Suomi-Tsekki 28.12 18.30 Hämeenlinna

  • 19 193
  • 143
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Siis mä olen ilmeisesti ihan pihalla.

Eikö se tosiaankaan ollut ruma polvitaklaus? Mä muistan jonkun pelikiellon ja jotain tollasta, mut kaatuko Ruutu tosiaan ilman mitään taklausta?

Saattaa se noinkin olla, kuitenkin jotenkin mulla on sellanen mielikuva että näitä enemmän tai vähemmän sikaa pelaavia on lähinnä ifkissä. Joo, oli Helminen tuomarin kimpussa. Ja löi joku toista mailalla päähän, mut silti.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Joo sori nyt mä muistan, se meni toisinpäin. Siis Jokeripelaaja taklas Ruutua joka pelas hiiefkoossa, niinhän se oli?
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Siis meinaatko vastaavasti et jos mä tuun vetämään sua kadulla turpaan (vaikka lyömään takaapäin pesismailalla) ja poliisi antaa mulle elinkautisen, niin mä voisin sanoa et "kyl ton pitäis osata turpaansa ottaa?" Siis aivan täysin karrikoitu esimerkki, ei mitään henkilökohtaista. Lähinnä sitä haen että mistä voi tietää että kaveri ajaa päin?

Edelleenkin puhumme kiekosta ja siviilimailmaan vertaukset ovat kaukaa haettuja esimerkkejä, joissa ei juurikaan ole järkeä. Kentällä on silti syytä olettaa, että vastustaja tulee päin, eli taklaa.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti Tatzka
Edelleenkin puhumme kiekosta ja siviilimailmaan vertaukset ovat kaukaa haettuja esimerkkejä, joissa ei juurikaan ole järkeä. Kentällä on silti syytä olettaa, että vastustaja tulee päin, eli taklaa.

No joo olihan toi aika rankka vertaus.
Mut kuitenkin jos ei oo kiekkoa ja jos peli ei kulje lähelläkään, niin ei sitä oikein voi olettaa et kaveri tulee päälle. En mä ainakaan olettais. (Tosin mä en kyllä pelaakaan, et ei sen puoleen)
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Tatzka
Kentällä on silti syytä olettaa, että vastustaja tulee päin, eli taklaa.

Jos pelaaja on vähän matkan päässä pelitilanteen ulkopuolelta ja seuraa katseellaan kiekkoa niin silloin ei mielestäni ole syytä olettaa että täysin vastakkaisesta suunnasta tulee mies puolen kentän vauhdilla päin.

Kumma juttu muuten että Jatkoajan raportin mukaan Tsekin valmentaja murisi että Petrellin taklaamalla Barinkalla on murtunut nenä ja aivotärähdys. Jos näin on, luulisi miehen olevan loppupelin jossain muualla kuin vaihtoaitiossa seisoskelemassa, missä hänet mielestäni jossain vaiheessa 3. erää näin, pari tikkiä nenänvarressa.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti vintsukka
Jos pelaaja on vähän matkan päässä pelitilanteen ulkopuolelta ja seuraa katseellaan kiekkoa niin silloin ei mielestäni ole syytä olettaa että täysin vastakkaisesta suunnasta tulee mies puolen kentän vauhdilla päin.

Kumma juttu muuten että Jatkoajan raportin mukaan Tsekin valmentaja murisi että Petrellin taklaamalla Barinkalla on murtunut nenä ja aivotärähdys. Jos näin on, luulisi miehen olevan loppupelin jossain muualla kuin vaihtoaitiossa seisoskelemassa, missä hänet mielestäni jossain vaiheessa 3. erää näin, pari tikkiä nenänvarressa.

Pelimies ei murtunutta nenää ja aivotärähystä huomaa niin kovasti etteikö vois kattoa peliä vaihtoaitiosta =)

edi: kijrotjusvihreä pois
 
Viimeksi muokattu:

Jindebyne

Jäsen
Taas näytti HIFK-pelaaja mitä heille opetetaan jo luistelukoulussa ja meni teurastamaan vastustajan, en voi iloisin mielen juhlia Suomen voittoa, koska olen Lennun taklauksesta vieläkin täysin henkisessä kipsissä!
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Jos tuosta tulee seuraamuksia, niin kuka ne sakot tms. määrää? IIHF?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ihan puhdas ja itseasiassa erittäin hieno oli tämä Petrellin taklaus. Vauhtia ei ehkä olisi tarvinnut olla noin paljon. Niin kuin joku tuossa mainitsi, niin 2 min. olisi NHL:ssä rapsahtanut tuosta taklauksesta ja varmasti tuli plussa scouttien papereihin. Ymmärrän kuitenkin tässä turnauksessa tuon 5+20 minuuttia. Suvi-Urpo liigassa tuosta olisi tullut 10 pelin kakku. Tämmöistä kaveria on IFK:ssa jo kaivattukin kaikenmaailman Hedbereiden ja Spanhelien jälkeen.

Ps. Jaymond! Mä haluun noita samoja mitä sä oot vetänyt.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Joo sori nyt mä muistan, se meni toisinpäin. Siis Jokeripelaaja taklas Ruutua joka pelas hiiefkoossa, niinhän se oli?
Ei, kun hiiefkoo-pelaaja niittasi Ruudun polven murusiksi, kun hiiefkoota edustanut Tuomo ei ollut aamujäillä syöttänyt sille...

Kovaa nykyään tämä joukkueen sisäinen kurinpalautus...
 

rinkeli22

Jäsen
Paikalla oltiin ja ei voi sanoo kuin, että haikeana muistelee niitä aikoja kun sm-liiga oli tämän näköistä kiekkoo.. Ylipäätänsä koko kisat osoittaa ainakin kaksi asiaa, jotka liigapomot toivottavasti painais kaaliinsa!
1. taklauksia + ei kahvausta = yleisö viihtyy ja tulee paikalle
2. yksi tuomari pystyy pitämään kiekko-ottelun hallussa, vaikka meno olis rajua ja "peliä" olis tilanteiden ulkopuolellakin. yksi tuomari pystyy myös pitämään linjan huomattavasti kahta paremmin.

Petrellin taklaus näytti livenä tosi törkeeltä, mut videolta nähtynä pehmennän mielipidettäni. Hallilla näytti et kyynärpää edellä mentiin, mut näin ei ollut. Olin itse vähä huonossa kulmassa. Tuomari oli kuitenkin hommansa tasalla. Ulosajon syy oli mielestäni yksinkertaisesti se minkä joku jo mainitsikin eli päivänselvä ryntäys, jonka seurauksena vastustaja loukkaantui. Merkkasi nähdäkseni miehen ollessaan oman aition edessä, ja polki puolen kentän vauhdin..

Ihan turha joidenkin revitellä täällä mistään vuosisadan törkeyksistä. Päähän se osui pääasiassa siksi että kaveri tuijotti luistimiaan melkoisen tovin. Petrellillä kädet alhaalla eikä hyppää, joten ei mikään ylitörkee, mutta ulosajon paikka em. syystä.

Eli pikkuisen vastuuta vieritän taklatulle, joskin Petrellillä ehdottomasti liian kova vauhti. Haavan muoto näytti siltä, että ilmeisesti kaverin visiirin reuna painui nenänvarresta sisään.. tuskinpa onneks tosiaan pahemmin kävi, kun aitiossa tosiaan katteli jo saman erän aikana..
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ei ihan huonoakaan

Niin, mainittakoon, että itse viihdyin pelissä toisen erän lopusta lähtien. Siihen saakkahan Suomella oli kirjaimellisesti paskat housussa ja maila tärisi kädessä.

Itse pelin tempohan oli sellainen, että se oli ainakin allekirjoittaneen mieleen. Oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Jotta tämäkään vietsi ei menisi silkaksi kehuskeluksi, en malta olla mollaamatta Sean Bergenheimiä.

Nimittäin. Miehen peliä sillä silmällä seúrattuani en malta olla kysymättä, että milläköhän eväillä herra änärissä pelaa?

Toisaalta. Asian tässä valossa on sanottava, että jos noin heppoisilla eväillä pääsee änäriin, niin sitten siellä pelaa ensi kaudella koko Suomen joukkue.

Viestin lähetti punaiset_lasit
Älä myöskään unohda, että Aravirta on HIFK:n valmentaja.

Niin, ja on myös huomattava, että se on Aravirran syy, että viime vuoden kotikisoissa tuli Ruotsilta turpaan ja ilman aikalisää!


Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Viestin lähetti Ck
Ihan puhdas ja itseasiassa erittäin hieno oli tämä Petrellin taklaus. Vauhtia ei ehkä olisi tarvinnut olla noin paljon. Niin kuin joku tuossa mainitsi, niin 2 min. olisi NHL:ssä rapsahtanut tuosta taklauksesta ja varmasti tuli plussa scouttien papereihin. Ymmärrän kuitenkin tässä turnauksessa tuon 5+20 minuuttia. Suvi-Urpo liigassa tuosta olisi tullut 10 pelin kakku. Tämmöistä kaveria on IFK:ssa jo kaivattukin kaikenmaailman Hedbereiden ja Spanhelien jälkeen.

Ps. Jaymond! Mä haluun noita samoja mitä sä oot vetänyt.

Oletko kuullut että päähänkohdistuvat taklaukset olisivat kielletty. Mä olen ainakin. Ja uskotko että ne on muuten sitten erittäin vaarallisia ja ikäviä, aivotärähdyksineen ja muineen. Tämä taklaushan osui nimeen omaan vain ja ainoastaan päähän. Ryntäämisesta siinä ei ollut mielestäni tietoakaaan vaikka vauhtia oli aika paljon. Kuinka joku voi olla niin peelo että väittää taklausta edes puhtaaksi. Eipä muuten kukaan suomenkaan pelaajista tuntunut hyväksyvän taklausta. ainakaa kukaan ei puhunut tai läpsytellyt kaveria niin kuin on tapana jos....

No mutta ettei totuus unohdu niin taklaukset kuuluvat kiekkoon ja joskus voi käydä näinkin onneksi tshekki peluri kateli jo peliä aitosta ottelun loppupuolella, Taisi kuitenkin olla suurimmaksi osaksi vahinkon ja hieman Pertellin ylilyönnin osuutta.

Mutta itse peli oli huippuviihdyttävä ja viihdyttävämpi olisi jos se näyttettäisiin vielä TV:stä suorana.
 

Olmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hieno peli!

Onpas varsin piristävää katsoa kunnon peliä!

Mitä nyt sitten tähän maailman mullistavaan (iiefkoolaisen,iik!)taklaukseen tulee niin hieman taitaa porukka olla tottunut liikaa liigaan jossa ei enää juuri taklailla ollenkaan.

Ne jotka eivät edes hokia ole pelanneet (ja muutkin, myös minä) niin varmaan on aika kaukaa haettua etsiä sitä ajatusmaailmaa mitä Petrellillä päällä oli kun hän taklauksen suoritti. Ja muutenkin on vaikea katsomosta tai tv:stä nähdä mitä pelaaja mahtaakaan ajatella. Tilanne tuli kuitenkin vauhdilla ja vaikkakin hän hirmuisen vauhdin tilanteeseen kelasikin niin vartalo pysyi alhaalla ja epäonneksi tsekkipeluri ihaili luistimiaan ja sai osuman naamaansa.

Jos tsekkipeluri olisi katsonut tilaantessa eteensä ja näin ollen saanut taklauksen suoraan vartaloonsa ja lentänyt sentakia kuin rukkanen, mutta ei olisi loukkaantunut, olisi yleisö ollut varmaan aivan haltioissaan! Noh, vauhtia oli tilanteeseen nähden liikaa ja jäähy oli sääntöjen mukainen. Mutta henk. koht en tuomitsisi sen enempää. Tyhmään saumaan vedetty ylikovalla vauhdilla tullut taklaus, mutta huonon tuurin takia vielä suurempi rangaistus.

Kaikenkaikkiaan on kuitenkin nautinnollista katsoa kuinka nuoret äijät painavat sata lasissa ja taklaavat ihan reilusti. Hyvä peli, Kiitos pojat!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti laiska laita
Oletko kuullut että päähänkohdistuvat taklaukset olisivat kielletty.
Näyttäkää säännöistä tämä kohta. Minä olen elänyt vahvasti siinä käsityksessä, että jääkiekon säännöissä ei ole sellaista kohtaa. Varmistukseksi kävin findilla säännöt läpi. "pää" hakusanalla kyllä löytyi kohtia ettei kyynerpäällä tai mailan päällä saa lyödä, eikä kiekon päällä saa maata maalialueella, muutta päähän kohdistuneesta taklauksesta ei ollut mainintaa. Se on vain SM-liigan keksimä sääntö, joka ei todellakaan koske MM-kisoja. Mikä on päähän kohdistunut taklaus englanniksi? ei mikään, sellaista ei ole.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyyköhän tuosta taklauksesta elävää kuvaa netistä mistään. Hauska olisi nähdä, jos kyseessä olisi vaikka "törkeintä mitä olen ikinä nähnyt, Kanadassa tapeltaisiin" -sarjaan menevä tapaus.
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti dana77
Se on vain SM-liigan keksimä sääntö, joka ei todellakaan koske MM-kisoja. Mikä on päähän kohdistunut taklaus englanniksi? ei mikään, sellaista ei ole.
Jyri Rönn ainakin tuomitsi Hämeenlinnassa slovakeille? jäähyn päähänkohdistuneesta taklauksesta.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
dana77: Päähän kohdistunut taklaus on englanniksi "Checking to the head and neck area". Lähteenä http://www.iihf.com/pdfRules/IIHFRuleBookeng.pdf

Ja asiantuntijoille kysymys: miten tuo käytännössä tuomitaan? Onko siis kyse todella "päähän kohdistuneesta taklauksesta", eikä "päähän KOHDISTETUSTA taklauksesta"? IIHF:n sääntökirjassa sanotaan "A player who directs a check or blow etc...", eli tuossa mielestäni vaaditaan tahallisuutta. Joskus taas tuntuu, että rangaistus tulee vaikka kohteena oleva pelaaja olisi kumarassa, ja taklaus osuisi sen vuoksi päähän.
 
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers,ManU,jääkiekko,Brittifutis
Huh huh.... Onhan muuten Suomella aika hemmetin kädetön ryhmä näissä kisoissa. Mutta tuota Suomen nykykiekko suurimmaksi osaksi on hemmetisti jalkoja mutta ei järkeä. Taitaa tosiaan olla viimenen taitava ikäluokka oli 1978 syntyneet mitkä mestaruuden voitti.

Petrellin taklauksessa tais olkapää sattua nenään. Aivan ymmärrettävä tuomio tuomarilta. Liian kova vauhti, kiekoton mies. Verta.... Nykyäänhän Nhl:ssä kiinnitetään nimeenomaan päähän kohdistuneisiin taklauksiin huomiota. Vaikka nyt ei aivan tahallinen olisikaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti Andrej
dana77: Päähän kohdistunut taklaus on englanniksi "Checking to the head and neck area". Lähteenä http://www.iihf.com/pdfRules/IIHFRuleBookeng.pdf

Ja asiantuntijoille kysymys: miten tuo käytännössä tuomitaan? Onko siis kyse todella "päähän kohdistuneesta taklauksesta", eikä "päähän KOHDISTETUSTA taklauksesta"? IIHF:n sääntökirjassa sanotaan "A player who directs a check or blow etc...", eli tuossa mielestäni vaaditaan tahallisuutta. Joskus taas tuntuu, että rangaistus tulee vaikka kohteena oleva pelaaja olisi kumarassa, ja taklaus osuisi sen vuoksi päähän.

Hyvä viesti! Tällä suljetaan pois se vaihtoehto että 2min. olisi ollut oikein.
Muutenkin oikein mielenkiintoista luettavaa!

Ja koska se löytyy tuolta aivan selkeästi, niin Danalle tiedoksi että se on todellakin SM-liigan keksimä sääntö. Vai onko sittenkään?
Vielä kun oppisit jonain päivänä sen ettei jääkiekon kansainvälinen kieli VÄLTTÄMÄTTÄ ole suomi, niin kaikki olis hyvin!
 

SaiPa90__

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado,SaiPa
Ja eikös Petrell edellisessä vaihdossa maannut jäässä jostain iskusta, jos tässä oli jotain kostoa esim.?
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Onko missään säännöissä muuten mainintaa siitä, että tollaisissa "kosto-tilanteissa" olisi rangaistus muutettava suuntaan tai toiseen suuntaan?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ervatsalo käytti tietenkin tilaisuuden hyväkseen arvostelemalla ex- ja mahdollisesti tulevaa Jokeri-pelaajaa, eli Bergenheimiä. Kylläkin aika lailla aiheellisesti. Erva kyselee, millä ansioilla Sean NHL:ssä pelaa. Ei millään, siksi hän ei siellä juuri pelaakaan. Tässähän se ongelma on. Mies on pelannut tällä(kin) kaudella helvetin vähän minuutteja. Ja nekin jossain neloskentässä. Kiekollista osaamista ja varmuutta ei ole tällä hetkellä yhtään.

Olen kuitenkin aika varma, että Bergenheimin profiili nousee turnauksen edetessä. Mies on kuitenkin potentiaalinen pelimies. Nyt kun peliaikaa ja vastuuta tulee ja yhteispeli Filppulan ja toisen laiturin kanssa paranee kaiken aikaa, tulosta rupeaa väkisin syntymään. Toistaiseksi kuviot ovat hakusessa, mikä näkyy erityisesti ylivoimalla.

Ihmetellä täytyy, miksi Petrellin taklauksesta saama rangaistus kyseenalaistetaan. Jo muutamaan kertaan sääntöjä tuntevat kirjoittajat ovat kertoneet, että muuta vaihtoehtoa ei ollut, koska taklaus oli väärä (ainakin liian kova vauhti ja todennäköisesti päähän kohdistunut) ja johti kiistatta loukkaantumiseen. Petrellin lataus meni selkeästi yli. Suomella oli loistava vaihe pelissä juuri tuolloin ja kaikkea liikkuvaa pommitettiin. Virhearvio Lennulta, mutta onneksi ei johtanut tappioon. Selkääntaputtelijoita ei todellakaan löytynyt.

Hieno nousu Suomelta ja Tsekki oli yllättävän heikko.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Viestin lähetti dana77
Näyttäkää säännöistä tämä kohta. Minä olen elänyt vahvasti siinä käsityksessä, että jääkiekon säännöissä ei ole sellaista kohtaa. Varmistukseksi kävin findilla säännöt läpi. "pää" hakusanalla kyllä löytyi kohtia ettei kyynerpäällä tai mailan päällä saa lyödä, eikä kiekon päällä saa maata maalialueella, muutta päähän kohdistuneesta taklauksesta ei ollut mainintaa. Se on vain SM-liigan keksimä sääntö, joka ei todellakaan koske MM-kisoja. Mikä on päähän kohdistunut taklaus englanniksi? ei mikään, sellaista ei ole.

Nyt oikein täytyy kyseinalaistaa sinun kiekkotietämyksesi. Kyllä sellainen sääntö vaan on olemassa. Päähän kohdistuva taklaus ja tuomarin käsimerkki on sellanen heilautus korvan vieressä. Tuomio 2 minuuttia tai tahalliseti tehtynä eli siis tietoisesti yrittää taklata päähän voi tuomio olla ilman loukkantumistakin 2+10 minuuttia. Jos rikkeen kohteena oleva pelaaja loukkaantuu on tuomio aina 5+20 minuuttia, ja tämä koskee kaikkia rikkeitä, korkeita mailoja, leikkauksia, kyynerpää taklauksia ja vaikka sitten ryntäystä. Tuomarin oman harkinnan mukaan sitten katsotaan loukkaantuminen. Toinen tuomari katsoo AJAIJAI huudon olevan jo loukkantuminen ja toiset taas ei reagoi mihinkän. Ja päähän kohdistuva taklaus voidaan tuomitaan myös silloin vaikka pelaaja olisi kyyristynyt tai muuten vaan pääalaspäin suuntautuneena. Vaikka tässä voidaan sitten taas puhua niistä taklattavan pelaajan vastuista ja mikkihiireilystä ja MikkoRauteesta... hups!

Ja SM-liigalla on omat sääntönsä mutta näissä säännöissä on SM-liigan ja jääkiekkoliitolla samat saannöt. Ainoa erotus taitaa olla viisirinkäyttö ja ilman kypärää pelaaminen. eli liigan säännöst on kenttätapahtumien osalta hyvin samanlaiset

Kostamisesta ei muuten säännöt taida mainita mitään. Teon tahallisuus on se mitä tarkkaillaan, eli tuleeko tilannen pelitilanteessa ja niin edespäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös