Minä olisin ollut valmis vaihtamaan Ilveksen parin viime kauden ja vielä kuluvankin sesongin sarjasijoitukset paria pykälää heikompiin, jos ja kun niistä tinkimällä olisi rakennettu pohja todelliselle menestykselle tulevina kausina. Olen elänyt Ilveksen mukana jo niin kauan, että pari "välikautta" ei tunnu missään, kunhan suunta on selvä ja oikea.
Tärkein kysymys on, halutaanko jatkaa nykytyylillä ja olla satunnaista säkäpronssia lukuun ottamatta aina se kuudesviivakahdeksas vai tehdäänkö jotain, mahdollisesti kärsivällisyyttäkin kysyvää, jolla tähdätään oikeasti kärkeen.
Järkeähän tuossa vuodatuksessasi tietysti on, enkä varsinaisesti ole faktoista eri mieltä, mutta...
Ja tässä tuleekin se iso mutta.
Fanin on tietysti helppo minkä tahansa epäonnistuneen kauden (ja varsinkin pitkän epäonnistuiden kausien sarjan!) jälkeen jälkiviisauden koko ruumiin täyttävää henkeä puhkuen todeta, että "joo, mulle olis riittäny pari sijaa vähempikin!"
Joo, niin varmaan olisi!
Olisi mullekin.
Mutta tosielämä on ihan toista.
Kun nyt puhutaan Ilveksestä, niin kannattaa muistaa koko joukko tosiasioita, minkä keskellä kyseinen pienehkö ammattiurheilupalveluita tuottava yritys toimii.
Ensinnäkin Ilveksen taloudellinen rakenne on poikkeuksellisen vahvasti kiinni lipunmyynnissä. Ja sellaisella talousrakenteella toimivalle organisaatiolle sopivat harvinaisen huonosti välikaudet - saati sitten useammat peräkkäiset välikausien ryppäät.
Siinä tulee äkkiä ulosottomies ovelle, ja sen jälkeen loppuu toiminta.
Ja turha siinä on konkurssioikeudenkäynnissä vetää pokalla, jotta "talenttimassa on niin laaja, että huolellisesti jalostettuna siitä riittäisi NHL- ja muiden menetysten jälkeenkin kasapäin erinomaisia pelaajia menestyvän SM-liigajoukkueen rungoksi."
Bisnesurheilussa kun vallitsevat talouselämän rautaiset lait, eivätkä siellä velkojat odota, jos yhtäkkiä kassavirta pysähtyy.
Minä olen elänyt Ilveksen kanssa aika hemmetin paljon hervantalaista veljeäni kauemmin, mutta minä olen valmis tunnustamaan tosiasiat.
Nykyinen organisaatio ei ikipäivänä pysty kaavailemaasi pitkäjänteiseen jääkiekkotyöhön. Se on totaalisen mahdotonta. Tällä ryhmittymällä ei ole siihen minkäänlaisia kykyjä, haluja, pyrkimystä eikä aikaa.
Usein täällä (ja itsekin olen siihen syyllistynyt) otetaan sylkykupiksi urheilutoimenjohtajamme, ja vaikka onkin todettava, että häntä vähemmän todella lahjakkaiden nuoriemme kehittämisestä kiinnostunutta urheilutoimenjohtajaa olisi äärimmäisen vaikea urheilumaailmasta löytää.
Silti epäilen, että vaikka UTJ vaihdettaisiinkin, niin sen vaihdon tekisi kuitenkin nykyinen päättäjäryhmä, ja se kyllä onnistuisi löytämään uuden ja aivan yhtä kehnon.
Ainoaksi mahdollisuudeksi Ilves-kannattajalle jääkin - niin kauan kuin organisaatio ei muutu - se, että odottaa kautta, jolloin tietyt asiat lähtevät vaikka ihan sattumalta tai oikean valmentajan aikaan saaman joukkuehengen ansiosta tai ihan mistä syystä tahansa yllättäen toimimaan.
Minä en näe mitään syytä, ettei tämä kausi voi hyvinkin olla se, jolloin näemme koko lailla enemmän voittoja kuin tappioita. Ja resignoituneelle veteraanille sekin tuo uskomattoman määrän onnen hetkiä.
-------
Mitä kaavailemaasi junnu-unelmaan tulee, niin sen pitäisi toteuttaa Ilves ry. Ja sitä haavetta me emme kai lähde toteuttamaan...