Koeaika lähenee loppuaan, oli siis aika esimies - alainen keskusteluun. Kartoitettiin mennyttä reilua kolmea kuukautta ja tarkennettiin tulevaa toimenkuvaa. Samalla käytiin läpi myös käytännönasioita.
Hetkinen, ei se nyt aivan noin mennyt, sen vain piti mennä noin.
Sain täyslaidallisen paskaa niskaa, kas kun ei laitettu siivoamaan työpöytää. Semmoistakin kuulema harkittiin, kun pomo epäili minun olleen krapulassa töissä, "mutta en kehdannut kysyä." Tuossa oli kyse Saipa-kotitappion jälkeisestä päivästä, työpaikalla eivät tiedä mitään jääkiekosta ja niin sen pitääkin olla, valitettavasti.
Pomo ylisti kyllä myös ja sanoi, että hän näkee minussa paljon potentiaalia. Melko uskomaton teko oli, kun hän haukkui kaikki aikaisemmat tätä tehtävää hoitamassa olleet työntekijät täysin lyttyyn ja sanoi, että minussa sentään on ainesta. Se ei todellakaan kuulunut tähän keskusteluun.
Ongelman ydin oli motivaatio, koska minulla on ollut uskomattoman vähän töitä (asiasta voi lukea muunmuassa Vitutusketjusta), mutta sitten toisaalta taas oma-aloitteisuus. Minun olisi pitänyt työllistää itseni (kun kerran sitä potentiaalia on) ja opiskella esimerkiksi käytössä olevia työkaluja tulevia työtehtäviä varten. Pomolla ei kuulema ole mielenkiintoa eikä aikaa vahtia tekemisiäni.
Mitä helvettiä? Onhan tuossa totuudenkin siemen, että olisin voinut olla aktiivisempi, mutta kertokaa minulle Jatkoajan työnantajat, eikö työntekijän velvollisuus ole tehdä annetut työtehtävät ja työnjohdon velvollisuus niitä tehtäviä antaa? Ei ole mielenkiintoa? Ei aikaa? Mistähän se mielenkiinto sitten minulle mahtaisi kummuta? Pomo sanoi, että hänen mielestään en ole alkuunkaan kehittynyt niin hyvin kuin kolmen kuukauden jälkeen hän uskoi minun olevan. Tottahan tuo, kun ei ole ollut mitään oikeita mahdollisuuksia kehittyä tai näyttää osaamista. Hän antoi ihan hyödyllisiä dokumentteja, mihin voisin tutustua, jos varsinaisia hommia on liian vähän. Näköjään ei tullut mieleen antaa esimerkiksi kuukausi sitten.
Olin viikon virustaudin kourissa ja pomon mielestä sairastuminen teki hyvää, koska sen jälkeen olen ollut jotenkin erilainen ja motivoituneempi. Ja alkava sairaus mahdollisesti vei voimiani edellisellä viikolla. Taas jouduin kuuntelemaan epäuskoisena. Kas kummaa, että viikon sairausloman jälkeen tulee töitä tehtyä, kun ei täällä nyt sentään niin hiljaista ole, että viikossa ei kasaantuisi. Tein vain normaaleja työtehtäviäni ja niitä riitti, jos siitä pitää antaa erikseen kehuja, niin huh.
Mitään isompia ongelmia ei siis ole ollut annetuissa työtehtävissä, vaan kyse oli kaikesta muusta. Sekin selvisi nyt, että minua on kaikessa hiljaisuudessa ajateltu toisiin tehtäviin kuin millaiseen työnhakuilmoitukseen vastasin. Posti mihin minua haettiin onkin oikeasti vain puolipäiväinen, ilmoitukseen oli vain laitettu täydet tunnit. Minun oletetaan kouluttautuvan itsenäisesti superasiantuntijaksi, mistä firma voi sitten ammentaa.
Koko soppa johtuu pitkälti siitä, että olen täysin ylikoulutettu tähän alkuperäiseen toimeen mihin minut palkattiin. Työkokemusta minulla ei kuitenkaan ollut, niin siksi otin työn vastaan. Ja tietenkin se palkka. On totta, että kukaan ei pakota minua täällä olemaan ja allekirjoitin vapaaehtoisesti työsopimuksen (millä ei tietenkään ole paskankaan merkitystä koeajalla). Nämä muuttuvat tehtävät ja muut odotettavat asiat eivät enää vastaa minulle maksettavaa siivoojan palkkaa. Tarkoitukseni oli ottaa asia puheeksi, mutta ei se eilen oikein onnistunut, kun samalla jäi tosiaan kaikki käytännönasiat käymättä.
Jos joku jaksoi tänne asti lukea, niin varmistakaa vielä minulle tämä koeajan loppuminen. Työsuhde alkoi 18.1. joten 19.5. aamulla töihin tullessani koeaika on ainakin ohi? Vai onko jo 18.5? Saa nyt nähdä mitä tässä tapahtuu seuraavan muutaman viikon aikana, saanko kenkää (pomo kuulema aikoo käyttää koeajan kokonaan tarkkailuuni), olenko hiljaa vai pyydänkö palaveria pomon kanssa ensimmäisenä päivänä, kun olen "turvassa".
Noin sinänsä, tässä olisi ihan muutama asia minunkin puolelta. Todetaan vielä loppuun, että työsopimukseni on ilmeisesti muutenkin laiton. Minulla on vuoden määräaikainen sopimus, mitään perustetta sille ei ole kerrottu. Sopimuksessa on ainoastaan voimassa 18.1.2007 asti. Sekin sanottiin, että käytännössä varmasti vakinaistetaan tuon vuoden jälkeen, mutta "joskus olen joutunut jättämään uusimatta."
Minua siis uhkaillaan jo tässä vaiheessa, mitä saattaa tapahtua ensi vuoden alussa? Jos tästä koeajasta selviän, liityn heti liittoon. Yhdellä puhelinsoitolla saavat muut ihmiset selvitellä tuota sitten, jos tulee ongelmia. Siksi toisekseen olen jo joka tapauksessa päättänyt, että loppuvuodesta katselen toisia hommia ellei tämä muutu edes johonkin suuntaan.
Elämme mielenkiintoisia aikoja, enkä puhu nyt Riiasta.