetty ylöspäin. Että 400 jotain tuhatta tosiasiassa.
Joku aika sitten sanomalehdessä muisteltiin, että syyskuussa 1993 oli 519 000 työtöntä. Lapissa prosentti oli 25,9 ja Kainuussa myös yli 25. Uudellamaallakin peräti 17,7. Se on jo kova luku sinne pk-seudulle.
Googlesta nyt katsoin, että ennätys tuli loppuvuodesta -93, kun työttömiä oli 536 800. Veikkaan, ettei silloin ollut työttömyysrahat sitä tasoa kuin nykyään (vaikka en sitten tiedä mitä maksoi ruoka ja asuminen...). Lisäksi se työttömyys oli varmaan kova paikka silloin töissä olleille 1940- 50- ja 60-luvulla syntyneille. Silloin varmaan oltiin niin tottuneita olemaan työssäkäyviä ihmisiä, ja oli häpeä olla työtön. Nykyään on ajat ja asenteet ja olosuhteet vähän erilaiset.

Näkyyhän tuossa olleen 476 000 työtöntä kaksi ja puoli vuotta sitten, kun lasketaan aktivointitoimenpiteissä olevat mukaan. Että aika kova luku oli sekin.

Onkohan täällä joku, joka oikeasti tarvitsisi kovasti töitä? Että pakko päästä jossain vaiheessa töihin.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
30 v.julkisella alalla, 2 v .omahoitajana, vuosi lorvaillen,. Viime viikolla ilmoittauduin työttömäksi työntekijäksi ensimmäistä kertaa vuoden 1982 jällkeen. Katsotaan miten käy,mitä valtiolla on tarjota....
 
Tästä työpaikkailmoituskeskustelusta tuli mieleen, kun niitä on joskus paljonkin selaillut, niin huh-heijaa mitä paskaa ne usein ovat. Jätin todella moneen muuten osuvaan paikkaan hakematta, kun jo pelkkä ilmoituksen kieliasu oli mallia todellisuudesta vieraantuneen HR-Ritvan epäinhimillinen listaus siitä, tästä ja tuosta ominaisuudesta - ja tottakai "can do" -asenteella varustettuna. Oikein puistattaa.

Hakuilmoitus on yrityksen ensimmäinen signaali ulospäin sen vallitsevasta yrityskulttuurista ja siihen pitäisi panostaa "ihan vitusti" varsinkin nyt kun aikaisempaa (ja aivan oikeutetusti) vaativammat nuoret ikäpolvet astuu työmarkkinoille. Ja jos se yrityskulttuuri on mätä, niin se pitäisi keinolla tai toisella fiksata. Asiallisen, työntekijää ja -yhteisöä arvostavan yrityksen ei pahemmin tarvitse ilmoitella työpaikoistaan. Tällaiset yritykset myös menestyy, kun niillä on valita parhaat yksilöt.

Jotain karmivan epäseksikästä ja suhteellisen heikosti palkattua varastoduuniakin voi eri keinoin tehdä houkuttelevammaksi, jos vain tahtoa löytyy. Mitä nuorempaan sukupolveen mennään, sitä pienempi merkitys palkalla on työpaikan valinnassa, vaan siihen vaikuttaa enemmän mm. työn merkityksellisyys, erinäiset joustot, jäykkyyksien ja byrokratian karsiminen muutenkin kuin puheen tasolla ym. Siihen nyt vain on mukauduttava, eikä siihen auta ikuinen marina nykyajan velliperseistä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Työstä tykätään nykyään uutisoida paljon tai ainakin kirjoittaa juttuja, ei ne niin uutisia ole olleet. Lähinnä työn vieroksujista tai sankaritarinoista, joissa jo 700 lähetetty työnhakukirjelmä tuotti tulosta. Samalla presidenttiä myöden leimataan työttömiä laiskoiksi. Yleensä vielä yleistetään koko työttömien joukkoon, vaikka vain pieni osa siitä joukosta taitaa aktiivisesti työtä vieroksua. Enemmän koko "keskustelussa" häiritsee se, että yhdessäkään lähiaikoina lukemassani jutussa ei ole otettu näkökulmaa siihen, minkälaisilla työehdoilla työttömällä on insentiiviä ottaa työtä vastaan. Jaottelun voisi mieluiten tehdä vähintään pk-seutu/muu Suomi jaottelulla. Taloudellisessa mielessä ainakin suurin osa osa-aika töistä rajautuu insentiivin ulkopuolelle.

Jos nyt katsotaan tällainen nopea läkileikkaus tarjottaviin työpaikkoihin Mol-palvelussa, vaikka se nyt kokonaiskuvasta ehkä kaikkea kerrokaan ja osa työpaikoista menee useampaan ryhmään tässä nopeassa ihmettelyssä. Eihän näistä suoraan voi mitään päätellä, mutta näyttää ainakin omiin silmiin siltä, että niitä työpaikkoja, joihin työttömällä työnhakijalla on insentiiviä työllistyä, on kohtuullisen pieni osuus kaikista ilmoitetuista työpaikoista. Voisin ihan raakaluvuista päätellä, että alle 50% kaikista ilmoitetuista paikoista.

-Työpaikkoja 17 000
-Kokoaikatyö 11670, osa-aikatyö 3265
-Vuorotyö 1913, Ilta- ja viikonlopputyö 198

Työn kesto:
-Yli 12kk 11 700
-Alle 12kk 5300

Muuta:
-Provisiopalkattuja 660, yrittäjiä 820, oppisopimuspaikkoja 70
-Vuokrapaikkoja 4125


Samaan aikaan, jos katotaan Tilastokeskuksen tilastoja työpaikkojen määrän kasvusta tämän vuoden toiselta neljännekseltä verrattuna edellisvuoteen. Vaikeasti täytettävien luokka on osuus työpaikoista, jotka yritykset ovat kokeneet vaikeasti täytettäviksi. Suuri osa vaikeasti täytettävistä työpaikoista on kaupan- ja rakennusalalla.


Avoimet työpaikat 2016/II – 2017/II
Vuosi/Neljännes
2016/II 2017/II
Lukumäärä Osuus, % Lukumäärä Osuus, %
Avoimet työpaikat 30 600 36 800
Osa-aikaisia 8 400 27 4 800 13
Määräaikaisia 13 300 43 12 100 33
Vaikeasti täytettäviä 15 300 50 20 000 54
Osaryhmät eivät ole toisiaan poissulkevia, joten niiden summa ei vastaa avointen työpaikkojen kokonaismäärää.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, toki tuo tilasto avoimista työpaikoista on ihan kukkua, koska työvoimatoimistoon tulee vain jämäpaikat sekä ne jotka on pakko sinne laittaa.

Työpaikoista 1/25 syntyy työvoimatoimiston kautta ja ne ovat pääosin juuri noita jämäpaikkoja.

Työvoimassa on tällä hetkellä monella alalla vakava kohtaanto-ongelma, kun meillä on lukuisia aloja ja paikkoja joissa on työvoimapula yhdistettynä monen sadan tuhannen työttömän työvoimapooliin.

Tukijärjestelmä tulisi räjäyttää ja siirtyä perustilijärjestelmään.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin, toki tuo tilasto avoimista työpaikoista on ihan kukkua, koska työvoimatoimistoon tulee vain jämäpaikat sekä ne jotka on pakko sinne laittaa.

Työpaikoista 1/25 syntyy työvoimatoimiston kautta ja ne ovat pääosin juuri noita jämäpaikkoja.

Työvoimassa on tällä hetkellä monella alalla vakava kohtaanto-ongelma, kun meillä on lukuisia aloja ja paikkoja joissa on työvoimapula yhdistettynä monen sadan tuhannen työttömän työvoimapooliin.

Tukijärjestelmä tulisi räjäyttää ja siirtyä perustilijärjestelmään.

Toki osittain näin. Tilastokeskuksen luvut koskivat kuitenkin työpaikkoja yleensä ja siellä vaikeasti täytettävien paikkojen määrä kertoo nimenomaan kohtaanto-ongelmasta ja samalla osittain niistä työntekijän kannalta älyttömistä työtarjouksista. Kohtaanto-ongelmaa ei kuitenkaan ratkaista syyttelemällä työttömiä Aarnio-Wihureiden ja presidentin toimesta. Asiasta kirjoitetaan mediassa paljon, mutta tämän hetkinen kirjoittelu ei ole millään tavalla rakentavaa ja onhan se naurettavaa, että Niinistö ottaa osaa kyseiseen hullutteluun. Olisi aika siirtyä syyttelystä jo eteenpäin ja julkisuudessakin ihmetellä asiaa muistakin näkökulmista.

Kohtaanto-ongelma on todellinen aika yllättävilläkin aloilla, joilla palkkauskin on ihan kelvollinen ilman vastuuta. Osa-aloista on suoraan sellaisia, joihin voitaisiin kouluttaa työvoimaa ja innokkaita varmaan riittäisi. Koulutusta ja tekoja on sitten ollut vähän vähemmän. Osa kohtaanto-ongelmasta johtuu suoraan palkkatasosta, jolla työnteko ei yksinkertaisesti ole järkevää työttömälle työnhakijalle. Onko se perustilijärjestelmä sitten se malli, joka siitä työstä tekee kannattavaa, niin jaa'a.

Vieläkö työkkärissä koulutetaan atk-ajokorttia. No, muita vastaavia kolmen pennin kursseja varmasti, joiden avulla kukaan ei työllisty mihinkään.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Väliaikatiedotus, työttömyysilmoitus 3 viikkoa sitten, ei ole kuulunut mistään mitään. Eipä itsellä hätää, mutta ei näköjään kenellä muullakaan, mikä lienee viive noissa hakemuksissa. Seurataan tilannetta.
 

Tuamas

Jäsen
Toki osittain näin. Tilastokeskuksen luvut koskivat kuitenkin työpaikkoja yleensä ja siellä vaikeasti täytettävien paikkojen määrä kertoo nimenomaan kohtaanto-ongelmasta ja samalla osittain niistä työntekijän kannalta älyttömistä työtarjouksista. Kohtaanto-ongelmaa ei kuitenkaan ratkaista syyttelemällä työttömiä Aarnio-Wihureiden ja presidentin toimesta. Asiasta kirjoitetaan mediassa paljon, mutta tämän hetkinen kirjoittelu ei ole millään tavalla rakentavaa ja onhan se naurettavaa, että Niinistö ottaa osaa kyseiseen hullutteluun. Olisi aika siirtyä syyttelystä jo eteenpäin ja julkisuudessakin ihmetellä asiaa muistakin näkökulmista.

Kohtaanto-ongelma on todellinen aika yllättävilläkin aloilla, joilla palkkauskin on ihan kelvollinen ilman vastuuta. Osa-aloista on suoraan sellaisia, joihin voitaisiin kouluttaa työvoimaa ja innokkaita varmaan riittäisi. Koulutusta ja tekoja on sitten ollut vähän vähemmän. Osa kohtaanto-ongelmasta johtuu suoraan palkkatasosta, jolla työnteko ei yksinkertaisesti ole järkevää työttömälle työnhakijalle. Onko se perustilijärjestelmä sitten se malli, joka siitä työstä tekee kannattavaa, niin jaa'a.

Järjestelmä ei yksinkertaisesti voi olla nykymallinen, jossa taloudellinen kynnys työn vastaanoton kannattamiselle on pahimmillaan siellä 2500€/kk tienoilla. Eli jos otat vastaan työtä jossa liksa on alle tuon, menetät rahaa.

Suomessa on tällä hetkellä todellisuudessa kovin verokiila työttömillä pienituloisilla, pahimmillaan selvästi yli 100%. Eli jos siirryt tuilta elämään palkallasi, alle 2000€/kk liksoilla saat vähemmän käteen kuin kotona makaamalla.

Ei kukaan voi vaatia yksilöä toimimaan oman etunsa vastaisesti, vaikka kuinka mouhottaisiin siitä kuinka työttömät vain laiskottelevat tai kuinka työ on joku itseisarvo jota ilman et ole mitään.

Järjestelmä on mätä ja se tulee räjäyttää.

Puhutaan osin eri asioista, ”vaikeasti täytettävät työpaikat” ovat pääosin paskaduuneja, joita nykymallissa kenenkään ei kannata tehdä.

Kuitenkin käytännössä joka alalla on piilotyöpaikkoja merkittävä määrä, mutta ei ole töille tekijöitä. Työkkärin kautta ei kannata ilmoittaa mitään, koska vaiva suhteessa hyötyyn on liian iso ja koska osaavia tekijöitä löytyy käytännössä ainostaan viidakkorummun kautta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Järjestelmä on mätä ja se tulee räjäyttää.

Puhutaan osin eri asioista, ”vaikeasti täytettävät työpaikat” ovat pääosin paskaduuneja, joita nykymallissa kenenkään ei kannata tehdä.

Kuitenkin käytännössä joka alalla on piilotyöpaikkoja merkittävä määrä, mutta ei ole töille tekijöitä. Työkkärin kautta ei kannata ilmoittaa mitään, koska vaiva suhteessa hyötyyn on liian iso ja koska osaavia tekijöitä löytyy käytännössä ainostaan viidakkorummun kautta.

Olen jotakuinkin täydellisesti samaa mieltä tästä. Siksi nämä viimeaikaiset toimet ovatkin vaikuttaneet niin groteskin, absurdin idioottimaisilta ettei ole huvittanut edes kommentoida koko järjetöntä konkurssipesää mikä on tämän hallituksen ns. työllisyyspolitiikka. Sontalehdet innokkaana vielä säestävät menoa. Ehkä sitten palataan asiaan kun automaatio tekee koko hommasta muutenkin irrelevanttia.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, toki tuo tilasto avoimista työpaikoista on ihan kukkua, koska työvoimatoimistoon tulee vain jämäpaikat sekä ne jotka on pakko sinne laittaa.

Työpaikoista 1/25 syntyy työvoimatoimiston kautta ja ne ovat pääosin juuri noita jämäpaikkoja.
TE-toimiston kautta ilmoitetaan vuodessa n. 500 000 työpaikkaa. Aika paljon Suomessa on paikkoja, jos puoli miljoonaa on vain 1/25...

Tuohon lukuun sisältyvät mm. kaikki julkisen sektorin työpaikat siivoojista pääjohtajiin. Lisäksi aika monesta paljon rekrytoivasta yrityksestä tulee kaikki omaan rekrytointijärjestelmään lisätyt paikat automaattisesti myös TE-toimistoon (aikaan mm. Nokian paikat - en tiedä nykytilannetta).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös