Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 049 746
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
NATO-lausunnon kunniaksi juon alkoholitonta Clausthaler Lemonia.
 

Löysäranne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Oranje
BBC:n lisäksi Suomi saa mediailmatilaa laajemminkin:



Ykkösuutisina. Tätä ei muuten ole varppina aiemmin tapahtunut!


TASS ei uutisoi, pikkujuttu rodinalle..
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joku tästä jo mainitsikin aiemmin. Kokonaisuuden kannalta sillä ei ole mitään merkitystä, mutta kyllä minäkin jäin tuota käytettyä ensi tilassa ilmaisua pohtimaan. Vahvistaa vaan omaa ajatusta siitä, että naapurista on jo alkuvaiheessa tullut jotain konkreettisempaa uhkailua/kiristämistä, mitä missään on julkisesti nähty.
”Tieto lisää tuskaa. Yksikään kansanedustaja, joka nämä tiedot saa, ei voi faktapohjaisesti enää olla sitä mieltä, että Suomen ei kannata liittyä Natoon.”

Näin kuvaa eräs Iltalehden haastattelema kansanedustaja eduskunnan ”salaisia” istuntoja, joissa valmistellaan Suomen Nato-päätöstä."


Ylläoleva on lainaus Iltalehden uutisesta muutaman päivän takaa. Kyllähän tässä moni merkki viittaa siihen, että jotain uhkailuja ja/tai vaatimuksia on itänaapurilta tullut myös julkisuudesta piilossa.
Samapa se sille, NATO:n mennään että heilahtaa!
 
Suosikkijoukkue
HPK
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Olen kannattanut NATO-jäsenyyttä noin 20 vuoden ajan ja kyllähän se kieltämättä on aika hämmentävältä tuntunut, kuinka jengi viimeisen parin kuukauden aikana on tullut niin laajasti sille kannalle ja NATO-jäsenyyttä voi nyt kutsua hegemoniseksi projektiksi Suomessa. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun saattoi myönteisen kantansa kanssa tuntea olevansa vähän kummajainen tässä maassa.

Pitää myös osata antaa tunnustusta niille, jotka ovat olleet valmiit tarkistamaan kantaansa muuttuneessa maailmantilanteessa. Itse en ainakaan ole tuntenut minkäänlaista tarvetta ilkkua tai jälkiviisastella. Kiitos Suomessa erityisesti demareille ja kepulaisille, jotka suhteellisen nopeasti ja kivuttomasti ovat tässä asiassa kääntyneet.

Suomen NATO-jäsenprosessista ylivoimaisesti suurin kiitos kuuluu kuitenkin puolustustahtoisille ukrainalaisille. Viime kädessä ansio tästä kuuluu oikeastaan yksin ja ainoastaan heille eikä sitä sovi koskaan unohtaa. Olemme kunniavelassa. Slava Ukraini!
 
Suomen NATO-jäsenprosessista ylivoimaisesti suurin kiitos kuuluu kuitenkin puolustustahtoisille ukrainalaisille. Viime kädessä ansio tästä kuuluu oikeastaan yksin ja ainoastaan heille eikä sitä sovi koskaan unohtaa. Olemme kunniavelassa. Slava Ukraini!
Tämä isosti. Olisi melkoinen pökäle housuissa jokaisella täällä, jos Ukraina oltaisiin miehitetty Venäjän toimesta viikossa ja nyt ilmoitettaisiin, että haetaan NATO:on.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos tänään syntyville lapsille haluaisi antaa nimeksi Nato, niin menisikö läpi?
Suomessa on vuosina 1960-99 Väestökeskuksen mukaan ollut Nato-nimisiä henkilöitä. Alle 10 miestä ja alle 10 naista. Muilla vuosiluvuilla näyttää nollaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
”Tieto lisää tuskaa. Yksikään kansanedustaja, joka nämä tiedot saa, ei voi faktapohjaisesti enää olla sitä mieltä, että Suomen ei kannata liittyä Natoon.”

Näin kuvaa eräs Iltalehden haastattelema kansanedustaja eduskunnan ”salaisia” istuntoja, joissa valmistellaan Suomen Nato-päätöstä."


Ylläoleva on lainaus Iltalehden uutisesta muutaman päivän takaa. Kyllähän tässä moni merkki viittaa siihen, että jotain uhkailuja ja/tai vaatimuksia on itänaapurilta tullut myös julkisuudesta piilossa.
Samapa se sille, NATO:n mennään että heilahtaa!
Tarvitaanko tähän johtopäätökseen oikeasti taustalle jotain salaisia uhkauksia? Kun faktat Venäjän toiminnasta nyt ja historiasta lyödään yhteen pakettiin, kuunnellaan asiantuntijoiden arivoita tulevaisuudesta näiltä pohjilta ja oikeasti avoimin mielin tulkitaan kokonaisuus, jää jäljelle vain yksi järkevä johtopäätös. Jos halutaan olla demokraattinen länsi-maa, meidän täytyy liittyä muiden demokraattisten länsimaiden joukkoon Natoon.

Ei tässä mitään salaisia uhkauksia tarvita lisämausteeksi.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Tarvitaanko tähän johtopäätökseen oikeasti taustalle jotain salaisia uhkauksia? Kun faktat Venäjän toiminnasta nyt ja historiasta lyödään yhteen pakettiin, kuunnellaan asiantuntijoiden arivoita tulevaisuudesta näiltä pohjilta ja oikeasti avoimin mielin tulkitaan kokonaisuus, jää jäljelle vain yksi järkevä johtopäätös. Jos halutaan olla demokraattinen länsi-maa, meidän täytyy liittyä muiden demokraattisten länsimaiden joukkoon Natoon.

Ei tässä mitään salaisia uhkauksia tarvita lisämausteeksi.
Ei, mutta minä ainakin olen melko vakuuttunut asiasta. Eihän sillä kokonaiskuvaan mitään vaikutusta nyt ole, mutta kyllä minä aika varma asiasta olin jo siinä vaiheessa, kun tasavallan presidentti lähti päivän varolla tapaamaan Bidenia ja kumppaneita. Ehkä joskus saamme lukea, mitä kulisseissa on tapahtunut.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
”Tieto lisää tuskaa. Yksikään kansanedustaja, joka nämä tiedot saa, ei voi faktapohjaisesti enää olla sitä mieltä, että Suomen ei kannata liittyä Natoon.”

Näin kuvaa eräs Iltalehden haastattelema kansanedustaja eduskunnan ”salaisia” istuntoja, joissa valmistellaan Suomen Nato-päätöstä."
Tässä samassa jutussa kerrottiin myös se, että valiokunnissa ei kuitenkaan tullut mitään kovin uutta ja kummallista niille, jotka olivat jo aiemmin perehtyneet turvallisuuspolitiikkaan. Valiokunnissa käsitellyt tiedot olivat kuitenkin joillekin shokki.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Hauska muistella tässä vaiheessa miten jotkut käyttäjät täällä panikoivat ja kiristelivät hampaita muutama kuukausi sitten kun Marin piti Suomen liittymistä NATOon tällä hallituskaudella epätodennäköisenä.
Voin nostaa käden ylös yhtenä niistä käyttäjistä. Se lausunto sai kyllä omat niskakarvani pystyyn ("Mitä nyt aktuaalista v**tua, Sanna?!?") ja sillä oli isompi shokkivaikutus kuin tällä tämänpäiväisellä ilmoituksella :)
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
BBC:n lisäksi Suomi saa mediailmatilaa laajemminkin:



Ykkösuutisina. Tätä ei muuten ole varppina aiemmin tapahtunut!


TASS ei uutisoi, pikkujuttu rodinalle..
CNN seurannasta:

Despite its relatively small population, Finland is a serious military power that has been unofficially aligned with the West.

Mieltä lämmittävää lukea tuollaista.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Hauska muistella tässä vaiheessa miten jotkut käyttäjät täällä panikoivat ja kiristelivät hampaita muutama kuukausi sitten kun Marin piti Suomen liittymistä NATOon tällä hallituskaudella epätodennäköisenä.

Ehkä tämä oli Marinilta venäläisten käyttämä taktinen totuus.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen kannattanut NATO-jäsenyyttä noin 20 vuoden ajan ja kyllähän se kieltämättä on aika hämmentävältä tuntunut, kuinka jengi viimeisen parin kuukauden aikana on tullut niin laajasti sille kannalle ja NATO-jäsenyyttä voi nyt kutsua hegemoniseksi projektiksi Suomessa. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun saattoi myönteisen kantansa kanssa tuntea olevansa vähän kummajainen tässä maassa.

Pitää myös osata antaa tunnustusta niille, jotka ovat olleet valmiit tarkistamaan kantaansa muuttuneessa maailmantilanteessa. Itse en ainakaan ole tuntenut minkäänlaista tarvetta ilkkua tai jälkiviisastella. Kiitos Suomessa erityisesti demareille ja kepulaisille, jotka suhteellisen nopeasti ja kivuttomasti ovat tässä asiassa kääntyneet.

Suomen NATO-jäsenprosessista ylivoimaisesti suurin kiitos kuuluu kuitenkin puolustustahtoisille ukrainalaisille. Viime kädessä ansio tästä kuuluu oikeastaan yksin ja ainoastaan heille eikä sitä sovi koskaan unohtaa. Olemme kunniavelassa. Slava Ukraini!
Me ollaan eletty täällä niin lintukodossa, että aika monille koko turpo keskustelu on ollut lähes yhdentekevää. Tai vain raha kysymys. Moni ei tosiaan ole miettinyt tai ollut edes kiinnostunut pohtimaan asiaa. Jostain syystä tämän viimeisimmän Venäjän hyökkäyksen myötä tämä jokin mystinen pato kuitenkin ylittyi ja keskustelu valtasi yhteiskunnan "joka" kolkan. Nyt kun lähes kaikki on oikeasti miettinyt asiaa, niin ihailtavan yhtenäiseen johtopäätökseen olemme päätyneet.


Ei, mutta minä ainakin olen melko vakuuttunut asiasta. Eihän sillä kokonaiskuvaan mitään vaikutusta nyt ole, mutta kyllä minä aika varma asiasta olin jo siinä vaiheessa, kun tasavallan presidentti lähti päivän varolla tapaamaan Bidenia ja kumppaneita. Ehkä joskus saamme lukea, mitä kulisseissa on tapahtunut.

Minä en siis usko mihinkään Venäjän lähettämiin salaisiin tarkempiin uhkauksiin vaan itse luulen tämän, että Suomenkin johto on ollut lähtökuopissa heti tilanteen eskaloiduttua liittyvän siihen, että heitä on valistettu Yhdysvaltojen toimesta Venäjän uhkan suhteen voimakkaasti jo joitakin kuukausia ennen viimeisintä hyökkäystä Ukrainaan. Tekihän Yhdysvallat tätä myös ihan julkisestikin ja varmasti Suomen ja Ruotsin johto on saanut vielä ylimääräistä konsultaatiota.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Pääseepä ihan tosielämässä hyödyntämään niitä kykyjä, mitä intissä treenattiin.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tämä isosti. Olisi melkoinen pökäle housuissa jokaisella täällä, jos Ukraina oltaisiin miehitetty Venäjän toimesta viikossa ja nyt ilmoitettaisiin, että haetaan NATO:on.

Ja kun vielä mittakaavaa pienennetään: saattoi aika paljon ratketa Hostomelin lentokentällä. Hyökkäys sinne torjuttiin, 200 kuollutta erikoisruskiita ja tämän jälkeen ukrainalaiset pommittivat kiitoradan perunapelloksi. Ruskiit valtasivat hyödyttömän kentän ja jäivät sinne varmaan perunasatoa odottamaan.

Natoon hakeminen olisi käytännössä ollut mahdotonta, jos Venäjällä olisi mennyt suunnitelmien mukaan ja esimerkiksi Zelenski olisi lähtenyt maanpakoon tai ammuttu. Mutta kun Venäjän sotilaallinen voima osoittautuikin potemkinin kulissiksi, Nato-päätös oli Suomessakin helppo tehdä. Sanoilla on kuitenkin rajallinen valta, vain lakeijat tottelevat pelkkiä sanoja valtiotasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös