Tunnistan itselläni ongelman vääntää sivupolun sivupoluista, jonne joskus vielä typeryyttäni rakennan pitkospuut ihan itse. Kerran tai pari on näin käynyt nimimerkin @Lätty-ylämummo kanssa.Aika ajoin tämä mummo tekee täsmäiskuja keskustelun tuhoamiseksi ja/tai hämmentämiseksi heitellen aivan redard-tason täkyjä tyyliin, että Suomelle oma ydinase. Jos ruplaraattorit näkevät tämän asiaan kuuluvaksi keskusteluksi, niin onneksi ignore auttaa. Ihmettelen myös osan halua vääntää tämän nimimerkin kanssa.
Mutta mummon kanssa on ainakin viime kuukaudet käyty keskustelu (minä ja hän), jossa hän on esittänyt väitteen (kuten maanpuolustustahdon heikkeneminen NATO:n myötä) ja minä olen esittänyt vastaväitteen yhdistämällä maanpuolustustahdon ja NATO-kannatuksen nousun. Samoin on ollut muutaman muunkin väitteen kanssa. Ne on käsitelty. Joskus siten, että ylämummo ei vastaa ja häviää.
Omasta mielestäni mummo nostaa esille myös juuri niitä teesejä, joita vastustajat nostavat Suomessa, Euroopassa ja USA:ssa. Esimerkiksi republikaanien oikea äärilaita näkee samoja ongelmia Suomen NATO-jäsenyyden osalta kuin mummo. Ja kuten aina joskus, Suomessa vasemmiston äärilaita näkee samoja ongelmia Suomen NATO-jäsenyydessä kuin USA:n ja todennäköisesti Euroopan konservatiivisin äärilaita.
Tällaisia ihmisiä on paljon Suomessakin, vaikka prosenteissa toki määrä on pieni. NATO nähdään ennen kaikkea USA:n työkaluna sen omille intresseille, josta pienemmät kumppanimaat ja Venäjän etulinja saavat jossain vaiheessa kärsiä. Suomessa hyvin suosittu Ilkka Remes maalaa kirjoissaan hieman tällaista kuvaa. NATO pelastaa Suomea Venäjältä, mutta USA kusettaa Suomen päättäjiä mennen tullen.