Töiden maistuvuus?

  • 82 748
  • 387

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Just tuli soitto että minut on valittu uuteen työpaikkaan. Uudesta työpaikasta sanottiin, että haluaisivat minut palvelukseensa mahdollisimman nopeasti. Nykyisessä työpaikassani on 1kk irtisanomisaika, josta pitää yrittää neuvotella, jos tämä ylipäätänsä on mahdollista?

Mites muuten arvon palstaveljet tekisitte tapauksessani. Uskaltaako sitä suullisensopimuksen perusteella pistää vakituisen työsuhteen katki nykyisessä paikassa vai odottaisitteko sen verran että saisitte nimen paperiin?
Suullinen sopimus on yhtä sitova, mutta vaikeampi todistaa. Ehdotan että ensin nimet paperiin ja sitten sanot vasta itsesi irti. Irtisanomisajasta voit ihan hyvin yrittää neuvotella. Aika usein ne neuvottelut onnistuvatkin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Just tuli soitto että minut on valittu uuteen työpaikkaan. Uudesta työpaikasta sanottiin, että haluaisivat minut palvelukseensa mahdollisimman nopeasti. Nykyisessä työpaikassani on 1kk irtisanomisaika, josta pitää yrittää neuvotella, jos tämä ylipäätänsä on mahdollista?

Mites muuten arvon palstaveljet tekisitte tapauksessani. Uskaltaako sitä suullisensopimuksen perusteella pistää vakituisen työsuhteen katki nykyisessä paikassa vai odottaisitteko sen verran että saisitte nimen paperiin?
Missään tapauksessa vanhasta työsuhteesta ei kannata irtisanoutua ennen kuin pätevä työsopimus uuteen paikkaan on tehty. On turha ottaa pientäkään riskiä joutua työttömäksi vain siksi että uusi työnantaja haluaa kiirehtiä työn aloittamista. Jos uudella työnantajalla on näin kova kiire niin työsopimusluonnos järjestyy varmasti pikavauhtia. Luulisi heidän hoitavan ainakin oman osuutensa ripeästi.

Kannattaa muistaa että vanhan työpaikan irtisanomisaika on usein neuvoteltavissa. Jos aikainen lähtösi ei aiheuta erityisiä ongelmia niin en usko että vanha mesta haluaa pidätellä sinua yhtään pidempään kuin on välttämätöntä. Joskus on jopa niin että irtisanoutuneen työntekijän toivotaan keräävän luunsa mahdollisimman pian, jopa silloinkin kun tämän henkilön resursseille olisi vielä käyttöä. Tämä tulee kyseeseen tietenkin silloin kun työntekijä on lähdössä kilpailevaan yritykseen, mutta usein myös siksi että lähdössä oleva työntekijä ei välttämättä ole kovin motivoitunut/aikaansaapa/hyödyllinen työpaikan ilmapiirille tms.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Ihan suoraan ketjun avaukseen vastaten.

Ei maistu, ei niin tippaakaan. Kipuraja on ylittynyt jo pari kuukautta sitten joka-aamuisessa vitutuksessa, kun pitää lähteä töihin. Olen todennut, että on vähän turhan tuttu (ja hyväkin) kaveri, jota tässä nyt kiusaa, kun joka aamu vituttaa lähteä töihin.

Pari-kolme kertaa vuodessa jaksetaan jauhaa, kuinka hommat muuttuu (kevään ja syksyn avaus + kehityskeskustelu), mutta mitään ei ole ainakaan pariin vuoteen tapahtunut, vaan samaa kiirettä ja "tulipalojen sammutusta" koko ajan on siis tarjolla. Hommat on pysyneet liian kauan paikallaan ja ne eivät enää tarjoa riittävästi haasteita, joten kierre on valmis.

Helvetin hyvä liksa on jaksanut jonkun aikaa potkia eteenpäin, mutta nyt alkaa tuntua, että vaikka turskanperkaaminen olisi mukavampi vaihtoehto.


Oikotiellä on jo vahti päällä. Mistäs muualta sitä kannattaisi lähteä hommia etsimään? Monster?

Jaa niin, kyseessä on siis bittinörtti. Suuri hinku olisi koodin kirjoittamisesta päästä eroon pikkuhiljaa....
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Helvetin hyvä liksa on jaksanut jonkun aikaa potkia eteenpäin, mutta nyt alkaa tuntua, että vaikka turskanperkaaminen olisi mukavampi vaihtoehto.

Norjassa tuosta maksetaan enemmän kuin mitä nyt saat.

Eihän bittinörtillä mitään perhettä tai vastaavia velvotteita voi olla eli tässä sinulle kaipaamasi uusi suunta uralle!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pari mielenkiintoista linkkiä ketjun aiheeseen liittyen:

http://lotta.yle.fi/rswebkla.nsf/sivut/paivanjuttu?opendocument&pageid=ContentC5D26
Reilun minuutin jälkeen alkaa varsinainen asia.

http://www.city.fi/artikkeli/Hatkat/1056/
Hiukan vanha, mutta varmasti nykyään hyvin yleistä.

Itseäni ei jaksa kiinnostaa työpaikkani hevonpaskabingo ja hengennostatus. Mua ei ilmeisesti ole tarkoitettu liike-elämään, kun en kykene innostumaan tai puhumaan asioista, jotka eivät aidosti kiinnosta. Raha ei todellakaan ole se paras motivaattori, ellei sitä saa oikeasti niin hyvin, että kannattaa hiukan kärvistellä. Siinäkään tapauksessa en haluasin kiristellä kovin pitkään sisällyksettömässä duunissa. Tuo Cityn viimeinen haastateltava kuvaili hiukan minunkin tuntojani, kun sanoi, ettei halua olla kerran se 65-vuotias, kaiken aikansa liike-elämälle uhrannut ja komeilla titteleillä palkittu vanha mies. Minun tavoitteenani on tehdä työurani duunissa, jolla on minulle oikeasti merkitystä.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Ei maistu.

Tai ehkä maistuisi jos olisi töitä. Työpaikka kyllä on. Töitä joskus. Ja jos on, niin ei ainakaan lähelläkään koulutusta vastaavaa. Sangen turhauttavaa. Taidankin siirtyä tästä uuden työpaikan metsästykseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Heh. Kumma jätkä minä olen, ei voi muuta sanoa. Alla vakiduuni isossa talossa ja vasta koeaika menossa, mutta olen jo aivan kypsä. Ei vain kiinnosta yhtään tällainen. Korulauseita ja selän takana puhumista, palavereja diibadaabasta ja hengennostatuspuheita, arvosteluja. Menen vaikka mielummin duunarihommiin ja kehitän liikeidean itselleni. Tämä on nähty. Nyt kun vain löydän sopivan väliaikaishomman itselleni ja sitten yrittäjäksi tähtäimenä tehdä työtä, jolla on tarkoitusta. Ei nyt sentään kapiaiseksi, mutta lainasinpa vain iskevää slogania.

Kaikki kunnioitus niille, jotka jaksavat vääntää epäkiitollisessa työssä vuodesta toiseen. Mulle se ei sovi. Palkka ei motivoi tippaakaan, ellei tehtävä natsaa, se on nähty. Enkä edes karta duunarihommia, päinvastoin teen niitä mielummin kuin jotain pintakoreaa paskanjauhantaa.

Mitä minä sitten haluaisin tehdä? Ei silläkään niin suurta väliä ole, kunhan vain itse duuni liittyy johonkin kiinnostavaan. Esim. vaatteet, farkkukauppa miehille. Kahvila. Mainosmatskua, taittamista. Jotain, mikä sytyttää ja mitä tekee intohimolla! Jään odottamaan mielenkiinnolla, minne elämä heittää.

Uhh. Helpotti jossain määrin. Anteeksi.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ite tässä feikannut kuumeella kolmisen päivää ettei tarvii duunissa olla. Terävä kaveri päättelee että minua ei työt kiinnosta tippaakaan tällä hetkellä ja se kaveri on täysin oikeassa.
 

adidasler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vauhdikas ja hyökkäysvoittoinen taitokiekko.
Hyvältä maistuu!! Vapaa aikaakin jää mukavasti, joten työ ei pääse haittaamaan harrastusta. Hiihto- ja kesälomia odotellessa! =)
 

Puster

Jäsen
Heh. Kumma jätkä minä olen, ei voi muuta sanoa. Alla vakiduuni isossa talossa ja vasta koeaika menossa, mutta olen jo aivan kypsä. Ei vain kiinnosta yhtään tällainen. Korulauseita ja selän takana puhumista, palavereja diibadaabasta ja hengennostatuspuheita, arvosteluja.
Ollaan varmaan samassa firmassa.

Monenlaisissa organisaatioissa olen työskennellyt mutta tämä nykyinen tuhannen ihmisen puuhatelijoiden klubi on jotain aivan omaansa. Itse kun olen jossain määrin it-puolelle suuntautunut, niin ei voi käsittää miten leväperäisesti esimerkiksi sähköpostipalvelinmigraatiot on suunniteltu. Ei kaadu tosin palaverien puutteeseen.

Henkilöstön hyvinvoinnista jaksetaan kantaa huolta neukkarin ovelle asti mutta sen jälkeen vastaukset ovat varsin mitään sanomattomia. Näyttäisi siltä, että kauan talossa olleet ovat tottuneita nykytilaan tai eivät tiedä paremmasta sillä suurimmat "valittajat" ovat hiljattain aloittaneita. Minä ja pari muuta reilut puoli vuotta talossa olleista kun jotain epäkohtaa arvostelemme, saamme vastauksina vain olankohautuksia ja toteamuksia että näin se on aina ollut. Pitänee vaihtaa pois ennen kuin minusta tulee yksi sellainen.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Ei maistu, ei sitten yhtään. Olen kohtalaisen huonopalkkaisessa työssä ja työyhteisö on kaltaiselleni pösilölle varsin epäsopiva. Mutta siitä ei silti ole kokonaisuudessaan kysymys tympääntymisessäni. Olen pohtinut asiaa useaan otteeseen ja todennut, että mitä ihmeen järkeä on tehdä töitä ??????? Ihmisten lyhyt elämä valuu kerrassaan hukkaan tehdessä töitä n. 8 tuntia päivässä ikävuodet ~20-65. Harva edes elää niin pitkään että näkee eläkeikää koskaan. Tai jos elää niinkin pitkään kuin 65 ikävuoteen, on sitten elänyt harvinaisen ikävystyttävän elämän. Ja mitä tekoa ihmisellä enää 65< vuotiaana onkaan. Elämähän on mennyt ohi tuon ikäisellä jo reilut 10 vuotta sitten.

Ei voisi olla huonompaa tapaa viettää lyhyttä elämää kuin tehdä työtä joka perkeleen arkipäivä ja toiset joutuvat mokomaan kidutukseen vielä iltaisin ja viikonloppuisinkin ! Vaikka työstä saisi rahaa korvaukseksi esim. 10000 €/kk, niin eihän se millään korvaisi menetettyä vapaa-aikaa. Ei tuollakaan rahalla saa millään ostettua takaisin sitä menetettyä aikaa, joka nautinnon sijasta on ollut joko kärsimystä tai sitten ajan tappamista. Kaiken lisäksi suurelle osalle ihmisistä tuo menetetty aika aiheuttaa vielä sen vähäisen vapaa-ajankin menettämisen, koska töistä murehtiminen pilaa koko elämän.

Olen tehnyt nykyistä työtäni (tosin työpaikka on vaihtunut) kuutisen vuotta ja lähes joka päivä miettinyt ja haaveillut sellaisista ajoista, jolloin työhön ei tarvitsisi lähteä, vaan voisi alkaa vihdoin elämään. Lopputilin ottaminen käy päivittäin ainakin kymmeniä kertoja mielessä, mutta aina sitä miettii että riittääkö tuo työttömyyskorvaus kuitenkaan niin pitkälle, että vielä olisi moiseen temppuun varaa...ja sitten sitä jatkaa elämän hukkaan kuluttamista heräämällä taas 7-8:30. Työnteko ei kannata. En suosittele kenellekään vastaavia tuntemuksia kokeneelle. Ehkä joillakin ihmisillä maapallolla on työ, joista saavat jopa nautintoa. Kadehdin heitä.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Maistuu... ja ei maistu, näin ympäripyöreästi.

Maistuu: Tämän hetken työ on ihan leppoista, josta maksetaan ihan ok korvaus. Työpaikka on lähellä kotia, joten matkaankaan ei mene kohtuuttomasti aikaa. Lisäksi työajat ovat vaihtelevia (vuorotyö), mikä sopii omaan ja perheen rytmiin. Välillä on mukava pitää vapaata arkena (kun muksut ja puoliso) on töissä/tarhassa jne. 8 tunnin kuluttuakin on kiva herätä, ja ruveta katsomaan tennistä, kun kukaan ei ole häiritsemässä. Ja yhtä mukavaa on sitten hakea lapset siitä muutaman tunnin kuluttua tarhasta. Arki on siis erittäin joustavaa, kun virka-aikanakin on aikaa hoitaa/tehdä asioita ja ajan saa yksinkertaisesti nukkumalla vähemmän. (tai vapaapäivinä).

Ei Maistu: Eipä hirveän haastavaa hommaa ole. Pidän itseäni aika kunnianhimoisena kaverina, mutta koulutustani vastaavasta työstä aikoinaan loparit otettuani päätin, että vedetään sitten loppuelämä tyyliin töissä työaika ja sitten kotiin. Hyvällä työmoraalilla tosin. Ei ole tapana kusta työnantajan... ja lopulta omaan taskuun. Työtä siis teen vain rahan takia. Sillä sitten rahoitetaan työn ulkopuolinen elämä, jossa yritän taas tyydyttää kunnianhimon kasvattamalla muksuista jotain muita kuin liimaa haistelevia räkänokkia. En kuitenkaan ole laittamassa tennismailaa 4-v pojan vasempaan käteen, vielä, kuten Uncle-Tony Rafalle tarinan mukaan teki.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Työnteko maistuu paremmin kuin hyvin. Nautin työstäni, ja työnantaja arvostaa tekemääni työtä. Lisäksi koen itse, että tekemälläni työllä on oikeasti merkitystä. Välillä tosin tulee turhauttavia tilanteita vastaan, mutta missä hommassa ei tulisi?

Mielestäni työssä viihtymisen ja työmotivaation kannalta kaksi tärkeintä asiaa ovat oma kokemus työn merkityksellisyydestä ja työnantajan arvostus tehdylle työlle. Jos toinen (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) puuttuu, työstä tulee aika nopeasti pakkopullaa.

Olen ollut myös tilanteessa, jossa työ tuntui pakkopullalta, mutta nykyisin nautin työstäni.
 

Janda

Jäsen
Työntekohan on maistunut varsin hyvin nykyisessä työpaikassani. Duuni on ollut mielekästä ja hommat haastavia. Minut palkannut pomokin arvosti minut sekä työpanokseni erittäin korkealle ja suullisesti olikin jo sovittu työtehtävien muuttumisesta vieläkin kiinnostavampiin. Tämä pomo sitten vaihtoi työpaikkaa tuossa muutama kuukausi sitten 20 vuoden palveluksen jälkeen. Loistava ajoitus, kiitti vaan. Tilalle tulleen kaverin kanssa tuli tässä juteltua torstaina, että missäs minun kohdallani mennään tällä hetkellä. Tie näihin toisiin tehtäviin tuntuu ainakin tällä hetkellä olevan tukossa. Palkastakin tuli sitten puhetta, koska tiedän sen olevan pienempi kuin kollegoillani. Omat perusteluni korotukselle: pienempi palkka kuin esim kuukausi minun jälkeeni tulleella kaverilla, parempi koulutus kuin hänellä, lisäksi minun vastuullani on myös töitä, jotka ovat ylimääräisiä tähän kollegaan verrattuna(muuten siis teemme samoja hommia). Nämä työt ovat myös sellaisia, joita ei tällä hetkellä kukaan muu talossa osaa tehdä (entinen pomoni oli toinen). Vastaus uudelta pomolta oli se, että näin se vaan menee kun tällä toisella kaverilla on työkokemusta kahden vuoden ajalta samalla nimikkeellä toisen työnantajan palveluksessa. Tokihan minullakin on mutta kun se on eri nimikkeen alla tehtyä. Voin kertoa, että loppui muuten töiden maistuvuus siihen paikkaan. Ensi viikolla ryhdytäänkin sitten työnhakuun.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Ihan suoraan ketjun avaukseen vastaten.

Ei maistu, ei niin tippaakaan. Kipuraja on ylittynyt jo pari kuukautta sitten joka-aamuisessa vitutuksessa, kun pitää lähteä töihin. Olen todennut, että on vähän turhan tuttu (ja hyväkin) kaveri, jota tässä nyt kiusaa, kun joka aamu vituttaa lähteä töihin.

Pari-kolme kertaa vuodessa jaksetaan jauhaa, kuinka hommat muuttuu (kevään ja syksyn avaus + kehityskeskustelu), mutta mitään ei ole ainakaan pariin vuoteen tapahtunut, vaan samaa kiirettä ja "tulipalojen sammutusta" koko ajan on siis tarjolla. Hommat on pysyneet liian kauan paikallaan ja ne eivät enää tarjoa riittävästi haasteita, joten kierre on valmis.

Helvetin hyvä liksa on jaksanut jonkun aikaa potkia eteenpäin, mutta nyt alkaa tuntua, että vaikka turskanperkaaminen olisi mukavampi vaihtoehto.


Oikotiellä on jo vahti päällä. Mistäs muualta sitä kannattaisi lähteä hommia etsimään? Monster?

Jaa niin, kyseessä on siis bittinörtti. Suuri hinku olisi koodin kirjoittamisesta päästä eroon pikkuhiljaa....


Nyt alkaa kamelin selkä olla sen verran katki, että ensi viikolla on vihdoin haastattelu tiedossa. Koodinkirjoituksesta voisi päästä kertalaakista eroon. Paikka vaikuttaa oikeinkin haastavalta ja juuri meikun osaamiseen sopivaksi.
Syyskuulta asti Oikotien vahti on ollut päällä ja nyt vasta napsahti sellainen paikka, joka kiinnosti kunnolla.

Vittu että ihminen on tyhmä, kun näinkin kauan on kitunut täällä jokapäiväisen vitutuksen kanssa. Jaa niin, lienee sanomattakin selvää, että mikään ei ole muuttunut. Edelleen sama mukamas saatanallinen kiire jokaisen pienen lillukanvarren kanssa. Kertonee kaiken, että viimeisen vuoden aikana kohokohta on ollut se, kun saatiin vihdoin kunnon kahviautomaatti...
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No maistuu lähinnä paskalta. Tämä työharjoittelu ei todellakaan ole vastannut odotuksia, lähinnä siksi ettei ole ollut hommia tarpeeksi, ja eihän tästä toki liksaakaan saa... Noh, ei tuo mitään. Suuresti vituttaa se, ettei ole kesäksi duunia. Reilut parikymmentä hakemusta laittanut, mutta takas tullut vain perinteistä "ei kiitosta". Pitäiskö noihin joka ikiseen vielä soittaa perään että vois tärpätä? Todella turhauttavaa touhua. Vaikka miten hakemuksiin panostat, niin ei. Sitten toiset (hyvät kaverit esim.) jaksaa valittaa jatkuvasti töistään, tai siltä se ainakin tuntuu. Itse olisin erittäin iloinen jos töitä saisi, voihan sieltä aina ottaa loparit jos se niin ylitsepääsemättömän rasittavaa on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olisin erittäin iloinen jos töitä saisi, voihan sieltä aina ottaa loparit jos se niin ylitsepääsemättömän rasittavaa on.

Sitten vain soitto tai suora käynti siivousliikkeisiin. Joihinkin voi lähettää parin rivin mailin, mutta mitään hakemuksia niihin ei kannata kirjoittaa.

Jos pulju on riittävän iso, niin saat paikan jo ensimmäisestä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Pakko sanoa, että tällä hetkellä maistuvat erittäin hyvin. Paljon on töitä ja välillä kova kiire, mutta olen tyytyväinen vastuusta ja saadusta työkokemuksesta. Oma määräaikainen soppari on katkolla elokuussa ja ilmeisesti työnantajan puolelta minuun ollaan tyytyväisiä ja haluttaisiin jatkoa, mutte melkeinpä itse voisin haluta katsella vähän muualle. Nyt on paremmat kannuksetkin kokeilla, kun on saanut heti valmistumisen jälkeen oman alan duunin ja paljon vastuuta ja monipuolista kokemusta.

Saas nähdä miten käy, hirveästi en valita, jos vaikka tänne jäisin vakituiseksi. Lisää liksaa ja hohdokkaampi titteli vaan kehiin, niin johan kelpaa.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitten vain soitto tai suora käynti siivousliikkeisiin. Joihinkin voi lähettää parin rivin mailin, mutta mitään hakemuksia niihin ei kannata kirjoittaa.

Jos pulju on riittävän iso, niin saat paikan jo ensimmäisestä.

Tuota olen kyllä harkinnutkin. Ei todellakaan varmasti mitään herkkuhommaa mutta eiköhän sitä tekis, vaikka sitten osa-aikaisena. Tosin mihinkään laitossiivoajaksi en halua, eikös niissä hommissa joudu siivoamaan esim. jotain raksahommien jälkiä... Millaistahan palkkaa mahtaa rätin varressa ansaita, edes perinteiset 8e?
 

Saloxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, KGB ja RK-62
Itsellä kyllä työt maittaa mukavasti. ATK-tallentajana 100% urakkapalkkauksella, eli palkkaa saa pelkästään tehdystä työstä. Vakityö ja palkka on ollut kyllä erinomaista.

Nyt kuitenkin irtisanon itseni että pääsen ulkomaille vähän reissaamaan. En saanut palkatonta vapaata. Ei siinä, kai niitä uusiakin töitä aina löytää, vaikkei näin kivasti palkattuja.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuota olen kyllä harkinnutkin. Ei todellakaan varmasti mitään herkkuhommaa mutta eiköhän sitä tekis, vaikka sitten osa-aikaisena. Tosin mihinkään laitossiivoajaksi en halua, eikös niissä hommissa joudu siivoamaan esim. jotain raksahommien jälkiä... Millaistahan palkkaa mahtaa rätin varressa ansaita, edes perinteiset 8e?

Miksi ihmeessä tekisit osa-aikaista, kaipa sinulla joku syy semmoiseen olisi. Laitossiivooja ei siivoa raksoja, raksasiivooja tekee sen. Raksahommien jäljillä saatat tarkoittaa myös loppusiivousta missä kaikki paikat laitetaan viimeisen päälle ennen luovutusta. Hassu juttu, että laitossiivoja siivoaa laitoksia.

8e voi tehdä tiukkaakin, riippuu hommista, eroja on paljonkin. Raksalta saa parhaiten ainakin mainituista. Ikkunanpesussa on aivan ylivoimaiset palkat, niitäkin kannattaa kysellä, vaikka kokemusta ei olisikaan. Se on paljon vaikeampaa kuin miltä se näyttää (nyt puhutaan siis kunnolla ja nopeasti urakalla tekemisestä), mutta yhtä lailla helppo oppia ajan kanssa.

Ei ne hommat mitään paskaisia ole, jos sitä pelkäät, eivätkä edes raskaita. Tylsäähän se tietysti on, mutta helposti myös leppoisaa, mikä toisaalta tuo myös sitä tylsyyttä. Onnea matkaan, onneksi minun ei tarvitse tehdä noita enää koskaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia työsuhdeasunnoista?

Kuukausittaisessa palkkakuitissa palkkatulon osuus on työsopimuksen palkka miinus vuokrasopimuksen vuokra, sillä vuokrasopimuksen mukaan se vähennetään suoraan palkasta. Täten saan palkkaa tavallaan saman summan kuin pitääkin. "Asuntoedun" osuus on kuitenkin pienempi kuin vuokra on. Täten kokonaissumma palkka+asuntoetu ei ole sama kuin työsopimuksen palkka, vaan n. 175 euroa pienempi. Säästän tuloverossa siis hieman, mutta sehän kusee samalla kintuilleni eläkkeen ja mahdollisen työttömäksi joutumisen keskiansioiden suhteen. Heittelee vitutuksen puolelle, sillä kaikki muu on helkkarin hyvin.

Vuokra on suht edullinen joka tapauksessa, eli liikutaan alueella josta ei ainakaan 4 kk:n koeaikana, joka tulee ensi viikolla täyteen, vielä viitsi avautua. Arveluttaa silti.
 

12961

Jäsen
Onko jatkoaikalaisilla kokemuksia työsuhdeasunnoista?

Kuukausittaisessa palkkakuitissa palkkatulon osuus on työsopimuksen palkka miinus vuokrasopimuksen vuokra, sillä vuokrasopimuksen mukaan se vähennetään suoraan palkasta. Täten saan palkkaa tavallaan saman summan kuin pitääkin. "Asuntoedun" osuus on kuitenkin pienempi kuin vuokra on. Täten kokonaissumma palkka+asuntoetu ei ole sama kuin työsopimuksen palkka, vaan n. 175 euroa pienempi. Säästän tuloverossa siis hieman, mutta sehän kusee samalla kintuilleni eläkkeen ja mahdollisen työttömäksi joutumisen keskiansioiden suhteen. Heittelee vitutuksen puolelle, sillä kaikki muu on helkkarin hyvin.

Vuokra on suht edullinen joka tapauksessa, eli liikutaan alueella josta ei ainakaan 4 kk:n koeaikana, joka tulee ensi viikolla täyteen, vielä viitsi avautua. Arveluttaa silti.

Mitä nyt tarkoitat asuntoedulla? Onko sinulla siis verotusteknisesti palkka, jonka päälle on sovittu asuntoedusta? Mikäli on sovittu, niin kuin ymmärsin, eli palkastasi vähennetään vuokra, joka on nyt ainakin suunnilleen markkinahinnan mukainen, sinun kannattaisi ehdottomasti sopia työnantajasi kanssa järjestelystä, jossa sinulle maksettaisiin koko palkka ja esim. 3 pv sen maksamisen jälkeen maksaisit tietyn vuokran asunnosta "erillään" palkanmaksusta työnantajallesi. Tällöin kyseessä ei olisi asuntoetu vaan normaalisti työnantajalta vuokrattu asunto. Näin sinulle kirjattaisiin myös enemmän ansiotuloa.


Uskoisin, että työnantajasi ymmärtää yskän hyvin kun vaan selität asian juurta jaksain.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Nyt maistuu hyvin. Onhan tässä taas 8 kuukautta lonnittu. Tuttu työpaikka, itsenäistä duunia, hyvä porukka ja paska palkka. Voiko sitä enään muuta vaatia?
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisikö kantaa syyllisyyttä "sluibailusta", kun varsinaiseen työhön menee 1-3 tuntia päivästä?
Muu päivä menee netissä surffatessa ja "viimeistelyssä".
Onko mielestänne periaatteessa väärin hoitaa omia asioita/surffata netissä työajalla, koska työnantaja maksaa palkkaa siitä ajasta jonka siellä istut?

Tilanne on vain se, ettei vastuualueeseeni kuuluvia töitä ole juuri nyt enempää. Joskus töitä riittää kuudeksi tunniksi, joten tauot pitäen ja hieman viivyttelemällä päivän saa kulumaan.

Voisin tietenkin pyytää jonkun työkaverin hommia kontolleeni, mutta se vaatisi minun perehdyttämistä heidän tehtäviinsä. Ja toisaalta eikös se ole työnantajan rooli jakaa hommat ja työntekijän pyrkiä suoriutumaan omasta osa-alueestaan mahdollisimman hyvin ja palkka on korvaus tästä roolista?

Liksa irtoaa 40 tunnin työviikolla, joten läsnä pitää joka tapauksessa olla. Kukaan ei mene konkurssiin näin ison puljun yhdestä "puolitehoisesta", mutta varmasti täältäkin 20% voisi heittää pois ilman että asioiden eteneminen hidastuu..
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös