Hyvinvointivaltion yksi ongelmista on myös ihmisten asenteet ja tieto sen mahdollisuuksista. Kuinka moni mahtaa tietää mitä kaikkia tukia on mahdollista saada missäkin elämäntilanteessa? Toisaalta myös tukien hakeminen koetaan vaikeaksi, koitetaan mieluummin selvitä itse. Eli toisaalta ei uskalleta ottaa selvää ja samalla asioiden selvittely ei ole kauhean helppoa.osui varmasti naulan kantaan nostaessaan määräaikaiset työsuhteet eli yleisen sosioekonomisen epävarmuuden syyksi. Itse hankin omat lapseni ns. pulla-aikana, jolloin ympäröivä hyvinvointivaltio antoi varmuuden, että elämä kantaa mahdollisten heikkojenkin hetkien yli.
Sitten taas rahallisesti lapset ovat erittäin suuri menoerä, kaikkien kulujen lisäksi vaikka tuo päivähoitomaksu, joku taisi tässä ketjussa mainita että kahdesta lapsesta 500€/kk? Sitten ihmetellään kun äidit (tai isät) jäävätkin kotiin kodinhoitotuella olemaan lasten kanssa, eivätkä palaakkaan töihin. Tai että lapsia ei hankitakkaan. Synnytyksestä laskut maksaa toisilla sossu ja toiset joutuvat maksamaan sen itse, vaikka käytännössä ovat maksaneet jo toisenkin perheen laskun.
Muutenkin Suomessa on hassua kuinka paljon siitä rangaistaan että on ahkera, yrittää parhaansa ja etenee urallaan. Kaikki nämä kertaantuvat vielä lasten kanssa.
Tukihimmelien raju yksinkertaistus voisi auttaa moneen asiaan. Tai sitten se että jokaisesta syntyneestä vauvasta saisi neuvolasta mukaan ilmaisen ämpärin.