Mainos

Töitä, mutta mistä?

  • 338 758
  • 1 620

Tuamas

Jäsen
Ulkomaat ovat kiinnostaneet jo jonkin aikaa eikä mikään pidättele Suomessa. Pitäisi vielä tutustua enemmän IFRS:ään ja ottaa muutenkin selvää mahdollisien kohdemaiden käytännön asioista.

Hakemusta sisään vaan jos löytyy hyvän oloinen paikka.

Et sinä sillä IFRS:n osaamisella tee tuon levelin hommissa yhtään mitään, paikallinen lainsäädäntö menee niin monessa paikassa ja asiassa ohi ja tuon tason hommissa tehdään yleensä niin pientä siivua, että IFRS:n osaamista ei vaadita kuin tuon pienen siivun osalta.

Ehdit hyvin irtisanomisaikasi aikana ottamaan riittävästi selvää kohdemaan lainsäädännöstä, kirjanpitosäännöksistä sekä käytännön asioista.

Jos tällä hetkellä teet kirjanpitoa, suosittelen perehtymään ja opettelemaan tilinpäätöksen tekemisen. Kun uskallat sanoa olevasi tilinpäätöstaitoinen, nousee liksa ja avointen ovien määrä merkittävästi.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei muuttane kauheasti asiaa. Markkinataloudessa jos ei ole tekijöitä, nostetaan palkkaa, kunnes niitä tekijöitä löytyy. Näin ei teillä selvästi ole, joten se on ihan oma vika ettei pelaaminen samoilla säännöillä näytä teitä koskevan. Toki en yhtään ihmettele muutoinkaan tämän maan touhussa tätä asiaa, aina vika on työttömissä, ei ikinä siinä, että työnantajat eivät halua toteuttaa sitä samaa markkinataloutta mitä kuitenkin vaativat tekijöiltä joustojen muodossa. Tän kun pitäisi olla kaksisuuntainen tie ja onkin, paitsi siis Suomessa, missä on vain yhteen suuntaan joustoa ja se on työntekijöillä ja sekin suunta on alas.

Aamen. Työntekijöitä saa kun nostaa palkkaa. Markkinatalouden pitää toimia myös tähän suuntaan duunarihommissakin. Ottamatta kantaa sitten siihen, pitäisikö nykyisellä palkalla ottaa vastaan työtä sen sijaan että loisii sossun tuilla (otanpa silti: pitäisi).
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei muuttane kauheasti asiaa. Markkinataloudessa jos ei ole tekijöitä, nostetaan palkkaa, kunnes niitä tekijöitä löytyy.
On tuossa yksi toinenkin iso tekijä, työn arvo. Jos työn arvo on vaikka 1.1x työntekijän palkka (huomioiden sivukulut yms), niin eipä siitä kannata enempää maksaa. Pysäytetään sitten firman kasvu, myydään ei-oota ja junnataan paikallaan. Tai sitten otetaan riski että saadaan työn arvoa nostettua.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On tuossa yksi toinenkin iso tekijä, työn arvo. Jos työn arvo on vaikka 1.1x työntekijän palkka (huomioiden sivukulut yms), niin eipä siitä kannata enempää maksaa. Pysäytetään sitten firman kasvu, myydään ei-oota ja junnataan paikallaan. Tai sitten otetaan riski että saadaan työn arvoa nostettua.
Joko se firma on paskasti johdettu ja ei omaa mitään visiota tulevaisuudesta, tai sitten jos on töitä, niin pitää olla myös varaa maksaa sitä palkkaa millä saa työntekijät taloon.

