Tärkeä taito, jota en osaa!

  • 35 399
  • 206

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Meikällä on aivoissa varmaan jonkinlainen umpisolmu, nimittäin solmut ovat jotain rusettisolmua lukuunottamatta aivan ylitsepääsemättömiä suoritteita.

Tuon rusettisolmun opettelukin oli juniorina niin pitkäaikainen projekti että äitekin meinas jo luovuttaa. Muita solmuja on useamman ihmisen taholta yritetty opettaa mutta viiden minuutin kuluttua ei mitään käsitystä miten narun kanssa taas piti taiteilla.

Sama juttu. Nauhallisten kenkienkin käyttö on vähän epämukavaa, kun parhaatkin solmuni ovat todella huonoja ja nauhoja saa olla kiristelemässä ja sitomassa tämän tästä.

Ja joku lakanoiden tai vaikka ihan vain t-paitojen viikkaaminen nätisti kaappiin... aargh! Kateellisena katson vierestä kun jotkut (eritoten naisihmiset) tekevät kaksi liikettä ja lakana on kuin kaupan hyllystä otettu, kun omat parhaat suoritukset ovat kohtuuttoman ajan kanssakin korkeintaan säällisiä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sama juttu. Nauhallisten kenkienkin käyttö on vähän epämukavaa, kun parhaatkin solmuni ovat todella huonoja ja nauhoja saa olla kiristelemässä ja sitomassa tämän tästä.

Ja joku lakanoiden tai vaikka ihan vain t-paitojen viikkaaminen nätisti kaappiin... aargh! Kateellisena katson vierestä kun jotkut (eritoten naisihmiset) tekevät kaksi liikettä ja lakana on kuin kaupan hyllystä otettu, kun omat parhaat suoritukset ovat kohtuuttoman ajan kanssakin korkeintaan säällisiä.

Minä opetan, tai oikeastaan Youtube. Miten viikkaat paidan kahdessa sekunnissa.
How To Fold a T-shirt in 2 seconds - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jaahas, tämmöinen ketju kun näköjään laitettiin pystyyn niin myönnänpä heti alkajaisiksi että en osaa saatana uida!
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
myönnänpä heti alkajaisiksi että en osaa saatana uida!

Uimataidottomia on Suomessa todella paljon vaikka täällä on jos jonkinsortin lätäkköä, puroa ja uimahallia ympärillä. Tuntuu uskomattomalta, että joku ei osaa oikeasti uida. Ei nyt mitään varsinaista uimatekniikkaa tarvisikaan osata mutta se, ettei pysytä edes pinnalla on kerrassaan absurdia. Tiedän jopa yhden vanhan kalastajan, joka asunut koko elämänsä saaressa eikä siltikään osaa uida.

Saanko kysyä syytä miksi et ole tätä taitoa koskaan oppinut?
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
On täysi mysteeri, kuinka ihmiset kykenevät tuottamaan vihellysääniä työntämällä sormia suuhunsa.

No meikäläisellä onnistuu sormilla vislaaminen vaikka miten päin, mutta _kova_ vihellys/vislaus ilman sormia ei sitten millään.

Joskus penskana opettelin tuon sormilla vislaamisen ja se menee sitten joko niin, että molemmista käsistä käyttää yhtä sormea (etusormet vaikka tai mikä vaan pikkurilliin asti) tai sitten niin että oikeassa kädessä tekee etusormi-peukalo ympyrän ja vislaa siitä. Helppoa ku mikäki.

Kuka kertoo miten vislataan kunnolla ilman sormia??
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Saanko kysyä syytä miksi et ole tätä taitoa koskaan oppinut?

Olin vähällä hukkua kun olin muistaakseni 6-vuotias ja tästä mulle jäi niin pahat traumat että aloin yksinkertaisesti kammoamaan vettä niin pahasti etten oikeastaan edes uskaltanut opetella uimaan koko lapsuusikäni aikana.

Peruskoulun pakolliset uintikäynnit oli kaikista inhottavimpia kokemuksia kun sinne veteen oli vaan mentävä vasten tahtoaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itse onnistun vain viheltämään kun imen ilmaa sisäänpäin. Ulospäin hönkiessä ei kuulu pihaustakaan.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Yksi ylitse muiden on suunnistus.

Heh, ja juuri tuon minä osaan erinomaisesti. Mutta en osaa laulaa, en sitten ollenkaan. Pitkän työurani aikana on tullut eteen yllättävän paljon tilanteita joissa laulutaitoa olisi tarvittu. Lisäksi Jeesus on tehnyt kohdallani sellaisen jekun, että osaan ulkoa mahdottoman määrän laulun sanoja ja lisäksi vielä haluaisin laulaa. Mutta lauluni menee aika karkeasti päin persettä, ei edes nuotin vierestä, vaan todella kaukaa. Armeijassa aikanaan lääkintä-AUK:ssa Hennalassa tupakaverit keräsivät kolehdin että pitäisin turpani kiinni. Silloin tosin tienasin laulamalla.
Toinen, vielä tärkeämpi taito joka minulta puuttuu, on uimataito. Siksi pidänkin aina veneessä pelastusliivejä. Enkä koskaan kuse veneestä, edes kännissä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Olin vähällä hukkua kun olin muistaakseni 6-vuotias ja tästä mulle jäi niin pahat traumat että aloin yksinkertaisesti kammoamaan vettä niin pahasti etten oikeastaan edes uskaltanut opetella uimaan koko lapsuusikäni aikana.

Todella ikävä juttu. Onneksi ei tuolloin henki lähtenyt. Tällaisessa tapauksessa tuo kyllä käy järkeen eikä varmasti tee mieli mennä veteen, jos siellä on joskus hengestään taistellut.
 
Veden alla ei silmät pysy auki sinnikkäästä yrittämisestä huolimatta, vaan silmän pinnalla tuntuu kuin uisi chilikastikkeessa ja refleksi painaa silmän sekunnin murto-osassa takaisin kiinni. Silmät kiinni sukeltamisen tai suihkussa kasvojen huuhtelun jälkeenkin silmät on ennen avaamista pakko hieraista sormilla kuiviksi, tai muuten avatessa tulee sama chilikastike-fiilis ja alkaa jumalaton refleksinomainen räpyttely. Pelottaa, että tämän taidon puute johtaa minut vielä joskus jonkinasteisiin ongelmiin, pahimmissa painajaisissani jopa minun tai jonkun muun kuolemaan, kun en yllättäen veteen jouduttuani voi tunnistaa pinnan suuntaa, tai etsiä hukkuvaa pinnan alta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuon rusettisolmun opettelukin oli juniorina niin pitkäaikainen projekti että äitekin meinas jo luovuttaa.

En ole kertaakaan elämässäni tehnyt rusettisolmua siten, kuin se pitäisi tehdä. En kertaakaan. Tenavana opettelin tekemään sen siten, että ensin tehdään alkusolmu, sitten nauhat laitetaan jäniksenkorville, ja tehdään niillä toinen alkusolmu. Teen tuon edelleen täsmälleen samalla tavalla.

En osaa laulaa enkä soittaa mitään soitinta. Pianoa ehkä olisin voinut oppia soittamaan vähän, jos olisi kärsivällisyys aikanaan riittänyt. Elämäni ei ole tämän puutteen takia pilalla, mutta olisihan se kiva joskus jotain jammailla. Kaveri houkuttelee aloittamaan kitaransoittoa, kun ei kuulemma ole kovin vaikeaa. Tiedä häntä - ehkä aloitan, ehkä en.
 

Carlos

Jäsen
Sirklaaminen etuperin oikealle päin. Tän takia musta ei tullu nhl tason pelaajaa.

Tämän voi muuten oppia myös vanhemmalla iällä. Itsekään en osannut koskaan oikein sirklata muuten kuin etuperin vasemmalle, mutta nyt kun olen juniorille opettanut oikealle-vasemmalle-etuperin-takaperin yhden kauden verran, niin alkaa vanhalla itselläänkin jo sujua. Which is nice. Sääli vaan että mullakin se NHL:n varaustilaisuus ehti mennä jo ohi.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Sirklaaminen etuperin oikealle päin. Tän takia musta ei tullu nhl tason pelaajaa.

Opettelin tämän taidon viime talvena, sinä ainoana kertana kun kävin luistelemassa. Ikäähän minulla oli sillä hetkellä vain 36 vuotta, joten unelma NHL:sta elää. Muutenkin olen oikeastaan aika hyvä luistelemaan, vaikka vasta yli 20v siitä vasta innostuin.

Uimataito on vähän niin ja näin. Uimataitoiseksi lasketaan, mutta uiminen tapahtuu pelkästää käsivoimilla, loppu ruumiin tehdessä mahdollisimman paljon vastarintaa. Jalkoja potki vain siksi, että ne pysyy lähes ylävartalon tasassa...

"Taksivislaus" ei onnistu. Nyt kun luin näitä juttuja, niin koko samperin ajan taas yritin, turhaan.

Suuntavaisto taas minulla on ihan käsittämättömän hyvä, mikä on vain hyvä asia.

Ja nuottien luku ei onnistu, ellen tavaa niitä sormella ja silloinkin tajuan vain c,d,e,f,g,a,h,c, ylennetyt, alennetut ja mitä niitä onkaan, on täyttä hepreaa.

Moni kieli olisi kanssa hyvä osata, mutta esim. ruotsi ja saksa opiskelusta huolimatta todella surkealla tasolla. Erikoismainintana se, että olen syntynyt Ruotsissa ja asunut siellä neljä ensimmäistä elinvuottani, niin yhtään en osaa....
 

Jindebyne

Jäsen
Kolme tulee heti mieleen, josta kahdesta jälkimmäisestä olisi oikeasti hyötyä ja hävettää, etten osaa:

- Luistelu (tämä ei niin ajankohtainen ole, mutta olisi toki kiva osata, varsinkin jos tulevaisuudessa on jälkikasvua).

- Solmion solmun tekeminen. Avovaimo tekee solmut toistaiseksi. Yritetty on, mutta ei siitä kovin onnistunutta yleensä tule. Toki välillä onnistuu, mutta pitäisihän tuon mennä vaikka keskellä yötä kun työssäkin pukukoodi.

- Manuaalivaihteisen auton ajo. Tämä kohta hävettää eniten ja tuo välillä arkipäivän ongelmia, jos pitäisi ajaa jonkun toisen/firman autoa. Tein sen virheen, että olen ajanut autokoulun jälkeen vain automaattivaihteista ja tottunut liikaa siihen, jolloin kynnys manuaaliin on kasvanut. Joulun alla pitäisi kaverin manuaalivaihteinen auto ajaa lentokentältä meidän talliin hänen loman ajaksi ja jännitys kasvaa mitä lähemmäksi mennään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uimataidottomia on Suomessa todella paljon vaikka täällä on jos jonkinsortin lätäkköä, puroa ja uimahallia ympärillä. Tuntuu uskomattomalta, että joku ei osaa oikeasti uida. Ei nyt mitään varsinaista uimatekniikkaa tarvisikaan osata mutta se, ettei pysytä edes pinnalla on kerrassaan absurdia. Tiedän jopa yhden vanhan kalastajan, joka asunut koko elämänsä saaressa eikä siltikään osaa uida.

Saanko kysyä syytä miksi et ole tätä taitoa koskaan oppinut?
Mä osaan kyllä uida, jotenkuten, just ja just, mutta raskasta puuhaa on se räpiköiminen. Joku sanoi joskus, että mä en luota sen veden kannattelevan. No en luotakaan. En mä mikään hölmö ole. Sinne pohjaanhan sitä uppoaisi kuin kivi, ellet sitten hullun lailla räpiköi ja taistele hengenlähtöä vastaan. Jotkut friikeimmät pystyvät pitämään veden alla silmiä auki ja kuulemma jotkut kummajaiset kykenevät olemaan niin, ettei pidä kädellä nenästä kiinni. Varmaan kävelevätkin veden päällä kuten joku Jeesus. Äkkiseltään ajateltuna veden alla luulisi pari desiä ainakin menevän vettä nenään, eikä toi ajatus mihinkään muutu vaikka kuinka sitä mietiskelen.

On se vesi kyllä pelottava elementti. Mitähän mulle on pienenä sattunut? En muista. Mutta missä sitä muka olisi oppinut uimaan paremmin? Koulussa kyllä käytiin kerran tai kaksi, mutta muut olivat sen oppineet jo sitä ennen. Missä lie käyneet ne kurssit.
 

julkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasalaiset urheiluseurat
Tietynlainen sanavalmius puuttuu itseltäni. Todella usein tulee jäädyttyä tuolla oikeassa maailmassa lähes täysin väittelyissä, tai muissa vastaavissa sanavalmiutta vaativien asioiden läheisyydessä. Jos normaalissa keskustelussa saisi pitää aina muutaman minuutin miettimistauon, niin olisin varmaankin suht skarppi jätkä. Netissä, ja etenkin irkissä tuntuu olevan paljon helpompi kirjoitella ilman pelkoa siitä, että henkilö jonka kanssa keskustelee ei pidä sinua täysin idioottina. Tosin pitävät varmaan hekin.

Toinen asia minkä haluaisin oppia olisi motivoituminen pitkäjänteisesti. Tälläkin hetkellä tuhat projektia päällä, mutta aina jossain vaiheessa tulee seinä vastaan, ja tuloksena on puolitiehen jäänyt toteutus. Sama pätee niin kesäkuntoon pääsemisessä, terveellisissä elämäntavoissa, koodausprojekteissa, tupakan jättämisessä ja vaikka missä.

Nuo kun oppisin, niin saisin varmasti tuhoa aikaan. Toki myös taaksepäin sirklaaminen pitänee opetella.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
En tiedä taidon tärkeydestä, mutta kuperkeikka sekä veteen hyppääminen pää edellä olleet aivan ylitsepääsemättömiä asioita. Junnuna tuli näitä treenattua niin paljon ettei kaverit viitsineet edes vittuilla. Ihmettelivät vain miten ei voi sillä treenin määrällä oppia sujuvasti noita. Häpeällistä myöntää toki nämä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ei tuo uiminen minultakaan suju niin kuin sen pitäisi. Selkäuinti menee parhaiten, mutta sitten alkavatkin ongelmat. Krooli ja rintauinti ovat yhtä painajaista. Kyllähän se varmaan silloin sujuisi, jos pääsisi säännöllisesti harjoittamaan kyseisiä lajeja, mutta viime vuosien aikana nuo kerrat ovat jääneet niin vähiin, että ihan hävettää. Viimeksi nimittäin uin tai oikeastaan räpelsin yli kaksi vuotta sitten. Paikkaa en muista.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Remontonti. Muutettiin pari kuukautta sitten kämppään, johon vaimo halusi totaalisen keittiöremontin yms. Mulla pysyy sen verran vasara kädessä, että naulan voin saada seinään, mutta siihen se sitten loppuukin.

Vitutti olla koko ajan kusipäisten remonttiukkojen, jotka tulevat ja menevät aivan miten haluavat, armoilla. Ja sitten vielä pitäis maksella sikamaisia hintoja kesken jääneistä duuneista. Olis niin hyvä, jos itse osais tehdä edes jotain, mutta kun ei osaa niin ei osaa. Kyllä kirvesmiehen tai jonkun vitun puusepän taitoja olis kiva osata vähäsen, mutta kun ei niin ei.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyödyttömin taito, jonka olet koskaan oppinut? -ketjusta tuli mieleen, että sinnikkäästä sauhuttelijan urastani huolimatta en edelleenkään osaa puhaltaa renkaita. En, vaikka kaveri jo joskus 15-kesäisenä valisti, että kannattaisi opetella.

Kaikista mahdollisista muistisäännöistä huolimatta en myöskään koskaan muista, mihin suuntaan kelloja pitää kääntää, kun siirrytään kesä- tai talviaikaan.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En osaa koskaan keksiä itselleni mitään tekemistä. Eilen oli hieno päivä, oli jonkin verran kiirettä joten luppoaikaa jäi paljon vähemmän ja näin ollen valinnanvapaudesta ja koko päivästä pystyi nauttimaan enemmän. Nyt kun on koko päivän ollut hereillä käytännössä tekemättä yhtään mitään, niin tympiihän se. Aivan tylsää. Kellokin on madellut, klo 14 maissa kuvittelin sen olevan jo 18. Mitä vielä.

Yleensä minulla on mielikuvitusta, mutta itselleni en saa koskaan keksittyä mitään mielenkiintoista. Tulisihan sieltä jalkapalloakin, mutta ottelu ei itsessään herätä tunteita eikä selostaja onnistu luomaan siihen tunnelmaa. Siinä ne 22 miestä potkivat palloa nurmikolla, joo.

Pitänee vaikka sitten torkut ottaa, jos ei muuta. Kahdelta kun menee nukkumaan ja unet jäävät alle kahdeksan tunnin, niin ei ajatus kulje. Kiviäkin kiinnosti.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
En osaa koskaan keksiä itselleni mitään tekemistä.

Yleisenä vinkkinä kaikille: jos et keksi mitään tekemistä, ajan voi aina käyttää opiskeluun, työntekoon, tavaroiden järjestämiseen tai ylipäätään siivoamiseen. Jos mulla on viikonloppuna tylsää, rupean lukemaan kokeisiin tai tekemään läksyjä erittäin huolellisesti ja ajatuksella. Siinä menee yleensä se 4-5 tuntia. Sen jälkeen voi aloittaa siivoamisen, kunnes pitää mennäkin jo nukkumaan. Great pastime!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös