Synkkä uhka junnujen jalostuksessa?

  • 149 068
  • 440

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Marko Anttila nyt melkein menee jo "omasta pojasta" kun pelaa jo neljättä kautta Ilveksessä.

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikös Marko pelannut myös Ilveksen junnujoukkueissa (kasivitosissa) ennen viimeistä Lempäälän käyntiä?

Useita vuosia sitten kirjoittelin, että Ilveksen junnutuotannosta on tulossa enemmän kyvykkäitä pakkeja kuin hyökkääjiä. Nyt suhdanne on kääntynyt taas hyökkääjiin eli 87-91 ikäluokista tulee enemmän potentiaalisia hyökkääjiä kuin pakkeja.

On tietenkin ilahduttava asia, että Ilves Hockeyn rahavarannot ovat nousseet niin suuriksi, että hyökkääjiä on ostettu minun näkökulmastani katsoen jopa päällekkäisrooleihin (Järvinen/Malmström). Itse olen vieläkin sitä mieltä, että tämän hetkinen menestys olisi saavutettu hieman edullisemmin ainakin hyökkääjäostoksien suhteen.

Kun Ipan mielestä vieraassa on vara parempi, niin sitten Pertun mahdollinen siirtyminen muualle ei kirpaise niin paljon. Viikonloppuna eräs Kerhon hyökkääjä oli erittäin toiveikas Pertun siirtymisestä Hämeenlinnaan. Tosin moni povaa Pessin houkuttelevan pojan HIFK:iin. Paniikkiin ei ole syytä, sillä nämä ovat vain huhuja ja Perttu saattaa jäädä myös rapakon taakse. Eiköhän Ilveskin ole kilvassa mukana ja pystyy tarjoamaan Pertulle riittävästi mm. yv-aikaa.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On tietenkin ilahduttava asia, että Ilves Hockeyn rahavarannot ovat nousseet niin suuriksi, että hyökkääjiä on ostettu minun näkökulmastani katsoen jopa päällekkäisrooleihin (Järvinen/Malmström). Itse olen vieläkin sitä mieltä, että tämän hetkinen menestys olisi saavutettu hieman edullisemmin ainakin hyökkääjäostoksien suhteen.

.

Malmströmin rooli on toistaiseksi ollut tismalleen sama kuin Pesosen HIFKissä: siis maata toipilaana.

Päällekkäisroolista Järvisen kanssa ei kai tässä mielessä voi puhua.

Malmström toki maistui virheostokselta jo kesällä, mutta nyt rouva Fortuna on koetellut ruotsalaista niin, ettei tämä mitään ole pystynyt näyttämäänkään.

Yleisellä tasolla totean vielä, että peruslähtökohtasi omien kasvattien suosimisesta on tietysti aivan oikea ja varmasti myös taloudellisesti kestävää toimintaa, vaan enpä minä pelkästään näkemieni peliesitysten perusteella menisi moittimaan valmentajaa, joka nykytilanteessa lähettää Korhosen Mestikseen. Eivät Villellä ainakaan pelikaverit ole viime matseissa huonoja olleet, vaan eipä ole tulosta näkynyt.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Villellä oli itseluottamus ja tuntuma täysin kadoksissa (eikä ihme noilla peliajoilla) ja siirto LeKiin oli hyvä ratkaisu. Villen kannalta olisi siirto ollut viisaampi jo useampi viikko sitten ja tässä "2-3 vaihtoa per erä" -roolissa olisi voitu kierrättää muitakin nuoria.

Moni kannattaja ajattelee varmasti Tompasta, Villestä ja Samista niin, että poikien ura on pysähtynyt eikä kehitystä tapahdu, vaikka jokainen heistä etenee tällä kaudella liigassa hieman paremmin kuin viime kaudella Marko Anttila, jonka useampi kannattaja oli viime kaudella valmis lähettämään niin pitkälle ...

Olen toki naiivisti sitä mieltä, että omat pojat palkitsevat saamastaan luottamuksesta pitkällä tähtäimellä paremmin kuin "ostokset".
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Villellä oli itseluottamus ja tuntuma täysin kadoksissa (eikä ihme noilla peliajoilla) ja siirto LeKiin oli hyvä ratkaisu. Villen kannalta olisi siirto ollut viisaampi jo useampi viikko sitten ja tässä "2-3 vaihtoa per erä" -roolissa olisi voitu kierrättää muitakin nuoria.

Moni kannattaja ajattelee varmasti Tompasta, Villestä ja Samista niin, että poikien ura on pysähtynyt eikä kehitystä tapahdu, vaikka jokainen heistä etenee tällä kaudella liigassa hieman paremmin kuin viime kaudella Marko Anttila, jonka useampi kannattaja oli viime kaudella valmis lähettämään niin pitkälle ...

Olen toki naiivisti sitä mieltä, että omat pojat palkitsevat saamastaan luottamuksesta pitkällä tähtäimellä paremmin kuin "ostokset".

Minä taas kehtaan väittää, että Marko Anttila nosti itsensä "pelaavaan koostumukseen" kovalla työllä ja oikealla asenteella. Valitettavasti tätä samaa ei oikein ole havaittavissa näiden "junnujen" kohdalla. Toki Marko on hieman vanhempikin, joten siinä on osasyy menestymiseen.

Kehtaan olla myös sitä mieltä, että toimivaa pakkaa olisi ollut tässä tilanteessa turha mennä sekottamaan junnujen kierrättämisellä. Korhosen kohdalla tällä hetkellä LeKi on varmaan paras vaihtoehto, niin kuin Mattilankin kohdalla, mutta on selvää, että ei LeKi:kään halua alkaa miksikään hätävararyhmäksi alkaa, eli siirtojen pitää olla pitkäaikaisia.

Nyt en puhu sinusta, mutta on hauskaa havaita miten monet kirjoittajat vaatimalla vaativat omille nuorille peliaikaa, mutta samaan aikaan ovat heittämässä omia nuoria, kuten Niemi, Kuukka jne (viimekaudella Anttila) pihalle joukkueesta.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
LeKi on ehdottomasti oikea paikka tällä hetkellä Korhoselle ja Mattilalle, mutta sen sijaan olen surullinen Sandellin kohtalosta. Hän ei pelaajatyyppinä sovi laisinkaan Raipen ja Veskun rinnalle, ja Sammelin kausi on ainakin minulle ollut suuri pettymys. Sami on mielestäni jo valmis kohtuullisen isoon vastuuseen, mutta nyt on sellainen alamäki käynnissä, johon odotan Pietilältä vihdoin jotain ratkaisuja. Jotain muuta kuin jatkuvia penkityksiä. Kenties Peltolan ja Mätskyn rinnalla menisi paremmin? Ja omaan korvaani esimerkiksi Männikkö - Määttänen - Sandell kuulostaisi erinomaiselta ketjulta, ja Mannin hankinta tälläisen koostumuksen mahdollistaisikin.

Tämänhetkinen Sandell on hurjan kaukana siitä viime keväänä nähdystä röyhkeästä ja älykkäästä Samista. Koville ottaa ainakin mulla, jos hänet vain "unohdetaan" Raipen ja Veskun viereen, ja keväällä siirtyy turhautuneena muualle.

PS: Kunto heitti ilmaan ajatuksen Pertusta vieraassa paidassa. Oksensin samalla sekunnilla.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä taas kehtaan väittää, että Marko Anttila nosti itsensä "pelaavaan koostumukseen" kovalla työllä ja oikealla asenteella. Valitettavasti tätä samaa ei oikein ole havaittavissa näiden "junnujen" kohdalla. Toki Marko on hieman vanhempikin, joten siinä on osasyy menestymiseen.

Marko on tehnyt kovasti töitä eikä pelkästään nyt. Varmasti jokaiselle kirjoittajalle on selvää se, että jokaisella valmentajalla on, jos ei nyt suosikkeja, niin pelaajia, joille he on valmiita antamaan nopeasti näyttöpaikan. Pirin ehdottomia suosikkeja oli esim. Peltola ja Sakella on lähtökohtaisesti lempeää katsetta Dippiä ja Markoa kohtaan. Markon näyttöpaikkaan tosin tarvittiin Malmströmin ja Peltolan loukkaantuminen ja näin useimmat Ilves-kannattajat näkivät Lempäälän jätin todelliset taidot. Samoin kansalle aikoinaan valkeni Pertun todelliset taidot, kun Raipe loukkaantui.

Tästä päästään aasinsiltana siihen, että vaikka minä suosin omia, niin edelliseen kappaleeseen vedoten, olen menettämässä uskoa Teemu Jääskeläiseen. Joka kesä kiekkoväki on toivonut, että Dippi miehistyisi ja keskittyisi kiekkoiluun. Tänä kesänä siihen oli normaalia suuremmat syyt, sillä Sakke lähtökohtaisesti on halukas tarjoamaan vastuuta ja luottamusta. Dippi ei miehistynyt vielä tänäkään kesänä eli intohimoa lajia kohtaan ei taida syttyä. Vaikka nuori mieshän hän pakiksi vieläkin on.

Kehtaan olla myös sitä mieltä, että toimivaa pakkaa olisi ollut tässä tilanteessa turha mennä sekottamaan junnujen kierrättämisellä. Korhosen kohdalla tällä hetkellä LeKi on varmaan paras vaihtoehto, niin kuin Mattilankin kohdalla, mutta on selvää, että ei LeKi:kään halua alkaa miksikään hätävararyhmäksi alkaa, eli siirtojen pitää olla pitkäaikaisia.

Ilves ei olisi menettänyt ehkä pistettäkään, mikäli Villen pelaamat viisi minuuttia olisivat vuoroin käyneet kokeilemassa A:n kärkinimet. Ville puolestaan menetti paljon, sillä käytännössä reilu kaksi kautta hän on pelaillut sen 1-2 minuuttia erää kohden ja vain vajaa 30 A:n matsia kolmessa vuodessa. Se on totta, että LeKi ei halua viikkovisitoijia. Itse asiassa Juujärvi kertoi Lassin siirron yhteydessä, että on vaikeaa keksiä Lassille pelipaikkaa, koska LeKin joukkue toimii hyvin. Nythän tilannetta "helpotti" Suvan siirto Norjaan.

Toivottavasti Ilveksessä Akatemian vetäjät kuitenkin ottavat haasteeksi esimerkiksi tapaus Ville Korhosen. Reilu kaksi vuotta sitten kenelläkään ei ollut juuri sanottavaa, kun nuorukainen pelasi jopa alivoimia yhdessä Tommi Huhtalan kanssa. Roolia on tasaisesti pienennetty 12-13 minuutin poikasesta 5 minuutin mieheksi. Omasta mielestäni luonnollisempi kehityssuunta olisi ollut nousta sadan vastuullisen Mestismatsin jälkeen liigaan kuin 100 liigamatsin jälkeen Mestikseen. Helpoin analyysi on tietenkin se, että todetaan, ettei Ilveksen nuorilla ole eväitä liigaan, mutta toivottavasti muitakin syy-seurauksia pohditaan. Minusta tämä oli luonnollinen kehitys siihen nähden, minkä vuoksi aikoinaan tämän ketjun avasin.

Nyt en puhu sinusta, mutta on hauskaa havaita miten monet kirjoittajat vaatimalla vaativat omille nuorille peliaikaa, mutta samaan aikaan ovat heittämässä omia nuoria, kuten Niemi, Kuukka jne (viimekaudella Anttila) pihalle joukkueesta.

Fanin katsontakanta on valitettavan lyhyt. Viime kaudella Marko oli jo hylkiö, samoin vielä alkukaudesta ja nyt ansiosta sankari. Kymmenen tyhjää matsia ja moni kääntää kelkkansa. Jääkiekko on kuitenkin taitojen tässä vaiheessa lähinnä itseluottamuslaji. Pelaaja tarvitsee peliaikaa, vastuuta, luottamusta ja onnistumisia.

Moni kirjoittaja on sitä mieltä, että turhaa omia on hyysätä ja pitää muita parempana. Minä puolueellisena näen asian toisin. Minun vinkkelistä näyttää siltä, että 80 000 euron vuosipalkkaa nauttiva ostos saa pelata pitkään huonosti, ennen kuin hänen peliaika putoaa alle 12 minuutin per matsi. Oma junnu (10-25 000 euroa) puolestaan saa pelata illasta toiseen hyvin saavuttaakseen 12 minuutin peliajan saati sitten 15 minuutin peliajan. Ja usein virheestä peliaika putoaa useaksi peliksi.

Mutta jottei tulisi väärinkäsityksiä, niin en purnaa tällä kertaa mistään. Villelle oli hyvä ratkaisu päästä pelaamaan jääkiekkoa. Villen siirto vain hyvin pitkälti realisoi sen epäkohdan, jolla tämän ketjun aikoinaan avasin.
 

Fordél

Jäsen
Junnujen kehityksen tiellähän eivät ole selkeät vahvistukset vaan rivimiehet, joiden roolin pystyisivät junnutkin hoitamaan. Puolustuksessahan on omat kasvatit päässeet ihan hyvin esille, mutta tällä hetkellä Ilveksen hyökkäys on ainakin paperilla sen verran kova, että vaatisi koutsilta melkoisesti munaa laittaa junnuja muutaman pelaajan edelle peluutuksessa.

Tällä hetkellä junnujen sisäänajon tiellä ovat mun mielestä Malmström (tosin on lasaretissa), Helminen, Viitakoski ja Järvinen. Toisaalta esim. Veskulla ja Raipella on hyvä panos alivoimalle, mutta hyökkäyspäässä omakin junnu ajaisi lähes saman asian. Itse kuitenkin lähtisin jatkossa rakentamaan joukkuetta enemmän laadun kautta eli hankittaisiin niihin ylimpiin kenttiin todellisia vahvistuksia ja alemmat kentät mennään omilla junnuilla.

Toinen ongelma on tuo roolitus eli kun junnut ajetaan usein sisään joukkueeseen rikkovassa roolissa vaikka rahkeita olisi ehkä kiekolliseenkin peliin. Ei muuta kun rohkeammin vaan luottoa omille junnuille ja annetaan heidän myös tehdä virheitä eikä penkitetä heti kun vähän menee pieleen. Puolustuksessa tämä tosin näyttäisi toimivan esimerkiksi Lehtivuoren kohdalla, mutta ihmettelen miksi hyökkäyksessa ei.

Toivottavasti ensi kaudella kaksi ekaa kenttää miehitetään näillä Koivistoilla, Bishailla ja vielä kovemmillakin vahvistuksilla ja annetaan alemmissa kentissä junnuille enemmän peliaikaa ja tarjotaan heille ominaisempia rooleja. Kolmosesta voisivat löytyä jo ratkaisuihin pystyvät kokeneemmat omat kasvatit Sandel ja Anttila vaikka höystettynä kokeneemmalla senterillä kun taas nelosessa voidaan ajaa sitten kokemattomampia junnuja sisään.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilves ei olisi menettänyt ehkä pistettäkään, mikäli Villen pelaamat viisi minuuttia olisivat vuoroin käyneet kokeilemassa A:n kärkinimet. Ville puolestaan menetti paljon, sillä käytännössä reilu kaksi kautta hän on pelaillut sen 1-2 minuuttia erää kohden ja vain vajaa 30 A:n matsia kolmessa vuodessa. Se on totta, että LeKi ei halua viikkovisitoijia. Itse asiassa Juujärvi kertoi Lassin siirron yhteydessä, että on vaikeaa keksiä Lassille pelipaikkaa, koska LeKin joukkue toimii hyvin. Nythän tilannetta "helpotti" Suvan siirto Norjaan.

Toivottavasti Ilveksessä Akatemian vetäjät kuitenkin ottavat haasteeksi esimerkiksi tapaus Ville Korhosen. Reilu kaksi vuotta sitten kenelläkään ei ollut juuri sanottavaa, kun nuorukainen pelasi jopa alivoimia yhdessä Tommi Huhtalan kanssa. Roolia on tasaisesti pienennetty 12-13 minuutin poikasesta 5 minuutin mieheksi. Omasta mielestäni luonnollisempi kehityssuunta olisi ollut nousta sadan vastuullisen Mestismatsin jälkeen liigaan kuin 100 liigamatsin jälkeen Mestikseen. Helpoin analyysi on tietenkin se, että todetaan, ettei Ilveksen nuorilla ole eväitä liigaan, mutta toivottavasti muitakin syy-seurauksia pohditaan. Minusta tämä oli luonnollinen kehitys siihen nähden, minkä vuoksi aikoinaan tämän ketjun avasin.

Ehkä ei olisi menettänyt pistettäkään, mutta oletko varma, että Ville ei olisi vetänyt hernettä nenään, jos hänet olisi lähetetty Mestikseen loppukaudeksi ja muut junnut veisivät hänn paikkansa liigassa?

Minä sanoin jo viime kaudella, että meillä pyörii liigaporukassa liikaa junnuja. Villen Mestikseen lähettämisen ajankohta ei ole suurin virhe, vaan suurin virhe oli liian aikainen liigaan nostaminen. Ei Ville, eikä näkemykseni mukaan, joka perustuu liigapeleihin, Sandelkaan ole mikään poikkeuksellinen lahjakkuun. Siksi heidän liian aikainen liigamiehistöön nostaminen on kääntymässä itseään vastaan. Jos Sandel on niin hyvä, kuin annat ymmärtää, niin pitäisi melkein 10 minuutin ottelukohtaisella peliajalla edes "puukäsi Kuukkaa" parempiin pisteisiin pystyä. Sandel väläyttelee välillä ja surffailee asenteettomana suurimman osan ajasta. Ei junnu voi yksin määrätä, millaisella systeemillä suostuu pelaamaan, vaan kyllä kaverin pitää pystyä noiden loistavien, mutta hieman iäkkäiden kaverienkin rinnalla toimimaan, sillä varmaa on, etteivät nämä miehet häntä tahallaan paitsioon jätä.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei Ville, eikä näkemykseni mukaan, joka perustuu liigapeleihin, Sandelkaan ole mikään poikkeuksellinen lahjakkuun. Siksi heidän liian aikainen liigamiehistöön nostaminen on kääntymässä itseään vastaan. Jos Sandel on niin hyvä, kuin annat ymmärtää, niin pitäisi melkein 10 minuutin ottelukohtaisella peliajalla edes "puukäsi Kuukkaa" parempiin pisteisiin pystyä. Sandel väläyttelee välillä ja surffailee asenteettomana suurimman osan ajasta. Ei junnu voi yksin määrätä, millaisella systeemillä suostuu pelaamaan, vaan kyllä kaverin pitää pystyä noiden loistavien, mutta hieman iäkkäiden kaverienkin rinnalla toimimaan, sillä varmaa on, etteivät nämä miehet häntä tahallaan paitsioon jätä.

Hieman ihmetyttää tuo lausunto, että ei junnu voi yksin määrätä, millaisella systeemillä suostuu pelaamaan. Onko Sandell tosiaankin sanonut näin jossain? Itse olen sitä mieltä, että Raipen ja Veskun vieressä on toisaalta legendaarista pelata, mutta toisaalta myös vaikeaa. Helppoa siksi, että kokeneella kaksikolla on näkemystä pelistä ja heillä on selkeitä pelisysteemejä. Toisaalta se on vaikeaa, sillä tällöin suurin pelaajaominaisuutesi tulee olla kahden valmiin pelaajan sovittujen kuvioiden täydentäminen. Raipelle ja Veskulle on tuhansien yhteisten vaihtojen myötä kehkeytynyt lukematon määrä pelisääntöjä. Junnuvuosinaan Sandellin vahvuus oli pelinrakentaminen ja ylivoimaosaaminen. Nyt häntä on ajettu sisään vahvasti puolustuspelin kautta.

Sammelin lahjakkuudesta voidaan olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että kyseessä on suhteellisen lahjakas kaveri. Pienellä peliajalla, armeijavuotenaan, 19-vuotiaana ja Kanadasta eri pelityylistä sopeutuen hän teki tulokasvuotenaan 10 tehopistettä SM-liigassa. Ei aivan huonosti. Eikä hän nytkään -perinteisesti vaikealla toisella kaudella- ole pisteissä kaukana paljon peliaikaa nauttivasta Järvisestä.

Tällä hetkellä Sandell on itseluottamukseltaan melko hukassa. Alkukauden hyvätkin pelit päättyivät järjestään penkitykseen ja viime peleissä lievän tärskyn jälkeen otteet ovat olleet heikkoja. Tällöin myös pelaaja ymmärtää penkitykset. Kierteestä on tosi vaikea päästä eroon. Sandell olisi tarvinnut ehkä samanlaisen onnenkantamoisen ja näyttöpaikan tyyliin 10 matsia, 15 minuuttia per peli, ilman epäonnistumisen pelkoa. Oma "märkä" uneni olisi ketju Sandell-Lindgren-Määttänen. Tällöin saisimme tuulahduksen vanhasta Ilveksestä.

Epäilen, että jos Sammelinkin kehityssuunta vie alaspäin, toimii se vakavana esimerkkinä nuoremmille Ilvesjunnuille.

Ja Korhosen Villeä ei saa ainakaan "syyttää" siitä, että hän pelasi jo 18-vuotiaana liigassa.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun verrataan siihen kuinka Pelicansissa on osattu antaa vastuuta nuorille ja kehittää joukkuetta samaan aikaan. Nyt TPS on tehnyt aivan saman ja vieläkin rajummalla tavalla. Tapparakin tarjoaa nuorille lupauksilleen runsasta peliaikaa (myös ylivoima-aikaa), on Ilveksessä menty koko ajan aivan eri tavalla. Omasta mielestäni väärällä tavalla.

Ilveksessä on toimittu, kuten Jokereissa. Pyritään ostamaan valmiita pelimiehiä. Jokereilla rahat riittää sössimisestä huolimatta hieman tasokkaampiin pelaajiin.

Ilveksessä ei uskalleta luottaa nuoriin pelaajiin, eikä antaa heille vastuuta. Vielä Elorannan ensimmäisellä kaudella Korhonen ja Huhtala saivat vastuuta ja pelasivat ansiokkaasti alivoimaa (kuten Kunto totesi). Elorannan toinen kausi ja sen ongelmat ovat jo yleisesti tunnettua. Kehitys on huipentunut Pietilän aikakaudella. Joukkueeseen on hankittu ulkoapäin asennepelaajia ja erillaisia toivotaan toivotaan kavereita. Itse olen nähnyt tämän "politiikan" seurauksena siitä, että on pyritty hakemaan tulosta mahdollisimman nopeasti.

Tähän mennessä ulkomaalaishankinnoista voidaan vain Bishaita pitää onnistuneena. Samalla ollaan opittu se, että AHL:ssä tehdyt pisteet eivät välttämättä ole mikään tae pelimiehestä. Kotimaiset hankinnat eivät ole pettäneet, mutta kukaan ei ole ollut erityisen hyväkään. Vaikka me kuuden joukkoon sijoituttaisiinkin tänä vuonna, näyttää tilanne hyökkäyksen suhteen ensi kautta silmällä pitäen erittäin heikolta.

Mitä tulee näihin nuoriin lupauksiin. On suorastaan anteeksiantamatonta, että Korhonen ja Sandell edes näyttävät menetetyiltä lupauksilta. En ihmettele ollenkaan, jolleivat haluaisi pelata ensi kaudella enää Hakametsässä. Niin huonosti harjoittelu ja peluuttaminen on organisoitu ja hoidettu nuorten kohdalta nyt jo kohta puolitoista vuotta. Ei se poikien vika ole, jos he taantuvat ammattimaisesti johdetussa? liigajoukkueessa.

Ja nyt joku älypää kirjoittaa, että paikka pitää ansaita pelaamalla ja omilla näytöillä.

Tämän kauden jälkeen vedenpaisumus.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja nyt joku älypää kirjoittaa, että paikka pitää ansaita pelaamalla ja omilla näytöillä.

Tämän kauden jälkeen vedenpaisumus.

Niinpä. Tämän kauden jälkeen vesi nousee ja aika loppuu. Moni veteraani lopettaa. Yksi ja toinen suuntaa muualle. Ja jos ne vankat huhut Mälkiän paluusta Hakametsään osoittautuvat paikkansa pitäviksi, niin perikato on käsillä, sillä suomalaisista kiekkoilijoista usea ottaa suunnakseen minkä tahansa ilmansuunnan mieluummin kuin sen Mällin Koirakoulun...

Mutta älypäistä puheen ollen, niin: Mitenkäs se paikka otetaan, ellei pelaamalla?

Niin ovat tehneet tänäkin kautena mm. Anttila ja Lehtivuori.

No joo... muualta tulleille männiköille ja järvisille se tietysti annetaan... omien se on otettava.
 
Ilveksen sandellit ja korhoset eivät ole lähtökohtaisesti yhtään vähemmän lahjakkaita kuin esimerkiksi Tepsin, Pelicansin ja Tapparan ramstedtit, sopaset, enlundit ja kumppanit.

En seuraa A-juniorikiekkoa ja tilastot ovat vain tilastoja, mutta kun vilkaisin Korhosen aikaansaannoksia A-junioreissa ja vertasin niitä Sopaseen ja Enlundiin, niin tämä väite kyllä vaatisi mielestäni hieman perusteluja?

Tappara onnistui Enlunin sisäänajossa aika hyvin. Toisaalta viime kaudella heti ensimmäisistä luistimenvedoista alkaen miehen potentiaali näkyi haulitornille asti - luistelussa oli liukua, käsissä pehmeyttä, pelikäsitystä ja uskallusta yrittää vaikeampiakin ratkaisuja, vaikka ne eivät vielä viime kaudella juuri tulosta tuoneetkaan. Enlund pääsi pelaamaan pääosin Janne Ojasen vieressä, joka olikin hyvä paikka koska siinä pääsee koskemaan kiekkoonkin. Iso apu läpimurrossa on tietysti ollut Jori Lehterä, sillä poikien pelikäsitykset kohtaavat erinomaisesti.

Mutta asiaan - millä perusteilla Korhosen potentiaali tai lähtötaso on ollut vastaava kuin Sopasen tai Enlundin?
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta älypäistä puheen ollen, niin: Mitenkäs se paikka otetaan, ellei pelaamalla?

Niin ovat tehneet tänäkin kautena mm. Anttila ja Lehtivuori.

No joo... muualta tulleille männiköille ja järvisille se tietysti annetaan... omien se on otettava.

Munkaan ajatusmalliin ei sovi hopeatarjotin-malli. Paikka on ansaittava, mutta kohtelun on oltava vähintään tasapuolista ja tasapelissä nuoria suosivaa kokemuksesta, palkkapussin suuruudesta tai kansallisuudesta riippumatta. Hyviä otteita pitää palkita lisääntyneellä peliajalla vastaavalla tavalla kuin heikoista esityksistä rangaistaan. Nuoren pelaajan tekemiä virheitä pitäisi lisäksi katsoa sormien läpi leveämmällä seulalla kuin kokeneiden.

Se, mitä meillä on viime kausina (Eloranta Era) tehty huonommin kuin monessa muussa seurassa, on mun mielestä nuorten sisäänajo kokonaisena junnuketjuna. Jos tahkoaa kauden pari pelkästään rikkovassa roolissa ja vastapuolen kokeneempien kavereiden painostaessa, tuskin kehityskaari räjähdysmäisesti kasvaa, vaikka peliaikaa tulisikin.

Sisäänajo pitää tapahtua kokeneempien ja mielellään parhaassa peli-iässä olevien kavereiden rinnalla - ja siitä hiljalleen vastuuta kasvattaen. Esim. naapurin Enlundin kanssa ei kiirehditty viime kaudella ja kaveri pääsi paineettomassa paikassa kiinni liigarytmiin, vaikka oli vielä nuorten kisoissa Sandellin varjossa. Nyt kaveri yhdessä Lehterän kanssa ajettiin väkisin - oppirahojen maksua pelkäämättä - sisään ja luottamus realisoituu hyvinä otteina. Lisäksi Tappara on selvästi kiinnostavampi joukkue kuin ennen ja se on onnistunut luomaan suurelle yleisölle mielikuvan nuoresta ja värikkäästä joukkueesta.

Tässäkin täytyy muistaa, että paljon hyvääkin tehdään ja nuorista on noussut kovia nimiä esiin viime kausillakin kaikessa dissauksesta huolimatta. Ilveksessä on varmasti kriittisyys kovempaa moneen muuhun seuraan verrattuna, koska pelaajapooli on niin laaja.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Kyllä Ville Korhosessa on ainakin ollut potentiaalia, sillä U20 joukkueesta hän putosi muistaakseni viimeisenä pelaajana. Mukana olivat nyky-Ilveksistä Sandell ja Lehtivuori sekä Tuukka Rask ja Perttu Lindgren.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinpä. Tämän kauden jälkeen vesi nousee ja aika loppuu. Moni veteraani lopettaa. Yksi ja toinen suuntaa muualle. Ja jos ne vankat huhut Mälkiän paluusta Hakametsään osoittautuvat paikkansa pitäviksi, niin perikato on käsillä, sillä suomalaisista kiekkoilijoista usea ottaa suunnakseen minkä tahansa ilmansuunnan mieluummin kuin sen Mällin Koirakoulun...

Mutta älypäistä puheen ollen, niin: Mitenkäs se paikka otetaan, ellei pelaamalla?

Niin ovat tehneet tänäkin kautena mm. Anttila ja Lehtivuori.

No joo... muualta tulleille männiköille ja järvisille se tietysti annetaan... omien se on otettava.

Niin. Totta kai pelaamalla. Mutta silloin on luotava nuorille pelaajille kunnolliset harjoitteluolosuhteet. Samalla kun laitetaan taustat kuntoon ja äijät kuntoon, niin voidaan tarjota peliaikaa. Ja vaikkapa odottaa tahi jopa vaatia onnistumisia.

Ilveksessä taitaapi olla organisaation asiat edelleen poskellaan. Ei kunnollista nuorten pelaajien harjoittelun organisointia, vähäiset näyttöpaikat. Tulevaisuudessa III ensimmäisen kentällisen pelaajia peluutetaan IV-kentässä 3-6 minuuttia/ottelu. Sen jälkeen todetaan, että nuorille ei uskalleta antaa peliaikaa enempää, koska he eivät täytä vaatimuksia.
Nyt esim Aravirta, Urama ja Virta ovat antaneet näille hyvin harjoitelleille Enlundeille, Ramstedteille ja Sopasille paikat kahdessa ensimmäisessä kentässä.

Niin paljon kuin raipea ja veskua arvostankin, olen edelleen sitä mieltä, että nuori lahjakkuus menee hukkaan heidän rinnallaan. Viime kesänä Pietilän olisi pitänyt uskaltaa päättää ja puhua nuorten kanssa selväksi, että Korhonen-Mattila-Sandell pelaavat tulevalla kaudella III-ketjuna, noin 15 minuutin peliajalla. Sitä varten olisi sitten kesä painettu ja reenattu. Syksyllä olisi saattanut tulla joku turha takaisku, mutta Ilveksellä olisi ollut jo keväällä iskukykyinen nuorisoketju, joka olisi pystynyt hoitamaan jatkossa jopa isommankin roolin. Vastuu on se, joka kasvattaa.

Lehtivuori on ottanut paikkansa ylivoimaisen lahjakkuuden ansiosta. Anttila taasen poikkeuksellisen fyysisen kokonsa ja kasvaneen itseluottamuksen sekä onnistuneen ketjukemian ansiosta. Pelataan kiekko päätyyn ja Marko nousee kulmista väkisin maalin eteen. Tämä ei toisaalta poista edelleenkään sitä, että jääkiekkoilijana Anttila on raakile. Mutta hyvä näin: Roolipelaaja Anttila on paikkansa pelaavassa kokoonpanossa ansainnut.

Kun asiat ovat tähän suuntaan mennäkseen, on toki hyvä, että Mattila ja Korhonen pelaavat nyt mestistä. Toivottavasti heidän kuntonsa, taitonsa ja itseluottamuksensa saadaan takaisin normaalille tasolle. Ilveksen kannalta on syytä toivoa, että pojat palaavat sen jälkeen takaisin, mutta en tosiaankaan ihmettelisi, vaikka niin ei tapahtuisi.

Mutta, ostetaan tilalle lisää "Järvisiä". Mälkiän valmennuksessa nykyisellä puolustuksella ja yhdeksällä Järvisellä sekä kolmella keskimääräistä taitavammalla veteraanilla voitetaan pelejä ja saavutetaan jotain sijoilta 7-10. Se on tuskin yhtään sen parempi kasvuympäristö Antoselle, Pelliselle ja Rajaloille, Soinnuille, Myttysille tai Raskille.

Juu, juu Järvinen on taistelija ja antaa joka pelissä kaikkensa. Se on hyvä juttu se.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä Ville Korhosessa on ainakin ollut potentiaalia, sillä U20 joukkueesta hän putosi muistaakseni viimeisenä pelaajana.

Ville ei ollut mukana ensimmäisellä listalla, mutta pääsi lopulta mukaan Lehterän varamiehenä, eivätkä otteet mitenkään sen heikompia olleet kuin esim. Vili Sopasella. Jotain on sen jälkeen tehty eri tavalla, kun toinen painaa eteenpäin huikealla itseluottamuksella ja toinen polkee edelleen viime vuoden tasolla.

Ramstedtin nimi on hauskasti noussut taas esiin. Viime kaudellahan hänestä odotettiin todella paljon, mutta Turkuun siirtynyt mieshän ei ollut edes U20-joukkueen MM-kaavailussa. Valmentajan vaihdos lienee tehnyt hyvää sittemmin parantuneista otteista päätellen, mutta kyllä hänkin otti muutaman sakkoringin kasvatusmaratonillaan Jortikan aikana.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Toisaalta hieman on "ruoho on aina muualla vihreämpää"-syndroomaa on kannattajillakin nähtävissä, kun parinkin arvostetun kirjoittajan taholta käytännössä täysin identtisillä tilastoilla ja vastuulla Sandellin kanssa tahkoava Teemu Ramstedt nähdään malliesimerkkinä siitä mihin meilläkin pitäisi pyrkiä, mutta ei pystytä ja onnitellaan Hannu Virtaa kun on uskaltanut antaa tämän vastuun. Muistetaan nyt, että meiltä on jo parikin näitä kasiseiskoja edennyt NHL-sopimukseen asti.

Liioin Huhtala ei ole Ässissä ottanut uutta askelta urallaan, puhumattakaan Ilveksen junnuista muiden junnuihin lähteneistä, jotka ovat oikeastaan poikkeuksetta taantuneet. On äärettömän helppoa blokata meidän onnistuneet sillä, että "no he tekivät läpimurron vain poikkeuksellisen lahjakkuutensa ansiosta" ja sitten muiden kohdalla kuitenkin kreditoida seuraa.

Ei sillä, minustakin Malmströmin tai Järvisenkään tasoisia pelaajia on ihan turha hakea ulkopuolelta ja nuorille pitäisi antaa mahdollisuuksia välillä myös joukkueen parhaiden pelaajien rinnalla. Kuitenkin, kaikista ei tule Lindgreneitä vaikka kuinka jääräpäisesti annettaisiin vastuuta.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuitenkin, kaikista ei tule Lindgreneitä vaikka kuinka jääräpäisesti annettaisiin vastuuta.

Tämä on totta, mutta kun organisaatio tehnyt kaikkensa, eikä kaveri ole onnistunut, niin silloin on jotenkin parempi fiilis päästää irti.

Tämä ei tietenkään estä sitä, että kaveri ei nousisi uudelle tasolle joskus 28-vuotiaana, kuten Timo Koskela. Monesti juttu on sattumasta tai valmentajan "silmästä" kiinni. Sattuu poikkeuksellisen hyvin toisiaan täydentävät pelaajat samaan ketjuun (Esim. Enlund-Lehterä). Varsinkin nyt "nollatoleranssin" aikana ovat pärjänneet erityisen hyvin ketjut, joissa useammalla kuin yhdellä pelaajalla on pyrkimystä ja kykyä ns. kiekolliseen pelaamiseen. Tämä piirre on korostunut osittain lisääntyneen ylivoimapelin vuoksi.
Tässä peluutusjutussakin tullaan tähän: haetaanko tulosta tänä iltana vai ensi keväänä.
 

Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisäksi Tappara on selvästi kiinnostavampi joukkue kuin ennen ja se on onnistunut luomaan suurelle yleisölle mielikuvan nuoresta ja värikkäästä joukkueesta.

Niin. Ennen kaikkea päävalmentaja Rauli Urama muistaa jokaisen tappiopelin jälkeen mainita, kuinka "nuori ja kokematon" joukkue maksaa isoja oppirahoja. Kun tutkailee Tapparan kokoonpanoja otteluissa, ei se nyt niin nuori ja kokematon oikeasti ole kuin mitä yleisesti kuvitellaan.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on totta, mutta kun organisaatio tehnyt kaikkensa, eikä kaveri ole onnistunut, niin silloin on jotenkin parempi fiilis päästää irti.

Niinno se on vähän häilyvä käsite, että milloin organisaatio on tehnyt kaikkensa. Tälläkin kaudella tässä Ilveksen peluutusasiassa on varmasti monta monessa. Onhan se selvää, ettei siellä nelosketjussa ihan hirveästi kehity, mutta toisaalta kun Ilveskin on nyt yllätyksellisen korkealla ja riveissä paljon vahnempia pelaajia, Raipe vetelee viimeisiään, niin menestymisen mahdollisuutta ei varmaan nyt haluta munatakaan sillä, että annetaan helkutisti vastuuta kokemattomille pelaajille.

Näin nähdäkseni Sandellin ja kumppanien esitykset tehopisteissä eivät välttämättä kerro tällä kaudella koko totuutta miesten potentiaalista. Parasta, mitä nämä kaverit voivat nyt tehdä, on yrittää onnistua parhaimmalla mahdollisella tavalla siinä peliajassa, mikä annetaan. Jos olet hyvä pelaaja, niin kyllä siinä vähäisemmässäkin peliajassa ehtii sen kiekon aina silloin tällöin pömpeliin pistää.

Eli kyse on varmaan nyt pitkälti siitä, että miten näillä kavereilla riittää kärsivällisyys odottaa sitä kunnon näyttöpaikkaa, ensi kaudella sen voisi kuvitella hyvin jo tulevan. Ja jos nämä nuoret ovat vielä silloin porukassa, vasta silloin mielestäni oikeasti nähdään mihin heistä on.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt esillä olleista "hyvistä esimerkeistä" valtaosa pidettiin myöhäiselle juniori-iälle asti pääosin junioreissa. Osalan tie OHL:n kautta näyttää myös toimineen hyvin, mutta muutoin P-Amerikan junioriliigat eivät mutu-tuntumalla ole avanneet taivaan portteja sen paremmin kuin jokin muukaan vaihtoehto. Tähänkään liigaan ei (kuten taannoisen IIHF:n tutkimuksen mukaan NHL:äänkään) kannata astua raakileena, vaan vasta, kun on vakiokokoonpanoon valmis pelimies. Toistojen määrä on ratkaisevampi tekijä kuin kokemuksen kartuttaminen.

Manen tekstiin viitaten: itseruoskintamme saa tosiaankin valtavia mittasuhteita, koska nuorten pelaajien läpimurrot eivät suinkaan ole jokakautisia muuallakaan, vaan alle parikymppisen pelaajan astuminen avainrooliin on erittäin poikkeuksellista. En myöskään näe 19-20-vuotiaan lähes "valmiin" lahjakkuuden aggressiivisen värväyksen olevan sitä, mitä tässä yhteydessä palkitaan termeillä "sisäänajo" tai "ansiokas kasvatustyö".

Lisäksi Tapparaa ja Uramaa kiitellään Enlundin saamasta vastuusta, mutta samalla unohdetaan millaisen porun heidän nuorten puolustajien saama vähäinen vastuu liigajoukkueessa aiheuttaisi "meillä", kun samaan aikaan kokoonpanoon hankitaan Jussi Halme. Lisäksi penkillä istuu Antti Hölli, mutta ulkoa tuodaan Ossi-Pekka Lehtonen. Säterin liigapeliajan puute ja sen vaikutus lupauksen kehitykseen olisi varmasti aiheuttanut jo muutaman viestiketjun Ilves-puolella.

Joku kysyikin aiemmin näissä keskusteluissa, miksi edes yrittää rakentaa kaikista mahdollisista kavereista laajaa runkoa omiin tulevaisuuden tarpeisiin, kun muut pääsevät vähällä vaivalla korjaamaan työn hedelmiä. Periaatteessa järkevämpää olisi keskittyä poimimaan vain helmet (potentiaalia 1.-2.-ketjuun) joukosta ja keskittyä näiden kasvattamiseen.

Poistumia tai epäonnistumisia pystyy paikkaamaan härskillä ryöstökalastuksella toisten junioreista eli jokaista "huhtalaa" kohti löytyy varmasti muualla pettynyt "dahlman". Kummasti ne muualtakin tulleet hyvin nopeasti omaksutaan omiksi pojiksi, joten kasvattileimankin merkitystä esim. yleisömääriin liioitellaan. Onhan meillä nähty maalin suulla savolaisiakin.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin. Ennen kaikkea päävalmentaja Rauli Urama muistaa jokaisen tappiopelin jälkeen mainita, kuinka "nuori ja kokematon" joukkue maksaa isoja oppirahoja. Kun tutkailee Tapparan kokoonpanoja otteluissa, ei se nyt niin nuori ja kokematon oikeasti ole kuin mitä yleisesti kuvitellaan.

Luotu illuusiohan tuo on, vaikka Enlund ja Lehterä isoa vastuuta nauttivatkin. Jääkiekkoseurojen viestinnässä tuntuu muutenkin olevan vallalla tällainen itsensä vähättely ja altavastaajaksi asettaminen. Toisaalta tällä myös vähennetään odotuksia ja yleisö hyväksyy tappiot helpommin, kun ne laitetaan nuorten kokemattomuuden piikkiin. Kokeneiden pelaajien alisuorittamista ja surffailua ei sen sijaan suvaita.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Onkohan jollain tietoa Toni Rajalan loukkaantumisesta tai toipumisesta? Kaveri kun loukkaantui ilmeisesti U-18 maajoukkueturnauksessa(jätti kesken toisen ottelun ja ei pelannut kolmatta), eikä ole ainakaan A-junnuissa nyt pelannut Ilveksen viimeisiä otteluita, jos en väärin katsonut.

Niin. Ennen kaikkea päävalmentaja Rauli Urama muistaa jokaisen tappiopelin jälkeen mainita, kuinka "nuori ja kokematon" joukkue maksaa isoja oppirahoja. Kun tutkailee Tapparan kokoonpanoja otteluissa, ei se nyt niin nuori ja kokematon oikeasti ole kuin mitä yleisesti kuvitellaan.

Aina yhtä luotettavien jatkoajan tilastojen perusteella Tapparan joukkue on TPS:n&Kalpan jälkeen IFK:n&HPK:n kanssa SM-liigan nuorimmat joukkueet. Jos vertailee vakituisesti kokoonpanossa pelaavia pelaajia, niin sitten kallistuu vaakakuppi entistä enemmän Tapparan nuoruuden puoleen, koska ainakin IFK:lla ja HPK:lla on jonkun verran junnuja mukana jotka eivät ole juurikaan pelannut.

Tapparan hyökkäyksessä on tämän hetken pelaajistossa muuten vain 4 yli 25-vuotiasta pelaajaa(Koskela 28, Ojanen 39, Saviano 26 ja Venäläinen 26). Voi siis mielestäni aika hyvin puhua nuoresta hyökkäyksestä ja myös ihan hyvin kokemattomastakin. Puolustus on sitten suhteessa kokeneempi, mutta ei sekään mitenkään kovin vanha ole 3 pelaajaa on yli 23-vuotiaita. Kenttäpelaajien keski-ikä ilman Ojasta&Grönvallia on alle 23-vuotta. Joten kyllä aika hyvin mielestäni voidaan puhua nuoresta joukkueesta.

edit:Unohtui vielä sanoa, että CSS:n Suomen listoilla Ilveksen A-junioreista 3 kaveria top-10:ssä. Rask, Sointu ja Myttynen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös