Suomi – holhouksen synnyinsija

  • 126 695
  • 874
En sitten tiedä miksi se sinulle on mahdotonta toimia tällä(kin) hetkellä ylläkuvailemallasi tavalla, koska mä ainakin toimin juurikin noin. Näilläkin säädöksillä ja säännöillä, käyn koukkaamassa keittoa mukaan jos tulee äkkilähtö johonkin klo 21 jälkeen.

Mä oikeasti ymmärtäisin tuosta laista valituksen, jos alkoholin myynti olisi rajoitettu johonkin kolmen tunnin sisään. 12 tuntia, ehdit vaikka nukkumaan yli kymmenen tuntia, käydä suihkussa ja paskalla, syödä ja silti ehdit hakea bisseä jos tarve niin vaatii.

Oma realistinen skenaario:

Herään klo 13 ja valmistaudun lähtemään klo 15 alkavaan iltavuoroon. Juon kahvin, runkkaan ja tsekkaan hesarin. Jääkaapissa ei ole kaljaa. Enhän varastoi vessapaperiakaan ja suunnittelen ruokalistani joka päivä kaupassa. Minun ei tosin tee tässä vaiheessa edes mieli kaljaa. Pääsen töistä 22.30 ja minun tekisi mieli jotain tiettyä kaljaa. Enää ei myydä kaljaa. Joudun ostamaan limpparia.

Kysymys: mikä on ollut lainsäätäjän tarkoitus säätäessään alkoholin myyntiajan rajoituksia? Miksei alkoholia myytäisi esimerkiksi 15-03? Miksi kukaan tarvitsi kaljaa ennen klo 15? Minulle sopisi jälkimmäinen paljon paremmin ja myyntitunteja olisi samat 12h.

Myyntiajan rajoituksilla ei pelasteta yhtään ketään turmiolta, eikä se palvele ketään. Miksi siis ylläpitää sellaista? Klo 15- skenaariossa se tosin palvelisi siten, etteivät deegut saisi heti aamusta viinaa. Eli kohdistuisi kenties paremmin todellisiin ongelmakäyttäjiin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni on tuolla vaatekaapissa tälläkin hetkellä pari laatikkoa kaljaa/siideriä ihan vain sen takia jos sattuu tulemaan jotain yllättäviä mielitekoja/menoja. Jos saisin ostaa vaikka sen pari saunakaljaa milloin vain ei tuollaista varastoa tarvitsisi pitää ja alkoholinkäyttöni todennäköisesti putoaisi. Nyt tulee tuolta otettua vaikka ruuan kanssa tölkki tai kaksi kun muuten mentäisiin vissylinjalla ja saunan yhteydessä saattaa mennä enemmän kuin se yksi tai kaksi jonka muuten todennäköisesti kävisi kaupasta/kioskista hakemassa ennen sitä saunaa.

Ja vaikkei pitäisi mitään varastoa niin jos viikonlopuksi on tiedossa jotain menoa niin usein ostaa varmuuden vuoksi sen koko kopan tai mäyräkoiran. Sitten juot viikonlopun aikana 8 keppanaa ja tiputtelet huomaamattomasti tuon loppukopan alkuviikosta. Ja kas kummaa kulutus on paljon suurempaa kuin jos voisi ostaa vain tarpeeseen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mä en näe mitään ongelmaa siinä että niitä saisi ostaa myös yöllä.

Muistaakseni alkoholin yöostaminen aiheutti tutkimusten mukaan ongelmia. Syynä oli varsinkin nuorten kännäämisen jatkaminen, mistä aiheutui alkoholimyrkytyksiä, järjestyshäiriöitä jne.

Minä en oikein löydä pätevää syytä sille, että alkoholia pitäisi saada ostaa klo 21 ja kuuden välillä. Jos joku on niin kädetön, että on tuosta syystä ilman kaljaa työvuoron jälkeen, niin olkoon. Tai jos joku juo itsensä känniin, koska jääkaapissa on kaljaa, niin juokoon. Nämä ovat yksilöiden valintoja, ei holhota liikaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Muistaakseni alkoholin yöostaminen aiheutti tutkimusten mukaan ongelmia. Syynä oli varsinkin nuorten kännäämisen jatkaminen, mistä aiheutui alkoholimyrkytyksiä, järjestyshäiriöitä jne.

Olisiko antaa vähän viitettä tälle, vaikkapa missä tutkimus on tehty?

Aika monissa maissahan olutta ja viiniä saa ostaa ympäri vuorokauden, mistään varsinaisista yhteiskunnan romahtamisista en ole kuullut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisiko antaa vähän viitettä tälle, vaikkapa missä tutkimus on tehty?

Aika monissa maissahan olutta ja viiniä saa ostaa ympäri vuorokauden, mistään varsinaisista yhteiskunnan romahtamisista en ole kuullut.

Nyt täytyy myöntää, että mennään muistaakseni asia oli näin -linjalla. Tuskin yhteiskunta mihinkään romahtaisi vaikka viinaa myytäisiin kaikkialla, mutta vahinkoa kyllä syntyisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka itse yleensä olen näitä kaikkia holhoussääntöjä vastaan, niin tuon yöostamisen kieltämisen säilyttämisen suhteen voisin melkein olla nyt vallitsevan lain kannalla. Veikkaisin itsekin, että tuossa kävisi juurikin niin kuin TosiFani on kirjoittanut. Etenkin nuorison juopottelu lisääntyisi voimakkaasti. Kello 21 on ehkä keinotekoinen raja, mutta esim. klo 23:n jälkeen tapahtuvalle myynnille en enää oikein näe suurempia perusteluita. Järjestyshäiriöt lisääntyisivät ja yölliset kotibileet muuttuisivat entistä häiritsevimmiksi.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt täytyy myöntää, että mennään muistaakseni asia oli näin -linjalla. Tuskin yhteiskunta mihinkään romahtaisi vaikka viinaa myytäisiin kaikkialla, mutta vahinkoa kyllä syntyisi.

Syntyisikö? Ihan yhtä mutulla mäkin voisin väittää ettei syntyisi.

Ongelmakäyttäjät saavat sen viinansa joka tapauksessa jostain, ja tuossa yllä useampi ihminen (oletattavasti ennemminkin kohtuukäyttäjiä) kertoo pitävänsä himassa varastoja. Ja varastot haetaan/saadaan pääsääntöisesti Virosta. Ja varastosta tulee helpommin juotua, myös tapauksissa joissa normaalioloissa ei tulisi lähdettyä kaupasta hakemaan sitä paria.

Aukioloaikojen rajoituksilla ei juuri kenenkään alkoholin käyttöä rajoiteta. Jos mä en saa niitä paria kaljaani töiden jälkeen kaupasta, käyn baarissa tai olen ilman. Mä alankin olemaan kai jonkinlainen poikkeustapaus.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Syntyisikö? Ihan yhtä mutulla mäkin voisin väittää ettei syntyisi.

Ongelmakäyttäjät saavat sen viinansa joka tapauksessa jostain, ja tuossa yllä useampi ihminen (oletattavasti ennemminkin kohtuukäyttäjiä) kertoo pitävänsä himassa varastoja. Ja varastot haetaan/saadaan pääsääntöisesti Virosta. Ja varastosta tulee helpommin juotua, myös tapauksissa joissa normaalioloissa ei tulisi lähdettyä kaupasta hakemaan sitä paria.

Aukioloaikojen rajoituksilla ei juuri kenenkään alkoholin käyttöä rajoiteta. Jos mä en saa niitä paria kaljaani töiden jälkeen kaupasta, käyn baarissa tai olen ilman. Mä alankin olemaan kai jonkinlainen poikkeustapaus.

Minunkin villi arvaukseni on että syntyisi enemmän ongelmia. Perustelen sillä, että jo nyt suurin osa poliisin ja terveydenhoidon yöllisistä akuuteista asiakkaista ovat alkoholin vaikutuksen alaisina, vaikka myynti loppuu jo klo 21. Ei tarvitse olla einstein, että ymmärtää läpi yön jatkuvan myynnin lisäävän entisestään näitä ongelmia.

Henkilökohtaisesti tosin on aivan se ja sama vaikka myynti vapautettaisiin. Ja jos jatketaan, niin näkisin, että pienten, lievien ja normaalien pahoinpitelyjen sanktiointikin on aivan turhaa, sillä pieni turpiin saanti tekee itse kullekin silloin tällöin ihan hyvää. Kolarit voitaisiin poistaa poliisien tehtävälistalta ja keskittää suoraan vakuutusyhtiöille ja korjaamoille. Ketä myöskään haittaa kunnianloukkaukset tai herjaamiset, sillä ei haukku haavaa tee jne jne.
Onhan näitä, ja olisihan se mukavaa kun kaikki olisi kaikille sallittua eikä kukaan voisi kieltää keneltäkään mitään, vai?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitenköhän noi alkoholirajoitukset vaikuttavat meikäläisen tapaisiin, työssäkäyviin valkoisiin heteromiehiin. Nimittäin olenhan hoitanut asiani siihen kuosiin, että talossa on riittävästi neliötä säilöä alkoholia ja siksipä minulla on aina, siis ihan aina olutta talossa juotavaksi. Ei ole ikinä loppunut kesken sitten teinivuosien. Viina on joskus loppunut kun en itse sen perään noin hirveästi ole ja en vastaa tai ole niin kiinnostunut sen määrästä. Joskus kun alkosta haen rouvalle viiniä, niin tulee samalla ostettua konjakkia ja/tai jallua, muuten en viinoja juuri ostele tai sen takia mene alkoon oikeastaan ikinä.

Jos oluen myyntiä rajoitetaan, niin pidän edelleen huolen, että sitä riittää omissa varastoissa. Voin ostaa sitä joko alkosta tai haen sitten pakulla tallinnasta kerralla enemmän. Ihmettelen vaan, että missä kohtaa tulen juoneeksi vähemmän?
 

Nick Neim

Jäsen
Oma realistinen skenaario:

Herään klo 13 ja valmistaudun lähtemään klo 15 alkavaan iltavuoroon. Juon kahvin, runkkaan ja tsekkaan hesarin. Jääkaapissa ei ole kaljaa. Enhän varastoi vessapaperiakaan ja suunnittelen ruokalistani joka päivä kaupassa. Minun ei tosin tee tässä vaiheessa edes mieli kaljaa. Pääsen töistä 22.30 ja minun tekisi mieli jotain tiettyä kaljaa. Enää ei myydä kaljaa. Joudun ostamaan limpparia.

Eli käytät vessapaperia niin pitkään, kunnes paperi on loppu? Käsisuihkullako vetelet viimeiset vanat puhtaaksi? Mä en edes muista millon multa olisi viimeksi loppunut vessapaperi, joten kai mä sitäkin sitten varastoin. Tuskin olen ainoa ihminen joka niin tekee, ja ihmettelen miten nämä kaljakeissit eroavat moisesta. Täällä landella missä asun, kaupat menevät kiinni 21. En mä saatana saa vessapaperia, tortillokamoja tai vaikka karkkipussiakaan kello 21 jälkeen, jos en aja 30 kilometrin päähän. Tuntuu siltä, että kaikenlainen suunnittelu/ennakointi on jäänyt ihmisillä (en sano tätä henkilökohtaisesti, vaan ihan yleisesti) huomattavasti vähemmälle, kun kaikki on niin helposti saatavilla. Valintojen maailma.

Mielestäni kyseessä on nimenomaan ennakoinnin/suunnittelun puutetta, jos päivällä ei käy edes mielessä, että työpäivän jälkeen voisi naukkailla parit oluet rentoutumisen merkeissä. Jos käy mielessä, niin sen kuin ostaa. Niitä ei ole mikään pakko juoda illalla mikäli fiilis on samanlainen kuin päivällä, eli eipä tee edes mieli niitä paria kappaletta.

Seuraavan kerran töihin menossa ja kaupassa käydessä, sulla on kotona jo oottamassa ne pari olutta. Ei tarvitse edes pähkäillä ostaakko vai ei, jos se päättäminen on niin vaikeaa. Jos ei edelleenkään tee mieli, niin älä huoli, ei ne mene edes viikossakaan pilalle. Juot vasta sitten kun tekee mieli.

Kysymys: mikä on ollut lainsäätäjän tarkoitus säätäessään alkoholin myyntiajan rajoituksia? Miksei alkoholia myytäisi esimerkiksi 15-03? Miksi kukaan tarvitsi kaljaa ennen klo 15? Minulle sopisi jälkimmäinen paljon paremmin ja myyntitunteja olisi samat 12h.

Kotibileiden ja muutenkin nuorten ihmisten alkoholin kulutuksen vähentäminen, toki näiden deekujen dokaamisen rajoittamisen ohella. Kyseisen lain vaikutus deekujen dokaamiseen on kuitenkin aika minimaalinen, koska ne rahat löytävät sinne kaupan kassalle, oli kello 10 aamulla tai 20 illalla.

Joskus 18-vuotiaana kun mulla ei ollut varastoja, niin vitutti kun usein kaljat loppuivat kesken ja rahaa oli vain parikymppiä. Baariinkin olisi päässyt vain sisään ja saanut rahoilla ostettua maksimissaan muutaman bissen. Jos olisi pitänyt valita lavan kaljaa ja parin satunnaisen bissen väliltä kun olen jo pienessä sievässä, niin 9/10 valitsisin sen lavan kaljaa. Olisi ollut hauskempaa pidempään.

Perkele, mä inhoon ylikaiken esimerkkejä vanhoista tapauksista, mutta pakko se on ottaa esille tässä tapauksessa. 1980-luvulla kaupat menivät kiinni jo 19-20(?) aikoihin, eikä mitään 24/7 paskoja ollut olemassa. Hyvin ollaan silti pärjätty, alkoholien ja kaikkien muidenkin tavaroiden kanssa. Ei se ihminen voi olla 30 vuodessa niin paljoa tyhmistynyt, että nyt oltaisiin aivan kusi sukassa, jos jotain tuotetta ei saa yöaikaan.

E: Mäkkäri ei myy euron juustoja yöaikaan. Vitun kiva meille vuorotyöntekijöille, aina meitä sorretaan!! Joudun olemaan ilman sitä euron juustoa yöllä, vaikka tekisi kuinka mieli työvuoron jälkeen. En tiedä selviänkö moisesta aamuun saakka.
 
Viimeksi muokattu:

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus

En jaksa varsinaisesti lainata mitään tiettyä osaa koska tässähän se kiteytyy ainakin minun mielestä mikä tässä holhoamisessa on vittumaisinta. MINÄ osaan suunitella elämäni etukäteen ja MINULLA on kyllä aina olutta kotona jos sitä satun haluamaan ja kyllä MINUN mielestä sinunkin on vaan aika skarpata. Ennenkin on pärjätty jne. Ethän sä oikeestaan yhtään järkiperustetta anna tälle paskalle mutta kun sinulla asiat tuntuu toimivan niin homma jatkukoon.

Edit. Piti siis lainata tuota ylläolevaa mutta jokin siinä meni vikaan.

Mäkkäri esimerkki on muuten paska koska kilpaileva tuote eli Hesburger, Burger King, mikämuutahansapikaruoka tekee silti yöllä kauppansa. Ymmärtäisin jos valtio kieltäisi euron juustojen myynnin yöaikaan mutta nyt se on yksittäisen ketjuravintolan oma päätös ja se voi alkaa myydä niitä pullia vaikka 24/7 jos niikseen tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
En jaksa varsinaisesti lainata mitään tiettyä osaa koska tässähän se kiteytyy ainakin minun mielestä mikä tässä holhoamisessa on vittumaisinta. MINÄ osaan suunitella elämäni etukäteen ja MINULLA on kyllä aina olutta kotona jos sitä satun haluamaan ja kyllä MINUN mielestä sinunkin on vaan aika skarpata. Ennenkin on pärjätty jne. Ethän sä oikeestaan yhtään järkiperustetta anna tälle paskalle mutta kun sinulla asiat tuntuu toimivan niin homma jatkukoon.

Edit. Piti siis lainata tuota ylläolevaa mutta jokin siinä meni vikaan.

Outo viesti, kun en täällä kuitenkaan minkään suomen kansan puolesta ole puhumassa. Puhun luonnollisesti omista kokemuksista ja havainnoistani. Tollaisella päättelykyvyllä se alkoholin ostaminen on varmaan vaikeaa.

MINUN mielestä on aiheellista holhota ihmisiä, jotka eivät kykene suunnittelemaan tai ennakoimaan mitään. MINUN tapani toimii, ja MINUN mielestä en ole nähnyt yhtään järkevää perustetta lain poistamisellekaan. Joku toinen varmaan on eri mieltä, ja pitää esimerkiksi vuorotyöläisten vaikeutta ostaa alkoholia riittävänä syynä poistaa kyseinen laki.

MINÄ olin myös vuorotöissä yli vuoden, jolla tätä lakia ollaan koitettu kumota tai perustella. MINÄ pärjäsin myös hyvin tuon vuorotyön ajan, enkä pidä itseäni minään nerona tai ylivertaisena ihmisenä, mitä esimerkiksi älykkyyteen tulee. Jos normaalijamppa ei kykene moisesta laista huolimatta ostamaan niitä helvetin alkoholituotteita kahdentoistatunnin sisällä, niin MINUN puolestani saa jäädä ostamatta. Tulkoon vikisemään vaikka tänne ketjuun, kerron mielelläni omista kokemuksistani lisää.

Joten vielä kerran ihmettelen tuota ylläolevaa viestiä. SINUN puolestasiko täällä pitäisi puhua, vai mitä helvettiä?
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Joten vielä kerran ihmettelen tuota ylläolevaa viestiä. SINUN puolestasiko täällä pitäisi puhua, vai mitä helvettiä?


Ei vaan kyllähän näitä kieltoja ja rajoituksia pitäisi pystyä perustelemaan jollain ihan oikeillakin argumenteilla. Kyllähän mäkin 99% kerroista saan ne olueni halutessani mutta en mä nää että näillä rajotuksilla kannattaa naapurin vuoroduunaria kiusata sen takia että sen ekana prioriteettinä ei kaupassa käydessä ole oluen osto. Sodan jälkeen jengille lyötiin viinakortit käteen ja hyvin näytti huikka maistuvan mutta et kai säkään sitä halua tänne takasin.

Eikä tässä nyt kannata tarttua pelkästään tohon vuorotyöhön. Sun mielestä nää rajotukset ja muut on ihan ok koska osaat ja viitsit hommata sinne kaapin pohjalle juomia jos tarve tulee. Ja kuten sanoin niin kyllä mäkin juomani olen käytännössä aina saanut kun olen halunnut. Hölmöä vaan kiusata jengiä turhaan sillä että kaikki eivät jaksa välttämättä pitää kotona mitään kaljalavoja varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Ei vaan kyllähän näitä kieltoja ja rajoituksia pitäisi pystyä perustelemaan jollain ihan oikeillakin argumenteilla. Kyllähän mäkin 99% kerroista saan ne olueni halutessani mutta en mä nää että näillä rajotuksilla kannattaa naapurin vuoroduunaria kiusata sen takia että sen ekana prioriteettinä ei kaupassa käydessä ole oluen osto. Sodan jälkeen jengille lyötiin viinakortit käteen ja hyvin näytti huikka maistuvan mutta et kai säkään sitä halua tänne takasin.

Johan tuolla pari nimimerkkiä ja minä huuteli tästä alaikäisten/nuorten kaljansaannista, kotibileiden jatkumisesta sun muusta. Ilmeisesti nämä eivät ole sun mielestä riittäviä argumentteja? Vrt. hyödyt ja haitat esimerkiksi klo 23 jälkeen tapahtuvasta alkoholinmyynnistä. Pieni osa vuorotyöläisistä/muista ihmisistä saa bissensä juuri silloin kun haluaa, mutta järjestyshäiriöt eivät ainakaan vähentyisi. Mielestäni tällä hetkellä jäädään enemmän plussalle kuin miinukselle.

Mun mielestä on muutenkin outoa, että penäät argumentteja miksi jokin laki pitäisi säilyttää. Mun mielestä olisi huomattavasti luontevampaa selvittää se, miksi jokin laki tulisi poistaa. Jos ainoa syy siihen on se, että se kiusaa pientä osaa töissäkäyvistä, niin se ei ole mielestäni riittävä syy. Muita syitä en muista edes lukeneeni. Enpä ole toisaalta kyseisestä laista ja sen voimassa olosta päättämässäkään, joten siinä mielessä voitte olla huoleti. Kai ne viisaammat osaavat päättää oikein.

Eikä tässä nyt kannata tarttua pelkästään tohon vuorotyöhön. Sun mielestä nää rajotukset ja muut on ihan ok koska osaat ja viitsit hommata sinne kaapin pohjalle juomia jos tarve tulee. Ja kuten sanoin niin kyllä mäkin juomani olen käytännössä aina saanut kun olen halunnut. Hölmöä vaan kiusata jengiä turhaan sillä että kaikki eivät jaksa välttämättä pitää kotona mitään kaljalavoja varmuuden vuoksi.

Tässähän tää meidän välinen suurin ajatteluero tulee: mun mielestä tuo laki ei kiusaa ihmisiä turhaan. Mun mielestä siitä on oikeasti hyötyä, jos miettii esimerkiksi omiakin teinivuosia. Ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun kaljat loppuivat ennen puolta yötä, ja lisää olisi ollut pakko saada jostain, ja kaupasta ostaminen olisi ollut liiankin helppoa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus

Mä penään näitä muutoksia sen takia että Lahen ennestään aika synkkiä työttömyystilastoja rukataan kohta vielä huonompaan suuntaan kun Hartwall pistää porukkaa pihalle. Mä pelkään että jos se kunigasidea keppana Alkoon menee läpi tästä häviää kerralla monta pikkukauppaa ja kioskia. Mä pelkään että jos nää veronkorotukset painetaan läpi sillä voimalla mitä nyt aiotaan täältä häviää hitonmoinen määrä pikku pubeja, ravintoloita ja pienpanimoita. Mä pelkään että tää ei silti vaikuta suomalaisten juomatapoihin mitenkään vaan Viron tuliaiset pyörittää hommaa vielä isommalla volyymillä. Jo nyt sä voit tilata euroopasta viinejä ja muita kotiin kuljetettuna ja fyrkat käärii joku teutooni tai ranskatar. Siinä niitä verotuloja menee. Voihan nää tietty olla turhia luuloja mutta katotaan nyt sitte miten tässä käy.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Muistaakseni alkoholin yöostaminen aiheutti tutkimusten mukaan ongelmia. Syynä oli varsinkin nuorten kännäämisen jatkaminen, mistä aiheutui alkoholimyrkytyksiä, järjestyshäiriöitä jne.

Mikäli näin, niin ongelmana ei ole myyntiaika vaan se että myydään humalaisille. Tästä on valitettavasti tullut nähtyä paljon havaintoja. Varsinkaan lähikaupoissa nuoret myyjät eivät aina uskalla olla myymättä meluisille äijäporukoille. Toinen luku ovat baarit. Esim. toissa lauantaina olin lätkämatsissa ja erän aikana ihmettelin että jopas siellä oli eräs keski-ikäinen nainen naamat katsomossa. Oli tullut seisomakatsomoon ja juuri ja juuri pystyssä pysyi. Todella sekavia siellä höpötteli. Vielä enemmän ihmettelin erätauolla kun menin baarin ja mitä näinkään: sama pubiruusu siellä oli täyden siiderituopin kanssa!
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Stara.fi sivustolla on gallup, joka kantaa nimeä: "Mitä tekisit jos yökerhot sulkeutuisivat kello 01:30?"

Tämän viestin kirjoittamishetkellä vastauksia on tullut tuonne 8685 kappaletta ja vastaukset jakautuvat näin:

-Kävisin selvästi useammin jatkobileissä. (44%, 3 784 Ääntä)
-Menisin sulkemisajan jälkeen kotiin. (22%, 2 030 Ääntä)
-Notkuisin selvästi useammin puistoissa ja kaduilla. (17%, 1 435 Ääntä)
-Kävisin hieman useammin jatkobileissä. (8%, 717 Ääntä)
-Kävisin jatkobileissä kuten nytkin. (5%, 406 Ääntä)
-Notkuisin puistoissa ja kaduilla kuten nytkin. (2%, 161 Ääntä)
-Notkuisin hieman useammin puistoissa ja kaduilla. (2%, 152 Ääntä)



Ei siis ole tietenkään mikään absoluuttinen totuus tämän äänestyksen tulokset, mutta onhan se nyt selkeästi nähtävissä ainakin suuntaa antavasti mitä tulisi tapahtumaan, jos baarit suljettaisiin kello 01:30 kiinni. Poliisi ainakin tykkäisi.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
..Tupakkaa saat tuoda Virosta vain hyvin rajallisen määrän ja tämän syy on mikä?

Tuohan menee niin, että tupakkaa saat kyllä tuoda reilumminkin, mutta tupakka-askeissa on oltava varoitusteksti suomeksi ja ruotsiksi. Tullin sivuilla tietoa asiasta. Jos merkinnät puuttuvat, niin tupakkaa saa tuoda vain 200 per nenä. Ihme, että ne ei Virossa ole alkanut laittaa kieltoja sitten suomeksi ja ruotsiksi. Sillähän tuo ratkeaisi.

Näköjään se valtio jaksaa taistella tuulimyllyjä vastaan. Kieltoa kiellon perään vaikka mitään näyttöä niiden toimivuudesta ei ole. Olen pitkään jo ihmetellyt, miten tullilla voi olla harkintavaltaa päättää mikä on omaan käyttöön ja mikä ei. Mielestäni tässäkin pitäisi mennä sillä "syytön kunnes toisin todistetaan" menetelmällä, eli se on tullin asia todistaa, että tuliaisset eivät ole omaan käyttöön. Nyt se näköjään on toisinpäin. Eikä tuo nyt ihan EU säännöksiltä kuulosta, että saat tuoda niin paljon kuin normaali aikuinen jaksaa kantaa.

Miksi ei vain voisi laskea alkoholiveroa niin jengi ei niin paljoa rahtaisi viinaa, miksi oi miksi? Tässä on nyt kiusanteosta kyse, ei mistään muusta. Suomalaiset osaa kyllä juoda viinaa ihan normaalisti. Ei me tarvita tällaista holhousta. No se pieni vähemmistö tarvitsee joo, mutta puhun nyt koko kansasta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tuohan menee niin, että tupakkaa saat kyllä tuoda reilumminkin, mutta tupakka-askeissa on oltava varoitusteksti suomeksi ja ruotsiksi. Tullin sivuilla tietoa asiasta. Jos merkinnät puuttuvat, niin tupakkaa saa tuoda vain 200 per nenä. Ihme, että ne ei Virossa ole alkanut laittaa kieltoja sitten suomeksi ja ruotsiksi. Sillähän tuo ratkeaisi.

Naurettava perustelu. Tietenkään ulkomailta ostetuissa tupakka-askeissa ei ole varoitustekstiä suomeksi ja ruotsiksi, kyseisen lapun vaatiminen on tavaroiden vapaan liikkumisen estämistä. Ja nuo tupakathan tulisi omaan käyttöön eikä myyntiin. Myös nuuskantuontia rajoitetaan joskin se tehdään "rehellisesti" kieltämällä eikä vaatimalla ulkomaalaiseen rasiaan suomenkielistä tekstiä.

No jos printtailisin tuhansia pikkulappuja joihin olisin rustaillut tarvittavan varoitustekstin ja liimailisin itse niitä Virosta ostamieni tupakka-askien päälle niin saisin tuoda tullitta?
 
No jos printtailisin tuhansia pikkulappuja joihin olisin rustaillut tarvittavan varoitustekstin ja liimailisin itse niitä Virosta ostamieni tupakka-askien päälle niin saisin tuoda tullitta?

Mutta silloinhan ne olis selvästi myyntiin kuule, soo soo, ei semmoista vapaassa markkinataloudessa saa tehdä. Pitää kuule sitten maksaa tuontivero, läppävero, savuvero, paperivero, merivero, myyntivero, ostovero, kuljetusvero, kävelyvero, karvapäävero jos semmoisia on mukana ja erityisesti tullivero sekä tullitoimistovero unohtamatta tuliveroa ja pakettikustannusmatkaveroa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
..No jos printtailisin tuhansia pikkulappuja joihin olisin rustaillut tarvittavan varoitustekstin ja liimailisin itse niitä Virosta ostamieni tupakka-askien päälle niin saisin tuoda tullitta?

Joku taisi tuota jo yrittääkin. En enää muista enkä nyt ehdi googlailla että a) tapahtuiko oikeasti, ja b) mitä jänskää Suomen hallitus keksi porsaanreiän tukkimiseksi. Vahva mielikuva mulla on, että joku tuota oikeasti kokeili.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös