Oma realistinen skenaario:
Herään klo 13 ja valmistaudun lähtemään klo 15 alkavaan iltavuoroon. Juon kahvin, runkkaan ja tsekkaan hesarin. Jääkaapissa ei ole kaljaa. Enhän varastoi vessapaperiakaan ja suunnittelen ruokalistani joka päivä kaupassa. Minun ei tosin tee tässä vaiheessa edes mieli kaljaa. Pääsen töistä 22.30 ja minun tekisi mieli jotain tiettyä kaljaa. Enää ei myydä kaljaa. Joudun ostamaan limpparia.
Eli käytät vessapaperia niin pitkään, kunnes paperi on loppu? Käsisuihkullako vetelet viimeiset vanat puhtaaksi? Mä en edes muista millon multa olisi viimeksi loppunut vessapaperi, joten kai mä sitäkin sitten varastoin. Tuskin olen ainoa ihminen joka niin tekee, ja ihmettelen miten nämä kaljakeissit eroavat moisesta. Täällä landella missä asun, kaupat menevät kiinni 21. En mä saatana saa vessapaperia, tortillokamoja tai vaikka karkkipussiakaan kello 21 jälkeen, jos en aja 30 kilometrin päähän. Tuntuu siltä, että kaikenlainen suunnittelu/ennakointi on jäänyt ihmisillä (en sano tätä henkilökohtaisesti, vaan ihan yleisesti) huomattavasti vähemmälle, kun kaikki on niin helposti saatavilla. Valintojen maailma.
Mielestäni kyseessä on nimenomaan ennakoinnin/suunnittelun puutetta, jos päivällä ei käy edes
mielessä, että työpäivän jälkeen voisi naukkailla parit oluet rentoutumisen merkeissä. Jos käy mielessä, niin sen kuin ostaa. Niitä ei ole mikään pakko juoda illalla mikäli fiilis on samanlainen kuin päivällä, eli eipä tee edes mieli niitä paria kappaletta.
Seuraavan kerran töihin menossa ja kaupassa käydessä, sulla on kotona jo oottamassa ne pari olutta. Ei tarvitse edes pähkäillä ostaakko vai ei, jos se päättäminen on niin vaikeaa. Jos ei edelleenkään tee mieli, niin älä huoli, ei ne mene edes viikossakaan pilalle. Juot vasta sitten kun tekee mieli.
Kysymys: mikä on ollut lainsäätäjän tarkoitus säätäessään alkoholin myyntiajan rajoituksia? Miksei alkoholia myytäisi esimerkiksi 15-03? Miksi kukaan tarvitsi kaljaa ennen klo 15? Minulle sopisi jälkimmäinen paljon paremmin ja myyntitunteja olisi samat 12h.
Kotibileiden ja muutenkin nuorten ihmisten alkoholin kulutuksen vähentäminen, toki näiden deekujen dokaamisen rajoittamisen ohella. Kyseisen lain vaikutus deekujen dokaamiseen on kuitenkin aika minimaalinen, koska ne rahat löytävät sinne kaupan kassalle, oli kello 10 aamulla tai 20 illalla.
Joskus 18-vuotiaana kun mulla ei ollut varastoja, niin vitutti kun usein kaljat loppuivat kesken ja rahaa oli vain parikymppiä. Baariinkin olisi päässyt vain sisään ja saanut rahoilla ostettua maksimissaan muutaman bissen. Jos olisi pitänyt valita lavan kaljaa ja parin satunnaisen bissen väliltä kun olen jo pienessä sievässä, niin 9/10 valitsisin sen lavan kaljaa. Olisi ollut hauskempaa pidempään.
Perkele, mä inhoon ylikaiken esimerkkejä vanhoista tapauksista, mutta pakko se on ottaa esille tässä tapauksessa. 1980-luvulla kaupat menivät kiinni jo 19-20(?) aikoihin, eikä mitään 24/7 paskoja ollut olemassa. Hyvin ollaan silti pärjätty, alkoholien ja kaikkien muidenkin tavaroiden kanssa. Ei se ihminen voi olla 30 vuodessa niin paljoa tyhmistynyt, että nyt oltaisiin aivan kusi sukassa, jos jotain tuotetta ei saa yöaikaan.
E: Mäkkäri ei myy euron juustoja yöaikaan. Vitun kiva meille vuorotyöntekijöille, aina meitä sorretaan!! Joudun olemaan ilman sitä euron juustoa yöllä, vaikka tekisi kuinka mieli työvuoron jälkeen. En tiedä selviänkö moisesta aamuun saakka.