Tärkeä taito, jota en osaa!

  • 35 230
  • 206

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
- Etikettisäännöt
- Kirjoittamattomat säännöt
- Rivien välistä tulkitseminen
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Tekstaaminen. Minun nuoruudessani ei tekstaamista opetettu koulussa, joten jäi opettelematta. Joudun siis kirjoittamaan pölkkykirjaimilla, koska kaunokirjoituksestani ei saa selvää (tosin tuskin sitäkään enää osaan). Aikamiehen motoriikka ei enää opi tällaisia asioita, joten näillä mennään.

Vaan kyllähän se pistää hävettämään, kun virallisissa papereissa käsiala on kuin 7-vuotiaalla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pitkäjänteisyyttä voisi olla enempi. Oon huomanut ajoittaisia ADHD piirteitä omassa käytöksessä ja tuntuu pahenevan ikävuosien mukana.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Itselläni kanssa tuo kirjoittaminen on yhdenlainen ongelma. Puhua kyllä osaan ja pystyn puhumaan luontevasti suurellekin joukolle ja pitämään puheita, tämä tullut kokemuksen kautta. Ns. tieteellistä tekstiä pystyn tuottamaan ja sisältöä luomaan, mutta käsiala on erittäin heikko.

Käsiala oli paskaa jo ala-asteella, muistan miten n. 2 luokalla minut laitettiin siitä tukiopetukseen. Minä sitten kirjoittelin kun muut laski matikkaa, lopussa opettaja laittoi minut neuvomaan ja opettamaan näille myös matikkaa, kun sen osasin.
4. luokalla tuli rehtori opettajaksi (minkä kanssa tulin loistavasti juttuun) ja hän sanoi "Ei mitään tukiopetuksia, se paranee jos paranee" no ei parantunut. Katsonut joskus noita 2-3 luokan kirjoituksia, niin ei se käsiala ainakaan huonompaa niissä ole. Välillä aina tuli jotain "ei YTL lue noin huonoa käsialaa" no kyllä luki.

Töissä saa aina kuulla "mitä tässä lukee", jos olen kirjoittanut. Todella hitaasti kirjoittamalla tekstauksesta saa muutkin pääosin selvää, mutta aikaa menee tuhottomasti. Voisi kuvitella, ettei tuo enää tuosta mihkään parane, varsinkin kun nykyään tulee niin vähän käsin kirjoitettuakin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen hitsaamisosaamattomuuteni näköjään jo aiemminkin tunnustanut, eikä se vieläkään onnistu, ajattelin kyllä tässä joskus penkoa vaimon vaarivainaan puikkokoneen jostain tallesta ja vähän reenailla.
Lasikuiduttaminen oli myös sellainen homma jota aiemmin vähän kammosin, mutta tänä keväänä tuli sitäkin tehtyä ja helppoahan se itseasiassa oli.
Laatoittanut olen niin vähän että en voi sanoa osaavani, vaikka ei se varmaan kovin vaikeaa ole.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En osaa sahata suoraan. Viivaa pitkin onnistuu tietysti, mutta en vain perkule osaa pitää sahaa suorassa, se "sahapinta" on aina vino. Ja appiukko kun on eläköitynyt rakennusmestari niin siitä on saanut kuulla ja paljon. Ja kesällä pitäisi taas remonttia tehdä..

Tekstaaminen. Minun nuoruudessani ei tekstaamista opetettu koulussa, joten jäi opettelematta. Joudun siis kirjoittamaan pölkkykirjaimilla, koska kaunokirjoituksestani ei saa selvää (tosin tuskin sitäkään enää osaan). Aikamiehen motoriikka ei enää opi tällaisia asioita, joten näillä mennään.

Vaan kyllähän se pistää hävettämään, kun virallisissa papereissa käsiala on kuin 7-vuotiaalla.

Sama juttu, tekstaaminenkaan ei onnistu.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Silittämisessä olen kohtuullisen huono, vaikka sitkeästi kauluspaitoja koitan aina sileäksi saada. Osasyynä tähän tosin on paska silitysrautani, pitäisi ehdottomasti vaihtaa parempaan. Toinen tärkeä taito osata olisi sukeltaminen siten, ettei tarvitse pitää nenästä kiinni. Tämä tosin taitaa olla enemmän refleksi kuin, mutta sula mahdottomuus käytännössä.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Olen erittäin huono laittamaan peittoa pussilakanaan. Se kyllä onnistuu, mutta prosessina erittäin työläs. Etenkin, kun vertaa sitä vaimon suoritukseen.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Olen erittäin huono laittamaan peittoa pussilakanaan. Se kyllä onnistuu, mutta prosessina erittäin työläs. Etenkin, kun vertaa sitä vaimon suoritukseen.

Nauroin kun luin tämän, koska itsellä sama ongelma. Osaan periaatteessa tekniikan ja miten sitä lähdetään tekemään, mutta aina vaan se menee ryttyyn/jotenkin myttyyn ja sitten alkaa selvittely eli yritän ravistaa sitä suoraksi siinä onnistumatta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Nauroin kun luin tämän, koska itsellä sama ongelma. Osaan periaatteessa tekniikan ja miten sitä lähdetään tekemään, mutta aina vaan se menee ryttyyn/jotenkin myttyyn ja sitten alkaa selvittely eli yritän ravistaa sitä suoraksi siinä onnistumatta.

Siis juuri noinhan sen voi tehdä, itsekin teen. Osaamista se on sekin ettei ylitee. Nyt tosin vaimo tekee senkin.

Itse en osaa jutella jonninjoutavia itselle käytännössä yhdentekevien ihmisten kanssa muodon vuoksi. Olisi tärkeää, mutta kun ei.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Suuntavaistoni on tasan nolla. Yleensä autolla pitää ajaa sata kertaa samaa reittiä ennenkuin se jää mieleen. Lisäksi en muista värejä. Jos nään jonkun auton sisällä ja se ajetaan ulos, en välttämättä muista enää minkä värinen auto oli.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Akkuporakoneen kanssa kaikki menee aina lopulta päin persettä ja sama juttu kosketusnäyttöjen kanssa. En tiedä olisiko jälkimmäinen kovinkaan tärkeä muuten, mutta omaan ajan henkeen kuuluvan älypuhelimen, jonka kanssa sitten ryssin vähän väliä.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Kaikki nikkaroinnit ja muut kodin puuhat on saanut opetella aikuisena ihan nollista kun lapsuus- ja nuoruusaika meni täysin urheillessa ja musisoidessa. Ei ole koskaan kiinnostanut pätkääkään mikään kodin pikku puuhastelu, joten ei se sinänsä yllätä. Myöskään autoista en tajua en sitten yhtään mitään. Ikinä ole edes öljyjä vaihtanut. Nykyään en vaihda edes renkaita itse. En myöskään osaa hahmottaa pätkääkään automerkkejä saati niiden malleja. "Kai sä nyt sen Raimon tiedät, ajaa sellasella okran värisellä nönnönnööllä." No en vittu tiedä. Hiacen ja Astran tiedän. Ja mitä eroa on esimerkiksi 1,6 litrasella 1 pile kasiin? Kaveriporukkani on autojen suhteen aika valveutunutta, joten siksi olisi hyvä tietää edes joskus mistä puhutaan. Ettei tarvis aina vaan nyökkäillä ja teeskennellä ymmärtävänsä.
 

Jurnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uiminen mulla myös heikkoa.
Vislaaminen olis kanssa mukava osata. Normaalin viheltelyn mä taidan, mutta semmonen kovaääninen ei luonnistu, siinä olis kyllä monikäyttöinen taito.
 

Nick Neim

Jäsen
Vislaaminen olis kanssa mukava osata. Normaalin viheltelyn mä taidan, mutta semmonen kovaääninen ei luonnistu, siinä olis kyllä monikäyttöinen taito.
Useasti tätä ketjua lukiessa tuli mietittyä, mikä olisi maininnan arvoinen taidonpuute. Tämäpä se. Haluaisin sen osata, mutta ei luonnistu millään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
En osaa uida. Pysyn toki pinnalla mutta en pysty uimaan yhtäjaksoisesti 200 metrin matkaa. Ja kyllä, olen yrittänyt etsiä aikuisten uimakoulua mutta ei ole löytynyt Järvenpäästä sellaista.

-Tinke
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
En osaa viheltää edes silleen normaalisti, saatika kovaäänisesti. Yrittänyt ja harjoitellut olen, mutta ei onnistu.

Heittolajeissa olen surkea. Heittotekniikkani on olematon, joku 10-vuotias pojannaskalikin heittäisi käteensopivan kivenmurkulan pidemmälle kuin minä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En osaa uida. Pysyn toki pinnalla mutta en pysty uimaan yhtäjaksoisesti 200 metrin matkaa. Ja kyllä, olen yrittänyt etsiä aikuisten uimakoulua mutta ei ole löytynyt Järvenpäästä sellaista.


Tarvitseeko sen Järvenpäästä löytyä? Itsellä kyllä uimataito on erittäin hyvä ja olen myös tekniikkakouluja käynyt sekä harrastan sukeltamista. Jos nyt jo pysyt pinnalla niin ei tarvitse ihan alusta aloittaa. Suosittelen.

Joudun myös itse tunnustamaan ettei tuo vislaaminen luonnistu eikä ainakaan harjoituksen puutteesta pääse syyttämään. Taidon tärkeys nyt on ehkä vähän niin ja näin, mutta harmittaa kun ei ole oppinut. Olen jopa youtubesta katsonut opetusvideoita tämän puutteeni korjaamiseksi. Eikä silti. Saatana!
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kirjoittaminen on jo koomista. Näppiksen kanssa tulee noita asiaan kuuluvia typoja, mutta kynällä... Ei vittu. Tämä ei edes ole mitään legendaa, vaan lukiossa aikoinaan kun ruotsin tehtäviä tarkistettiin, vedin aaltoilevaa viivaa kirjaan. Opettaja totesi, että kirjoita seuraavan kerran isommalla. Ja mulla oli saatana aaltoviivaa siinä! Duunissakin mulla on "vapautus kirjurin hommista" jos jotain aamupalavereja tai muuta täytyy vetää paperille. Ala-asteella opettaja vaatimalla vaati kaunokirjoitusta ja tätä tuli sitten noudatettua. Kun hienomotoriikka tai mikä tuo onkaan ei ole paras mahdollinen, niin kaunistahan siitä ei tullut. Kun sitten myöhemmin tuli tuosta hiottua nopea muistiinpanotapa, niin ne viimeisetkin nätit kaarteet katosivat ihan tyystin. Kun vielä oikeaa kättä on pistetty metallilla kasaan, niin tietäähän tuon mitä se on. Kirjoitan kynällä helvetin nopeasti ja ilman keskittymisen herpautumista. Omasta kirjoituksesta saan myös selvää, mutta kukaan muu ei noita kyllä tulkkaa. Käsiala mulla on sekä kaveri- että työporukassa jo jonkinlainen vitsi.

Autojen kanssa olen myös aika käsi. Ajaa ainakin osasin, mutta nyt ei ole tullut varmaan 4-5 vuoteen oltua ratissa kertaakaan. Liikennesäännöt toki menevät, eli periaatteessa voisin hypätä rattiin jos auto tulisi alle. Mutta jos jotain täytyy autoista noin muuten puhua, niin mä olen se nyökyttelevä statisti. Harva automalli sanoo mulle yhtään mitään, osista puhumattakaan. Onhan se jostain jakonpäänhihnasta kiva keskutella kun ei ole mitään käryä mistä puhutaan. Renkaita olen kerran vaihtanut, melko tarkalleen 10 vuotta takaperin faijan opastaessa. En digannut ja seuraavan kerran talvinakit tuli vaihdatettua ammattimiehillä. Bensan hinnasta toki päivittelen ihmisten kanssa ihan luontevasti, vaikka tällä vuosikymmenellä en olekaan tankannut. Rehellisyyden nimissä toki sanottava, että mulla ei mitään käyttöä autolle ole nykyisessä elämäntilanteessa ja noin muutenkin intressit ovat muualla kuin autotekniikassa.

Nikkaroinnit, remontoinnit sun muut hommat ovat myös aika hepreaa. Ei noita tullut paljon kaupunkiympäristössä harjoiteltua skidinä, varsinkin kun puutyön (vai mikä helvetin puukäsityö tuo nyt olikaan?) kohdalla motivaatio stoppasi seiskalla aivan täysin opettajaan. Jos mulla olisi vaimo ja rivarinpätkä, niin linnunpöntön saisi akka nikkaroida itse tai vaihtoehtoisesti pihaan tulisi kaupan tekele. Ja jos listoja pitäisi vaihtaa, niin kansainvälisyyden nimissä virolaiset saisivat homman rahasta hoitaa.

Jaa, ehkä mä olen vähän kaupunkijuntti. Mitä "maalla" asuneiden tuttujen kanssa on tullut juteltua, niin nuo ovat tyyliin rakentaneet rintamamiestalon ennen esikoulua ja Valtrastakin tuunattiin Ferrari heti kun traktorikortti muuttui B-kortiksi kaikilla muilla kirjaimilla höystettynä. On se Suomi niin saatanan eriarvoistava maa... Joku syntyy öljyinen työkalu kourassaan, me muut joudumme joko kovalla työllä ansaituilla senteillä maksamaan ammattilaisille tai olemaan ilman.
 

TheSirPena

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pentti Matikainen
En osaa pyyhkiä persettäni. Hirveäksi säädöksi menee joka helvetin kerta. Todella rasittavaa kun tarvitsee puolirullallista paskapaperia per toimitus!
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
En osaa pyyhkiä persettäni. Hirveäksi säädöksi menee joka helvetin kerta. Todella rasittavaa kun tarvitsee puolirullallista paskapaperia per toimitus!

Bidee eli tuttavallisemmin pillupuhelin saattaa olla ratkaisu ongelmiisi. Ainakin paperia säästyy. Kuulemma paksummassa kankussa tuo perseen pyyhkiminen on vähän sama kuin yrittäisi paskaa lattialta vessanpaperilla pyyhkiä.
 

A Siente

Jäsen
En osaa käyttää pillupuhelinta ilman että kastelen vaatteeni tai ilman paskaveden valumista käsille. Pari kertaa kokeillut ja aina on paita märkänä ja kädet paskassa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Noh... Lähtökohtaisesti olen noudattanut nuorena poikana kuulemaani periaatetta: "Ihmiset näitäkin vaan tekevät!"

Tuolla periaatteella olen mm. tehnyt kaikki lain sallimat työt omakotirakennuksellani jo ammoin 80-luvulla. Autoni ja moottoripyöräni olen huoltanut ja tarvittaessa korjannut itse siihen asti, kun se vielä oli "kotikonstein" mahdollista. Tietokoneita olen niinikään asentanut, huoltanut, korjannut ja rakentanutkin jopa myyntiin asti. Syön kasvattamiani vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja yrttejä joka vuosi niin kauan kuin niitä ensin tuoreina ja lopulta säilöttynä riittää. Olen ripeä ja kekseliäs ruuanlaittaja ja saan yleensä taiottua aika vaatimattomistakin aineista nopeasti maittavaa ruokaa...

Joopa-joo - vaikuttaisi äkikseltään, että ainakin monet kädentaidot ovat hallussani ja tälläkin palstalla on ehkä näkynyt, että osaan myös ymmärrettävästi pukea ajatuksiani sanoiksi, tarvittaessa useilla kielillä ja joskus ihan runomuodossakin, kun elämä tarpeeksi ahdistaa.

MUTTA - vaikka olen siunattu myös jonkinasteisella sävelkorvalla, en osaa kuitenkaan laulaa enkä oikein soittaakaan mitään - pianoa joskun nuorena vanhempieni toivomuksesta yrittelin, mutta nopeasti urheilu vei senkin ajan. Voi rähmä (feat. Spede) sitä kateuden määrää, kun joku spontaanisti, komeasti/kauniisti laulaa loikauttaa jotakin jossakin tilanteessa tai tilaisuudessa. Vanhempani ja lapseni ovat hyviä, tyttäreni jopa erinomaisia laulajia, mutta minä en vähääkään - epistä...

PS. Tiedän, että elämässä on massiivisen paljon enemmän asioita, joita en osaa, hallitse tai joista en ole edes koskaan kuullutkaan, kuin niitä, joita olen uskaltautunut koettamnaan. Alussa mainitsemallani periaatteella olen onnistunut tekemään elämästäni välillä nautittavaa, välillä varsinaista helvettiä, kun esim. olen kesäiltana hyttysten kaverina painiskellut puutteellisilla työkaluilla VFR:n (V-kone) kaasarikompleksin kimpussa suuttimien vaihtoa harjoitellessani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös