Olisi mukava saada joltakin taholta "virallinen" vahvistus, kumpi tällä palstalla on totuuden torvi, dude vai HN?
Itse en ole mikään totuuden torvi tai virallinen valvoja, mutta Ilveksen fanina luotan henkilökohtaisesti paljon enemmän nimimerkki HN:n kuin duden teksteihin.
Troy Milam näyttää saavan paljon anteeksi sillä, että on tyyliltään "pelaava" ja "aktiivinen" sekä ampuu rightin puolelta. Valitettavasti itse en näe tarpeeksi syitä sille, miksi Milamille täytyisi sorvata jatkoa. Näkemissäni peleissä olen ollut suurimmaksi osaksi tyytyväinen siihen, miten mies pelaa "omassa päässä". Kiekollisenakin hän näyttää ihan perusvarmalta pakilta.
Mutta mitä pidemmälle peli etenee, sitä suuremmalla todennäköisyydellä Milam mokaa hyökkäyspäässä kohtalokkaasti. Oli kyseessä sitten veto päin vastustajaa, idioottimainen hasardisyöttö tai vaikka jäätyminen kiekon ylöstuonnin aikana, jokaiseen näkemääni peliin on mahtunut yksi tai useampi tällainen tilanne.
No, ehkä hänellä sitten on vaan väärä pakkipari tai jotain. Mutta miten tämä Milamin rightin kuti hyödyttäisi Ilveksen yv-peliä ensi kaudellakaan, kun tähän asti tyyppi on saanut kiekon ylivoimalla sisään vain kerran? 45 peliä kuitenkin takana? Ilveksen omista pakki-kasvateista samaan on pystynyt Joonas Lehtivuori 31 pelissä ja Mikko Kuukka 12 pelissä. Selvästi enemmän maaleja ylivoimalla ovat puolestaan latoneet Arto Tukio sekä spesialisti Markus Seikola.
Tehotilasto on pakkasella kolmen verran ja tämä oikeuttaa jaettuun toiseen sijaan sarjassamme "Ilveksen kenttäpelaajien huonoimmat plusmiinukset". Karmeampi sarake on vain Kevin Kanteella.
Ok, uskon Joonas Lehtivuoren parantavan otteitaan reippaasti ensi kaudeksi näistä odotustenvastaisista runkosarja-peleistä. Lehtivuori on sen verran tunnollinen tyyppi, ettei hänestä ole mukavoituneeksi ja ylimieliseksi surffailijaksi. Myös Troy Milam saattaa parantaa peliään ensi kaudeksi, kun on ensin vuoden verran totutellut liigamenoon. Eikä Ilveksen kannata välttämättä lähteä yrittämään mitään parempaa kalaa haaviin, kun pitäisi vihdoinkin löytää ykkössentteri ja solmia sopimuksia muiden avainpelaajien kanssa (jatkaako Seikola - jos ei, kuka tilalle? jatkaako Toivonen - jos ei, kuka tilalle? jne)
Mutta silti. Ei Troy Milamin otteet oikeuta ulkomaalaisvahvistuksena jatkosopimukseen. Jo pelkästään kuusikko Lehtivuori, Tukio, Näppilä, Kuukka, Niemi sekä Seikola/stuntti kelpaisi mulle. En näe ylivoimapelin parantuvan yhtään sen enempää, mikäli tuosta tiputtaisi vaikka Niemen LeKiin ja pitäisi Milamin tupsukorvissa.
EDIT: No joo, ehkä tämä olisi kuulunut enemmänkin tuonne Hannu Toivonen ja Troy Milam -topicciin. Mutta pointtina on kuitenkin se, että Ilveksen kotimaisista pakeista kaikki edellä mainitsemani jätkät pystyvät ylivoimalla samanlaisiin - ellei parempiin - suorituksiin kuin Milam. Kunhan itseluottamus saadaan kuntoon palkitsemalla vastuulla, terveellä kilpailuttamisella ja oikeiden pakkiparien löytymisellä.