Suomi vs. Venäjä – naapurisuhteet

  • 673 707
  • 4 506

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En Hägglundista tiedä, mutta jos pyramidihuijauksesta puhutaan, aivan uskomaton pelihän on menossa:

1. Suomen NATO-jäsenyyden tai edes keskustelun aika ei ole nyt
2. Suomen NATO-jäsenyyden aika oli kun Venäjä oli heikko
3. Suomen NATO-jäsenyys voidaan aktivoida tulevaisuudessa, jos siihen koetaan tarvetta
4. NATO-ovi Trumpin myötä kiinni? Ei Suomi mitään NATOja tarvitsekaan

Siinä FinCapita.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hehe eipä yllätä yhtään keitä tänne juoksi paikalle. No minä en edelleenkään tiedä Hägglundin touhuista Wincapitassa, mutta onneksi teitä fiksuja on nyt löytynyt jo kourallinen, jotka ette elämässänne ole koskaan mihinkään hölynpölyyn mukaan lähteneet tai joutuneet kenenkään kusettamiksi. Olettehan te niin paljon kaikkien muiden yläpuolella. Tämä sitten antaa oikeuden linjata muiden älykkyyttä ja tietotaitoa, varsinkin jos sen alkuperäisen kirjoittajan viesti ei satu istumaan omaan agendaan.

Sitten toki jos Hägglund olisi armoton NATO kannattaja, niin täällä ylistettäisiin tätä suurta sankaria ja kirottaisiin, kuinka fiksukin mies voi langeta tuollaisiin pyramidipeleihin. Olkoonkin että se kirjoittaja omaa teitä laajemmat lähtökohdat asiaan ja huomattavasti enemään jopa salaista taustatietoa. Tämä kyllä, taas, osoitti miksi näihin ketjuihin on ihan turha kirjoittaa, selkääntaputtelijat, rinkirunkkaa ja haukkuu muut tyhmiksi milloin milläkin perusteella, jos ei ole ryssäfoobikko ja kannata NATOa, niin sitten on tyhmä hupiukko, Putin trolli tai hyödyllinen idiootti.

No onhan tämä ainakin huumoria meille heikoille, kun meitä niin johdetaan sieltä Kremlistä käsin ja me tyhmät trollit, vai olikos tämä että hyödylliset idiootit, uskotaan kaikki mitä meille sanotaan.

PS. toivottavasti saan vielä jatkossakin lukea toisesta Venäjä ketjusta linkkejä "puolueettomiin" mielipiteisiin Virolaisilta armeijan johtohenkilöiltä, joiden mukaan Georgiaan Venäjä tunkeutu täysin syyttä suotta, vaikka se oli maan sisäinen asia, mutta Tsetsenia oli lähes kansanmurha. Itkettäisi, jos ei naurattaisi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
PS. toivottavasti saan vielä jatkossakin lukea toisesta Venäjä ketjusta linkkejä "puolueettomiin" mielipiteisiin Virolaisilta armeijan johtohenkilöiltä, joiden mukaan Georgiaan Venäjä tunkeutu täysin syyttä suotta, vaikka se oli maan sisäinen asia, mutta Tsetsenia oli lähes kansanmurha. Itkettäisi, jos ei naurattaisi.
Tsetseniassa kuoli kymmeniä tuhansia ihmisiä ja Georgian ja Venäjän välisessä sodassa muutama sata. Vähän eri koko luokkaa nuo kaksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tsetseniassa kuoli kymmeniä tuhansia ihmisiä ja Georgian ja Venäjän välisessä sodassa muutama sata. Vähän eri koko luokkaa nuo kaksi.
Niin ja paljos olis kuollut, jos Venäjä ei olisi sinne mennyt? Tätä tarina ei kerro.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Niin ja paljos olis kuollut, jos Venäjä ei olisi sinne mennyt? Tätä tarina ei kerro.

Kumpaan nyt viittaasit: Tshetsheniaan vai Georgiaan? Paljonko Tshetshenian sodassa olisi kuollut porukkaa jos Venäjä ei olisi sinne hyökännyt? Luultavasti saman verran kuin talvisodassa jos se olisi jäänyt sotimatta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kumpaan nyt viittaasit: Tshetsheniaan vai Georgiaan? Paljonko Tshetshenian sodassa olisi kuollut porukkaa jos Venäjä ei olisi sinne hyökännyt? Luultavasti saman verran kuin talvisodassa jos se olisi jäänyt sotimatta.
Georgiaan viittasin. Toinen oli Venäjän sisäinen asia, kuten tämän virolaisen mielestä oli Georgian sisäinen asia lähteä sotimaan sinne Etelä-Ossetiaan, missä oli lähinnä siviilejä ja joitain satoja kapinallisia. Mutta tämä juttuhan toimii aina vain yhteen suuntaan näissä, eli vaikka Suomi saa mennä kurmuuttamaan Lappiin saamelaisia, koska se on siäinen asia. Mutta Venäjä jos tekee jotain, koska Venäjä = paha, niin se ei olekkaan sisäinen asia, vaan suoranainen puhdistus ja ihmisoikeuksien säälimätön raiskaus. Kaksoisstandardit on aina yhtä hauskoja.
 
K

kiwipilot

Edes Georgian sodan alkutilanne ei näytä olevan hanskassa. Hyvin vedetty. pilkallinen hymiö

Mitäpä muuta näiltä mitävittuilijoilta voi odottaa?

Muutama nimimerkki on paljastunut viimeaikoina jos ei ihan viidennen kolonnan miehiksi, niin ainakin hyödyllisiksi idiooteiksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Georgiaan viittasin. Toinen oli Venäjän sisäinen asia, kuten tämän virolaisen mielestä oli Georgian sisäinen asia lähteä sotimaan sinne Etelä-Ossetiaan, missä oli lähinnä siviilejä ja joitain satoja kapinallisia. Mutta tämä juttuhan toimii aina vain yhteen suuntaan näissä, eli vaikka Suomi saa mennä kurmuuttamaan Lappiin saamelaisia, koska se on siäinen asia. Mutta Venäjä jos tekee jotain, koska Venäjä = paha, niin se ei olekkaan sisäinen asia, vaan suoranainen puhdistus ja ihmisoikeuksien säälimätön raiskaus. Kaksoisstandardit on aina yhtä hauskoja.
Muutama sata kapinallista? Etelä-Ossetialla oli ja on ihan oma armeijakin. Siinä oli Georgian sodan aikana ainakin 5000 sotilasta. Samalla myös Abhasiassa riehuttiin Venäläisten ja Abhasialaisten toimesta. Jos ei näe mitään eroa Tsetsenian ja Georgian välillä niin kannattaa pohtia suhdettaan todellisuuteen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Muutama sata kapinallista? Etelä-Ossetialla oli ja on ihan oma armeijakin. Siinä oli Georgian sodan aikana ainakin 5000 sotilasta. Samalla myös Abhasiassa riehuttiin Venäläisten ja Abhasialaisten toimesta. Jos ei näe mitään eroa Tsetsenian ja Georgian välillä niin kannattaa pohtia suhdettaan todellisuuteen.
No kerroppas nyt se ero. Ja ihan vaan tiedoksi muillekkin, separatisti ei ole sama asia kuin armeijaan kuuluva. Georgian sota – Wikipedia (linkki wikipediaan) sieltä voi ihan jokainen lukasta että ketäs teki ja mitä. Olikos niin että separatistit aloitti sen touhun, kuten tuolla sanotaan, tai tulkaa sitten valaisemaan asiasta vähän empikin, kun te tiedätte kerran paremmin.

Georgian sodan ja Tsetsenian välillä ei ole mitään muuta yhteyttä, kuin että molemmat oli alkujaan sisällissotia. Eli eivät kuulu kelleen muulle, Venäjä sitten meni Georgiaan sekoilemaan, mutta kyllä se konflikti alkoi ihan sisäisenä asiana, kuten oli se Tsetseniakin. Silti vain Venäjä nähdään näissä sinä suurena pahana ja paskana. Jos kerran Georgialla oli oikeutus mennä Etelä-Ossetiaan, niin kyllä Venäjälläkin mennä Tsetseniaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Duoda duoda, arvee ajaddeli mainosdaa Ylen eli Kalle Haatasen ohjelmaa, jossa vieraana on Alpo Rusi. Valitsin tämän ketjun, koska enimmäkseen heidän juttelunsa kuitenkin kääntyy aina Venäjään. Suosittelen kaikille:

Kalle Haatanen | Radio | Areena | yle.fi
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Duoda duoda, arvee ajaddeli mainosdaa Ylen eli Kalle Haatasen ohjelmaa, jossa vieraana on Alpo Rusi. Valitsin tämän ketjun, koska enimmäkseen heidän juttelunsa kuitenkin kääntyy aina Venäjään. Suosittelen kaikille:

Kalle Haatanen | Radio | Areena | yle.fi
Haatanen olisi hyvä, jos se ei itse naureskelisi aina kaikelle sellaiselle, mitä hänen järki ei ymmärrä, tai mistä hän ei tykkää. Se on rasittavaa kuunneltavaa ja todella asenteellista ja siksi en yleensä jaksa hänen ohjelmiaan kuunnella. Potentiaalia olisi näissä jutuissa paljonkin.

Rusi toki tykitti asiaa, mitä en ihmettele. Ihan kaikessa en toki hänenkään mielipidettään jaa, mutta Rusi osaa kyllä astua sen boksin ulkopuolelle ja ymmärtää tilanteita. Erittäin selväjärkinen jamppa, ei demonisoi ketään, vaan tarkastelee asioita niinä mitä ne on ja varsinkin osaa ja yrittää ymmärtää miksi Venäjä toimii miten se toimii. Minä olen aina tykännyt Rusin suoruudesta, lähtisin kaljalle ihan milloin vain ja sen kaljankin maksaisin erittäin mielelläni.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Haatanen olisi hyvä, jos se ei itse naureskelisi aina kaikelle sellaiselle, mitä hänen järki ei ymmärrä, tai mistä hän ei tykkää. Se on rasittavaa kuunneltavaa ja todella asenteellista ja siksi en yleensä jaksa hänen ohjelmiaan kuunnella. Potentiaalia olisi näissä jutuissa paljonkin.

Rusi toki tykitti asiaa, mitä en ihmettele. Ihan kaikessa en toki hänenkään mielipidettään jaa, mutta Rusi osaa kyllä astua sen boksin ulkopuolelle ja ymmärtää tilanteita. Erittäin selväjärkinen jamppa, ei demonisoi ketään, vaan tarkastelee asioita niinä mitä ne on ja varsinkin osaa ja yrittää ymmärtää miksi Venäjä toimii miten se toimii. Minä olen aina tykännyt Rusin suoruudesta, lähtisin kaljalle ihan milloin vain ja sen kaljankin maksaisin erittäin mielelläni.

Jep, Rusi uskaltaa sanoa, pidin aiemmin miestä umpi-kepulaisena, minun virheeni.
Olen myös samaa mieltä Haatasen radiopersoonasta, mies on kunnostaunut erityisesti hokeman " voisitko avata tätä hieman" käytössä, mutta olen sen sietänyt, mies on tehnyt Ylelle hyviä ohjelmia, hakenut hyviä haastateltavia, mielenkiintoisia aiheita.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jep, Rusi uskaltaa sanoa, pidin aiemmin miestä umpi-kepulaisena, minun virheeni.
Olen myös samaa mieltä Haatasen radiopersoonasta, mies on kunnostaunut erityisesti hokeman " voisitko avata tätä hieman" käytössä, mutta olen sen sietänyt, mies on tehnyt Ylelle hyviä ohjelmia, hakenut hyviä haastateltavia, mielenkiintoisia aiheita.
Menee lähes one lineriksi, mutta jäi sanomati, että kiitos linkistä! Kuuntelin kyllä erittäin mielelläni, tiukkaa asiaa oli ja sopii hyvin tähän ketjuun. Tuollaista Rusimaista lähtökohtaa asioihin, ihan siis kaikkiin asioihin tarvittaisiin paljon enemmän, kylmän analyyttistä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Menee lähes one lineriksi, mutta jäi sanomati, että kiitos linkistä! Kuuntelin kyllä erittäin mielelläni, tiukkaa asiaa oli ja sopii hyvin tähän ketjuun. Tuollaista Rusimaista lähtökohtaa asioihin, ihan siis kaikkiin asioihin tarvittaisiin paljon enemmän, kylmän analyyttistä.

Olen seurannut Rusia vuosia ja tuonut esile hänen näkökantojaan. Rusi on erinomaisesti hahmottanut Suomen ja Venäjän suhteiden ongelmat ja Suomen aseman Euroopassa. Mitä tulee kehumaasi ja @arvee linkittämään haastatteluun, siinä Rusi toteaa:

- Suomen suomettuminen ei ole alkanut uudelleen, vaan se ei koskaan edes päättynyt
- Venäjä toi epävakauden Itämerellekin. Rusi käyttää nimitystä "raskaat raketit", joilla Venäjä voi hallita täysin merenkulkua
- Suomen tulisi liittyä NATO:n jäseneksi, koska se parantaisi Suomen tilannetta ja toisi tuhansia uusia työpaikkoja muutaman sadan miljoonan hintaan
- Suomessa nostetaan aivan turhaan esille Venäjän reaktio Suomen NATO-jäsenyyteen, Ei kuulu Venäjälle, Venäjä ei ole NATO:n jäsen, Rusi lainaa Lennart Mereä.

Rusi puhuu asiaa, kuten aina.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jep, Rusi uskaltaa sanoa, pidin aiemmin miestä umpi-kepulaisena, minun virheeni.
Rusihan oli pitkään Kepun jäsen. Muistaakseni viime vuonna erosi ja liittyi Kokoomukseen. Nyt en ole satavarma mutta sellainen mielikuva minulla on, että Rusi olisi uransa alkuaikoina ollut demarienkin jäsenenä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Menee lähes one lineriksi, mutta jäi sanomati, että kiitos linkistä! Kuuntelin kyllä erittäin mielelläni, tiukkaa asiaa oli ja sopii hyvin tähän ketjuun. Tuollaista Rusimaista lähtökohtaa asioihin, ihan siis kaikkiin asioihin tarvittaisiin paljon enemmän, kylmän analyyttistä.

Kylmän analyyttistä, kyllä. Realistista, ei!

Suomen toimet tulevat aina kuulumaan Venäjälle tavalla tai toisella koska naapureita ollaan. Se on sitten toinen juttu, olisiko tämä "suomettuminen" katsottava josku ihan loppuun asti ja tehdä juuri niinkuin huvittaa Venäjästä piittaamatta. Tulisiko ikäviä seurauksia, en tiedä.

Typerin haastattelu pitkään aikaan oli taas tuo Stubbin arvailu siitä että Trump/Putin-akseli tulisi tekemään diilin ettei NATO enää leviä. No shit, Sherlock, eiköhän tällainen kuvio ole helposti jo olemassa, tosin Trumpistahan ei tiedä kun saa haukkoja hallintoonsa että suunta olisikin toinen jos vaan maksut saadaan kohdalleen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomen toimet tulevat aina kuulumaan Venäjälle tavalla tai toisella koska naapureita ollaan.

Ei pidä paikkaansa. Suomen NATO-jäsenyys on Suomen asia, aivan kuten Rusi ja Putinkin toteavat. Suomi on itsenäinen valtio, jolla on oikeus tehdä omat päätöksensä itsenäisesti. Emme ole luovuttamassa tätä oikeutta pois, vaikka osa kansalaisista niin vaatiikin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei pidä paikkaansa. Suomen NATO-jäsenyys on Suomen asia, aivan kuten Rusi ja Putinkin toteavat. Suomi on itsenäinen valtio, jolla on oikeus tehdä omat päätöksensä itsenäisesti. Emme ole luovuttamassa tätä oikeutta pois, vaikka osa kansalaisista niin vaatiikin.

Niin enpä silti usko ihan tähän, pienten valtioiden liikkeet ovat kautta historian usein kuuluneet isolle naapurille niin ettei pientä naapuria enää kohta naurattanutkaan tai pahimmassa tapauksessa ollut olemassakaan kohta..

Ei siinä etteikö sitkeä kannata olla.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
suomettuneisuus tai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua,
Keisarin aikaan myöntyväisyyslinja, YYA´:n aikaan Kekkosen linja ja nykyään Halonen-Niinistön linja on suoraa jatkumoa, jossa Suomen edut ja tavoitteet laitetaan syrjään oman edun ja Venäjän miellyttämisen tieltä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomen asenne tulisi aina olla, me tehdään mitä halutaan ja muut tehkööt mitä osaa. Tässä on koko pienen kansan olemassaolon ja identiteetin ydin. Juuri tuo opelixin asenne on täysin käsittämätön, suomettuneisuus tai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua, estää kehityksen ja terveen itsetuntoisen kansallisidentiteetin muodostumisen.

Juuri näin. Puola, Tsekki, Unkari, Bulgaria, Latvia, Liettua, Romania, Slovakia, Slovenia, Viro, Albania ja Kroatia ovat pieniä kansoja. Niitä yhdistää halu päättää itse ja ne päättivät itse. Kaikki luetellut maat ovat NATO:n jäseniä ja sitä ennen DDR päätti itse ja yhdistyi Saksaan.

Ikävä kyllä, Suomesta ei samaan ole ollut. Mutta edes se ei ole suomettajille riittänyt. On ollut pakko kampittaa vielä naapurimaita. Suomen presidentti Halonen arvosteli Latvian presidenttiä Vaira Vike-Freibergania ja samalla Halonen ilmoitti, että Suomi ei tue Baltian maiden NATO-hanketta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Johan Koivisto uhrasi Karjalan Neuvostoliiton säilymisen alttarilla, aika kamalaa. Ainoa poikkeus näissä limanuljaskoissa ml Niinistö on ollut Ahtisaari. Ei ihme että siitä tuli sylkykuppi eikä halunnut yrittää toista kautta.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Keisarin aikaan myöntyväisyyslinja, YYA´:n aikaan Kekkosen linja ja nykyään Halonen-Niinistön linja on suoraa jatkumoa, jossa Suomen edut ja tavoitteet laitetaan syrjään oman edun ja Venäjän miellyttämisen tieltä.

Niinistö vetää hyvin maltillista linjaa, mutta en todellakaan usko hänen asettavan oman etunsa Suomen edun edelle. Niinistö ei ole ideologinen typerys, joka syyllistyisi maanpetturuuteen enkä mitenkään pysty kuvittelemaan häntä valtaa tai mammonaa halavajana diktaattorina.

Olikohan näitä jo linkattu jossain ketjussa, menköön sitten kertauksena:

Suomen Sotilaan tiedusteluspesiaali | Suomen Sotilas

Lehti ei minulle tule, joten en tiedä onko nettiversio typistetty täky, mutta vaikkapa poiminta Geosetä-jutusta antaa funtsimisen aihetta, toivottavasti.
Tietolähteitä ja geopoliittisia setiä | Suomen Sotilas
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niinistö vetää hyvin maltillista linjaa, mutta en todellakaan usko hänen asettavan oman etunsa Suomen edun edelle. Niinistö ei ole ideologinen typerys, joka syyllistyisi maanpetturuuteen enkä mitenkään pysty kuvittelemaan häntä valtaa tai mammonaa halavajana diktaattorina.

Olikohan näitä jo linkattu jossain ketjussa, menköön sitten kertauksena:

Suomen Sotilaan tiedusteluspesiaali | Suomen Sotilas

Lehti ei minulle tule, joten en tiedä onko nettiversio typistetty täky, mutta vaikkapa poiminta Geosetä-jutusta antaa funtsimisen aihetta, toivottavasti.
Tietolähteitä ja geopoliittisia setiä | Suomen Sotilas
Kiitoksia näistä linkeistä, pitääkin perehtyä ihan ajan kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös