Susi – tavattaessa rauhoitettava

  • 235 382
  • 2 197

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hemingway kirjoitti:

Kehotan tutustumaan aikaisemmin linkittämiini Pohjois-Amerikan tilastoihin. Ne lienevät suht luotettavia. Susi on ihmiselle todella harmiton otus. Mihinkään "eksoottisten" maiden tilastoihin ei kannata liiaksi tuijottaa, koska siellä käytännöt ovat kovin erilaisia.

Kyllä niitä tuli hiukan katsottua, mutta sitä 52 sivua pdf:ää ei jaksanut alkaa lukemaan. Onhan se totta, että Intiassa ja Euroopassa on hiukan eri elämäntaso yms. Mutta muuttaako se sitten tosiasiaa, että siellä susi on vaarallinen eläin. Ja varmasti suomalaisissa susissa löytyy samat piirteet kun intialaisissa susissa.
Suomessa tuskin sudet tulee hyökkäämään ihmisen kimppuun, koska susikanta on pieni ja riistaa löytyy metsästä. Jos Suomessa susikanta olis luokkaa 10000-20000, niin varmasti olis useammin tapauksia joissa susi hyökkää kotieläinten tai ihmisten kimppuun.
Ilmeisesti viimisen 50 vuoden aikana sudet on tappanut 17 ihmistä euroopassa ja Venäjällä.

Täältä löytyy jotain tietoa:

http://www.wolftrust.org.uk/a-wkp5-linnell-results.html
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Susi, Timo. KooKoo, Tappara, Suomen maajoukkue.
Sudet, Kouvola/Viipuri. Monien eri pallopelien joukkue. Tänä päivänäkin.

Pitäisikö nämäkin lopettaa, tai rajoittaa toimintaa?

Ja metsiähän Suomessa riittää, ja valitettavasti myös verenhimoisia metsästäjiä. Luontoa, ystävät, ja luonnetta!
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
eagle kirjoitti:
Ja lisää tuohon tarve todistella itselleen jotain sekä tarve tappaa eläimiä ilman kunnon syytäkin.

Sekin. Nää nyt on vaan näitä elämän realiteetteja, halusi tai ei.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Taas uusi tapaus EU:n ohjelman "tehdään Suomesta susien reservaatti" merkeissä;

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708046429364_uu.shtml

Susi tappanut 22 lammasta, ja syönyt kaiken lisäksi vain kahta. Kuka tulee tälläisen esityksen jälkeen väittämään etteivät eläimet tapa huvikseen, ja että tappavat vain syödäkseen? Kuka tulee tämän jälkeen väittämään, ettei ihmisillä tulisi olla oikeus suojella riittävin keinoin omaisuuttaan ja lemmikkejään?

Tuollaisia tuhoja tehneet sudet tulisi metsästää hengiltä tasan samalla tavoin kun muutkin vahinkoeläimet, tarvittaessa vaikka myrkytetyillä haaskoilla jos muu ei auta.

Täällä meillä Suomessa on tehty ihmisistä impotentteja suojautumaan. Jos näet suden raatelemassa lampaitasi tai koiriasi, oikea toimintamalli on soittaa poliisi paikalle. Suden ampuminen on sallittua vain poliisien luvalla. Vaikka maamme laki onkin tehty suojelemaan varkaita ja rikollisia, hekin hädintuskin nauttivat niin suurta suojaa kun sudet!
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos pahnapuntti ei jaksa pistää susiaitoja pystyyn niin se on voivoi. Valtio kuitenkin kustantaa ilmaiseksi pitkän pätkän tolppaa ja sähköverkkoa, ja jos niiden pystyttämisen verta ei vaivaa viitsi nähdä niin kannattaa harkita alan vaihtoa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Jos pahnapuntti ei jaksa pistää susiaitoja pystyyn niin se on voivoi. Valtio kuitenkin kustantaa ilmaiseksi pitkän pätkän tolppaa ja sähköverkkoa, ja jos niiden pystyttämisen verta ei vaivaa viitsi nähdä niin kannattaa harkita alan vaihtoa.

Lisäksi luonnonsuojelujärjestöt pystyttävät aitaa ilmaiseksi, mutta kaikille isännille tämäkään apu ei kelpaa. Käyttäytymisessä ei ole rationaalisuuden häivääkään.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Lisäksi luonnonsuojelujärjestöt pystyttävät aitaa ilmaiseksi, mutta kaikille isännille tämäkään apu ei kelpaa. Käyttäytymisessä ei ole rationaalisuuden häivääkään.

Eli lyhykäisyydessään tämäkin suden järjetön teurastus oli kyseisten lampaiden omistajan vika?

Juuri näin. Ja sitten ihmetellään ja hurskastellaan kun isännät ajavat vahingossa moottorikelkalla suden päälle, tai joku myrkkyraato on jäänyt metsään vahingossa jne.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Eli lyhykäisyydessään tämäkin suden järjetön teurastus oli kyseisten lampaiden omistajan vika?

En ole kategorisesti susien ampumista vastaan. Sen sijaan olen kategorisesti irrationaalisia asenteita vastaan. Susiviha on kulttuurinen piirre, minkä vuoksi susien aiheuttamat haitatkin saavat kohtuuttoman painoarvon.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eli lyhykäisyydessään tämäkin suden järjetön teurastus oli kyseisten lampaiden omistajan vika?

Juuri näin. Ja sitten ihmetellään ja hurskastellaan kun isännät ajavat vahingossa moottorikelkalla suden päälle, tai joku myrkkyraato on jäänyt metsään vahingossa jne.
Siinä mielessä kyllä, jos lammasfarmareille annetaan mahdollisuus vahinkojen ennaltaehkäisyyn ja sitä mahdollisuutta ei ole käytetty hyväksi. Sudet kuuluvat Suomen luontoon.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Siinä mielessä kyllä, jos lammasfarmareille annetaan mahdollisuus vahinkojen ennaltaehkäisyyn ja sitä mahdollisuutta ei ole käytetty hyväksi. Sudet kuuluvat Suomen luontoon.

Artikkelista voi lukea, että susi oli päässyt "jotenkin" lampaiden aitaukseen. Ihan hyvin voi spekuloida, että isäntä olisi varautunut susiin mutta sekään ei riittänyt tämän nuoren suden tapauksessa.

Kolme viestiä kolmelta nimimerkiltä, jotka yhdessä olettavat että isäntä laiminlöi lampaidensa suojauksen, ei ottanut vastaan luonnonsuojelijoiden tarjoamaa aitaa, eikä muutenkaan ollut asiasta perillä.

Toivottavasti tuo isäntä, ja hänen kaverinsa hoitavat suden ilman lupaa tai luvan kanssa.

PS. Se että susi kuuluu suomen luontoon, on mielipide. Siitä voi olla toistakin mieltä.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
En ole kategorisesti susien ampumista vastaan. Sen sijaan olen kategorisesti irrationaalisia asenteita vastaan. Susiviha on kulttuurinen piirre, minkä vuoksi susien aiheuttamat haitatkin saavat kohtuuttoman painoarvon.


Mitä tarkoitat tällä "Kohtuuttomalla painoarvolla"? Sitäkö että media käsittelee susien hyökkäystä negatiivisessa valossa? Minusta ainakin tuo iltalehden juttu oli ihan neutraali.
Itse tähän asiaan otan sen verran kantaa, että minusta suden saa ampua jos se tulee pihapiiriin tai talon lähellä olevalle pellolle. Näin me saisimme susiin takaisin ihmisen pelon. Olen kuullut juttuja, että sudet eivät enää välitä pihavaloista, vaan kulkevat pihoissa miten haluavat etsimässä koiria.
Vai pitäisikö jokainen maatalo aidata susiaidalla?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
PS. Se että susi kuuluu suomen luontoon, on mielipide. Siitä voi olla toistakin mieltä.

Ilman muuta. Esimerkiksi Norjasta se on vihattu melkein kokonaan pois. Minusta monimuotoisuudella on kuitenkin arvonsa niin luonnossa kuin kulttuureissakin. Siksi kannatan sudenkin suojelua. Jos kaikki haittaa aiheuttava raivataan pois tehokkuuden ja toimivuuden nimissä, niin elämästä tulee tylsää. Tuleville sukupolville ei ole tarjota kuin robottimaailma keinotekoisine ärsykkeineen.

Tästä kartasta saa vähän osviittaa susien määrästä Euroopassa:
http://www.tunturisusi.com/maailma.htm
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mitä tarkoitat tällä "Kohtuuttomalla painoarvolla"?

Kulttuurisia tekijöitä. Esimerkiksi karhuun suhtaudutaan paljon suopeammin, vaikka sekin tappaa kotieläimiä ja on moninverroin sutta vaarallisempi ihmiselle. Suden aiheuttamat haitat ovat niin pieniä, että valtio voisi korvata ne sen verran runsaskätisesti, ettei turhaa suukopua synny. Tällöinkin kuitenkin susia ammuttaisiin, koska irrationaalinen susiviha kulkee kulttuurissa.
 

sak77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport,ManU,IK,
Mun puolesta voi antaa niidenki elää vaan.se on voi voi jos niiden maille ollaan menty.tappakaa kaikki aasintappaja kamelit kans.piste
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Susi on ihmiselle todella harmiton otus.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/49393.shtml

Vaihteeksi taas yksi tapettu koira Pirkanmaalla, kivenheiton päässä Tampereesta 100 metrin päässä asutuksesta. 75 kiloinen koira ei paljon pistä hanttiin, miten sitten saman painoinen ihminen....

Kyseessä noin 3-5 suden lauma. Aikaisemmin saadut pennut etsivät nyt myös reviiriään. Veikkaanpa Tampereella nähtävän ensi talvena kunnon susipaniikkia....
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/49393.shtml

Vaihteeksi taas yksi tapettu koira Pirkanmaalla, kivenheiton päässä Tampereesta 100 metrin päässä asutuksesta. 75 kiloinen koira ei paljon pistä hanttiin, miten sitten saman painoinen ihminen....

Kuten totesin, susi on ihmiselle harmiton otus. Vaarallisempi on karhu, joiden kanssa syntyy läheltäpititilanteita ja joita on Suomessakin yli 1000. Jostain syystä kuitenkin sutta vihataan ja karhua ihaillaan. Viimeisin tapaus on Ruotsista.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1445076
http://www.expressen.se//webb-tv/index.html?serialid=6584

Jos susia aletaan tappaa vaarallisina, niin se on aivan järjetöntä, koska pikemminkin pitäisi tappaa lemmikkikoirat. Ne kun tekevät ihmisille pahaa luultavasti satoja tai tuhansia kertoja useammin kuin sudet.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos susia aletaan tappaa vaarallisina, niin se on aivan järjetöntä, koska pikemminkin pitäisi tappaa lemmikkikoirat.

Siis kirjoitatko tämän ihan järjissäsi? Samalla logiikallahan esimerkiksi pedofiilejä ei pitäisi rankaista vaan estää ongelmat hävittämällä lapset.

Ei mun päähän saa kukaan viherpiiperö koskaan mahtumaan sitä ajatusta, että susien pitäisi yht'äkkiä olla ihmisten riesana alueilla, jossa on ennen pystytty elämään rauhassa. Ja mistään susipaniikin lietsomisesta ei silloin ole kyse, jos pihastasi susi noutaa koiran ja syö sen laumassa 100 metrin päässä talosta. Varmaan siinä kovinkin jätkä alkaa miettimään, onkohan kaikki nyt ihan kohdillaan?
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Siis kirjoitatko tämän ihan järjissäsi? Samalla logiikallahan esimerkiksi pedofiilejä ei pitäisi rankaista vaan estää ongelmat hävittämällä lapset.

Siis kirjoitatko tätä ihan järjissäsi? Oikeasti samalla logiikalla pedofiilejä ei rangaistaisi vaan väkivaltaiset vanhemmat (jos vaikka oletetaan että väkivaltaiset vanhemmat vahingoittavat lapsia huomattavasti useammin kuin pedofiilit).
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Siis kirjoitatko tätä ihan järjissäsi? Oikeasti samalla logiikalla pedofiilejä ei rangaistaisi vaan väkivaltaiset vanhemmat

Menee kyllä nyt ihan ohi aiheen, mutta kuseehan se silti kintuille, koska pedofiilejä ainakin mun mielestä pitäisi rangaista. Ehkä hymiön paikka.

Pirkanmaalle ollaan käsittääkseni hakemassa ainakin yhtä kaatolupaa sudelle. Saa nähdä voittaako järki vai betonilähiö....
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Menee kyllä nyt ihan ohi aiheen, mutta kuseehan se silti kintuille, koska pedofiilejä ainakin mun mielestä pitäisi rangaista. Ehkä hymiön paikka.

Kieltämättä pieni aukko argumentissa :)

Susi on hieno eläin. Peto se on silti eikä kuulu "ihmisten ilmoille".
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä kartasta saa vähän osviittaa susien määrästä Euroopassa:
http://www.tunturisusi.com/maailma.htm

Tästä kartasta saa nimenomaan osviittaa, koska onhan se Suomen osalta aika puutteellinen. Varsinais-suomessa ja satakunnassa liikkuu pari susilaumaa tällä hetkellä. Ihmeellistä miten nopeasti sudet lisääntyvät, ennestään lähes sudettomilla seuduilla. Lisäksi sudet tuntuvat pelkäävän vähemmän ihmisiä kuin ennen. Mistäköhän se johtuu? En minä mitään vihjaa, mutta...
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Lisäksi sudet tuntuvat pelkäävän vähemmän ihmisiä kuin ennen. Mistäköhän se johtuu? En minä mitään vihjaa, mutta...

No tottuvathan ne ihmisiin, sillä tavoinhan koirankin oletetaan alkaneen kehittyä. Mutta siltikään en ymmärrä susivihaa. Ei minua haittaa, jos napsaistaan susi sieltä tai toinen täältä, mutta niiden kammoksuminen on omituista marttakerhomaista ja ämmämäistä koohkaamista, johon ihme kyllä syyllistyvät nimenomaan karskit (metsästäjä)miehet. Ämmät itse käyvät marjassa ja sienessä täysin ongelmitta.

Jos sudet pelottavat niin voivoi. Silloin on maailmankuva kovasti suhteeton ja käsitys ympärillä olevista uhista kertakaikkisen vääristynyt. Mutta saahan niitä pelätä, vaikka ei syytä olekaan. Ehkä se on yhdenlaista elämyksellistä asennoitumista.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Olen siis ämmämäinen koohkaaja!

Arvoisa Ernst!
Minä metsästän ja olen ehkä karski äijä?! Itse en enemmälti susista pidä, mutta kyllähän ne Suomen luontoon kuuluvat. Olenko minä (+ n.300 000 metsästäjää) siis mielestäsi marttakerhomainen ämmämäinen koohkaaja?

mutta niiden kammoksuminen on omituista marttakerhomaista ja ämmämäistä koohkaamista, johon ihme kyllä syyllistyvät nimenomaan karskit (metsästäjä)miehet. Ämmät itse käyvät marjassa ja sienessä täysin ongelmitta.

Jos sudet pelottavat niin voivoi. Silloin on maailmankuva kovasti suhteeton ja käsitys ympärillä olevista uhista kertakaikkisen vääristynyt. Mutta saahan niitä pelätä, vaikka ei syytä olekaan. Ehkä se on yhdenlaista elämyksellistä asennoitumista.

Onko pelko aina rationaalista vai irrationaalista? Kaupungeissa ehkä pelätään huumeita ja väkivaltaa ja maalla ehkä vaikkapa suurpetoja. On se muuten hyvä, että sinä kerrot mitä saa/on järkevää pelätä. Muistathan sanoa nuo samat sanasi esmes torikammoisille, hämppispelkoisille, korkeita paikkoja pelkääville ja muille foobikoille. Itse kylläkin tiedän omasta lähipiiristä useamman marjamummon ja ukon, jotka eivät enää marjastamaan uskalla mennä. Järjetöntä - eikö totta?

Itse kyllä pelkäisin laittaa oman kolmasluokkalaisen poikani esmes Lieksassa kyläkouluun koulumatkalle. Useampi kymmenen sutta pyörii koulun lähinurkilla. Ai, niin susihan on vain ja ainoastaan uhka saduissa.
Tämäpä tällä erää...
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Olenko minä (+ n.300 000 metsästäjää) siis mielestäsi marttakerhomainen ämmämäinen koohkaaja?

En minä sinusta tiedä, koska en sinua tunne. Itsekin metsästyskortin omistavana ja muutamia metsästäjiä tuntevana olen kuitenkin pannut merkille, että yhdenlaista elämysmatkailua metsästys joillekin on. Jotkut saavat kiksinsä tappamisesta, toiset kuvitelluista uhista. Nämä uhat ovat kulttuurisesti markkinoitu tuote, mielikuvia.

Lampaitaan susille menettänyttä varmasti vit*ttaa. Se on tilanteessa täysin luonteva reaktio. Sen sijaan metsästäjien petoviha on mielestäni taantunutta äijäkulttuuria, jossa fiilis on ymmärrystä tärkeämpää. Nimitän sitä yksinkertaisesti junttiudeksi, jolla tarkoitan sitä, että asioita ei kyetä tarkastelemaan kuin suppeasta näkökulmasta erilaiset arvot ja riskien todellisuus unohtaen.

Muistathan sanoa nuo samat sanasi esmes torikammoisille, hämppispelkoisille, korkeita paikkoja pelkääville ja muille foobikoille.

Fobia ja pelot ovat eri asioita. Minulla on kokemusta molemmista. Fobiat ovat todellakin hallitsemattomia, useimmiten sujuvaa arkea haittaavia ja ammattiapua vaativia ongelmia. Pelot sen sijaan ovat paljon lievempiä, monilta osin tiedostettuja tunteita. Niiden rakentumiseen vaikuttavat oleellisesti kulttuurin asenteet ja median luoma todellisuus.

Tämä todellisuus on saanut ihmiset uskomaan, että pedot ovat suurikin uhka. No, eivät ole. Täälläkin taidettiin jo mainita, että kaatuvat puut ovat tappaneet Suomessa viimeisten sadan vuoden aikana 10 ihmistä, kun pedot (karhu) sen sijaan ovat listineet vain yhden. Harvemmin kuitenkaan puita vastustetaan kiihkeästi. Koulukyytejäkään ei vaadita syrjäseuduilla mahdollisesti kaatuvien puiden vuoksi.

Irrationaalisiahan tunteet ovat niin kuin mainitsit, mutta miksi irrationaalisuutta pitäisi lietsoa? Se on minusta juuri sitä akkamaista koohkaamista, samaa, mitä tällä hetkellä näkyy esimerkiksi Tehyn foorumilla. Eikö asioita ja uhkia voi pyrkiä esittämään järjen kanssa?

Ja vielä loppuun sitä suhteuttamista, vaikka tämä ei mitään autakaan. Ei auta kun ei auta kun ei auta, koska tunteet vievät eivätkä järki.

-Jalankulkijoille ja pyöräilijöille sattuu vuosittain 70 000 kaatumis- ja liukastumistapaturmaa.
-20 ihmistä kuolee vuosittain jääkeleillä liukastumisiin.
-Näiden tapaturmien kulut ovat n. 420 miljoonaa euroa vuodessa.

Mutta kun susi tulee ja tappaa. Ja karhu. Ja ne ulvovatkin (olen itse kuullut).

P.s. Menin jousiammuntakurssille, koska jousimetsästys kiinnostaa. Eihän jousella mitään saa, mutta pitäisikö saadakaan? ;) "Tuulastaminen" jousella saattaisi olla kivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös