Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 055 215
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En itse näe lainkaan tulenaraksi esimerkiksi Elina Valtosen tai Atte Harjanteen näkemyksiä NATO-jäsenyydestä ja siitä, että nyt olisi mentävä kun on aika. Samalla positiiviset näkemykset valmistavat kansaa siihen, mitä tehdään tai ainakin tulisi tehdä.
En minäkään, mutta eiköhän sille ole kuitenkin turvallisuuspoliittiset syynsä, ettei asiasta huudella määräänsä enempää muuten kuin yksityishenkilönä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En minäkään, mutta eiköhän sille ole kuitenkin turvallisuuspoliittiset syynsä, ettei asiasta huudella määräänsä enempää muuten kuin yksityishenkilönä.

Eihän siitä ollut kysymys. Kirjoitin "jokaisesta ryhmästä johtavia edustajia esiin" ja nyt meillä on Valtonen ja Harjanne. Mukaan mahtuu. Kyllä taustalla toivottavasti tapahtuu, mutta Venäjän paineen kasvaessa Suomea kohtaan on parempi, että suomalaiset ymmärtävät kaikista ryhmistä löytyneen halua turvata Suomen tulevaisuus.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eihän siitä ollut kysymys. Kirjoitin "jokaisesta ryhmästä johtavia edustajia esiin" ja nyt meillä on Valtonen ja Harjanne. Mukaan mahtuu. Kyllä taustalla toivottavasti tapahtuu, mutta Venäjän paineen kasvaessa Suomea kohtaan on parempi, että suomalaiset ymmärtävät kaikista ryhmistä löytyneen halua turvata Suomen tulevaisuus.
Taustalla tapahtuu varmasti, eikä mielestäni ole mitään syytä retostella asialla nyt sen isommin. Edelleen, mikäli vain kansanedustajat äänestävät jäsenyydestä, niin kansaa ei tarvitse lobata. Se ei ole Suomea kohtaan mitenkään parempi, eikä se muuta mitään, vaikka tämän kaikki haluaisivat kuullakin. Malttia.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monen vastustajan/vetkuttelijan ajatus alkaa kulkea seuraavasti. EU on osoittautunut vahvaksi toimijaksi. EU:n kautta virtaa kaikenlaista apua, myös sotilaallista Ukrainaan. Niinpä natokriitikko voi päätellä, että on rakentumassa turvallisuusjärjestelmä, joka perustuu EU:n, ei Natoon. Toisaalta, tällainen turvallisuusratkaisu kuitenkin perustuisi toimintojen koordinointiin ja yhdenmukaistamiseen Naton kanssa.
Mepit on sanoneet, että 42.7 kehitetään Natoa täydetävää ei korvaavaksi. Joten nuo toiveet lepää tyhjän päällä.
Tuossa oli yksi Zoom-kokous, johon osallistui monen eri Euroopan maan edustajia. Luonnollisesti Ukraina oli aluksi suosittu puheenaihe, vaikka kokous liittyi ihan muihin asioihin. Jokainen halusi kuulla omaa näkemystä suomalaisena tilanteesta. Kuulemma monessa maassa, esim. Italiassa nostetaan tiedotusvälineissä jatkuvasti Suomi esiin ja puhutaan siihen malliin, että Suomi on seuraava kohde. Itselle tuli ainakin täysin yllätyksenä, että noin vahvasti muualla nähdään juuri Suomen olevan erityisen tukalassa tilanteessa.
Boldaus minun. Ei pitäisi tulla yllätyksenä. Venäjän rajalla, osa entistä etupiiriä/entinen osa ja ilman Naton suojaa. Väestöltään pieni ja pinta-ala iso = rajalliset resursit asevoimaan. Suomi on hyvin korkealla listalla. Naapurina expansiivinen maa, joka näkee itsensä suurvaltana. Jotain kertoo kansan perusvireestä, että Putinin suosio on noussut maapalojen valtailujen jälkeen. Myös Ukrainaan höökiminen on nostanut ainakin näin alussa suosiota, vaikka kohde on se kaikkein epäsuosituin. Maan johto on aina perustunut vahvoihin miehiin ja tasaisesti tulee valoittajia...herätys suomalaiset, muut näkee tilanteen selvemmin.

Mihinkään perustumaton 'hyvät suhteet' -skeida vaikuttaa Suomessa liikaa. Ei ihme, tuota on valheellisesti toitotettu vuosikymmeniä. Niinistö on uhkailtu vuosia, joka on uusi tieto. Quagmiren näkemystä en tiedä, joten tämä oli yleistys.
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Suomi on kääntynyt. Tuli tämäkin päivä nähtyä.
Ei taida olla edes mitään "jos valtiojohto suosittelee"- ehtoa takana. Voisin kuvitella että myös tuosta eos-ryhmästä, miksei myös ei-ryhmästä moni vastaisi toisin viime torstain jälkeen.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Toivottavasti kaikki allekirjoittaa seuraavan aloitteen, Suomi NATOon ilman kansanäänestyksiä.

 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa

Suomi on kääntynyt. Tuli tämäkin päivä nähtyä.
Nuo vastustajien määrät vastaavat hyvinkin tarkasti vasemmiston osuutta viime eduskuntavaaleissa. Vasureilla ei ole syytä huoleen, mutta olisikohan demareilla aika kääntää edustuskalsarit toisin päin. Myös Kepussa moni edustaja alkaa miettiä omaa kohtaloaan tulevissa vaaleissa. Patkuleilla puntti tutisee.

Sivumennen sanoen, Väyrysen linja alkaa murtua jopa Väyrysellä itsellään. Kun oma poliittinen maailmankuva on hajoamassa, sairaalareissu tuli hänellekin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Toivottavasti kaikki allekirjoittaa seuraavan aloitteen, Suomi NATOon ilman kansanäänestyksiä.


Itse kävin allekirjoittamassa, käykääpäs muutkin!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Erityisesti lämmittää mieltä, että puoluekannoissa vain Vasemmistoliiton äänestäjien enemmistö on ei. Siis demareissa ja kepussakin kyllä-puoli voittaa. Lupaa hyvää, kun huomioi nykyisen pääministerimme taidon ja halun olla esillä aina suosituissa ja kivoissa asiossa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En ole ikinä ollut natovastainen. Vähän nihkeähkösti olen siihen suhtautunut koska olen ymmärtänyt että suomi tekee merkittävää kauppaa venäjän kanssa ja tämä loppuisi siihen. Nyt kuitenkin venäjä on näyttänyt kasvonsa joten se nihkeys meni sen siliän tien.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomus, Perussuomalaiset ja Vihreät suurimmat NATO-kannattajat. Jos Ruotsi hakisi myös, 66 prosenttia kannattaa Suomen hakua. Samaa luokkaa kun valtiojohto kannattaa.

Ruotsissa demarien vasemmisto kääntymässä YLE mukaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole ikinä ollut natovastainen. Vähän nihkeähkösti olen siihen suhtautunut koska olen ymmärtänyt että suomi tekee merkittävää kauppaa venäjän kanssa ja tämä loppuisi siihen. Nyt kuitenkin venäjä on näyttänyt kasvonsa joten se nihkeys meni sen siliän tien.
Muut Nato-maat käy kauppaa uusneukkulan kanssa, kauppa voi loppua Suomen osalta väliaikaisesti.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kokoomus, Perussuomalaiset ja Vihreät suurimmat NATO-kannattajat. Jos Ruotsi hakisi myös, 66 prosenttia kannattaa Suomen hakua. Samaa luokkaa kun valtiojohto kannattaa.

Ruotsissa demarien vasemmisto kääntymässä YLE mukaan.
Vastustajia tulee aina olemaan 20-30%. Ne ääripunavihervassarit.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minun mielestäni tässä ollaan nyt sellaisissa luvuissa, ettei enää tarvita edes äänestystä asiasta. Jäsenyyshakemuksen puuhaaminen tulisi aloittaa välittömästi yhteistyössä Ruotsin kanssa. Suomessa tuppaa unohtumaan se, että tässä Ruotsi ja Suomi nivoutuvat yhteen ja jäsenyyttä tulisi nimenomaan hakea yhdessä Ruotsin kanssa.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Facebook-kaverilta tuli suomettunut kommentti Natoon liittyen. Vertasi Suomen liittymistä Natoon siihen, että menisi baarissa vittuilemaan sille kaikista isoimmalle jengiliivit päällä olevalle miehelle. Lisäksi mainitsi, että kannattaa olla hyvät suhteet Venäjään niin saadaan itärajalle venäläisturisteja ja heidän rahat hyödyttämään taloutta.

Olen sanaton, onneksi tämä kommentoija on ikäluokkaa 60+.
 

Outsider

Jäsen
Toivottavasti kaikki allekirjoittaa seuraavan aloitteen, Suomi NATOon ilman kansanäänestyksiä.


Ei mitään havaintoa miten hyvin nämä yleensä keräävät ääniä, mutta ainakin nyt näyttäisi olevan hurja tahti. Luonnollisesti tuli itsekin osallistuttua.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Iloitsen Ylen tuoreesta gallupista. Olen aiemminkin kannattanut Naton jäsenyyttä, mutta Putin jatkuvasti esittää niin vakuuttavia argumentteja jäsenyyden puolesta, että mielipide sen kuin selkiytyy.

Olen aina ihmetellyt tätä paskaa argumenttia, että Suomi olisi jotenkin vähemmän itsenäinen ja Yhdysvaltojen satelliitti liittyessään Natoon. Mielummin itse ainakin nuolen jenkkien persettä kuin venäläisten. Ei tarvitse edes tuota pohtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös