Jaska? Enpä olisi uskonut.Jokunen on iskenyt minut.
Mulla ei oo minkäänlaista suuntavaistoa.
Jaska? Enpä olisi uskonut.Jokunen on iskenyt minut.
Lasipullon avaaminen sytkärillä. Tai ylipäänsä muilla kuin pullonavaajalla. Pihtejä kun ei aina oo saatavilla eikä viittis joka pöydänkulmaa vetää säpäleiksi.
Lasipullon avaaminen sytkärillä. Tai ylipäänsä muilla kuin pullonavaajalla. Pihtejä kun ei aina oo saatavilla eikä viittis joka pöydänkulmaa vetää säpäleiksi.
Vasemmalla kädellä runkkaaminen. Liikerata ja mailankäsittely menee kyllä teknisesti oikein, mutta ei oikein tule valmista ja avopaikastakin vastuu on siirrettävä oikeaan laitaan. Ei jotenkin pysty täysipainoiseen suoritukseen, tuntuu vaan väärältä.
Itse opin tämän tuikitärkeän taidon vasta reilu vuosi sitten. Saahan sen pullon auki myös saksilla, veitsellä, vyönsoljella, haarukalla... ylipäätänsä jos tekniikka on hallussa niin onnistuu. Skrakaa ei ole hetkeen tarvinnut solmia, mutta se vaati viimeksi youtubesta videon avuksi.Lasipullon avaaminen sytkärillä. Tai ylipäänsä muilla kuin pullonavaajalla. Pihtejä kun ei aina oo saatavilla eikä viittis joka pöydänkulmaa vetää säpäleiksi.
Liian kuuma vesi, liian pitkä haudutus ja pussin/siivilän huljuttelu teevedessä on yleisimmät syyt kitkeryyteen.En osaa keittää teetä joka ei ole kitkerää. Harmittava puute taidoissani. Yrttitee onnistuu, mutta mustat ja vihreät teet menevät aina katkeraksi.
Kiitän neuvoistasi, vaikka ne eivät juuri uusia minulle olekaan (exäni oli teen suhteen snobi). Itse koen ongelman olevan sekä teen määrässä suhteessa veteen ja lämpötilassa. Tämä korjaantunee harjoituksella kunhan uskaltaa tarpeeksi usein epäonnistua. Ja tosin markettikamaa parempaa teetä on hankala saada maaseudulla. Kunhan vain saan Lapsangia ja antistressiä säännöllisin väliajoin niin pärjään (stadissa voin maksaa ihmisille siitä että he tekevät teen minulle)Liian kuuma vesi, liian pitkä haudutus ja pussin/siivilän huljuttelu teevedessä on yleisimmät syyt kitkeryyteen.
Vihreälle teelle riittää yleensä sellainen 70-80 asteinen vesi. Mustallekaan sen ei tarvitse olla ihan kiehuvaa, joku 90 astetta on yleensä hyvä.
Ensin vesi kuppiin, jos laitat kiehuvaa vettä, niin lorauta vähän kylmää vettä perään. Sitten vasta teepussi/siivilä kuppiin. Kiehuvan veden kaataminen teelehtien päälle on varmin tie kitkerään teehen.
Haudutusaika riippuu lajikkeesta. Aloita vaikka kahdella minuutilla. Jos tulee kitkerää, niin lyhennä haudutusaikaa. Älä huljuttele pussia/siivilää/teelehtiä kupissa. Anna sen ihan vaan olla siellä omissa oloissaan. Huljuttelu tehostaa niiden kitkerien aineiden irtoamista lehdistä.
Pussi/siivilä/lehdet pois teestä. Älä purista pussista viimeisiä pisaroita teen sekaan. Taas tulee kitkerää tavaraa sieltä pussista, jos sitä rupeaa puristelemaan.
Jos käytät irtoteetä, niin kokeile eri määriä ja haudutusaikoja oman mieleisesi maun löytämiseksi. Ihan perus pussiteestäkin tulee selkeästi parempaa noilla ohjeilla.
...jos laitat kiehuvaa vettä, niin lorauta vähän kylmää vettä perään.
Tätä ei itseasiassa tarvitse tehdä. Joskus ihan lämpömittarin kanssa kokeilin kuinka nopeasti kiehuva vesi jäähtyy kuppiin kaadettaessa. Jo kaataessa vesi jäähtyy melkein 10 astetta. Minuutin päästä se on enää 80-85c.
Oliko kuppi muuten lämmitetty? Mikään ei ole niin karmeaa kuin haalea kahvi, joten tästä syystä lämmitän kuumalla vedellä kupin aina ennen kahvin kaatamista.
Luistelu, jos lasketaan tärkeäksi taidoksi.