Mä vielä lisään sanasen tästä "Pietarin turvallisuus" -retoriikasta. Kuten tässä ketjussa on moneen otteeseen mainittu, niin johdon - ainakaan sotilasjohdon - tasolla Venäjä ei usko, että Suomesta tai Baltian maista on mitään uhkaa Pietarin turvallisuudelle. Kuten jo kauan sitten sanottiin, muuten he eivät olisi siirtäneet juuri näiden maiden rajoilta operatiivisia joukkoja Ukrainaan. "Pietarin turvallisuus" on pelkkää venäläistä hölynpölyä.
Ajatellaan Suomea ja Viroa. Jostain syystä sen enempää Suomi kuin Nato-Viro eivät koe millään tavalla uhkaa siitä, että näiden pääkaupungit sijaitsevat suunnilleen tykistön kantaman päässä toisistaan.
Ajatellaan kylmän sodan loppumista. Oikeastaan koko Länsi-Eurooppa on todistanut sen 30 vuotta Venäjälle, että jos ne jotain Venäjältä haluavat, niin ne saavat sen kyllä ilman sotimistakin. Tästä on ihan konkreettisena osoituksena Nord Stream -putket.
Venäjä vain on itse hirttäytynyt kiinni jonnekin 1900-luvun taitteeseen kaikesta todistusaineistosta huolimatta. En todellakaan jaksa uskoa, että edes suursodassa Venäjän ja Euroopan välillä Pietari olisi mitenkään erityisen uhattu, sen sijaan Venäjän Itämeren laivasto, arktinen laivasto ja sotilastukikohdat ja ohjusasemat omalla länsirajallaan olisivat taatusti uhan alla.
Tästä syystä on täysin mahdollista, että Suomen (ja Ruotsin) Nato-jäsenyys itse asiassa liennyttäisi sotilaallista uhkaa mm. sillä tavalla, että Kaliningradin tukikohta saatettaisiin ajaa alas. Sitä olisi hankala vahvistaa tarpeeksi Itämeren Nato-maiden puristuksessa niin, että se olisi jotain muuta kuin suupala. Kuten sanottua, niin Suomen Nato-jäsenyys saattaisi aiheuttaa sen, että Venäjä toteaisi, että sen Murmanskissa sijaitseva arktisen alueen tukikohta kannattaisi itse asiassa sijoittaa vähän kauemmas.
Nämä ovat samoja syitä, miksi Nato tuskin sijoittaisi Suomeen mitään strategisesti kovin tärkeää edes Suomen omasta pyynnöstä. En siis usko, että vaikka Suomi anelisi, niin tänne tulisi ydinaseita tai isompia tukikohtia sen enempää laivaston kuin lennoston tarpeisiin. Niille on kaikille paremmat paikat jossain muualla. Ja tästä samaisesta syystä Nato-Suomi ei olisi yhtään sen enempää Venäjän kohde sen enempää perinteisin kuin ydinasein kuin tähänkään saakka, ehkä jopa vähemmän, koska Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden takia Venäjä joutuisi pakosta miettimään Itämeren suunnitelmat uusiksi ja se todennäköisesti vähentäisi sen strategista merkitystä Venäjälle.