Tässä on karmea ero startuppien ja varsinkin digitaalisen bisneksen ja näiden perinteisempien välillä. Toisissa palkataan porukkaa, kun uskotaan kasvuun, toisissa ei uskota edes itseensä, mutta silti haluttaisiin orjatyövoimaa. Varastohommat ei ole mitään kovin hauskoja ja siinä vaiheessa kun liksaa saa käytännössä saman mitä jossain McDonaldissa ja toisessa sentään on olemassa selkeä mahdollisuus edetä urallaan, niin en ihmettele jos porukka menee mäkkiin töihin tai jää kotiin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja Startuppeja taisi mennä nurin kaksi kappaletta kolmesta. Yleensä myös startupit lähtevät liikkeelle sellaisella alalla jossa on oikeasti kasvumahdollisuutta hieman eri tavalla kuin vaikkapa kukkakauppiaalla tai puutavaraliikkeellä. Joku 2.5k€ brutto/kk ei kyllä ole mitään orjatyövoimaa. On sulla asiat sekaisin jos tuo reilu 30k vuodessa on orjapalkkaa. Pyöreesti 15€/h. Kuinka paljon mäkkärissä maksetaan tunnilta? Ja kummassa on mahdollisuus edetä urallaan? Itsellä on ainakin pari kaveria edennyt urallaan pykälän tai kaksi, "vaikka" lähtivät varastomiehinä liikkeelle.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Helposti tuntuu unohtuvan myös se, että meidän alalla näkyi heti myös se, että tavaran liikkuminen pysähtyi laman alkaessa, mikä vaikuttaa myös heti taloon tulevan rahan määrään. Onneksi ta:lla kuitenkin pysyi järki päässä, ja toimintaa jatkettiin järkevällä pohjalla, unohtamatta kehitystä. Isot asiakkaat kuitenkin polkevat meidän alalla surutta hintoja, vaatien samalla jatkuvasti parempaa palvelua halvemmalla hinnalla.
Tähän kilpailijat vastaavat epärealistisilla tarjouksilla, toimien selkeästi tappiolla, vääristäen samalla kilpailua.
Meillä talo on kuitenkin rahallisesti terve talo, eikä lähdetty mukaan järjettömiin huutokauppoihin.
Sinänsä olen vähän eri mieltä vertauksessa eri alojen start-up yrityksiin, koska toimintojen luonteet ovat erilaisia, johtuen toimialoista. Jos it-puolella lv-% pyörii jossain 15-20% kieppeillä, niin meillä se on alle viiden. Toiminta on kuitenkin kannattavaa, ja kasvu on jatkuvaa. Nyt tilanne on huomattavasti valoisampi kuin vaikka 1,5 vuotta sitten.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ja jottei nyt ihan tulisi väärää kuvaa annettua, niin meillä palkkaus on parempi kuin tes määrää. Ja on tässä muutakin takana, koska myös muilla aloilla on samoja ongelmia, eikä kyse ole pelkästään palkkauksesta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja jottei nyt ihan tulisi väärää kuvaa annettua, niin meillä palkkaus on parempi kuin tes määrää. Ja on tässä muutakin takana, koska myös muilla aloilla on samoja ongelmia, eikä kyse ole pelkästään palkkauksesta.

Minä olisin vielä jonkin aikaa sitten ottanut kiljuen vastaan tuollaista työtä, mitä kuvailet. Pääsin kuitenkin onneksi tähän lähelle töihin ja siellä ollaan pienessä urapolun alkupäässä. Katsotaan, kuinka tämä lähtee sujumaan.

En osaa ottaa erityisesti juuri sinun edustamaasi alaan kantaa, mutta esimerkiksi kaupan alalta minulla on henkilökohtaisesti aika pitkä kokemus ja uskallan tässä kohtalaisen julkisestikin jo sanoa mielipiteeni vähittäiskaupan toiminnasta. Työntekijöillä on aivan KARMEA palkka, mutta karmean palkan päälle lyödään usein vielä aivan karmeat työajat ja työnantajan intressi käydä keskustelua työvuoroissa on koko 2000-luvun laskenut kuin lehmän häntä. Työnantaja kaupan alalla ei useinkaan käy minkäänlaista neuvottelua työajoista työntekijän kanssa.

Kaupan alalla työajat kuitenkin ovat jokseenkin hyväksyttävissä, koska se on aika normaalia maalaisjärjellä, että työntekijät ovat töissä, kun muut eivät siellä ole. Kun 90 % massista tehdään toimistotuntien ulkopuolella on selvää, että silloin siellä on myös eniten kapasiteettia käytössä. Työajat ovat jokseenkin hyväksyttävissä, mutta kaupan alan löysä TES mahdollistaa työnantajalle automatisoidut vuorot, joissa työntekijöitä sen enempää miettimättä sijoitellaan miten sattuu järjestelmiin. Itse jouduin taistelemaan vuosia siitä, että sain opetettua pomolleni, että jos opintonipäiväni kaupungissa päättyy klo 14:45 niin minä en voi aloittaa toisessa kaupungissa sijaitsevassa myymälässä töitä klo 15:15. Tämän järjestäminen oli "haaste", joka jatkui jatkui ja jatkui. Asiakaspalvelijat kaupan alalla eivät edes ole minkään järkevän vuoro-TESin piirissä vaan töitä heitellään miten sattuu: ilta, aamu, päivä, ilta, aamu ja edellinen vuoro saattaa päättyä illalla klo 22:30 ja seuraava alkaa aamulla 5:30. Siinä ei paljoa naurata - nuoria laitetaan tekemään tätä välillä viikkoja putkeen ja levitellään käsiä, kun nuoretkin vaipuvat työuupumukseen kesän lopussa.

Ja kaupan ala kohtelee kaikkia työntekijöitä tältä osin perin samalla tavalla: jos sinulla on erityistoiveita (harrastuksia, jotka vaativat paikan ja ajan) niin niistä kehotetaan luopumaan. Työntekijän työtunnit voivat vaihdella jopa kuukauden sisällä välillä 10 tuntia / viikko ja yhtäkkiä tarjolla onkin 37,5h per viikko. Järjettömän erot työpäivien pituuksissa ja viikkojen sisällä ja näistäkin sanottaessa yleensä vedotaan työntekijän heikkoon asenteeseen ja haluttomuuteen asettaa työpaikka kaiken muun edelle. Ihmiset väsyvät tähän aika nopeasti.

Ja juuri kun tietää tuon kaupan alan sitä kysyy itseltään, miksi nuoret aina menevät sinne töihin? Miksi minäkin menin? Ja miksi tajusin VASTA vuosia myöhemmin, että se oli huonoin mahdollinen ratkaisu? Olen ollut alle kuukauden toisessa työssä ja minulla on parempi olla töissäni kuin koskaan. Se on aika uskomaton fiilis. Normaalit asiat sujuvat, työvuorot ovat JÄRKEVIÄ ja niistä joustetaan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki niinkin, jos Berner yksityistää kaiken. Mutta jos ei, yhteiskunta pitää yhä edelleen huolta mm. koulutuslaitoksesta, infrasta ynnämuusta. Jos ei se ylläpitoraha kerry veroista, niin mistä sitten?
 

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
Ja juuri kun tietää tuon kaupan alan sitä kysyy itseltään, miksi nuoret aina menevät sinne töihin? Miksi minäkin menin? Ja miksi tajusin VASTA vuosia myöhemmin, että se oli huonoin mahdollinen ratkaisu? Olen ollut alle kuukauden toisessa työssä ja minulla on parempi olla töissäni kuin koskaan. Se on aika uskomaton fiilis. Normaalit asiat sujuvat, työvuorot ovat JÄRKEVIÄ ja niistä joustetaan.
Seitsemän vuotta itsekin olin kaupan alalla ennen nykyistä työtä ja voi sitä autuutta kun nykyään on viikonloput aina vapaata ja säännölliset työajat muutenkin. Kaupassa kuitenkin töitä riitti ja mieluummin siellä olin kuin sossun luukulla kertomassa tiliotteeni tapahtumista. Ala soveltui myös opiskelun ohessa tehtäväksi iltatyöksi ja siitä joustavuudesta kiitos entiselle työnantajalleni.
 
Minä olisin vielä jonkin aikaa sitten ottanut kiljuen vastaan tuollaista työtä, mitä kuvailet. Pääsin kuitenkin onneksi tähän lähelle töihin ja siellä ollaan pienessä urapolun alkupäässä. Katsotaan, kuinka tämä lähtee sujumaan.

En osaa ottaa erityisesti juuri sinun edustamaasi alaan kantaa, mutta esimerkiksi kaupan alalta minulla on henkilökohtaisesti aika pitkä kokemus ja uskallan tässä kohtalaisen julkisestikin jo sanoa mielipiteeni vähittäiskaupan toiminnasta. Työntekijöillä on aivan KARMEA palkka, mutta karmean palkan päälle lyödään usein vielä aivan karmeat työajat ja työnantajan intressi käydä keskustelua työvuoroissa on koko 2000-luvun laskenut kuin lehmän häntä. Työnantaja kaupan alalla ei useinkaan käy minkäänlaista neuvottelua työajoista työntekijän kanssa.

Kaupan alalla työajat kuitenkin ovat jokseenkin hyväksyttävissä, koska se on aika normaalia maalaisjärjellä, että työntekijät ovat töissä, kun muut eivät siellä ole. Kun 90 % massista tehdään toimistotuntien ulkopuolella on selvää, että silloin siellä on myös eniten kapasiteettia käytössä. Työajat ovat jokseenkin hyväksyttävissä, mutta kaupan alan löysä TES mahdollistaa työnantajalle automatisoidut vuorot, joissa työntekijöitä sen enempää miettimättä sijoitellaan miten sattuu järjestelmiin. Itse jouduin taistelemaan vuosia siitä, että sain opetettua pomolleni, että jos opintonipäiväni kaupungissa päättyy klo 14:45 niin minä en voi aloittaa toisessa kaupungissa sijaitsevassa myymälässä töitä klo 15:15. Tämän järjestäminen oli "haaste", joka jatkui jatkui ja jatkui. Asiakaspalvelijat kaupan alalla eivät edes ole minkään järkevän vuoro-TESin piirissä vaan töitä heitellään miten sattuu: ilta, aamu, päivä, ilta, aamu ja edellinen vuoro saattaa päättyä illalla klo 22:30 ja seuraava alkaa aamulla 5:30. Siinä ei paljoa naurata - nuoria laitetaan tekemään tätä välillä viikkoja putkeen ja levitellään käsiä, kun nuoretkin vaipuvat työuupumukseen kesän lopussa.

Ja kaupan ala kohtelee kaikkia työntekijöitä tältä osin perin samalla tavalla: jos sinulla on erityistoiveita (harrastuksia, jotka vaativat paikan ja ajan) niin niistä kehotetaan luopumaan. Työntekijän työtunnit voivat vaihdella jopa kuukauden sisällä välillä 10 tuntia / viikko ja yhtäkkiä tarjolla onkin 37,5h per viikko. Järjettömän erot työpäivien pituuksissa ja viikkojen sisällä ja näistäkin sanottaessa yleensä vedotaan työntekijän heikkoon asenteeseen ja haluttomuuteen asettaa työpaikka kaiken muun edelle. Ihmiset väsyvät tähän aika nopeasti.

Ja juuri kun tietää tuon kaupan alan sitä kysyy itseltään, miksi nuoret aina menevät sinne töihin? Miksi minäkin menin? Ja miksi tajusin VASTA vuosia myöhemmin, että se oli huonoin mahdollinen ratkaisu? Olen ollut alle kuukauden toisessa työssä ja minulla on parempi olla töissäni kuin koskaan. Se on aika uskomaton fiilis. Normaalit asiat sujuvat, työvuorot ovat JÄRKEVIÄ ja niistä joustetaan.
Mikään ei kyllä ole surkeampaa, kuin paskasti palkattu vuorotyö jossa joutuu kuuntelemaan asiakkaan vittuilua. Toivottavasti voin yhden, kahden tai edes viiden vuoden päästä sanoa päässeeni aikuisten ihmisten töihin (alaa en nyt paljasta, ettei kukaan toveri loukkaannu).
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@peterra
Joo, meillä on kohtuu hyvin työ-ajat. Joustavilla ajoilla pulju on auki 6:00 - 18:30. Palveluaika tosin on sitten 8-16. Kun töitä on riittävästi, niin mennään sitten vaikka kahteen vuoroon. Mutta eipä noista ole koskaan tarvinnut vääntä, kun toiset tykkää tulla kuuteen, ja toiset tykkää sitten tulla vasta kasiin. Ei kyllä käy mitenkään kateeksi tuo kaupan touhu, tuntuu että siinä ei ole mitään järkeä. Tosin, eipä tule sitten viikkotunnit täyteen...
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@sinnepäinsä mikään ei ole niin ikävää, kuin typerät asiakkat, ja typerät kysymykset.

Mä en tuota robotisaatiota näe niinkään peikkona, vaan mahdollisuutena. Kuitenkin, ainakin toistaiseksi, vaaditaan ihmistyötä rakentamaan/huoltamaan/ohjelmoimaan noita vempeleitä. Osa työstä voi kyllä hävitä, mutta tuohan se myös tullessaan uusia mahdollisuuksia. Miksi ihmeessä suomi ei tästä hyöyisi, kun täällä kerran on tuolla alalla kovaakin osaamista tarjolla. Taivashan tuossa on vain rajana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toivottavasti ei. On vaikea keksiä mitään järkevää perustelua robottiverolle.

Miten olisi yhteiskunnan eriarvoistumisen ehkäiseminen? Kommunismi ei toiminut, mutta kun ei tämä kapitalistisekoilukaan aiheuta kuin pahoinvointia monelle. Jonkunlaista hybridimallia ei kunnon kapitalisti suostu edes tutkimaan.

Avioerooni oli muitakin syitä, mutta kyllähän yksi oli, kun vaimo oli ties milloin missäkin iltavuorossa jopa seitsemän iltaa peräkkäin. Ja niitä illasta heti aamuun oli säännöllisesti. Kaiken kruunasi toki se, että listat julkaistiin kolme viikkoa etukäteen. Siinä vaiheessa minulla oli jo otteluliput ostettu ja mökkikeikat sovittu.

Sitä vain alkoi elää sinkkuelämää avioliitossa, kun oli lähes varmaa hänen kuitenkin olevan koko viikonlopun töissä. Ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ei niin ollutkaan ja minulla oli jo muuta menoa.
 

sinikettu

Jäsen
Toivottavasti ei. On vaikea keksiä mitään järkevää perustelua robottiverolle.
On vaikea keksiä mitään järkevää perustelua sille, ettei robottityövoimaa verotettaisi. Ei tuo eroa päivän päätteeksi mitenkään ihmisen työn verottamisesta. Tai mistä tahansa verottamisesta.

Yhteiskunnasta tulee aikamoinen helvetti, jos robotit korvaavat suurimman osan työpaikoista ja varallisuudet menevät kymmeneen tai pariin megayritykseen. En usko, että edes suuryritysten johtajat moista haluavat.

Toivottavasti valtiot ottavat myös kontolleen robotiikan valjastamisen ihmisten hyvinvoinnin takeeksi.

Paras vaihtoehto tähän on tuottavuusvero robottien tekemästä työstä, tuotteista tai palveluista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki niinkin, jos Berner yksityistää kaiken. Mutta jos ei, yhteiskunta pitää yhä edelleen huolta mm. koulutuslaitoksesta, infrasta ynnämuusta. Jos ei se ylläpitoraha kerry veroista, niin mistä sitten?

Miten olisi yhteiskunnan eriarvoistumisen ehkäiseminen? .

Robottien verottamisessa tulee ihan käytännön syyt vastaan. Jos niitä aletaan verottaa, niin niiden asennus, huolto, ylläpito, koodaus, korjaus ja myynti hoidetaan jossain sellaisessa maassa missä niitä ei veroteta. Tai sitten verotus nostaa kyseisten palveluiden hintoja muihin maihin verrattuna ja täältä ei kukaan enää osta mitään, koska työt tehdään ylihintaisilla roboteilla tai tehottomana käsityönä. Toki niitä ylläpitäviä yrityksiä pitää verottaa siinä missä muitakin firmoja.

Robovero on ajatuksenakin jo aika järjetön. Toisaalta jos meillä presidentiksi pyrkii kreationisti, niin en ole yllättynyt vaikka teknologiavastaisuutta esiintyisi laajemminkin.
 

Tuamas

Jäsen
Toki niinkin, jos Berner yksityistää kaiken. Mutta jos ei, yhteiskunta pitää yhä edelleen huolta mm. koulutuslaitoksesta, infrasta ynnämuusta. Jos ei se ylläpitoraha kerry veroista, niin mistä sitten?

Niin, robotisaation tuoman arvonlisän verotus on tulevaisuuden talouden avainkysymyksiä.

Kuten on sekin, kuinka paljon työtä nettotasolla häviää ja kuinka paljon työstä muuttuu. Työtehtävistä laajamittaisesti automatisoidaan ensimmäiseksi yksinkertaisimmat työt, joku varastohessun homma on ensimmäisiä joka on laajamittaisesti uhattuna.

Asiantuntijatyössä ainakin meidän alalla automaatio syö myös ensin ne tylsimmät hommat, jotain paperitositteiden tiliöintiä työtehtävänä on nykyään enää todella harvassa jne.
 

sinikettu

Jäsen
Robottien verottamisessa tulee ihan käytännön syyt vastaan. Jos niitä aletaan verottaa, niin niiden asennus, huolto, ylläpito, koodaus, korjaus ja myynti hoidetaan jossain sellaisessa maassa missä niitä ei veroteta. Tai sitten verotus nostaa kyseisten palveluiden hintoja muihin maihin verrattuna ja täältä ei kukaan enää osta mitään, koska työt tehdään ylihintaisilla roboteilla tai tehottomana käsityönä. Toki niitä ylläpitäviä yrityksiä pitää verottaa siinä missä muitakin firmoja.
Sinulla on ehkä vähän epärealistinen käsitys, kuinka tehokasta robotiikan työ tulee olemaan, kunhan ne kehittyvät vielä vuosikymmenen tai pari. Tässä kohtaa Iron Law of Robotics tulee olemaan se, että ellei robotti kykene tekemään samaa työtä ihmistä huomattavasti tehokkaammin, ei robotteja tule siihen työhön laittamaan. Jotkut huoltokustannukset tulevat olemaan pelkkiä roposia verrattuna työn tehokkuuteen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Yhteiskunnasta tulee aikamoinen helvetti, jos robotit korvaavat suurimman osan työpaikoista ja varallisuudet menevät kymmeneen tai pariin megayritykseen. En usko, että edes suuryritysten johtajat moista haluavat.

Toivottavasti valtiot ottavat myös kontolleen robotiikan valjastamisen ihmisten hyvinvoinnin takeeksi.

Paras vaihtoehto tähän on tuottavuusvero robottien tekemästä työstä, tuotteista tai palveluista.

Eivät tietenkään halua, tuohan romahduttaisi koko yhteiskunnan. Aika monen yrityksen alta katoaa myös pohja pois, jos ihmisillä ei ole enää mahdollisuutta kuluttaa.

Tässä pitää juuri ymmärtää, että se mikä tuntuu nyt ehkä vain turhalta lisäverolta yritysten niskaan, on ehkä ihan lähitulevaisuudessa ainoa mahdollisuus kerätä riittävä verosumma ja toisaalta myös perustulon varassa elävien määrä voi olla huomattavan suuri, jos tuon proffan ennustukset toteutuvat. Mun on vähän vaikea uskoa, että tästä selvitään ilman muitakin kuin talousmullistuksia.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Roboteista on oma ketjunsakin ja samaa vääntöä käyty sielläkin, mutta kyllähän tilanne on se että jos automaatio viedään päätyyn asti ja jossain vaiheessa ihmisille ei ole teetettäväksi töitä (muutamia todella spesifejä ammatteja lukuunottamatta), niin tulee vastaan se tilanne ettei niiden robotteja työvoimana käyttävien firmojen tuotteillekaan ole ostajia. Tai sitten valtioiden on alettava jakamaan ilmaista rahaa ihmisille jotta pystyvät tuotteita hankkimaan ja jostain olisi ne rahat keksittävä niin robottien verotus voi tulla useallekin taholle mieleen. Yritysveroja pitää tuossa tilanteessa kiristää myös luonnollisesti huomattavasti.

Automaatiotekniikan kehittyminen on kyllä erittäin mielenkiintoinen huikealta mahdollisuudelta äkkiseltään näyttävä haaste tulevaisuudelle (näiden ilmiselvimpien ohella). Miten työttömiä (joita tulee olemaan lähes jokainen kuka ei omistavaan luokkaan kuulu) aktivoidaan (/pidetään järjissään ja mellakoimatta) jos palkallista tekemistä ei tarjolla ole?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikään ei kyllä ole surkeampaa, kuin paskasti palkattu vuorotyö jossa joutuu kuuntelemaan asiakkaan vittuilua.

Minä olisin jopa voinut tehdä urani kaupassa, jos työnantaja olisi hiukan inhimillisempi ja asioista voitaisiin keskustella oikeasti. Pieni palkka ei ollut minulle edes se suurin ongelma, mutta mitättömät kannustimet olivat. Voin sanoa käsi sydämellä, että olin yksi suosituimmista asiakaspalvelijoista edellisen työnantajan palveluksessa ja asiakkaat arvostivat. Pidin ja pidän edelleen asiakaspalvelusta ja ihmisten kanssa toimiminen on ihan mukavaa; huonoja asiakasjuttuja seuraa yleensä muutama hyvä. Asiakkaat olivat kaiken kaikkiaan about parasta työssäni - tietysti myös työkaverit.

Suurin ongelma itselläni oli se, että työnantaja ei minua juurikaan arvostanut. Minulla on huono tapa sanoa asiat niin kuin ne ovat ja työnantajallekin sanoin aika tulisesti, millaista työtä tarjolla on ja millainen neuvotteluasema tässä oikein on. Itse työ olisi ollut siedettävää & nautittavaa, jos olisi ollut esimiestasolla ja ketjutasolla sellainen ihminen pomona, joka ymmärtää hieman sitä työntekijääkin.

Olen nimittäin itse myönnettävästi humanisti ja ajattelen, että työntekijöiden etuja vaalimalla (ja työhyvinvointia kehittämällä) saavutetaan maksimaalinen työtyytyväisyys, jonka kautta myös asiakkaille välittyy asiantunteva ja hyvä kuva toiminnasta. Kun asiakaspalvelija on töissään iloinen se tarttuu myös asiakkaisiin ja tätä kautta kokonaisedut nousevat. Ainoa asia, mikä tuolla ei ikinä tuntunut työnantajalle kalloon menevän on se, että työntekijälläkin on oma koneisto huollettavana. Ihminen tarvitsee lepoaikaa, vapaapäiviä & henkistä palautumista, jotta pystyy antamaan itsestään töissä enemmän.

Kun tilanne on se, että viikonloput on aina töissä + illat on usein töissä seuraus on väistämättä se, että sosiaalinen elämä näivettyy. Kun sosiaalinen elämä näivettyy ja siihen yhdistetään se, että työnantaja vaatii / suosittelee luopumaan omista rakkaista harrastuksista, jotka ovat työntekijän elinehto ja henkisen hyvinvoinnin tasapainotekijä niin soppa on kokonaisuudessaan valmis. Työnantajan kannattaa olla kiinnostunut siitä, miten työntekijät vapaa-aikansa voivat hyödyntää ja erityisesti siitä, että työntekijä pystyy täyttämään paristojaan.

Juuri siksi varmaan pidin niistä asiakaskontakteista: ne olivatkin ainoat useamman vuoden, kun olin aina töissä, kun muut eivät olleet.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Automaatiotekniikan kehittyminen on kyllä erittäin mielenkiintoinen huikealta mahdollisuudelta äkkiseltään näyttävä haaste tulevaisuudelle (näiden ilmiselvimpien ohella). Miten työttömiä (joita tulee olemaan lähes jokainen kuka ei omistavaan luokkaan kuulu) aktivoidaan (/pidetään järjissään ja mellakoimatta) jos palkallista tekemistä ei tarjolla ole?

Robotit eivät tosiaankaan edes kuluta mitään tuotteita, joten ostovoima heikkenee. Puhumattakaan siitä, kuinka reippaasti olemme sitoneet oman arvomme työn tekemiseen. Eniten mietin sitä, että keskustelu tästä jätetään liian myöhäiseksi - eli siihen, kun se on jo todellisuutta. Käy niinkuin monelle muulle asialle eli haitat huomataan vasta kun elämä on jo mullistunut.

Teknologian kehitystä vastaan sinänsä ei ole mitään henkilökohtaista kaunaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Olen nimittäin itse myönnettävästi humanisti ja ajattelen, että työntekijöiden etuja vaalimalla (ja työhyvinvointia kehittämällä) saavutetaan maksimaalinen työtyytyväisyys, jonka kautta myös asiakkaille välittyy asiantunteva ja hyvä kuva toiminnasta. Kun asiakaspalvelija on töissään iloinen se tarttuu myös asiakkaisiin ja tätä kautta kokonaisedut nousevat. Ainoa asia, mikä tuolla ei ikinä tuntunut työnantajalle kalloon menevän on se, että työntekijälläkin on oma koneisto huollettavana. Ihminen tarvitsee lepoaikaa, vapaapäiviä & henkistä palautumista, jotta pystyy antamaan itsestään töissä enemmän.

[/QUOTE

Tuo on tosi valitettava asenne, ja heijastuu helposti työpaikan ilmapiiriin, ja sitäkautta myös asiakkaille. Meillä johto on suht nuorta porukkaa, ja ymmärtävät onneksi työntekijöiden hyvinvoinnin ja jaksamisen päälle. Ainahan tuolla saralla ta voisi tehdä enemmänkin, mutta jotain se vähäkin on. Ja porukka pysyy tehokkaampana, ja on vähemmän saikulla. Samaisesta syystä meillä on myös vakituiset vuokramiehet täysillä tunneilla. Joko kaikki tai ei mitään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös