Tärkeä taito, jota en osaa!

  • 35 287
  • 206

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäkään en osaa mitään auton tai kämpän huoltoon liittyviä juttuja. Palaneen lampun tilalle saan uuden vaihdettua, mutta en esim. osaa laittaa kattolamppua kattoon kiinni. Tai ehkä osaisin, en vaan ole koskaan yrittänyt kun jalkalampuillakin pärjää. Autoista tajuan todennäköisesti vähemmän kuin keskiverto teinipissis, ja seurassa aina puheenaiheen kääntyessä autoihin liukenen salamana paikalta tai vaihdan taitavasti puheenaihetta. Ei vaan kiinnosta, ei ole edes ajokorttia enkä sitä nykyisessä elämäntilanteessa koe tarvitsevani.

En myöskään osaa mitään perus mökkeilytaitoja, vaikkapa tuo kalan perkaus nyt esimerkkinä. Silloin harvoin kun olen kalassa, annan mahdolliset saaliini jonkun muun murheeksi tai päästän takaisin jorpakkoon. Jotain ampiaispesän hävittämistä en lähtisi edes yrittämään, kun olen aika neiti pistiäisten kanssa ja päätyisin muutenkin todennäköisesti vähintään sairaalaan. Tulen sentään osaan väsätä, kunhan on sytkäri tai tulitikut ja jotain kuivaa sytykettä.

Kravatin solmiminen. Siis voi vittu miten tällainenkin voi olla ylivoimainen tehtävä. Useammatkin youtube-opetusvideot ja kuvasarjat on katsottu läpi, montaa eri solmua kokeiltu mutta koskaan ei ole valmista tullut. Onneksi ne kaikki ~5 kertaa kun tuota maailman turhanpäiväisintä vaatekappaletta olen joutunut käyttämään, on joku muu jeesannut kravatin kanssa.

En osaa sukeltaa ilman että pidän samalla nenästä kiinni. Saan tuon kyllä onnistumaan siten, että todella hiljakseen puhallan nenän kautta ilmaa ulos veden alla, mutta muuten onnistun aina vetämään vettä keuhkoihin. Tämä on sikäli vittumaista, että tykkään sukeltelusta kovasti.

Vasemmalla kädellä runkkaaminen. Liikerata ja mailankäsittely menee kyllä teknisesti oikein, mutta ei oikein tule valmista ja avopaikastakin vastuu on siirrettävä oikeaan laitaan. Ei jotenkin pysty täysipainoiseen suoritukseen, tuntuu vaan väärältä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lasipullon avaaminen sytkärillä. Tai ylipäänsä muilla kuin pullonavaajalla. Pihtejä kun ei aina oo saatavilla eikä viittis joka pöydänkulmaa vetää säpäleiksi.
Itse opin tämän tuikitärkeän taidon vasta reilu vuosi sitten. Saahan sen pullon auki myös saksilla, veitsellä, vyönsoljella, haarukalla... ylipäätänsä jos tekniikka on hallussa niin onnistuu. Skrakaa ei ole hetkeen tarvinnut solmia, mutta se vaati viimeksi youtubesta videon avuksi.

En osaa keittää teetä joka ei ole kitkerää. Harmittava puute taidoissani. Yrttitee onnistuu, mutta mustat ja vihreät teet menevät aina katkeraksi.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
En osaa uida kuin max 50 metriä. Jostain syystä tuota taitoa ei tullut ikinä opittua edes uimakoulussa.

Omistan omakotitalon, mutta remonttitaitoni on olemattomat. Yleisesti kaikenlainen remontointi ja autoista ymmärtäminen ei oo oikein mun juttu. Suoraan kattoon tai lattiaan pystyy just laittaa laminaatit ja paneelin mut siin se. Onneksi nykyään on tuo google ja youtube joka auttaa hädässä ja viime kesänä sain autosta vaihdettua puolan ja sytytystulpat jopa itse.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tällä hetellä tärkein taito, jota en osaa on "ei" sanomisen taito. En tiedä mistä tuo juontaa juurensa, varmaan jotain miellyttämisenhalua, mutta jos joku mua pyytäis hyppäämään kaivoon, niin varmaan mä hyppäisin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En osaa keittää teetä joka ei ole kitkerää. Harmittava puute taidoissani. Yrttitee onnistuu, mutta mustat ja vihreät teet menevät aina katkeraksi.
Liian kuuma vesi, liian pitkä haudutus ja pussin/siivilän huljuttelu teevedessä on yleisimmät syyt kitkeryyteen.

Vihreälle teelle riittää yleensä sellainen 70-80 asteinen vesi. Mustallekaan sen ei tarvitse olla ihan kiehuvaa, joku 90 astetta on yleensä hyvä.

Ensin vesi kuppiin, jos laitat kiehuvaa vettä, niin lorauta vähän kylmää vettä perään. Sitten vasta teepussi/siivilä kuppiin. Kiehuvan veden kaataminen teelehtien päälle on varmin tie kitkerään teehen.

Haudutusaika riippuu lajikkeesta. Aloita vaikka kahdella minuutilla. Jos tulee kitkerää, niin lyhennä haudutusaikaa. Älä huljuttele pussia/siivilää/teelehtiä kupissa. Anna sen ihan vaan olla siellä omissa oloissaan. Huljuttelu tehostaa niiden kitkerien aineiden irtoamista lehdistä.

Pussi/siivilä/lehdet pois teestä. Älä purista pussista viimeisiä pisaroita teen sekaan. Taas tulee kitkerää tavaraa sieltä pussista, jos sitä rupeaa puristelemaan.

Jos käytät irtoteetä, niin kokeile eri määriä ja haudutusaikoja oman mieleisesi maun löytämiseksi. Ihan perus pussiteestäkin tulee selkeästi parempaa noilla ohjeilla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Liian kuuma vesi, liian pitkä haudutus ja pussin/siivilän huljuttelu teevedessä on yleisimmät syyt kitkeryyteen.

Vihreälle teelle riittää yleensä sellainen 70-80 asteinen vesi. Mustallekaan sen ei tarvitse olla ihan kiehuvaa, joku 90 astetta on yleensä hyvä.

Ensin vesi kuppiin, jos laitat kiehuvaa vettä, niin lorauta vähän kylmää vettä perään. Sitten vasta teepussi/siivilä kuppiin. Kiehuvan veden kaataminen teelehtien päälle on varmin tie kitkerään teehen.

Haudutusaika riippuu lajikkeesta. Aloita vaikka kahdella minuutilla. Jos tulee kitkerää, niin lyhennä haudutusaikaa. Älä huljuttele pussia/siivilää/teelehtiä kupissa. Anna sen ihan vaan olla siellä omissa oloissaan. Huljuttelu tehostaa niiden kitkerien aineiden irtoamista lehdistä.

Pussi/siivilä/lehdet pois teestä. Älä purista pussista viimeisiä pisaroita teen sekaan. Taas tulee kitkerää tavaraa sieltä pussista, jos sitä rupeaa puristelemaan.

Jos käytät irtoteetä, niin kokeile eri määriä ja haudutusaikoja oman mieleisesi maun löytämiseksi. Ihan perus pussiteestäkin tulee selkeästi parempaa noilla ohjeilla.
Kiitän neuvoistasi, vaikka ne eivät juuri uusia minulle olekaan (exäni oli teen suhteen snobi). Itse koen ongelman olevan sekä teen määrässä suhteessa veteen ja lämpötilassa. Tämä korjaantunee harjoituksella kunhan uskaltaa tarpeeksi usein epäonnistua. Ja tosin markettikamaa parempaa teetä on hankala saada maaseudulla. Kunhan vain saan Lapsangia ja antistressiä säännöllisin väliajoin niin pärjään (stadissa voin maksaa ihmisille siitä että he tekevät teen minulle)
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
...jos laitat kiehuvaa vettä, niin lorauta vähän kylmää vettä perään.

Tätä ei itseasiassa tarvitse tehdä. Joskus ihan lämpömittarin kanssa kokeilin kuinka nopeasti kiehuva vesi jäähtyy kuppiin kaadettaessa. Jo kaataessa vesi jäähtyy melkein 10 astetta. Minuutin päästä se on enää 80-85c.
 

Baldrick

Jäsen
Kiitos @Anssi #5 teevinkeistä. Mainittuja asioita huomioon ottaessani sain teestä totutusta poikkeavan pehmoista.
 
Tätä ei itseasiassa tarvitse tehdä. Joskus ihan lämpömittarin kanssa kokeilin kuinka nopeasti kiehuva vesi jäähtyy kuppiin kaadettaessa. Jo kaataessa vesi jäähtyy melkein 10 astetta. Minuutin päästä se on enää 80-85c.

Oliko kuppi muuten lämmitetty? Mikään ei ole niin karmeaa kuin haalea kahvi, joten tästä syystä lämmitän kuumalla vedellä kupin aina ennen kahvin kaatamista.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ylläolevasta tuli mieleen, että olenko ainoa joka ei osaa juoda kuumia juomia? Kahviin laitan hyvin pitkälle vain siksi maitoa, että se viilenisi vähän. Vaikka laitan maitoa kuppiin useamman sentin, niin silti se on edelleen niin kuumaa että odottelen vielä hetken viilenemistä. Monesti käy niin, että porukasta nopeimmat saavat ensimmäisen kuppinsa juotua kun minä odottelen sopivaa lämpötilaa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taukoa itsekehulle. Olen ollut kohtalaisen kova hiihtäjä sekä aika hyvä ampuja, kivääripuolella. Sittenpä minua fiksummat valmentajat ehdottivat ampumahiihtoa. Treenit menivät ihan niin kuin pitääkin, mutta itse kilpailut aivan totaalisen vituralleen.
Pistin kaksi puolivakavaa kisaa ja tipautettujen taulujen määrä oli tasan nolla. Ammuin siis 20 laukausta totaalisen ohi. Aavistuksen verran harmitti ja hävetti kiertää ne 10 kierrosta. Olisin toivonut muksuelokuvien ominaisuutta, jossa muututaan näkymättömäksi. Teeveen ampumahiihdot ovat silti hienointa viihdettä mitä urheilumaailma voi tarjota. Jokainen kisa on hieno ja soma katsella!
Laji on siis erittäin vaikea, mutta samalla loistava seurattava paikan päällä tai sitten telkussa.
Mene itse ampumaan parikymmentä laukausta 160 – 180 sykkeellä ja jo tilastollinen sattuma tipauttaa edes yhden laikan - minullapa ei. En harrasta enää lottoilua tässä elämässä… ehkä sitten seuraavassa.

Kävin eilen parturissa ja jossain vaiheessa keskusteluja leidykäinen kertoi, että en ole pariin vuoteen käynyt heillä. Kysyin, että mistäs moisen tiedät? Hän kertoi, että tunnisti minut niskavilloista. Olen kulmakarvoista aina persvakoon saakka melkoisen karvainen. Tai noista takapuolen karvoista en tiedä, sillä en ole vielä kehdannut peilailla. Yv selfie-kuvat ovat mahdollisia sopivaa summaa vasten.

Mukavaa silti, että minussa on näin persoonallisia ja tunnistettavia piirteitä. Olen ampumahiihtokisoissa se tyyppi, joka on verhoutunut pelkkiin karvoihinsa, säälistä ja sympatiasta alistettuja kiekkoja kohtaan ampuu näennäisen tarkoituksella ohi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En osaa tehdä asioita siististi, pitää paikkoja siisteinä jne.

Jos kirjoitan yhden joulukortin (mitä en kyllä tee) sotken itseni musteella. Jos maalaan mitä vaan, vaatteeni ovat maalitahraiset. Jos olen pessyt ulkovaatteeni, ensimmäisessä ulkoilussa (töissä päiväkodissa) olen rähmälläni ja niskassa kahdeksat kurahousut. Autoni on kaatopaikka.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Olla stressaamatta pikkuasioista.

Myös alitajuisesti aina tuntuu olevan kiire jonnekkin. Kaikki pitää tehdä nopeasti, vauhdikkaasti ja heti.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Luistelu, jos lasketaan tärkeäksi taidoksi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
E-urheilu.
Hitto, et mä oon huono siinä. Etsin tossa itselleni bluray-soitinta ja löysin halvalla pleikkarin ja siihen pari peliä. Toinen oli fifa ja toinen joku autopeli. Ei sujunut se homma sitten yhtään ja hermo meni. Jumalauta, että oli vaikeeta. Autot oli seinässä jatkuvasti ja futiksessa tuli turpaan kokoajan. Myin sitten pleikkarin ja pelit pois ja sain niistä voittoa.

Nyt pitäis löytää bluray-soitin jostain, että sais kateltua noita itelle tärkeitä bändien keikkataltiointeja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös