markkinointia lukeneita ja itseoppineita, yleensä ilman päivänkään kokemusta vaadituilta aloilta.
Niin meitä markkinointia lukeneita on oikeasti maailma väärällään. Ongelma on markkinoinnissa se, että markkinointi on eräänlainen eksperimentaalinen tieteenala eikä mikään tietty kaiken kattava osaaminen. Markkinointi on tekemistä, joka yritetään perustaa tutkimuksiin, mutta kuitenkin se on aina ikään kuin kesken.
On aika erikoista, että isotkin yritykset etsivät henkilöitä, joilla on kokemusta markkinoinnista ja ne, jotka sitä opiskelevat, eivät saa edes sitä ensimmäistä mahdollisuutta edes kokeilla markkinointia. Jos haluat jonkun tekemään isomman mittakaavan markkinointia niin elinehto sille on, että annat sen mahdollisuuden harjoitella ja kokeilla sitä.
Jostain syystä todella monessa yrityksessä on kuva markkinoinnista about tätä luokkaa: "jos me palkataan ihminen tekemään markkinointia niin sen pitää olla kokenut markkinoija, jotta sillä on vähän näyttöjä siitä, että se oikeasti jotain osaa. Ei kannata maksaa sellaiselle vasta-alkajalle, kun siitä ei voi olla varma, osaako se mitään."
Markkinointi on ikuista kokeilua - siinä ei ole "oikeaa" tai "väärää." Jos haluat markkinoijan sun yritykseen, oli yritys mikä hyvänsä, sun pitää ihan ekana hiffata työnantajana mitä se markkinointi on ja kuinka sitä toteutetaan. Koulun penkillä voit opetella vaikka ikuiset rivit asiakaslähtöistä markkinointia, digimarkkinointia jne. mutta ellet ikinä pääse laittamaan osaamistasi käytäntöön ja opettelemaan sitä markkinointia, siinä ei voi tulla hyväksi. Se on fakta.
Markkinointi on KOKEILUA alusta loppuun. Joskus nappasee, joskus ei nappase. Iso edistys markkinoinnille olisi jo se, että ihmiset ymmärtäisivät hieman, mitä siinä tehdään. Kokeilkaapa joskus itse. Not that simple.