Syyllistämällä ei tosiaan hirveästi saavuteta. Itse kuitenkin näkisin, että problematiikka liittyy ennen kaikkea hyvinvointivaltioon ja sen säilymiseen. Kuten Vartiainen toi Twitterissä ilmi, mitään ongelmaa ei olisi, jos eläisimme libertaarisessa yhteiskunnassa. Mutta koska elämme järjestelmässä, jossa jokainen on samassa huterassa paatissa äyskäröimässä vettä, on myös voitava puhua ikävistä faktoista.
Sama pätee moneen muuhunkin asiaan. Vaikka olen itse useissa "arvokysymyksissä" negatiivisen vapauden kannalla, ymmärrän ja tuen sitäkin puolta, että valtio vahtii omia intressejään, koska ne intressit ovat myös yksittäisen vapautta kaipaavan kansalaisen intressejä. Esim. alkoholipolitiikka on kaikkien yhteinen asia, koska sen kustannukset katetaan verovaroista. Ideaalimaailmassa ei tällaisia ongelmia ole.
Henkilökohtaisella tasolla suhtaudun lapsiasiaan niin, että se kuuluu tähän elämän "kiertokulkuun", jossa kuljetaan roolista toiseen; välillä on erilaisia ikäviä velvollisuuksia, toisinaan sitten vapaampaa. Aika oudolta tuntuisi omaan pirtaan se, että keskittyisin elämässä vain itseeni. Tulisi ehkä sellainen tunne, että valitsen pysyvästi sen "helpomman" tien, jossa on vapauksia, oikeuksia ja nautintoa mutta vain vähän vastuuta, kovaa työtä ja merkityksiä. Kiinnostaisiko enää pappaiässä, että olen ehtinyt reissaamaan, keräämään omaisuutta ja juomaan hyviä viskejä? Muistelisinko, että olipas siistiä, kun ehdin boulderoimaan, istumaan lätkämatseissa ja lukemaan riippumatossa kirjoja? Ehkä, mutta epäilen, että loppuviimeksi painottaisin muita asioita kuten perhesuhteita.
Tämä toki vain oma näkemys, jota en tohdi yleistämään. Tunnen myös vapaaehtoisia lapsettomia, joilla on hyvät perusteet ja argumentit valinnoilleen.