Töitä, mutta mistä?

  • 330 308
  • 1 617

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kaivataan esimerkkejä, eikä teoreettista lätinää.

Esimerkkinä voi toimia vaikka asiakaspalvelutyö, mikä työllistää aika paljon väkeä Suomessa ja muualla maailmassa. Itsepalveluhan on jo osittain tuohon vaikuttanut, mutta nyt on jo maailmalla olemassa ihan täysin toimivat robotit chateissa. Eihän ne kaikkea hanskaa, mutta sitten ne siirtyy niille ihmisasiakaspalvelijoille. Suurin osa niistä yhteydenotoista on kuitenkin hyvinkin simppeleitä, jotka hoituu robotin kanssa ihan hyvin alusta loppuun ja yleensä vielä ilman, että asiakas on edes tiennyt keskustelevansa robotin kanssa.

Samahan koskee esimerkiksi tilitoimisto ja tilintarkastustyötä. Suurin osa työstä saadaan automatisoitua aika helpostikin ja osa on jo aika pitkällä siinä kehityksessä Suomessakin. Käytännössähän se tarkoittaa, että työntekijöiden määrä vähenee ja osaamisvaatimukset työntekijöille kasvaa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Nykyhinnoilla kansalaispalkka vaikka 1500e/kk ja siihen päälle sitten jotain osa-aikatyötä.

Tulevaisuudessa 1500 €/kk voi olla jo isokin raha, koska jos ja kun robotit tekevät suurimman osan työsuorituksista, ovat tuotteet ja palvelut nykyistä huomattavasti edullisempia.

Mielenkiintoinen keskustelu menossa täällä. Pitäisikö robotisaatiolle avata ihan oma ketju?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ei tässä töiden loppumisesta kannata vielä puhua, kun työvoimapula on monilla aloilla ihan todellisuutta.
Omankin työnantajan toimitusjohtaja juuri tällä viikolla valitteli kun rekrytointi asiantuntijatehtäviin ei meinaa tuottaa tulosta, vaikka rekryfirma sitä hoitaa. Tosin tuo rekryfirma menee pian vaihtoon, koska ei olla oltu ollenkaan tyytyväisiä toimintaan. Kaikennäköisiä toimijoita näköjään silläkin alalla.
Osaavia työntekijöitä tuntuu vaan olevan vaikea löytää, muillakin kuin rakennusalalla. Eikä kysymys ole palkasta. Jos siitä olis kiinni, niin olis aika pieni murhe.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei tässä töiden loppumisesta kannata vielä puhua, kun työvoimapula on monilla aloilla ihan todellisuutta.
Omankin työnantajan toimitusjohtaja juuri tällä viikolla valitteli kun rekrytointi asiantuntijatehtäviin ei meinaa tuottaa tulosta, vaikka rekryfirma sitä hoitaa. Tosin tuo rekryfirma menee pian vaihtoon, koska ei olla oltu ollenkaan tyytyväisiä toimintaan. Kaikennäköisiä toimijoita näköjään silläkin alalla.
Osaavia työntekijöitä tuntuu vaan olevan vaikea löytää, muillakin kuin rakennusalalla. Eikä kysymys ole palkasta. Jos siitä olis kiinni, niin olis aika pieni murhe.
Joo ja jos laittaisi paikan julkisesti auki niin tulisi 1000 hakemusta, että sepä se. Todellinen työvoimapula.

Lisäksi minua aina naurattaa nämä valittelut ja sitten ollaan niin mystisen salaisia, ettei edes kerrota minkä alan työpaikka olisi kyseessä, saati mikä olisi tehtävänkuva. Miksi? No siksi että voitaisiin silloin todeta välittömästi paskanpuhumiseksi.
 

ipaz

Jäsen
Käytännössähän se tarkoittaa, että työntekijöiden määrä vähenee ja osaamisvaatimukset työntekijöille kasvaa.

Osaavia työntekijöitä tuntuu vaan olevan vaikea löytää, muillakin kuin rakennusalalla. Eikä kysymys ole palkasta. Jos siitä olis kiinni, niin olis aika pieni murhe.

Tuossa on tulevaisuuden työnkuvan haaste. Kun lähes kaikki yksinkertainen suorittava työ tullee robotiikan ja keinoälyn myötä koneellistumaan niin ihmisen tekemäksi työksi jää haastavat asiantuntijatehtävät, jotka vaativat älliä ja asianmukaisen koulutuksen. Joten onko niin että tulevaisuudessa vain fiksut tekevät töitä - ja saavat siitä sitten tietysti asianmukaisen korvauksen? Rahvas elelee sitten kansalaispalkalla tekemättä mitään.
 

Tuamas

Jäsen
Meillä on talouspuolen asiantuntijatyön paikka julkisessa haussa nyt toista kertaa vuoden sisään, ekalla kerralla taidettiin saada viisi harkinnan arvoista hakemusta muttei ketään rekryämisen arvoista ja nyt toisella kertaa ollaan saatu muutama varteenotettava hakemus.

Edellisessä työpaikassa toisella haulla yhteensä 18 hakemusta ja 3 kelvollista hakijaa joista yksi valittiin ja toisella 12 hakemusta joista 2 papereiden perusteella ok, muttei käytännössä yhtään.

Käytännössä kaikki onnistuneet rekryt on houkuteltu muualta tai koulutettu itse harjoittelijasta lähtien.

Hiukkaakin vaativampi työ isoimpien kasvukeskuksien ulkopuolella, niin julkisella rekryllä kyseessä on ihan arpapeli. Viimeinen virhe on pistää ilmoitus näkyviin Mol.fi:hin, siitä seuraa 0-1 muodollisesti pätevää lisähakijaa ja 50-100 suoraan mappi ö:hön.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kyllä työvoimapulaa on, se ei ole mikään myytti. Kuten yllämainittu, niin hakemuksia tulee osaan tehtävistä hämmästyttävän vähän ja osaan toki hämmästyttävän paljon.

Työntekijöistäkin om pulaa esim rakennus, sähkö ja automaatiopuolilla. Joskin alueelliset erot ovat todella suuria, monessa kohtuullisen isossakin kaupungissa työmarkkinat pyörivät muutaman ison tekijän ympärillä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä kyllä luulen, että niitä päteviäkin ihmisiä useimpiin tehtäviin löytyy, jos ei odota, että kaikki tarvittava osataan jo ennalta. Pieni perehdytys, niin perusfiksu ja motivoitunut työntekijä kyllä handlaa homman. Hyvin harva meistä tekee mitään oikeasti todella vaativaa työtä, josta suoriutuminen vaatii jotain ihmetaitoja. Työvoimapula voisi helpottaa, jos rekryt tehtäisiin tästä näkökulmasta. Ei tietenkään päde ihan kaikkiin hommiin, mutta välillä on vähän sellaista itsensä nostatuksen henkeä ja inttikertomusten tuntua näissä työelämän sankaritarinoissa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kyllähän iso osa koko työvoimapulasta on sitä, ettei yritykset ole valmiita tekemään työtä sen osaavan työvoiman koulutuksen eteen. Kuvitellaan, että sitä työvoimaa löytyy ilman kouluttamista, monen vuoden työkokemuksella ja keskinkertaisella palkalla. Yritykset voisivat rohkeammin lyödä kiinni niihin motivoituneisiin työtekijöihin, kouluttaa ne ja tehdä vaikka useamman vuoden määräaikaisuuden työtekijän kanssa. Mutta ei. Kokemus pitää olla. Valmiiksi pitää osata kaikki, mieluummin vähän enemmän ja palkankin pitäisi olla tessiä. Sitten ihmetellään, kun työntekijöitä ei löydy. Itse sanon, että yritykset voisivat laajentaa näkemystään ja olla rohkeampia. Kyllä niitä tekijöitä löytyy, jos siihen kouluttamiseen vaan ollaan valmiita panostamaan.

Lisätään nyt tähän samaan enemmän asiaan liittyvää. Osaamistason noustesa yritysten on joko koulutettava työntekijät itse tai odotettava, että oppilaitokset tuottaa valmiimpia työntekijöitä. Jokainen voi miettiä, miten se menee. Jo nyt koulutus on sitä, että saadaan pätevyys hakea töitä. Silti pitää töitä hakiessa olla vähintään kahden vuoden kokemus ja erikoistunut johonkin. On paljon näkemyksiä siitä, että työvoiman pitäisi olla kinnostuneemiaa omaaa alaa kohtaa, nähdä vapaa-ajalla vaivaa työn eteen, mutta todellisuus on kuitenkin se, että ilman vahvaa koulutus ja osaamispohjan vahvistamista sitä osaamista ei vaan riitä kaikille. Kuka sen koulutuksen sitten tekee siihen käytännön työhön, sitä voi miettiä.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Mielestäni on tavallaan mahdotontakin, että asiantuntijatehtäviin löytyisi montaakaan pätevää hakijaa. Asiantuntijan määritelmä on mielestäni vähän sellainen, että on suvereeni spesialisti omalla melko spesifisellä alallaan. Eikä ainakaan tekniikan alalla suoraan sellaiseksi tulla koulusta.

Mä olen nyt tehnyt noin 6 vuotta tietyn aihealueen asiantuntijatehtäviä. Takana on varmasti yli 100 tutkimus-, ongelmanratkaisu-, optimointi- yms. visiittiä asiakkaiden tuotantolaitoksiin eri puolille palloa. Pikku hiljaa voin sanoa olevani asiantuntija, joka paikalle mennessään saa jotain aikaan, kun olen eri ongelmia ehtinyt jo nähdä lukuisia. Taustalla on DI-koulutus ja pari vuotta sopivaa työkokemusta ennen tätä.

Hommat eivät sinänsä tähtitiedettä ole, mutta vaikeita hallittaviksi muuten kuin kokemuksen kautta. Eri keissejä pitää nähdä ja selvittää itse. Olennaista on myös tajuta tiettyjä vuorovaikutukseen liityviä asioita, kuten miten asiat esitetään asiakkaalle, jotta saadaan aikaan esimerkiksi lisämyyntiä. Eri puolilla maailmaa tietenkin tulee soveltaa vähän eri tapoja jne. Lisäksi sekä firman sisäinen että ulkoinen kontaktiverkosto auttaa asioissa huomattavasti. Täytyy siis ehtiä olemaan eri projekteissa mukana, jotta tuntee ihmisiä. Eli aikaa kuluu ennen kuin hommat hoituvat hyvin.

Meiltä jää lähitulevaisuudessa paljon porukkaa eläkkeelle. Olemme yrittäneet sanoa johdolle, että nyt pitäisi ottaa uusia henkilöitä sisään, jotta he olisivat edes 2-3 vuoden päästä valmiita tekijöitä. Mutta tietenkään pörssiyritys ei voi ajatella niin pitkälle, seuraavan kvartaalin tulos on tärkeämpi. Uuden saa palkata sitten kun edellinen lähtee, henkilöstön määrän pitää pysyä vakiona ilmeisesti. Tietenkään sitä valmista, maailman kärkeen kuuluvaa asiantuntijaa ei löydy sitten juuri silloin kun halutaan. Hänen pitäisi ehtiä olemaan firmassa mieluiten vuosia ennen saappaisiin astumista. Yhtälö on vähän mahdoton. Ehkä muutaman kilpailijan riveistä voisi joku löytyä, mutta ei se kokonaiskuvaa miksikään muuta.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Meillä työhön ei tarvita mitään yliopistokoulutusta, mutta työ itsessään on erittäin monipuolista. Sisältää paljon eri osa-alueita sekä rutiineja, joten sen oppii vain tekemällä. Ja kun kerta kaupan alalla ollaan, niin osa työntekijöistä on luonnollisesti osa-aikaisia ja opiskelijoita, niin vähemmän tunteja tekevä ei voi millään oppia tai ainakaan muistaa jokaista rutiinia.

Tämän takia on erittäin haastavaa löytää sellainen tyyppi, joka haluaa itse ottaa asioista selvää ja opetella yksittäiset tehtävät työn lomassa. Tyyppi joka on aidosti kiinnostunut olemaan parempi työntekijä joka päivä. Näitä ei minun kokemukseni mukaan puussa kasva. Moni tyytyy siihen mitä hänelle on aluksi opetettu. Ja siis tottakai uudelle kaverille opetetaan nopeasti päivittäiset perusrutiinityöt ja sen jälkeen pikkuhiljaa haastavampia tehtäviä. Mutta kun jokin työtehtävä tulee vastaan ehkä kerran viikossa tai kahdessa, niin eihän se välttämättä jää mieleen miten se piti tehdä oikein. Sinänsä meidän firman rekryssä koulutuksella ei ole juurikaan merkitystä, vaan sillä että hakija on oikea tyyppi ja että sopeutuu porukkaan. Työtehtävät kyllä oppii halutessaan ja on omasta tahdosta kiinni kuinka hyväksi haluaa tulla. Tämän oikean tyypin löytäminen työhaastattelussa on vaan äärimmäisen haastavaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämän takia on erittäin haastavaa löytää sellainen tyyppi, joka haluaa itse ottaa asioista selvää ja opetella yksittäiset tehtävät työn lomassa. Tyyppi joka on aidosti kiinnostunut olemaan parempi työntekijä joka päivä.

Niin, jos tämä olisi tehty edes alusta helpoksi. Olen jonkinmoinen asiantuntija isossa pörssipuljussa juuri joku hetki sitten koeajan selvittäneenä.

Nyt on alkanut tulla pikku hiljaa tehtäviä tee tämä ja tuo. Asioita mistä ei voi mitenkään olla mitään hajua mitä pitää tehdä. Siinä sitten lähettelet Englantiin ja Intiaan meilejä hätähuutona tietäisikö tästä joku jotain. Keskipomo sanoikin, että ei meillä ketään järveen heitetä. Eli sinänsä työtahti on rauhallinen ja päivät kuluu Jatkikseen nakutellessa.

Mutta kun tässä ei ole hevonvitun järkeä. Ei edes alusta. On erittäin haastavaa ottaa asioista selvää ja olla aidosti kiinnostunut olemaan parempi työntekijä joka päivä.

Ihan ensimmäiseksi pitäisi lopettaa tämä sekoilu eri maanosien ja kulttuurien kanssa Skypen kautta, jos haluttaisiin oikeasti tehdä jotain tolkullista.

Tulisiko joku kertomaan miksi haluaisin olla parempi työntekijä joka päivä. Ainakin toistaiseksi siitä saa saman palkan vaikka ei olisi.
 

ipaz

Jäsen
Tulisiko joku kertomaan miksi haluaisin olla parempi työntekijä joka päivä. Ainakin toistaiseksi siitä saa saman palkan vaikka ei olisi.

Tämä on varmasti persoonallisuuskysymys. Toisille riittää se että tekee minimin ja saa sen saman palkan (=mä olen vaan töissä täällä asenne). Toinen taas haluaa näyttää osaamisensa ja olla tuo parempi työntekijä, vaikkei siitä mitään ylimääräistä taloudellisesti hyötyisikään. Voit arvata kumpaa esimiehet enemmän arvostavat ja kummalla saattaa olla urapolulla ovi leveämmin auki. Jotkut voivat pitää tätä jälkimmäistä tapausta pyrkyrinä tai perseen nuolijana, mutta itse kyllä arvostan sitä että yrittää parhaansa ja tekee hommat niin hyvin kuin mahdollista. On siinä jonkin sortin ammattiylpeyskin kyseessä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Meiltä jää lähitulevaisuudessa paljon porukkaa eläkkeelle. Olemme yrittäneet sanoa johdolle, että nyt pitäisi ottaa uusia henkilöitä sisään, jotta he olisivat edes 2-3 vuoden päästä valmiita tekijöitä. Mutta tietenkään pörssiyritys ei voi ajatella niin pitkälle, seuraavan kvartaalin tulos on tärkeämpi. Uuden saa palkata sitten kun edellinen lähtee, henkilöstön määrän pitää pysyä vakiona ilmeisesti. Tietenkään sitä valmista, maailman kärkeen kuuluvaa asiantuntijaa ei löydy sitten juuri silloin kun halutaan. Hänen pitäisi ehtiä olemaan firmassa mieluiten vuosia ennen saappaisiin astumista. Yhtälö on vähän mahdoton. Ehkä muutaman kilpailijan riveistä voisi joku löytyä, mutta ei se kokonaiskuvaa miksikään muuta.

Ja sitten, jos tätä asiaa katsoo siitä näkökulmasta, että minkälaisen riskin yritys ottaa siinä, ettei se varmista osaavan työvoiman olemassa oloa. Luotetaan siihen, että ne osaajat jostain löytyy. Lopputulos voi olla se, että ison osan työvoimasta jäädessä eläkkeelle ajetaan ne jäävät tekemään älytön määrä töitä ja pahimillaan ihmitellään, kun osa niistäkin lähtee kilpailijoille. Tämä sama kuviohan toistuu todella monessa yrityksessä. Toiset siitä selviää vaan paremmin kuin toiset. Mitä spesifimpää, sen isompi riski ajaa vene kiville.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voit arvata kumpaa esimiehet enemmän arvostavat ja kummalla saattaa olla urapolulla ovi leveämmin auki. Jotkut voivat pitää tätä jälkimmäistä tapausta pyrkyrinä tai perseen nuolijana, mutta itse kyllä arvostan sitä että yrittää parhaansa ja tekee hommat niin hyvin kuin mahdollista. On siinä jonkin sortin ammattiylpeyskin kyseessä.

Jälkimmäinen tapaus on kiipijä.

Jotain sadantuhannen työntekijän pörssiyhtiössä mikä palkkani maksaa on viiden kerroksen väkeä, ihan virallisestikin A, B, C, D ja E-tasot. Kahdesti vuodessa voi anoa seuraavalle tasolle nousemista. Olen kouluni käynyt ja osaamistakin on jonkun verran ja minut arvioitiin tasolle C. Tämä on juuri nyt hyvä näin ja haluaisin jäädyttää tilanteen tähän.

Tokihan pomo on jo kertonut mitä seuraavalle levelille nouseminen vaatii ja lueskelin huvikseni myös intrasta. Aivan vitunmoinen härdelli kaikkine arviointineen ja haastatteluineen. Tämän syksyn saan vielä olla rauhassa, mutta ensi keväänä varmaan alkaa jo painostus kuinka minusta pitäisi tehdä deemies.

En halua, miksi ihmeessä haluaisin? Nyt jo maksetaan naurettavasti liikaa tehtyihin hommiin nähden ja miksi haluaisin muuttaa status quota. Mitä hyvää siitä seuraisi? Varmaan joutuisi sitten opastamaan uusia työntekijöitä, kesähessuja ja kaikkea. En tiedä millä tasolla muut ovat, mutta uskoakseni jo nytkin sellainen riski on olemassa.

Tasan yhdellä haastattelulla pääsi puljuun ja sitten yhtäkkiä saadakseen tehdä lisää töitä pitäisi alentua johonkin kuukausia kestävään mankeliin. Ja kaiken sen jälkeen voisi tietenkin tulla myös päätös, että ei taidot riitä nousuun.

Eihän se nyt niin voi olla, että kaikkien pitää koko ajan edetä. Tuossa oli joku isojen herrojen vuosikokous tms ja jotain numeroita näin siitä. Osakekurssi on noussut viime vuosina ja bonuksia jaetaan, sainpa sellaisia itsekin.

Jos kerran kaikille on töitä, niin miksi en saa olla C-tasolla rauhassa ja tehdä mitä tarvitsee tehdä? Minulla ei ole luterilaista työmoraalia, mutta hoidan silti ruutuni. En ole bussikuski tai ahtaaja eli sen kummempaa ammattiylpeyttä ei myöskään ole. Mitenköhän joku voi olla ylpeä ammatistaan, konseptinakin se on jo aivan käsittämätön.

Toisaalta jos saisi tehdä sitä mistä on vapaa-ajalla kiinnostunut, niin silloin varmaan voisikin olla, sen ymmärrän oikein hyvin.
 

ipaz

Jäsen
Mitenköhän joku voi olla ylpeä ammatistaan, konseptinakin se on jo aivan käsittämätön.

Kuten aiemmassa viestissäni jo mainitsin, niin persoonallisuuskysymys. Mielestäni on arvostettavaa kun tekee työnsä parhaalla mahdollisella tavalla ja olemaan parhaalla tavalla hyödyksi työnantajalleen. Se kuitenkin maksaa palkan ja takaa elintason. Kyllä joku joka on opiskellut vuosia päästäkseen johonkin haluamaansa ammattiin on varmasti ylpeä siitä kun lopusta pääsee toteuttamaan itseään. Sitten on monia joille riittää että tekevät minimin ja saavat siitä korvauksen. Itse esimiehenä kyllä arvostan sitä jos ihmisellä on tavoite edetä urallaan. On se sitten meidän firmassa tai jossain muussa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuten aiemmassa viestissäni jo mainitsin, niin persoonallisuuskysymys. Mielestäni on arvostettavaa kun tekee työnsä parhaalla mahdollisella tavalla ja olemaan parhaalla tavalla hyödyksi työnantajalleen. Se kuitenkin maksaa palkan ja takaa elintason. Kyllä joku joka on opiskellut vuosia päästäkseen johonkin haluamaansa ammattiin on varmasti ylpeä siitä kun lopusta pääsee toteuttamaan itseään.

Niin. Ongelmahan on siinä, että olen kakkosammatissani verrattuna mihin oikeasti uskoisin pystyväni ja olla hyödyksi. Yritin pari vuotta sitten vaihtaa alaa, mutta en saanut vastakaikua. Useimmat eivät vastanneet ja yksi sanoi sinulla on kyllä todella hyvä CV, mutta juuri nyt ei ole mitään tarjolla.

Pitää pohtia tätä, teen ehkä uuden yrityksen joskus ensi keväänä tai sitten vain eläköidyn näistä ihan kiva -hommista. Näin isossa firmassa monet ovat olleet todella pitkään, mutta haluanko itse sitten olla yksi niistä. Olisin valmis alentamaan vaikka palkkaani, jos joku oikeasti palkkaisi, koska tiedän mitä lisäarvoa voisin tuoda eräällä toisella alalla.

Se on todella iso ongelma, että useimmat ei vain voi olla hommissa mitkä oikeasti kiinnostaisi. Osaan luistella etuperin tosi hyvinkin, mutta lämäri ei oikein lähde. En siis voi siirtyä NHL:aan, mutta jos jonnekin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Meillä on talouspuolen asiantuntijatyön paikka julkisessa haussa nyt toista kertaa vuoden sisään, ekalla kerralla taidettiin saada viisi harkinnan arvoista hakemusta muttei ketään rekryämisen arvoista ja nyt toisella kertaa ollaan saatu muutama varteenotettava hakemus.

Edellisessä työpaikassa toisella haulla yhteensä 18 hakemusta ja 3 kelvollista hakijaa joista yksi valittiin ja toisella 12 hakemusta joista 2 papereiden perusteella ok, muttei käytännössä yhtään.

Käytännössä kaikki onnistuneet rekryt on houkuteltu muualta tai koulutettu itse harjoittelijasta lähtien.

Hiukkaakin vaativampi työ isoimpien kasvukeskuksien ulkopuolella, niin julkisella rekryllä kyseessä on ihan arpapeli. Viimeinen virhe on pistää ilmoitus näkyviin Mol.fi:hin, siitä seuraa 0-1 muodollisesti pätevää lisähakijaa ja 50-100 suoraan mappi ö:hön.
Taas perinteinen "meillä olisi", ilman että kerrotaan yhtään mitään ja tällä sitten perustellaan miksi on työvoimapula. Kerro nyt mitä ihmettä sen talouspuolen ihmisen pitää teillä osata? Olla valmis akkreditoitu tilintarkastaja? Osata joku määrätty ohjelma, ellei jopa kokonaan koodannut sen itse, kun muutoin ei riitä? Vähän nyt tsemppiä näihin juttuihin, tuolla paukkaa valmista tradenomia ja KTM:ää ovista pihalle nopeampaa kun ehtii kissaa sanoa ja sitten ei muka löydy työvoimaa, melkosen kummallinen tilanne.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Enpä kyllä itse lähtisi markkinoinnin tradenomia tai markkinointi-matkailu KTM:ää palkkaamaan talouspuolen tehtäviin. Ilmeisesti myös tuo Tuamaksen kertoma asiantuntijapaikka ei ole sellainen jossa palkkaus katsotaan suoraan TES:stä, eli vaatimustaso voi olla hieman kovempi. Enkä suoraan koulunpenkiltä (jos ainoa työkokemus alan töistä on kesähommia) löydä kauhean montaa asiantuntijaa.

Toki myös @Styge toteamus siitä etteivät firmat kauhean helposti suostu ottamaan koulun penkiltä työntekijää ja kouluttamaan häntä pitää paikkansa. Mutta onhan se myös pidempi prosessi, palkka voi olla aluksi alhainen (tuollainen kokematon työntekijä tuottaa yleensä tappiota) ja yleensä sitten kun työntekijä rupeaa tuottamaan oman kulunsa verran tulosta, firma vaihtuu. Jolloin monesti on järkevämpää palkata kokenut tekijä isommallakin rahalla taloon. Enkä syytä työntekijöitä tai työnantajia tästä, totean tilanteen vain siten miten itse näen sen. Demarihenkisten on toki helppo huudella porvaririistäjää yms, mutta se(kin) on mielestäni väärä lähtökohta tähän asiaan. Joku oppisopimushan on ajatuksen tasolla loistava, senkin maineen sitten väärinkäyttäjät pilasivat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Enpä kyllä itse lähtisi markkinoinnin tradenomia tai markkinointi-matkailu KTM:ää palkkaamaan talouspuolen tehtäviin. Ilmeisesti myös tuo Tuamaksen kertoma asiantuntijapaikka ei ole sellainen jossa palkkaus katsotaan suoraan TES:stä, eli vaatimustaso voi olla hieman kovempi. Enkä suoraan koulunpenkiltä (jos ainoa työkokemus alan töistä on kesähommia) löydä kauhean montaa asiantuntijaa.

Toki myös @Styge toteamus siitä etteivät firmat kauhean helposti suostu ottamaan koulun penkiltä työntekijää ja kouluttamaan häntä pitää paikkansa. Mutta onhan se myös pidempi prosessi, palkka voi olla aluksi alhainen (tuollainen kokematon työntekijä tuottaa yleensä tappiota) ja yleensä sitten kun työntekijä rupeaa tuottamaan oman kulunsa verran tulosta, firma vaihtuu. Jolloin monesti on järkevämpää palkata kokenut tekijä isommallakin rahalla taloon. Enkä syytä työntekijöitä tai työnantajia tästä, totean tilanteen vain siten miten itse näen sen. Demarihenkisten on toki helppo huudella porvaririistäjää yms, mutta se(kin) on mielestäni väärä lähtökohta tähän asiaan. Joku oppisopimushan on ajatuksen tasolla loistava, senkin maineen sitten väärinkäyttäjät pilasivat.
Sinä voit toki yrittää vääntää mustaa valkoiseksi, mutta fakta nyt on että molemmat on kaupallisen alan korkeimpia tutkintoja tässä maassa. Toki voihan jonkun tohtorin jostain löytää jos oikein tarvitsee.

Se nyt vaan on vähän tyhmää huudella asiantuntijaa jos korkeimmin koulutetut ei kelpaa, siihen ei ole mitään muuta lääkettä kuin kouluttaa itse. Kun ei nyt vaan voi dippa inseejäkään korkeemmin koulutettuja löytää niiden hommiin. On se ihme ja kumma ettei löydy tekijöitä, kun korkein koulutus mitä tässä maassa annetaan ei riitä, saati ehkä koko pallolla. Ihan sama vaikka Harvardista, tai MIT:stä tulisit, niin saman arvoinen se tutkinto siellä on. Tästä syystä nämä jutut on aina yhtä naurettavia, kun väitetään työvoimapulaa ja sitten pitäisi saada 25v fysiikan tohtori kahdella Nobelilla ja palkkaa mielellään tonni per kk. Sitten itketään että on työvoimapula, kun ei löydy.

Tästä syystä joka kerta kun näitä tälläisiä työvoimapula avautumisia luen niin vaadinkin kuulla että mikä siinä nyt on niin spesifiä, että ei muka löydy. Se on ihme kun pitäisi perus terkkariinkin saada kirurgiksi spefioitunut 10v jatkokoulutksen käynyt joka hommaan. Ja kyllä kirurgeista yms. lääkäreistä meillä on oikeasti pulaa, mutta sen on luonut AY liike. Tämän muka työvoimapulan on luoneet työnantajat ihan itse.

Innolla odotan, että millainen on sellainen talouspuolen alan erikoisosaaja, mitä ei löydy. Ymmärtäsin vielä jonkun koodarin, mutta että oikein kaupallisen alan.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joku oppisopimushan on ajatuksen tasolla loistava, senkin maineen sitten väärinkäyttäjät pilasivat.

Tämä on nyt toinen kerta kun kuulen asiasta lyhyen ajan sisään. Mitä on tapahtunut, jotain on minulta mennyt ohi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kummatkin ovat kaupallisen alan korkeimpia tutkintoja, siinä olet täysin oikeassa. Lopussa sitten et, jos siis vihjaat että KTM kuin KTM (tai tradenomi kuin tradenomi). Mielestäsi lujuuslaskijaksi kelpaisi siis IT-Dippainssi? Kun dippainssihän on yksi korkeimpia tekniikan alan tutkintoja tässä maassa.

Lisäksi koodari on sinänsä erittäin huono vertaus, ohjelmointikielissä ei yleisesti niin isoa eroa ole että superkoodaajasta tulisi täysin paska kun lyödään vaikka javascripti eteen c#:n sijaan. Katselet kyllä niin kapeasti koko asiaa etten yhtään ihmettele vaikka suurin osa jutuista menee ohi. Itse en ole yrittäjänä, vaan palkansaajana, mutta pystyn silti ajattelemaan asiaa myös toisesta näkökulmasta. Sinunkin kannattaisi ainakin yrittää.

Eikä tuo ole ratkaisu kaikkeen että koulutetaan itse, se syö järjettömän määrän resursseja, tuottaa yleensä ainakin aluksi tappiota ja riskit ovat suuret. Koulun penkiltä rekryäminen on varsinkin pienille yrityksille järkyttävän kallista, isoille taas suhteellisesti kuluerä ei ole niin iso. Jos puhutaan vielä korkean lisäarvon työstä, eli sellaisesta mistä firma saa hyvin rahaa, niin järkevintä on palkata kovallakin hintaa valmis kaveri siihen, kuin alkaa kouluttamaan. Ja tällöin ei puhella mistään 25v ikäisesti fysiikan nobelistista 1000€/kk palkalla, vaan keskitasoa kovempaa palkkaa nauttivasta ammattilaisesta.
 

Tuamas

Jäsen
Taas perinteinen "meillä olisi", ilman että kerrotaan yhtään mitään ja tällä sitten perustellaan miksi on työvoimapula. Kerro nyt mitä ihmettä sen talouspuolen ihmisen pitää teillä osata? Olla valmis akkreditoitu tilintarkastaja? Osata joku määrätty ohjelma, ellei jopa kokonaan koodannut sen itse, kun muutoin ei riitä? Vähän nyt tsemppiä näihin juttuihin, tuolla paukkaa valmista tradenomia ja KTM:ää ovista pihalle nopeampaa kun ehtii kissaa sanoa ja sitten ei muka löydy työvoimaa, melkosen kummallinen tilanne.

Näissä kyse oli valmiin ammattilaisen tai edes sellaisen josta on alle vuodessa rekryämisestä koulittavissa ammattilainen, vastavalmistuneet/ei vielä valmistuneet haetaan sitten toista kautta itse osaajiksi kouluttaen (tätä kautta on suurimpien kasvukeskuksien HKI, TRE, TKU, ulkopuolella hakemuksia sellainen 1-20).

Otetaan vaatimukset bulletteina viimeisestä rekrystä nykyisessä paikassa (vakituinen kokopäiväinen) ja edellisessä paikassa:
- valmis KTM- tai tradenomi, pääaineena laskentatoimi. Tämä ainoa "pakkovaatimus".
- Plussina: työkokemus kirjanpito, tilintarkastus tai muu taloushallinto
- ominaisuudet: asiakaspalvelu, kiinnostus alasta ja oma-aloitteisuus.

Ja viimeinen edellisestä paikasta:
- Laskentatoimen tai rahoituksen tutkinto
- MS Office osaaminen
- Sujuva suomen ja englannin kielen taito
- Halu kehittyä ammattilaiseksi alalla
- Aikaansaava, itseohjautuva, & positiivinen asenne
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näissä kyse oli valmiin ammattilaisen tai edes sellaisen josta on alle vuodessa rekryämisestä koulittavissa ammattilainen, vastavalmistuneet/ei vielä valmistuneet haetaan sitten toista kautta itse osaajiksi kouluttaen (tätä kautta on suurimpien kasvukeskuksien HKI, TRE, TKU, ulkopuolella hakemuksia sellainen 1-20).

Otetaan vaatimukset bulletteina viimeisestä rekrystä nykyisessä paikassa (vakituinen kokopäiväinen) ja edellisessä paikassa:
- valmis KTM- tai tradenomi, pääaineena laskentatoimi. Tämä ainoa "pakkovaatimus".
- Plussina: työkokemus kirjanpito, tilintarkastus tai muu taloushallinto
- ominaisuudet: asiakaspalvelu, kiinnostus alasta ja oma-aloitteisuus.

Ja viimeinen edellisestä paikasta:
- Laskentatoimen tai rahoituksen tutkinto
- MS Office osaaminen
- Sujuva suomen ja englannin kielen taito
- Halu kehittyä ammattilaiseksi alalla
- Aikaansaava, itseohjautuva, & positiivinen asenne
Ja noilla vaatimuksilla ei muka löydy tekijöitä? Huh huh.
Kummatkin ovat kaupallisen alan korkeimpia tutkintoja, siinä olet täysin oikeassa. Lopussa sitten et, jos siis vihjaat että KTM kuin KTM (tai tradenomi kuin tradenomi). Mielestäsi lujuuslaskijaksi kelpaisi siis IT-Dippainssi? Kun dippainssihän on yksi korkeimpia tekniikan alan tutkintoja tässä maassa.

Lisäksi koodari on sinänsä erittäin huono vertaus, ohjelmointikielissä ei yleisesti niin isoa eroa ole että superkoodaajasta tulisi täysin paska kun lyödään vaikka javascripti eteen c#:n sijaan. Katselet kyllä niin kapeasti koko asiaa etten yhtään ihmettele vaikka suurin osa jutuista menee ohi. Itse en ole yrittäjänä, vaan palkansaajana, mutta pystyn silti ajattelemaan asiaa myös toisesta näkökulmasta. Sinunkin kannattaisi ainakin yrittää.

Eikä tuo ole ratkaisu kaikkeen että koulutetaan itse, se syö järjettömän määrän resursseja, tuottaa yleensä ainakin aluksi tappiota ja riskit ovat suuret. Koulun penkiltä rekryäminen on varsinkin pienille yrityksille järkyttävän kallista, isoille taas suhteellisesti kuluerä ei ole niin iso. Jos puhutaan vielä korkean lisäarvon työstä, eli sellaisesta mistä firma saa hyvin rahaa, niin järkevintä on palkata kovallakin hintaa valmis kaveri siihen, kuin alkaa kouluttamaan. Ja tällöin ei puhella mistään 25v ikäisesti fysiikan nobelistista 1000€/kk palkalla, vaan keskitasoa kovempaa palkkaa nauttivasta ammattilaisesta.
En minä ole väittänyt että lujuuslaskijaksi kelpaa kuka vain. Olen väittänyt, että jos vaatimus on että pitää saada joku asian X tai Y super spesialisti, niin niitä ei nyt kasva joka puussa. Se ei tarkoita että on työvoimapula.

Ja ohjelmointikielissä todellakin on eroa. Jos tarvitaan java ammattilainen, niin siihen hommaan ei kellään ole aikaa kouluttaa C# koodaria. Tätähän sä itse just tässä hoet, että miten ei kannata kouluttaa, no sitten sitä osaajaa ei saa, tai siitä pitää maksaa ns. mansikoita. Kallista se on sekin. Tai sitten et ymmärrä koodaamisesta mitään, mitä sitäkin pidän varsin realistisena vaihtoehtona.

Ammattilaisia saa rahalla, mutta ei niitä istu missään kortistoissa odottelemassa työtarjouksia. Ne on hei siellä töissä. Se, että itketään ettei ole työntekijöitä, kun samaan aikaan koulutetaan nykyään jopa porukkaa suoraan kortistoon, myös yliopistojen teknisiltä ja kaupallisilta aloilta, ei ole mistään kotoisin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös