Minä taas kehtaan väittää, että Marko Anttila nosti itsensä "pelaavaan koostumukseen" kovalla työllä ja oikealla asenteella. Valitettavasti tätä samaa ei oikein ole havaittavissa näiden "junnujen" kohdalla. Toki Marko on hieman vanhempikin, joten siinä on osasyy menestymiseen.
Marko on tehnyt kovasti töitä eikä pelkästään nyt. Varmasti jokaiselle kirjoittajalle on selvää se, että jokaisella valmentajalla on, jos ei nyt suosikkeja, niin pelaajia, joille he on valmiita antamaan nopeasti näyttöpaikan. Pirin ehdottomia suosikkeja oli esim. Peltola ja Sakella on lähtökohtaisesti lempeää katsetta Dippiä ja Markoa kohtaan. Markon näyttöpaikkaan tosin tarvittiin Malmströmin ja Peltolan loukkaantuminen ja näin useimmat Ilves-kannattajat näkivät Lempäälän jätin todelliset taidot. Samoin kansalle aikoinaan valkeni Pertun todelliset taidot, kun Raipe loukkaantui.
Tästä päästään aasinsiltana siihen, että vaikka minä suosin omia, niin edelliseen kappaleeseen vedoten, olen menettämässä uskoa Teemu Jääskeläiseen. Joka kesä kiekkoväki on toivonut, että Dippi miehistyisi ja keskittyisi kiekkoiluun. Tänä kesänä siihen oli normaalia suuremmat syyt, sillä Sakke lähtökohtaisesti on halukas tarjoamaan vastuuta ja luottamusta. Dippi ei miehistynyt vielä tänäkään kesänä eli intohimoa lajia kohtaan ei taida syttyä. Vaikka nuori mieshän hän pakiksi vieläkin on.
Kehtaan olla myös sitä mieltä, että toimivaa pakkaa olisi ollut tässä tilanteessa turha mennä sekottamaan junnujen kierrättämisellä. Korhosen kohdalla tällä hetkellä LeKi on varmaan paras vaihtoehto, niin kuin Mattilankin kohdalla, mutta on selvää, että ei LeKi:kään halua alkaa miksikään hätävararyhmäksi alkaa, eli siirtojen pitää olla pitkäaikaisia.
Ilves ei olisi menettänyt ehkä pistettäkään, mikäli Villen pelaamat viisi minuuttia olisivat vuoroin käyneet kokeilemassa A:n kärkinimet. Ville puolestaan menetti paljon, sillä käytännössä reilu kaksi kautta hän on pelaillut sen 1-2 minuuttia erää kohden ja vain vajaa 30 A:n matsia kolmessa vuodessa. Se on totta, että LeKi ei halua viikkovisitoijia. Itse asiassa Juujärvi kertoi Lassin siirron yhteydessä, että on vaikeaa keksiä Lassille pelipaikkaa, koska LeKin joukkue toimii hyvin. Nythän tilannetta "helpotti" Suvan siirto Norjaan.
Toivottavasti Ilveksessä Akatemian vetäjät kuitenkin ottavat haasteeksi esimerkiksi tapaus Ville Korhosen. Reilu kaksi vuotta sitten kenelläkään ei ollut juuri sanottavaa, kun nuorukainen pelasi jopa alivoimia yhdessä Tommi Huhtalan kanssa. Roolia on tasaisesti pienennetty 12-13 minuutin poikasesta 5 minuutin mieheksi. Omasta mielestäni luonnollisempi kehityssuunta olisi ollut nousta sadan vastuullisen Mestismatsin jälkeen liigaan kuin 100 liigamatsin jälkeen Mestikseen. Helpoin analyysi on tietenkin se, että todetaan, ettei Ilveksen nuorilla ole eväitä liigaan, mutta toivottavasti muitakin syy-seurauksia pohditaan. Minusta tämä oli luonnollinen kehitys siihen nähden, minkä vuoksi aikoinaan tämän ketjun avasin.
Nyt en puhu sinusta, mutta on hauskaa havaita miten monet kirjoittajat vaatimalla vaativat omille nuorille peliaikaa, mutta samaan aikaan ovat heittämässä omia nuoria, kuten Niemi, Kuukka jne (viimekaudella Anttila) pihalle joukkueesta.
Fanin katsontakanta on valitettavan lyhyt. Viime kaudella Marko oli jo hylkiö, samoin vielä alkukaudesta ja nyt ansiosta sankari. Kymmenen tyhjää matsia ja moni kääntää kelkkansa. Jääkiekko on kuitenkin taitojen tässä vaiheessa lähinnä itseluottamuslaji. Pelaaja tarvitsee peliaikaa, vastuuta, luottamusta ja onnistumisia.
Moni kirjoittaja on sitä mieltä, että turhaa omia on hyysätä ja pitää muita parempana. Minä puolueellisena näen asian toisin. Minun vinkkelistä näyttää siltä, että 80 000 euron vuosipalkkaa nauttiva ostos saa pelata pitkään huonosti, ennen kuin hänen peliaika putoaa alle 12 minuutin per matsi. Oma junnu (10-25 000 euroa) puolestaan saa pelata illasta toiseen hyvin saavuttaakseen 12 minuutin peliajan saati sitten 15 minuutin peliajan. Ja usein virheestä peliaika putoaa useaksi peliksi.
Mutta jottei tulisi väärinkäsityksiä, niin en purnaa tällä kertaa mistään. Villelle oli hyvä ratkaisu päästä pelaamaan jääkiekkoa. Villen siirto vain hyvin pitkälti realisoi sen epäkohdan, jolla tämän ketjun aikoinaan avasin.