Tästä olen samaa mieltä.On terveen yhteiskunnan merkki, että kaikenlaiset legitiimit äänet voivat päästä esille, siis ainakin jos on jotakin asiallista sanottavaa, tai vaikka ei juuri ihan olisikaan.
Kyllä mä pystyn arvostamaan näitä pasifisteja ja aseistakieltäytyjiä, joiden mielipide perustuu pelkkään utopistiseen aatteeseen maailmanrauhasta. Kyllä maailmaan aina muutama Jeesus/Pekurinen mahtuu. Kova ja kunnioitettava tie.
Sanotaan nyt tähän perään myös se, että pasifismissa ja sotilaallisen varautumisen kannattamisessa on kysymys arvolähtökohdista, ei pelkistä fakta-argumenteista. Arvoargumenttien kvalitatiivinen punnitseminen on aina jossakin määrin subjektiivista, ja pohjimmiltaan siksi meillä on ylipäätään puolueita ja parlamentaarinen päätöksentekojärjestelmä.
Minä puolestani olen vanhetessa alkanut aina vain vähemmän arvostamaan niitä ihmisiä, jotka ajattelevat asioista arvojen kautta. Arvopohjainen ajattelu kun ei yleensä näyttäydy siinä muodossa, että asioihin liittyviä tekijöitä puntaroitaisiin kvalitatiivisten tekijöiden kautta. Useimmille arvopohjaisille ajattelijoille se tarkoittaa sokeutta ja kyvyttömyyttä punnita asioiden hyviä ja huonoja puolia. Keveistä tai jopa perusteettomista argumenteista pidetään kynsin hampain kiinni, koska ne ovat arvojen mukaisia. Arvojen vastaisia argumentteja ei edes käsitellä, ei niistä luoda edes skenaarioita, nehän on "ajattelematta paskaa".
Toki ymmärrän, että jokaisella ihmisellä - minullakin - on omat subjektiiviset arvot, joiden kautta nenän edessä olevia vaihtoehtoja ja niiden puolia puntaroi. Mutta mitä vahvempi tuo arvomaailma ihmisellä on, niin oman kokemukseni mukaan sen sokeammaksi ihminen tulee reaaliteeteille ja sen karkeampiin virhearvioihin hän kykenee, kun ei pysty näkemään arvomaailmansa mukaisten vaihtoehtojen todellisia seurauksia.
Ajattelu on hyvin idealistista, hyvin kaukana realiteeteista ja hyvin kaukana toteuttamiskelpoisesta tai edes hyvästä suunnasta. Vahvojen aatteiden pohja on totalitarismissa: niiden mukaan asiat kyllä toimivat, jos kaikki ajattelevat asioista samalla tavalla - eri tavalla arvottavista ihmisistä tulee vihollisia. Niissä on hyvin vähän tilaa sille, että ihmiset voisivat arvottaa asioita toisesta näkökulmasta. Siksi monet aatteet tuntuvat minusta ahdistavilta ja tukahduttavilta niiden sanomasta riippumatta.
Viimeksi muokattu: