Ongelma onkin, että luotetaan näihin petoyhdysmiehiin. Ongelma on siinä, että osa on aika uunoa porukkaa. Esim. supikoiran paskaa ovat petoyhdysmiehet pitäneet usein karhun paskana. Petoyhdysmiehet ovat lukemattomia kertoja tunnistaneet koiria susiksi. Petoyhdysmiehet eivät ole RKTL:n palkkalistoilla, ja tuskin yksikään RKTL:n tutkija on sivutoiminen poromies.
Ongelma mesästäjillä on, että he laskevat yksinäisen laajasti liikkuvan eläimen useaksi. Tämä ei koske pelkästään susia, vaan näin käy myös hirvilaskennoissa. Lähes jokainen eläin lasketaan vähintään kahdesti. Siksi RKTL ei perusta arviota suoraan metsästäjien ilmoituksiin, vaan käyttää korjaavaa mallia.
Uunoa porukkaa löytyy varmasti kaikista noista tahoista, eikä pelkästään yhdestä osasta. Kaikista maan petoyhdyshenkilöistä on paha mennä sanomaan mutta kyllä meilläpäin käytetään siinä hommassa vain sellaisia jotka ihan oikeasti erottavat supin ja karhun paskat toisistaan, tai suden ja koiran. Tietty näistä erilaisista tapauksista voisit valaista enemmän? Ihan jokaista veijaria siihen hommaan ei kyllä voi laittaa, mutta ei siihen usein ole paljon halukkaitakaan. Yhdyshenkilöiden hommahan on vapaaehtoisuuteen perustuvaa ja en mä ainakaan osaa varmasti sanoa kenen palkkalistoilla ovat missäkin päin Suomea. Jos sinä osaat niin kerro ihmeessä. Ideanahan siinä hommassa on että varmistetaan vapaaehtoisena asiantuntijana jonkun muun ensin tekemän mahdollinen petohavainto. Näköhavainto on vaikeampi esim. suden kohdalla käydä kesällä varmistamassa.
Mitä noihin laskentoihin tulee niin aika yksioikoisesti kuvattu tuo mitä sanoit. Laskentojahan pyritään tekemään eri tavoin esim. juuri hirvien osalta, mikä eläimenä on helpompi yksilöidä kuin esim. susi. Esimerkiksi jahdin aikaiset näköhavainnot, erilliset riistakolmiolaskennat ja lentolaskennat. Lisäksi nykytekniikka mahdollistaa hyvin seurannan kameroiden avulla. Näillä metsästäjät pyrkivät juuri haarukoimaan sen kannan koon oikein. Itse olen ollut todistamassa sitä että noiden eri tavoin laskettujen tulosten ollessa muutaman yksilön tarkkuudella samoja, on alettu kantoja arvioivan tahon puolesta kyseenalaistamaan määriä väittämällä ettei voi pitää paikkaansa, vaikka väitteiden tueksi ei ole ollut esittää mitään laskennallista tulosta. Ja ihan yhtä lailla olen törmännyt siihenkin että hajonta on ollut suurta ja silti luotetaan sokeasti suurimpaan lukuun. Ongelma siis on ollut päätöksenteon mielivaltaisuus. Sama siis mikä on yksi ongelmista myös tässä susiasiassa. Toki jos ei edes halua uskoa laskentatulosta on helppo sanoa että kaikki lasketaan vähintään tuplana.
Metsästäjät ja petoyhdyshenkilöt ovat nimenomaan se porukka joka siellä metsässä liikkuu ja maastot tuntee, sama porukka myös hyvin tietää senkin missä eläimet liikkuvat ja millainen alueittainen kannan koko on. Mielestäni olisi kaikkien etu että tätä tietämystä hyödynnetään jatkossa paremmin. Kyllä RKTL:kin on ainakin joskus näiden laskentoihin luottanut omissa arvioissaan, joten en käsitä mihin sitten pitäisi luottaa jos ei noihin? Yhteistyössähän tuota pitäisi hoitaa.
Tuota edellä kuvattua toimintaa kun on ollut itse todistamassa niin on helppo uskoa siihenkin että tuo nykyinen susikannan arviomenetelmä ei ihan totuudenmukainen ole ollut.
Jos kerran RKTL:n/Luken sivulla lukee suurpetoyhdyshenkilön tarkastamien havaintojen kohdalla 0, niin miksi sanomani siitä, että havainnot on vahvistamattomia on skeidaa? Vai onko se skeidaa jo Luken sivuilla eikä muutu skeidaksi vasta kun minä sen sanon? Tämä on jännä keskustelu.
Siellähän on sekä että molempia? Tuonnehan ei pitäisi tulla havaintoja kuin tassun kautta mihin he havaintonsa kirjaavat, ja tuskimpa tuonne tassuun viedään vaan varmistamattomia havaintoja.. Jos kyse oli siitä Etelä-Karjalan keissistä niin tuossa lehtihaastattelussahan petoyhdyshenkilö kertoo alueen tilanteesta tarkemmin.
http://www.esaimaa.fi/Online/2015/0...ri jolkuttavat rajan pinnassa/2015118513966/4