Syntyvyyden äkillinen romahdus Suomessa

  • 17 279
  • 186
Suosikkijoukkue
KK
Itse en halua lapsia tähän kamalaan maailmaan, jota tuhotaan hurjaa vauhtia eteenpäin. Rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy. Tulevaisuus eläkkeistä ja jaksaminen maailmassa, jossa monesta odotetaan robottia joka palvelee kapitalistista maailmaa. Ja jos lapsi ei tajua, halua tai pysty kouluttautumaan duunari-ammattia pidemmälle, tulee hänellä olemaan todella vaikea tulevaisuus edessä. Itse siis näkisin, että tulevaisuuden epävarmuus on suurin syy, miksi minä tai moni muu ei halua lisääntyä.

Olen myös sen kaltainen ihminen, että nautin tällä hetkellä hyvin paljon omasta hyvinvoinnistani ja lapsen kasvatus tällaiseen ympäristöön rassaisi oman hyvän olon yli. Ei kiitos lapsia minulle.

Tykkään kyllä lapsista joita saan tavata, kuten veljen- ja kummilasten muodossa. Lapset myös tykkäävät minusta, joten siitä se ei ole kiinni.
 

teppana

Jäsen
Itse en halua lapsia tähän kamalaan maailmaan, jota tuhotaan hurjaa vauhtia eteenpäin. Rikkaat rikastuu, köyhät köyhtyy. Tulevaisuus eläkkeistä ja jaksaminen maailmassa, jossa monesta odotetaan robottia joka palvelee kapitalistista maailmaa. Ja jos lapsi ei tajua, halua tai pysty kouluttautumaan duunari-ammattia pidemmälle, tulee hänellä olemaan todella vaikea tulevaisuus edessä. Itse siis näkisin, että tulevaisuuden epävarmuus on suurin syy, miksi minä tai moni muu ei halua lisääntyä.

Olen myös sen kaltainen ihminen, että nautin tällä hetkellä hyvin paljon omasta hyvinvoinnistani ja lapsen kasvatus tällaiseen ympäristöön rassaisi oman hyvän olon yli. Ei kiitos lapsia minulle.

Tykkään kyllä lapsista joita saan tavata, kuten veljen- ja kummilasten muodossa. Lapset myös tykkäävät minusta, joten siitä se ei ole kiinni.


Eikös köyhät rikastu, eivät vain yhtä nopeaa kuin rikkaat.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sitten kun ihmiset opiskelevat vanhemmiksi, niin kuka haluaa hankkia lapsen kesken opiskelujen? Tai suoraan opiskelujen jälkeen kun pitäisi olla töissä ja ei heti viitsi jäädä lomailemaan. Sitten jotkut hölmöt huolehtivat opintolainastaankin, että se pitäisi maksaa pois.

Itseasiassa taloudellisesti ja työmarkkinapoliittisesti olisi järkevintä lisääntyä juuri opiskeluaikana.
Biologisesti rationaalista (naisen) olisi lisääntyä alle 30-vuotiaana.

Kyllä lisääntymättömyyden takana ovat enemmän sosiaalipsykologiset kuin taloudelliset vaikuttimet. Tai sitten matematiikan opettamiseen pitäisi ihan todella lyödä paukkuja lisää.
 

Undrafted

Jäsen
Mutuna sanoisin, että aiemmin lapsien saaminen on ollut tavallaan velvollisuus ja tapa. En itse aikoinaan varsinaisesti halunnut lapsia, en tosin ollut haluamattakaan. Se vähän kuului ihmisen elämään, että jos voidaan niin koitetaan saada lapsia, nyt kun on ok olla lapseton, niin varmasti useampi aktiivisesti valitsee lapsettomuuden. Lisänä tuo jo mainittu biologia, kun lapsia lykätään tarpeeksi tai pariutumisen ongelma.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Aivan korvaamaton hyöty on ollut aikanaan isovanhemmista. Jos lapsi oli kipeä niin mummo tai vaari kävi hakemassa tarhasta tai vastaavasti jos itse ei ehtinyt mennä duunista ajoissa tarhaan, isovanhemmat olivat taas tukena. Luulen että työnantaja on säästänyt tuhansia euroja kun ei ole kipeän lapsen takia tarvinnut jäädä pois duunista. Nykyään isovanhemmat saattavat roudata lapsenlapsiaan harrastuksiin ja mahdollisesti ravita nälkiintyneet kakarat.
Tässäkin tulee ongelmaksi kun muutetaan "maalta" kaupunkeihin, pari työkaveria on lapsensaannin jälkeen muuttanut takaisin kotiseuduilleen, kun täällä ei ollut samanlaista suojaverkkoa. Eli kummankin vanhemmat asuivat siis kaukana, eikä pidempiä kaverisuhteita ollut ehtinyt uudella paikkakunnalla muodostua. Muuttivat alunperin siis uudelle paikkakunnalle työnperässä.

Lisäksi muutamia nykyisiä työkavereita asuu kauempana, vaikka kummatkin käyvät täälläpäin töissä, koska kummankin suvut ovat siellä ja se helpottaa lapsiperheen arkea älyttömän paljon. Tässäkin kohtaa elämää helpottaa huomattavasti työmatkavähennys (@dana77 ping) joka mahdollistaa tuon järkevästi.

Tukiverkkojen tietynlainen puute tai tietynlaisten tukiverkkojen puute on kaupungistumisen yksi varjopuolia.

Kyllä lisääntymättömyyden takana ovat enemmän sosiaalipsykologiset kuin taloudelliset vaikuttimet. Tai sitten matematiikan opettamiseen pitäisi ihan todella lyödä paukkuja lisää.
Ei mitään syytä/vaikutinta voi sulkea helposti pois merkittävyyden perusteella. Jos ensimmäisestä lapsesta saisi miljoona euroa puhtaana käteen, niin varmasti rupeaisi ipanoita pursumaan joka paikasta. Jos halutaan poistaa yksi este, niin taloudellisia tukia voisi lisätä, varsinkin keski- ja hyvätuloisille, tarkoittaen vaikka päivähoitomaksujen poistamisesta, lapsivähennystä verotukseen yms. Eläkemaksujen pienentämistä, jolloin voidaan maksaa parempaa palkkaa tai kohentaa työllisyyttä jne. Verokiila (johon luen tässä tapauksessa myös eläkemaksut) heikentää työllisyyttä valtavasti, joka heijastuu sitten kerrannaisvaikutuksineen lähes kaikkialle.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Täytyy vielä toistaa itseään, tällä kertaa painokkaammin, että Suomen hyvinvointivaltiomalli on väistämättä tulossa tiensä päähän. Itseasiassa sen jatkuminen on täysin mahdoton yhtälö. Suuret ikäluokat loivat hyvinvointivaltion heille itselleen, jolloin eittämättä se oli toimiva, kun työikäisten osuus väestöstä oli täysin erilainen mitä se Suomessa tulee olemaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itseasiassa taloudellisesti ja työmarkkinapoliittisesti olisi järkevintä lisääntyä juuri opiskeluaikana.
Biologisesti rationaalista (naisen) olisi lisääntyä alle 30-vuotiaana.

Kyllä lisääntymättömyyden takana ovat enemmän sosiaalipsykologiset kuin taloudelliset vaikuttimet. Tai sitten matematiikan opettamiseen pitäisi ihan todella lyödä paukkuja lisää.
Kenen kannalta? Naisten itsensä vai yhteiskunnnan? Siinä vaiheessa kun on lapset tehty ja koulut käyty, niin kovin helppoa ei ole lähes kolmikymppisenä lähteä etsimään ensimmäistä työpaikkaaa. Äitiysraha perustuu ansioihin eli opiskeijoillla ne ovat minimissään.
Melkoista kannattamista.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyy vielä toistaa itseään, tällä kertaa painokkaammin, että Suomen hyvinvointivaltiomalli on väistämättä tulossa tiensä päähän. Itseasiassa sen jatkuminen on täysin mahdoton yhtälö. Suuret ikäluokat loivat hyvinvointivaltion heille itselleen, jolloin eittämättä se oli toimiva, kun työikäisten osuus väestöstä oli täysin erilainen mitä se Suomessa tulee olemaan.
Juuri näin. Hyvinvointivaltiota aletaan sitten aikaisimmillaan romuttamaan kun nämä suuret ikäluokat ovat kuolleet, koska he ovat puolueille helpoimmin miellytettäviä äänestäjiä. Kyseinen ikäluokka tullaan muistamaan tulevaisuudessa talous- ja sosiaalihistorian oppikirjoissa.

Kovasti maahanmuutosta tehdään korjauspakettia Suomen ongelmiin, mutta tämän toimiakseen Suomen pitäisi olla houkutteleva maa koulutetuille tuleville veronmaksajille. Tilanne on päinvastoin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässäkin tulee ongelmaksi kun muutetaan "maalta" kaupunkeihin, pari työkaveria on lapsensaannin jälkeen muuttanut takaisin kotiseuduilleen, kun täällä ei ollut samanlaista suojaverkkoa. Eli kummankin vanhemmat asuivat siis kaukana, eikä pidempiä kaverisuhteita ollut ehtinyt uudella paikkakunnalla muodostua. Muuttivat alunperin siis uudelle paikkakunnalle työnperässä.

Lisäksi muutamia nykyisiä työkavereita asuu kauempana, vaikka kummatkin käyvät täälläpäin töissä, koska kummankin suvut ovat siellä ja se helpottaa lapsiperheen arkea älyttömän paljon. Tässäkin kohtaa elämää helpottaa huomattavasti työmatkavähennys (@dana77 ping) joka mahdollistaa tuon järkevästi.

Tukiverkkojen tietynlainen puute tai tietynlaisten tukiverkkojen puute on kaupungistumisen yksi varjopuolia.
Mihin ihmeeseen perustuu käsitys etteivät isovanhemmat voi asua kaupungeissa tai että maaseudulla matkat sukulaisten luokse on lyhyempiä kuin kaupungeissa? Jos tuon takia muuttaa maalle, niin siirtää ongelman vain seuraavalle sukupolvelle. Tiedän muuten lukuisia isovanhempia, jotka ovat muuttaneet lähemmäksi lastenlapsia. Se on helpompaa kuin ei tarvi työpaikkoja järjestää toisin kuin toisinpäi tehtäessä. Ja sitten siinä on palvelut lähellä kun ei välttämättä ole kykyä enää autoilla.

#poisvaanvähennykset
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isovanhemmat ovat useimmiten hyvä turvaverkko pienten lasten vanhemmille, mutta usein isovanhemmat ovat itsekin työelämässä. Mitä nuorempana lapset hankitaan sitä suurempi todennäköisyys, että isovanhemmatkin ovat suhteellisen nuoria ja työelämässä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Isovanhemmat ovat useimmiten hyvä turvaverkko pienten lasten vanhemmille, mutta usein isovanhemmat ovat itsekin työelämässä. Mitä nuorempana lapset hankitaan sitä suurempi todennäköisyys, että isovanhemmatkin ovat suhteellisen nuoria ja työelämässä.

Myös tänä päivänä isovanhempia on "enemmän", kun eronneita löytyy enemmän. Minulla eräs läheinen saanut lapsensa varsin nuorena. Tuon lapsen isovanhemmat kaikki eronneita. Heidän kauttaan verkko kasvanut varsin hyvin, kun on näitä "puoli-isovanhempia" mukana. Toki tässä suuri ero omaan lapsuuteeni, jossa toiselta puolelta isovanhemmat asui varsin kaukana.

Sama läheinen löytänyt nuorena lisääntymisen myötä tietoisuuden, miten haluaa edetä elämässään. Kaikki kun ei sittenkään vielä 18-vuotiaana varmaksi osaa sanoa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuore väestöennuste shokeerasi – nuorilla jyrkät mielipiteet perheen perustamisesta: ”Ihmiset eivät nauti lapsista”
Tuore väestöennuste shokeerasi – nuorilla jyrkät mielipiteet perheen perustamisesta: ”Ihmiset eivät nauti lapsista”

Tässähän näitä syitä on kosolti. Yhtenä silmille hyppäsi Tinder. Ei sitouduta vaan valkataan kumppania niin kauan että jää luu käteen tai ollaan liian vanhoja. Tuo on takuulla totta. Digitalisaatiossa on paljon näitä ilmiöitä joiden tunnistamisessa olemme vaiheessa, yhtenä myös tuon mamumiehen mainitsema perhemallin hajoaminen kun kaikki rämppää laitteitaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mihin ihmeeseen perustuu käsitys etteivät isovanhemmat voi asua kaupungeissa tai että maaseudulla matkat sukulaisten luokse on pidempiä kuin kaupungeissa? Jos tuon takia muuttaa maalle, niin siirtää ongelman vain seuraavalle sukupolvelle. Tiedän muuten kuluisia isovanhempia jotka ovat muuttaneet lähemmäksi lastenlapsia. Se on helpompaa kuin ei tarvi työpaikkoja järjestää kuin toisinpäin. Ja sitten siinä on palvelut lähellä kun ei välttämättä ole kykyä enää autoilla.
En nyt tarkoittanut maaseutua varsinaisesti maaseutuna, vaan suurimpia kuntia sijoilla 20-50, tai oikeammin tulevaisuudessa ilmeisesti 10-50.

Esimerkkinä vaikka se legendaarinen autotehdas, jos perhe ja suku asuu Raumalla, niin on aika vaikea lähteä muuttamaan Uuteenkaupunkiin kun tukiverkot romahtavat. Vaikea on myös saada suku muuttamaan sinne.

Ja toinen esimerkki on se että Raumalla asuva saattaa käydä Porissa töissä ja sama toisinpäin, eli ei asuta varsinaisesti maalla (tai varmaan Helsinki-Turku-Tamperelaisen mielestä tuo on maaseutua), mutta kuitenkin kaupungistumisen* ulkopuolella.

* Kaupungistumisen itse käsitän siten että on 5-10 kasvavaa paikkakuntaa ja loput ovat sitten "maaseutua" jonka pitäisi autioitua.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Twitterissä oli hyvä kuvakaappaus liittyen lapsen hankkimisen lykkäämiseen/välttämiseen. Merkittävimpänä syynä oli "halu tehdä muita asioita". Sitten oli työuraan liittyviä juttuja ja miehillä myös sopivan kumppanin puute.

Eli on ehkä tarvetta kirkastaa omaakin sanomaa asian tiimoilta: todennäköisesti Suomen hallituksella ei ole mitään mahdollisuutta kääntää tätä kehitystä. Taloudelliset kannustimet ovat yksi mahdollisuus, mutta sillä tuskin on vaikutusta isossa kuvassa.

Tässä ei sinällään pitäisi olla mitään yllättävää. Istuin kymmenisen vuotta sitten väestötieteen luennolla, jossa käytiin läpi globaalia statistiikkaa. Suomessa lapsiluku oli tulloin 1,70 (nykyisin 1,45). Kaikista alhaisimmat luvut olivat Itä-Euroopassa, kuten Venäjällä, jossa liikuttiin jo yhden lapsen keskiarvon tuntumassa. Myös Kiinassa oltiin hyvän matkaa Suomen alapuolella. Syynä ei siis ole pelkästään uskonnollisuus, perhearvot tai edes taloudellinen asema. Ennemminkin kyseessä on vyyhti, johon liittyy individualismin kasvu, epävarmuus tulevaisuudesta ja halu keskittyä muihin asioihin.
 
H

Hidas_ja_kankea

Täytyy vielä toistaa itseään, tällä kertaa painokkaammin, että Suomen hyvinvointivaltiomalli on väistämättä tulossa tiensä päähän. Itseasiassa sen jatkuminen on täysin mahdoton yhtälö. Suuret ikäluokat loivat hyvinvointivaltion heille itselleen, jolloin eittämättä se oli toimiva, kun työikäisten osuus väestöstä oli täysin erilainen mitä se Suomessa tulee olemaan.

Jotain tuon suuntaista. Sopeutumista muuttuneeseen tilanteeseen ei ole aloitettu tai toimet ovat olleet täysin riittämättömiä. Mitä myöhemmin sopeuttaminen aloitetaan, sitä kipeämmältä se aikanaan tuntuu.

Ketjua lukiessa, ei voi välttyä huomiolta asenteiden radikaalista muutoksesta verrattuna omaan "aktiiviaikaan". Omalta kohdaltani totean elämäni olevan varsin tylsää, jollei olisi lapsia ja lapsenlapsia.

Kovasti maahanmuutosta tehdään korjauspakettia Suomen ongelmiin, mutta tämän toimiakseen Suomen pitäisi olla houkutteleva maa koulutetuille tuleville veronmaksajille. Tilanne on päinvastoin.

Ei tosiaan Suomi ole houkutteleva kohde koulutetuille maahanmuuttajille, käteen jäävällä rahalla ei voi kilpailla muiden kohdemaiden kanssa. Muutaman EU:n sisältä muuttaneen koulutetun pariskunnan tunnen, jotka ovat perustelleet muuttoaan "Tämä on yhteiskunta jossa asuessaan voi ajatella hankkivansa lapsia". Kilpailuvaltteja ovat puhtaus ja turvallisuus, jotka näissä tapauksissa on priorisoitu korkeimpien ansioiden edelle. Tuo perustelu on ristiriidassa monen tässä ketjussa olevan kirjoituksen kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tosiaan Suomi ole houkutteleva kohde koulutetuille maahanmuuttajille, käteen jäävällä rahalla ei voi kilpailla muiden kohdemaiden kanssa. Muutaman EU:n sisältä muuttaneen koulutetun pariskunnan tunnen, jotka ovat perustelleet muuttoaan "Tämä on yhteiskunta jossa asuessaan voi ajatella hankkivansa lapsia". Kilpailuvaltteja ovat puhtaus ja turvallisuus, jotka näissä tapauksissa on priorisoitu korkeimpien ansioiden edelle. Tuo perustelu on ristiriidassa monen tässä ketjussa olevan kirjoituksen kanssa.
Asiahan ei ole ehdottoman mustavalkoinen onneksi. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että tänne muuttaa vähemmän korkeastikoulutettuja kuin mitä Suomesta muuttaa pois. Vaikka tuo turvallisuus on monelle tärkeä asia, niin se ei ole sitä kuitenkaan riittävän monelle.

Lähde: Aivovuoto Suomesta kiihtyy - koulutetut muuttavat yhä useammin ulkomaille
 

ipaz

Jäsen
kun Itse on osa "ongelmaa" niin pitää tulla tuomaan oma penni ajatuksista tähänkin ketjuun. Itsehän olen 44-vuotias lapseton isohkossa kaupungissa asuva sinkkumies.

Yksi iso syy lapsien määrän vähenemiseen on varmastikin myös se, että Suomessa on meitä sinkkuja enemmän kuin koskaan. 1,1 miljoonaa taloutta, jossa on vain yksi asukas. Tähän joukkoon kuuluu luonnollisesti monen tyyppisiä ihmisiä koko elämänkirjon saralta, mutta suurin kasvanut ryhmä yksinasuvista ovat 20-34-vuotiaat.

Iso syy yksiasumiseen - ja samalla yksinelämisen on tietysti se, että se on mahdollista yhä useammalle. Kun on taloudellinen mahdollisuus asua yksin, niin yhä useampi ihminen sellaisen elämäntavan valitsee. Voidaanko tästä vetää päätelmä, että ihminen tilanteen mahdollistaessa haluaakin olla yksinäinen susi, eikä laumaeläin.

Omat syyni yksielämiseen ja lapsettomuuteen ovat puhtaasti itsekkäät. Haluan tehdä vapaa-ajallani mitä haluan. Kauan sitten parisuhteessa ollessani eniten ahdisti se, että puoliso oli usein suunnitellut iltamenot ja viikonloput valmiiksi ja oletti että tottakai minä olen iloisesti kaikessa mukana. Itseasiassa jo lapsuudessa ärsytti se kun olisi halunnut tehdä koulun jälkeen jotain itsekseen omassa huoneessa, niin sitten isä tuli hakemaan ja vei johonkin marjametsään, risusavottaan tms. hommaan mitä inhosin.

Nykyisin haluan työpäivän jälkeen vain olla rojahtaa sohvalle ja lukea Jatkoaikaa :D
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen joskus miettinyt millaista elämä olisi ilman lapsia.

Elämä olisi varmasti vapaampaa ja rahaa olisi varmasti enemmän käytettävissä kuin nykyään. Ehkä tekisin enemmän asioita tai sitten en, koska en ole oikeastaan luonteeltani mikään hirveän menevä ollutkaan. Tosin lasten saaminen tietyllä tapaa lopettaa hetkellisesti menemiset ihan luonnollisestikin.

Lasten saaminen ei ole kuitenkaan vain aina perhettä yhdistävä tekijä, vaan voi helposti myös suurentaa mahdollisia pieniä säröjä suhteessa. Vauva-aika voi olla raskasta tai sitten todella helppoa, riippuen ihan minkälainen tyyppi sieltä ulos putkahtaa ja miten vauvan tarpeet rasittavat suhdetta...tämä lienee kaikille selvää.

Perheillä on todella kirjavia tapoja selvitä vaikeista itkuisista öistä. Joskus tietysti nainen hoitaa, jotta töihin menevä mies saa nukkua, joskus taas hommat jaetaan puoliksi joka tapauksessa. Toki tässäkin riippuu siitä imettääkö äiti vai meneekö maito pullosta. Joskus taas äiti menee töihin ja isä jää kotiin.

Nykyään minulla ei ole juuri vapaa-aikaa kolmivuorotyön ja lasten takia. Kun emme ole enää olleet yhdessä vuosiin, niin lapsetkin ovat minulla viikottain vapaideni ja työvuorojen mukaan noin puolet ajasasta (kuukaudesta). Kahden vanhemman taloudessa on aina se toinenkin, mutta yksin asuessa on aina vastattava lapsen tarpeisiin, vaikka kuinka väsyttäisi ja joskus pinnakin voi kiristyä, mutta siitä pitää vain selvitä ja niellä kiukkunsa. Suurin ongelma elämässä on se, että rahaa ei hirveästi voi säästää ja elämä on oikeastaan kädestä suuhun elämista. Mitään isompia hankintoja en ole tehnyt aikoihin, eikä ne olisi ehkä mahdollisiakaan. Tällä tarkoitan, että suurimmat kerralla käytetyt summat ovat reilusti alle 500 euroa.

Luenteeltani olen melko vaatimaton ja hyvin kotioloissa viihtyvä. Mitään "oikeaa" parisuhdetta, jossa joutuisi jatkuvasti olemaan toisen kanssa tekemisissä ja pahimmassa tapauksessa asumaan samankaton alla...ei kiitos. Tuntuu että aika on nytkin melko rajallista, niin eipä energiaa ja aikaa tuollaiseen olisi ainakaan tällä hetkellä.

Silti olen ihan onnellinen pääsääntöisesti, enkä tiedä muuttaisinko elämässäni tälllä hetkellä juuri mitään. Jos joku nyt kysyisi viikoksi Balille ryyppäämään tai saisin olla viikon kotona ilman töitä, niin jäisin varmaan mielummin kotiin viikoksi.

Pystyn olemaan pienistä asioista onnellinen ja nauttimaan samalla tavalla pienistä arkipäiväisistä asioista. Sitten taas on sellaisia ihmisiä, jotka kyllästyvät helposti ja haluavat isompia kokemuksia tai ehkä kokevat tarvitsevansa, niitä arjessa jaksamiseen.
Jotkut työ kaverini ovat koko ajan matkalla milloin missäkin ja sitten osa kateellisena kuuntelee samat tarinat vuosi vuoden perään.

Ihmiset ovat hyvin erilaisia yksilöitä ja ehkä nykyään nuoret ovat vaan enemmän tuollaisia, jotka haluavat tehdä asioita oman päänsä mukaan. Haluavat käyttää rahansa ja aikansa itseensä ja kokemuksiin. Toki sitten jos reilusti 30 + iässä alkaa lasta miettimään, niin voi tulla kiire. Jotkut kaverit havahtuivat tähän tilanteeseen ja he ovat lapsensa sitten hankkineet.

Kyllä sitä vähän kauhulla odottelee mahdollista eläkeelle jäämistään. Tai jos silloin edes pääsee eläkkeelle.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onkohan tuleva ja nykyinen nuoriso kasvatettu ihan päin persettä? Omat mussukat on kasvatettu luottamaan itseensä ja tekemään mikä itsestä tuntuu kivalta. Vastuu tulevaisuudesta on unohdettu ja kaikki tähtää vain nykyhetkeen. Lapsien annetaan tehdä itse päätöksiä ja jopa kannustetaan siihen. Sitten heistä tulee vanhempana oman napansa tuijottajia. Toisen auttaminen on saatanasta mikäli se ei edistä omaa asiaa. Rakastetaanko lasta nykyään tarpeeksi? Asetetaanko omat menot lasten hyvinvoinnin edelle? Väitän, että työ ja omat harrastukset on isolle osalle perheistä tärkeämpiä kuin löhötä lapsen kanssa sohvalla juttelemassa. Lapsi ei saa lämpöä eikä silloin opi rakastamaan toista.

Oma muksuni on myös osin vääräksi kasvatettu, koska hänen harrastukset vievät liikaa aikaa. Vaikea sitä on lopettaa, koska treeneistä palattuaan se onnellisuuden määrä on iso. Hän nauttii siitä. 11 vuotiaalla on myös koulutehtäviä nykyään sangen paljon ja ne vievät myös aikaa. Keskimäärin ma-to tulee n. 10-15 kotitehtävää. Yritän kuitenkin joka päivä ottaa hänet syliin tai löhöillä hänen kanssaan sekä tehdä pieniä juttuja. Olen myös rajannut omia harrastuksia jotta lapselle jää aikaa. Se ei ole minulta pois vaan minulle sitä parasta aikaa, kun saan tehdä tai olla tekemättä mitään rakkaimman kanssa. Hän antaa niin paljon, että vaikea kuvitella elämää ilman omaa lasta. Toivottavasti läheisyyteni auttaa hänet ymmärtämään, että tärkeintä ei ole itsekeskeisyys vaan lähimmäinen jota rakastaa.

Toki syntyvyyden laskeminen pelaa maailman pussiin. Suomen väkimäärä ei vaikuta mihinkään vaan oikeesti afrikasta kiinaan pitäisi saada syntyvyys nolliin about 100 vuodeksi.

Toivottavasti saan olla isoisä joskus tulevaisuudessa ja teen niinkuin omatkin vanhempani, eli muutan pikkuisen perässä ja olen apuna kun sitä tarvitaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Asiasta kiinnostuneiden kannattaa lukea tää bloggaus, jossa käydään tutkimustoloksia käppyröineen läpi. Aika avaavaa...

 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vastuu tulevaisuudesta on unohdettu ja kaikki tähtää vain nykyhetkeen.
Jos tuon irroittaa koko tekstistä irralleen, käsittäisin itse että tuolla tarkoitetaan suuria ikäluokkia.

Nykyiset nuoret ovat kuitenkin tavallaan inhimillisempiä kuin vanhemmat, luomuruokien (varsinkin liharuokien suhteen) buumi on yksi esimerkki tästä. Enää ei oteta sitä halvinta sikanautaa, vaan yhä enemmän on lisääntynyt se että otetaan paremmin syönyttä ja toivottavasti paremmin elänyttä Mansikki-nautaa. Eläinten oikeudet kiinnostaa myös enemmän ja niistä koitetaan pitää huolta. Tietysti lieveilmiöinä tulee unelma-konsertteja, epätoivottua maahanmuuttoa, yliampuvaa pridea* yms, mutta asioista kuitenkin huolehditaan kokonaisuudessaan enemmän.

Vaikea myös vetää yhtäläisyyksiä oman elämän ja sen välillä että lapsesta kasvaa narsisti. Sama kun vetäisi yhtäläisyydet "rakkaudella ja lämmöllä kasvatuksen" ja pumpulissa kasvaneen pullamössön välillä.

* En missään nimessä halua väheksyä vähemmistöjä, mutta itselle alkaa pikkuhiljaa asenteet muuttua noiden (tapahtumien) suhteen.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos tuon irroittaa koko tekstistä irralleen, käsittäisin itse että tuolla tarkoitetaan suuria ikäluokkia.
Niin tai vanhat ikäpolvet osasivat katsoa tulevaisuuteen, että eläkejärjestelmä on oltava jotta vanhana on kivaa
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taloudelliset kannustimet ovat yksi asia, mutta vähän liian helppo ratkaisu. Kaupungistumisen ja koulutustason nousun myötä tukiverkot ovat kiistatta vähentyneet ja/tai ovat kaukana lapsiperheiden asuinpaikoista, mutta yksi keskeinen syy on aidosti ainakin Pohjois-Euroopan lapsivihamielisin ympäristö - eikä se välttämättä tarkoita mitään konkreettista vihaa, vaan arjen asioita, median tapaa käsitellä lapsiperheitä voittopuolisesti voivottelun ja köyhyyden kautta, erilaisia rajoituksia ja sellaisten ajattelua jne. Ei sellainen ilmapiiri kovin paljon houkuttele lasten tekemiseen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin tai vanhat ikäpolvet osasivat katsoa tulevaisuuteen, että eläkejärjestelmä on oltava jotta vanhana on kivaa
Eli lainaus pitäisi olla "Vastuu tulevaisuudesta on unohdettu ja kaikki tähtää vain vanhojen ikäluokkien eläkkeeseen"? Wincapita oli kusetuksena samanlainen, suurimpana erona oli se että ihmiset pystyivät itse olemaan osallistumatta. Nyt sitten maksellaan eläkemaksuja, joista tullaan itse näkemään ehkä kymmenys. Eikä valinnanvaraa ole.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vanhojen sukupolvien ja uusien sukupolvien vertaaminen on aika hankalaa. Silloin kun lapsia oli ihmisillä paljon, isommat lapset huolehtivat todella paljon pienemmistä. Lapset kulkivat pihalla keskenään jne.

Pääasia oli, että lapset pysyivät hengissä ja mieluummin elivät jollain lailla ihmisiksi. Vanhempien elämä oli hyvin erilaista. Ei paljon ehditty lasten tunteita sanoittamaan ja pohtimaan yksilön kehitystä. Tarpeeksi pitkälle kun historiaa taaksepäin mennään ei lapsilla ollut juurikaan mitään lapsuutta, töitä ja vastuita tuli heti kun kynnelle kyettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös