Suomi – holhouksen synnyinsija

  • 126 821
  • 874

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No jopas on näkemys! Jotakin asiaa ei saisi kritisoida tai vaatia muutettavaksi koska ihmiset tietävät sen nykytilan. Vain tietämättömyyskö oikeuttaisi vaatimaan muutosta?

Vastaukseni liittyi Vinylin viestiin, jossa puhuttiin epäsäännöllisiä työaikoja tekevistä vuorotyöläisistä yms. Totta kai aukioloaikoja voidaan kritisoida, mutta ei Vinylin esittämällä argumentilla. Jos sinulla on vapaata maanantaina ja tiistaina, tarvittavat juomat voi hakea Alkosta lauantaina klo 18 mennessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Entä sitten jos puolet kaikista poliisin tehtävistä liittyy alkoholiin? Ehkä se kertoo että poliiseilla ei ole paljon muita töitä kun on aikaa keskittyä näihin asioihin tai tapahtumia on niin vähän, että yksi yksittäinen tapahtuma on suhteellisesti iso.
Asiat pitää suhteuttaa vai mitä?
Ehdottomasti. Ja jos Suomessa on tosiaan poliiseilla liian vähän töitä, niin sehän tarkoitta sitä, että heitä liikaa niin siitähän saadaan kivasti satojen miljoonien eurojen säästöt kun kylmästi puolet karsitaan pois (720 miljoonasta puolet on 360 miljoonaa).
Alkoholin hyödyt on "helppo" laskea. Jokainen käytetty alkoholiannos luo utiliteettiä kansantaloustiede mielessä. Toisin sanoen, tunnet hyvää oloa kun juot olutta. Voidaan toki sanoa että tulee hyvinvointitappiota jos luo liikaa mutta kun suuri osa ihmisistä jatkaa alkoholi kulutusta niin on todennäköistä että alkoholi luo hyvinvointia. Aivan kuten itse sanot. Kansantaloustieteen avulla voidaan tutkia sitten paljon tätä hyvinvointia syntyy.
Tällä logiikalla että jos jollakin asialla on kysyntää niin sen myynnistä seuraa hyvinvointia voidaan perustella minkä tahansa asian hyödyllisyys. Logiikka pätee siis niin huumeisiin, aseisiin, pyramidihuijauksiin kuin Johanna Tukiaisen kansikuvalla varustettuihin 7-päivää lehtiin.
 
Viimeksi muokattu:

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ehdottomasti. Ja jos Suomessa on tosiaan poliiseilla liian vähän töitä, niin sehän tarkoitta sitä, että heitä liikaa niin siitähän saadaan kivasti satojen miljoonien eurojen säästöt kun kylmästi puolet karsitaan pois (720 miljoonasta puolet on 360 miljoonaa).

Tällä logiikalla että jos jollakin asialla on kysyntää niin sen myynnistä seuraa hyvinvointia voidaan perustella minkä tahansa asian hyödyllisyys. Logiikka pätee siis niin huumeisiin, aseisiin, pyramidihuijauksiin kuin Johanna Tukiaisen kansikuvalla varustettuihin 7-päivää lehtiin.

Alkoholikeskustelun keskeisiä teemoja on alkoholiin liittyvät korkeat kustannnukset. Tällä argumentilla perusteella enemmän tai vähemmän suuri osa nykyisestä toiminnasta. Tähän liittyen kysyn vain kaksi asiaa:

1) Eikö ole älyllisesti epärehellisestä arvioida vain jonkin asian kustannuksia vaan asioita pitäisi katsoa kokonaisvaltaisesti? Tällä tarkoitan, että alkoholin mahdolliset hyödyt jätetään pois poikkeuksetta kaikesta keskustelusta, ainakin mitä tulee viranomaisiin. Alkoholin keskeinen funktio on tuottaa nautintoa. Tätä nautintoa voidaan mitata samalla tavalla kuin mitä tahansa kuluttajan valintaa, koska jokainen transaktio luo hyötyä. Tässä viittaan nyt kuluttajan valinta- ja utiliteettiteorioihin. Nämä teoriat ovat tieteellisesti vakiintuneita käsitteitä ja toimii monen muun teorian pohjana. Sanon vain, että kun arvioidaan jonkin asian mahdollisia yhteiskunnallisia vaikutuksia kuluttajan valinnan analyysillä ja valintaan liittyvällä (aggregaatti)hyödyllä pitäisi olla keskeinen sija päätöksenteossa.

Joten mitä tulee siis hyödyllisyyteen, niin yksilötasolla kyllä jokainen asia jonka ihminen valitsee itse lisää hyötyä ihmiselleen itselleen (mitä pahaa jos joku haluaa lukea seiskaa, ei ole multa pois) tiettyjä poikkeuksia lukuunottamaatta. Riippuvuudet voidaan nähdä tälläisinä missä yksi kulutettu annos tuottaa hyvinvointitappiota ja sen takia voi olla hyvä rajoittaa tiettyjä hyödykkeitä. Yhteiskunta tasolla pitää sitten arvioida vain aggregaattihyötyjä ja joidenkin hyödykkeiden kohdalla voi olla tarve tehdä rajoituksia, koska kustannukset ovat liian suuria suhteessa hyötyihin. Se ei tarkoita kaiken kieltämistä ja/tai sallimmista vaan asioita pitää analysoida:

Esimerkki:
Alkoholi tuottaa 100 yksikköä hyötyä 3 miljoonalle ihmiselle ja kustannukset ovat 5 yksikköä 5 miljoonalle. Jos hintaa nostetaan vaikka 5 pinnaa niin hyöty tippuu 95 yksikköön, mutta kustannukset tippuu vaikka 4,8 yksikköön. Kannattaako tehdä? Mun mielestä ei koska 0,2 yksikön lasku kustannuksissa johtaa 5 yksikön tippumisen hyödyssä.

2) Alkoholin kustannuksia arvioidaan usein hassujen "anekdoottien" avulla kuten nuo poliisi ja sairaalafaktat. "Anekdootti" siksi, että tietopalasia voidaan tutkia monella eri tavalla ja tossa nyt yritin osoittaa, että tulkintamahdollisuuksia on paljon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos sinulla on vapaata maanantaina ja tiistaina, tarvittavat juomat voi hakea Alkosta lauantaina klo 18 mennessä.

Niin täysin väärin kuin vai voin olla. Sitä ei voi mitenkään aina tietää tarvitseeko juopotella, koska suunnitelmat saattavat muuttua.

Jos viinaa saisi 24/7 sitä haettaisiin tarpeen mukaan. Nykytilanteessa sitä ostetaan varastoon alepasta tai Tallinnasta ja sitten kun sitä kerran on, niin kas kummaa tuleekin juopoteltua.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nykytilanteessa sitä ostetaan varastoon alepasta tai Tallinnasta ja sitten kun sitä kerran on, niin kas kummaa tuleekin juopoteltua.

Juuri tästä tulinkin kirjoittamaan. Eli jos esim. keskioluen myynti siirrettäisiin pelkästään Alkoon niin siinä kävisi varmaankin näin:
Todella monella matka paikkaan, josta alkoholia saa, pitenee huomattavasti = Ostetaan sitä juotavaa kerralla reilusti enemmän; varastoon = Sitä alkoholia on saatavilla omassa kodissa suuriä määriä ja kerralla tulee sitten juotua enemmän. Minä luulin, että Suomen hallitus yrittää saada meitä vähentämään alkoholinkäyttöä? Onnistuuko se, jos keskiolut siirretään Alkoon?

Ja jos Alkosta tulee ainoa myymälä, josta saa alkoholia Suomessa, niin voi olla että vahvojen alkoholijuomien myynti nousee, sillä jos ihmisillä kasvaa matka paikkaan josta saa juotavaa ja sitä ostetaan varastoon, niin tällöin on helpompi kantaa Alkosta ulos litrakaupalla vahvempia juomia kuin olutta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin täysin väärin kuin vai voin olla. Sitä ei voi mitenkään aina tietää tarvitseeko juopotella, koska suunnitelmat saattavat muuttua.

Jos viinaa saisi 24/7 sitä haettaisiin tarpeen mukaan. Nykytilanteessa sitä ostetaan varastoon alepasta tai Tallinnasta ja sitten kun sitä kerran on, niin kas kummaa tuleekin juopoteltua.

Nykyisillä aukioloajoilla normaali alkoholinkäyttäjä saa juomansa varsin hyvin. Toisaalta tavallisella alkoholikäyttäjällä konjakki- tai viinipullo säilyy kaapissa pidempiäkin aikoja, ei sitä ole pakko juoda heti. Lisäksi tavallisella alkoholinkäyttäjällä kuvailemiasi yllättäviä juopottelu tarpeita tulee erittäin harvoin.

Tämän tyylisillä perusteilla nykyisiä alkoholin myyntiaikoja ei tarvitse muuttaa, kyllä viinaa ja olutta tavallinen ihminen saa. Tai kaksi muutosta tekisin eli pääsiäislauantaina Alko saisi olla auki ja päivittäistavarakaupoissa voisi oluen myynnin aloittaa vaikka kuuden aikaan aamulla, jotta yövuorolaisten ei tarvitsisi tehdä sitä toista kauppareissua.
 
Nykyisillä aukioloajoilla normaali alkoholinkäyttäjä saa juomansa varsin hyvin. Toisaalta tavallisella alkoholikäyttäjällä konjakki- tai viinipullo säilyy kaapissa pidempiäkin aikoja, ei sitä ole pakko juoda heti. Lisäksi tavallisella alkoholinkäyttäjällä kuvailemiasi yllättäviä juopottelu tarpeita tulee erittäin harvoin.

Itse sanoisin käyttäväni alkoholia aika normaalisti. Jostain syystä ulkomailla ollessa tulee juotua alkoholia silti vähemmän. Sitä tulee ostettua se pari kaljaa, koska jos sattuisikin maistumaan enemmän, sitä voi käydä ostamassa sitten lisää. Kotisuomessa käy huomattavasti useammin siten, että ostan varulta vähän enemmän ja juonkin muutaman enemmän samaan syssyyn. Käypä joskus niinkin, että alkaakin sitten maistumaan, kun on muutaman suunniteltua enemmän juopassut. Olen varmasti ainoa laatuaan?

Minusta ainoa tapa muuttaa alkoholitottumuksia järkevämpään suuntaan on muuttaa alkoholin status pois kielletystä hedelmästä, jonka käyttöä holhotaan. Todelliset suurkuluttajat toki pysyvät edelleen suurkuluttajina, vaikka miten asia hoidettaisiin. Jostakin saattaa tulla muutoksen jälkeen niitä suurkuluttajia. Veikkaisin enemmistöstä tulevan kuitenkin nautiskelijoita ryyppääjien sijasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse sanoisin käyttäväni alkoholia aika normaalisti. Jostain syystä ulkomailla ollessa tulee juotua alkoholia silti vähemmän. Sitä tulee ostettua se pari kaljaa, koska jos sattuisikin maistumaan enemmän, sitä voi käydä ostamassa sitten lisää. Kotisuomessa käy huomattavasti useammin siten, että ostan varulta vähän enemmän ja juonkin muutaman enemmän samaan syssyyn. Käypä joskus niinkin, että alkaakin sitten maistumaan, kun on muutaman suunniteltua enemmän juopassut. Olen varmasti ainoa laatuaan?

Minusta ainoa tapa muuttaa alkoholitottumuksia järkevämpään suuntaan on muuttaa alkoholin status pois kielletystä hedelmästä, jonka käyttöä holhotaan. Todelliset suurkuluttajat toki pysyvät edelleen suurkuluttajina, vaikka miten asia hoidettaisiin. Jostakin saattaa tulla muutoksen jälkeen niitä suurkuluttajia. Veikkaisin enemmistöstä tulevan kuitenkin nautiskelijoita ryyppääjien sijasta.

Jos sinun on PAKKO juoda enemmän kuin olet suunnitellut, oletko normaali alkoholinkäyttäjä? Et siis voi säilyttää alkoholia kotona, koska juot silloin liikaa.

Alkoholipolitiikka pitäisi perustua tutkimuksiin, eikä mutuun, kuten valtion nykyinen linja tuntuu olevan. Minun puolestani viinaa saisi myydä joka kioskissa ympärivuorokauden, mutta päätöksen pitäisi perustua selkeisiin faktoihin, eikä tuuleen huudettuihin mielipiteisiin.
 
Jos sinun on PAKKO juoda enemmän kuin olet suunnitellut, oletko normaali alkoholinkäyttäjä? Et siis voi säilyttää alkoholia kotona, koska juot silloin liikaa.

En huomannut missä sanoin, että minun on PAKKO juoda enemmän kuin olen suunnitellut. Joskus vain tulee näin tehtyä. Jäykkää viinaa kotona on aina kaapit täynnä, mutta ei tule hirveästi niitä juotua. Toki jonkun paukun joskus tekee, mutta lähinnä mietoja tulee maisteltua jos "vähän" tekee mieli nauttia alkoholia.

Alkoholipolitiikka pitäisi perustua tutkimuksiin, eikä mutuun, kuten valtion nykyinen linja tuntuu olevan. Minun puolestani viinaa saisi myydä joka kioskissa ympärivuorokauden, mutta päätöksen pitäisi perustua selkeisiin faktoihin, eikä tuuleen huudettuihin mielipiteisiin.

Alkoholipolitiikka perustuu tälläkin hetkellä tuuleen huudettuihin mielipiteisiin, sekä mutuun. Mitään oppia ei oteta mistään käytännöistä ja ainoa tapa jatkaa, on toistaa huonoksi havaittua alkoholipolitiikkaa. Tällä hetkellä seuraamme käytännössä jo aikaa sitten ilman tutkimuksia tehtyjä päätöksiä.

Itse joudun asiaa kommentoimaan vain omien kokemuksieni, sekä sosiaalisen piirini kokemien asioiden, perusteella, koska en ole yhtään tutkimusta aiheesta tehnyt. Se kai sallittaneen minullekin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En huomannut missä sanoin, että minun on PAKKO juoda enemmän kuin olen suunnitellut. Joskus vain tulee näin tehtyä. Jäykkää viinaa kotona on aina kaapit täynnä, mutta ei tule hirveästi niitä juotua. Toki jonkun paukun joskus tekee, mutta lähinnä mietoja tulee maisteltua jos "vähän" tekee mieli nauttia alkoholia...

Painotin tuota pakko sanaa, korostaakseni jokaisen yksilön valinnanvapautta. Jos se olut maistuu ja jää vielä janokin, toisinaan ei ja tölkit jää jääkaappiin. En ymmärrä miten oluen myyntiajat liittyy sinun oluen juomisen määrään, sitä saa joka päivä klo 9 - 21 välisenä aikana.
 
Jos se olut maistuu ja jää vielä janokin, toisinaan ei ja tölkit jää jääkaappiin. En ymmärrä miten oluen myyntiajat liittyy sinun oluen juomisen määrään, sitä saa joka päivä klo 9 - 21 välisenä aikana.

Yritänpä selventää, vaikka omasta mielestä sen kirjoitin jo varsin selvästi. Myöskin tuon edellisen kirjoittajan ajatusta oli edelleen mukana siinä.

Jos vaikkapa lauantaina ostan kaupasta olutta, niin nykyisten kellonaikojen takia en osta vaikkapa 4kpl vaan monesti vaikka 8 tai 12. Jos olisin ostanut sen 4, niin väittäisin ettei juuri koskaan tulisi haettua lisää klo 22 kioskilta, vaikka sieltä saisi. Nyt taas toisinaan käy sitten niin, että olenkin juonut ne neljä pois (tai 2 ja parempi puolisko toiset 2) ja jossain vaiheessa iltaa hakeekin kaapista vielä lisempi, kun tuli ostettua. Joskus taas on käynyt niin, että korillinen on vanhentunut ja unohtunut kaappiin näkösälle. Enkä tarkoita nyt sitä, että muuten joisin 2 olutta paitsi nyt sitten 15 :) Yleensä se on joku "tulipa juotua 6 olutta, kun sitä sattui olemaan enempi". On toki käynyt joskus se "tulipa juotua 15, kun oli niin hauskaa eikä ilta loppunut ikinä". Hehe.

Ymmärtänet tämmöisen yksinkertaisen ihmisen ajattelutavan? Kun myymistä kovasti kellonajoin on säädelty, niin tulee varulta ostettua vähän enempi. Silloin sitä useammin käyttää vähän enempi, kun vertaa siihen notta ostaisi vain tarpeen mukaan. Harvemmin sitä todellisuudessa jaksaa pelkän oluen takia lähteä sitten kioskille, jos sitä jossain maassa saakin ympäri vuorokauden. Silloin on tullut ostettua tarpeen mukaan. Näin se ainakin minulla toimii.

En pidä itseäni alkoholistina. Omalle kohdalleni silti sääntely tekee hieman enemmän hallaa, kuin täysi vapaus tekisi. En usko tulevani alkoholistiksi silloinkaan, jos myynti vapautuisi täysin.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Nykyisillä aukioloajoilla normaali alkoholinkäyttäjä saa juomansa varsin hyvin. Toisaalta tavallisella alkoholikäyttäjällä konjakki- tai viinipullo säilyy kaapissa pidempiäkin aikoja, ei sitä ole pakko juoda heti. Lisäksi tavallisella alkoholinkäyttäjällä kuvailemiasi yllättäviä juopottelu tarpeita tulee erittäin harvoin.

Tämän tyylisillä perusteilla nykyisiä alkoholin myyntiaikoja ei tarvitse muuttaa, kyllä viinaa ja olutta tavallinen ihminen saa. Tai kaksi muutosta tekisin eli pääsiäislauantaina Alko saisi olla auki ja päivittäistavarakaupoissa voisi oluen myynnin aloittaa vaikka kuuden aikaan aamulla, jotta yövuorolaisten ei tarvitsisi tehdä sitä toista kauppareissua.

Mun mielestä toi ei pidä paikkansa jo siitäkin syystä, että ruokakaupassa ei myydä vahvempaa olutta ns. erilaisia erikoisoluita (hah, niin kuin suomalainen latku lager olisi jonkin tavallisen oluen merkki hah).

Jos minun nyt sattuisi tekemään mieli lauantai-iltana kello 18:00:n jälkeen mukavaa pikku IPA:aa, niin ei onnistu mitenkään sen hankkimnen kotiin. Kuluttajan pitää odottaa maanantaihin, että saa juotavansa. Tässä asiassa on paljon parannettavaa.

Lisäksi, tuo ajatus, kyllä pitää osaa suunnittella oma juomisensa etukäteen on vähän hassu. Eikä tarvitse sanon minä. Miksi kaikkien pitäisi elää saman muotin mukaan. Miksi minun pitäisi pystyä ennakoimaan elämäni eteenpäin kaikilla osa-alueilla? Esimerkiksi minä voin saada yllätysvieraita sunnuntaina: pariskunta joka kertoo mennäänsä kihloihin. Tätäkö varten minun pitää varata sitten koko ajan kuohuviiniä kotona kun voisin kätevästi hake ne lähikaupasta? Toisin sanoen on absurdia, että valtio haluaa puskee meidät yhteen tiettyyn muottiin. Hulluinta on se, että tämä tapahtuu kokoomuslaisen pääministerin alaisuudessa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hulluinta on se, että tämä tapahtuu kokoomuslaisen pääministerin alaisuudessa.

Kokoomushan onkin konservatiivinen, ei liberaali puolue.

Toki en usko että pääministeri muutenkaan kovin paljoa käyttää aikaansa ja energiaansa alkoholipolitiikasta murehtimiseen.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Nykyisillä aukioloajoilla normaali alkoholinkäyttäjä saa juomansa varsin hyvin.

Itseäni on ainakin monesti ottanut kupoliin päästä PE klo22 töistä ja mieli tekisi ottaa parit oluet rentoumisen mielessä katsellen telkkaria ja myöhemmin änäriä. Ei siinä monestikaan mikään känni ole mielessä jos pitää SU taas mennä aamuun töihin. Toisaalta kai se on minun vika etten herännyt aiemmin kaljakauppaan ennen kuin menin töihin. Sehän kuulostaa korvaani enemmän alkoholistilta kun pitää herätä heti aamusta ostamaan kaljaa!

Vai olisiko yksinkertaisempaa täyttää varastot?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mun mielestä toi ei pidä paikkansa jo siitäkin syystä, että ruokakaupassa ei myydä vahvempaa olutta ns. erilaisia erikoisoluita (hah, niin kuin suomalainen latku lager olisi jonkin tavallisen oluen merkki hah).
Vahvempia luonnollisestikin ei, mutta on ruokakaupoissakin ihan kiitettävästi alkanut löytyä variaatioita. Kotimaiset pienpanimotuotteet on kasvavissa määrin tyylillisesti muuta kuin suodatettu lager ja ulkomaalaisissakin oluissa löytyy valikoimaa jo vähän pienemmissäkin kaupoissa.

Tietysti määrätyt oluet tarvitsee enemmän alkoholiprosentteja ollakseen tyylinsä huipputapauksia, mutta ihan kiitettävästi eri tyyppisiä siis löytyy keskioluen vahvuisenakin.
 

Nick Neim

Jäsen
Siis mikäli ei pysty kotonaan minkäänlaisia varastoja pitämään, vaan ne oluet on "juotava koska sitä olutta kotona on" niin silloinhan tällaiset sääntelyt ajavat asiansa oikein hyvin. En mäkään kaikkia mun rahoja tuhlaa vain siksi, koska mulla rahaa sattuu olemaan tilillä. Tuollainen "pakonomainen" tarve juoda vaikuttaa jo orastavalta alkoholismilta.

Jokainen saa kyllä siinä 9-21 välisenä aikana täytettyä tarpeeksi niitä olutvarastojaan, vaikka pääsisikin vuorotöistä seitsemältä aamulla tai kymmeneltä illalla. Vuoden verran noita vuorotöitä tuli säännöllisesti tehtyä, eikä minkäänlaista ongelmaa ollut. Jos suunnitelmat muuttuivat, niin haettiin töiden jälkeen kotoa sitä olutta sitten.

Tälläkin hetkellä kylmässä on 4 lavaa kaljaa, joten varastojen pitäminen edes tällaiselle "nuorelle" 21-vuotiaalle ei ole ongelma, vaikka dokauskertoja on useita kuukaudessa. Tämäkin viikko vietetään vapaalla, joten hyvin ehtisi tissuttelemaan jos haluaisi, mutta mitään pakonomaista tarvetta tissuttelulle en koe.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tälläkin hetkellä kylmässä on 4 lavaa kaljaa,

Varmaan lähimarketista ostettu?

Ihan perseestähän noi aukioloajat on jo nyt, puhumattakaan että niitä pitäisi vielä kiristää. Sivistyneessä länsimaassa pitäisi pystyä ostamaan oluen ja viinin kaltaisia elintarvikkeita silloin kun haluaa.
 

Nick Neim

Jäsen
Varmaan lähimarketista ostettu?

Itseasiassa kaverilta, joka kävi Virossa viime viikolla. Niin varmaan epäilitkin.

On kotoa toki löytynyt kolmea laatikkoa Karhua tai Fostersiakin, jotka on ihan Suomesta ja marketista ostettu. Jos sitä(kin) siis epäilit.

Mua ainakin vituttaa aina lähteä hakemaan kauppaan yhtä asiaa, oli kyseessä rööki, alkoholi, ketsuppi tai mikä tahansa. Siksi ostan usein tuotteita varastoon, ja täydennän niitä sitten kun tarvitsen useampia tavaroita kerrallaan.

E: Täytyy toki myös huomauttaa, että lähin kauppa ei ole tuossa 50 metrin päässä. Lähimpään kauppaan on se pari kilsaa suuntaansa, lähimpään Alkoon yli 15 kilometriä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Siis mikäli ei pysty kotonaan minkäänlaisia varastoja pitämään, vaan ne oluet on "juotava koska sitä olutta kotona on" niin silloinhan tällaiset sääntelyt ajavat asiansa oikein hyvin. En mäkään kaikkia mun rahoja tuhlaa vain siksi, koska mulla rahaa sattuu olemaan tilillä. Tuollainen "pakonomainen" tarve juoda vaikuttaa jo orastavalta alkoholismilta.

Kaikista helpointahan olisi se, ettei mitään varastoja tarvitsisi pitää kotona, vaan kaljaa voisi halutessa käydä ostamassa kellosta riippumatta. Mulla on yleensä kaljaa vain kun on tarkoitus lähteä johonkin, mutta oishan se mukava että jos tuleekin äkkilähtö klo 21.15, niin vois matkalla koukata keittoa mukaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Mulla on yleensä kaljaa vain kun on tarkoitus lähteä johonkin, mutta oishan se mukava että jos tuleekin äkkilähtö klo 21.15, niin vois matkalla koukata keittoa mukaan.

En sitten tiedä miksi se sinulle on mahdotonta toimia tällä(kin) hetkellä ylläkuvailemallasi tavalla, koska mä ainakin toimin juurikin noin. Näilläkin säädöksillä ja säännöillä, käyn koukkaamassa keittoa mukaan jos tulee äkkilähtö johonkin klo 21 jälkeen.

Mä oikeasti ymmärtäisin tuosta laista valituksen, jos alkoholin myynti olisi rajoitettu johonkin kolmen tunnin sisään. 12 tuntia, ehdit vaikka nukkumaan yli kymmenen tuntia, käydä suihkussa ja paskalla, syödä ja silti ehdit hakea bisseä jos tarve niin vaatii.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En sitten tiedä miksi se sinulle on mahdotonta toimia tällä(kin) hetkellä ylläkuvailemallasi tavalla, koska mä ainakin toimin juurikin noin. Näilläkin säädöksillä ja säännöillä, käyn koukkaamassa keittoa mukaan jos tulee äkkilähtö johonkin klo 21 jälkeen.

Mä oikeasti ymmärtäisin tuosta laista valituksen, jos alkoholin myynti olisi rajoitettu johonkin kolmen tunnin sisään. 12 tuntia, ehdit vaikka nukkumaan yli kymmenen tuntia, käydä suihkussa ja paskalla, syödä ja silti ehdit hakea bisseä jos tarve niin vaatii.

Koska mulla on harvoin kaljaa kotona. Eikä kyse ole siitä että joisin kotona lojuvat kaljat automaattisesti, vaan en monesti kaupassa edes hoksaa ostaa bisseä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itseasiassa kaverilta, joka kävi Virossa viime viikolla. Niin varmaan epäilitkin.

Tuossa vaan kiteytyy suomalaisen alkoholipolitiikan älyttömyys. Olutta haetaan Virosta varastoon, koska se on halpaa ja sitten sitä on aina varastossa ja saatavilla.

Mä yleensä ostan irtotölkkejä sen mitä tarvin. Tänään ajattelin ostaa muutaman, kun on peliyö ja vapaata. Toki mäkin olen harkinnut kunnon varaston hakemista, mutta toisaalta kotikäyttö on sen verran vähäistä etten oikein jaksaisi. Enemmän vituttaa se, kun joskus iskee se yllättävä kiireilta töissä, niin ei töiden jälkeen saa haettua sitä paria kaljaa. Noihin tilanteisiin se Viron varasto olisi hyvä.

Käymistuotteet voisi siirtää kauppoihin, mutta en näe siinä ongelmaa että yöllä olisi aika jolloin kyseisiä tuotteita ei saisi ostaa.

Mä en näe mitään ongelmaa siinä että niitä saisi ostaa myös yöllä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Suomessa ongelmana on monessa asiassa se, että normaalia enemmistöä kuritetaan loppumattomilla säännöksillä sen takia, että on olemassa pieni ongelmakäyttäjien/väärinkäyttäjien vähemmistöporukka - joka ei kuitenkaan välitä mistään säännöistä mitään. Eli sääntöjen pikkutarkat nipotukset ja mitä ihmeellisimmät tulkinnat osuvat raskaimmin juuri siihen väestönosaan, joka ei tarvitsisi holhousta ja jolle voisi antaa omaa vastuuta ja päätösvaltaa sääntöjen ylitulkinnan sijasta.

Täällä pitäisi pistää rajuin ottein ja kovalla kädellä kuriin ongelmia aiheuttavat vähemmistöt, oli kyse sitten taparikollisista (pari prosenttia miehistä tekee n. 50% kaikista väkivalta- ja häiriörikoksista) tai sitten siitä 10% alkoholisti/väärinkäyttäjäryhmästä. Eli järjestyshäiriöistä ja ongelmakäyttäytymisestä kovat sanktiot nollatoleranssilla sekä mahdollisuus pistää rähinäkänni-Seppo (nimi muutettu) muitta mutkitta tahdonvastaiseen katkaisuhoitoon ja metsäleirille kuntoutumaan, jos kännin päätteeksi Sepon on aina pakko ottaa puukko, vesuri tai nyrkit käyttöön.

Lopulle eli 90-95% täysi-ikäisistä kansalaisista voisi sitten myydä täysin vapaasti ja vailla rajoituksia vaikkapa tätä kuuluisaa alkoholia. Samoin voisi vapauttaa baarien ja ravintoloiden aukiolot (toki siten, ettei kenenkään asuintalon alakerrassa ole 24/7-disko auki). Hakekoon Pertti Peruskansalainen kaljansa tai vaikka kossunsa sunnuntaina lähikaupasta tai iltaviinit klo 22, ja istukoon baarissa vaikka kuuteen asti aamulla jos joku baari nyt siihen asti auki on eikä Pertti Peruskansalainen aiheuta ongelmia itselleen tai muille.

Eipä ainakaan muissa Euroopan maissa ole yhteiskunta romahtanut sen takia, että sieltä saa viiniä tai väkeviä lähikaupasta ja minä päivänä tahansa. Pikemminkin päinvastoin eli lieveilmiöt ovat monesti vähäisempiä ja yhteiskunta puuttuu hanakammin julkisella paikalla örveltämiseen.

EDIT: Kaljanosto ei minua henkilökohtaisesti koske, koska en kaljaa juo, mutta ei minulla ole ongelmia kaljanjuojien suhteen. Sen sijaan minulla on ongelmia kännissä julkisesti häiriköivien suhteen, oli menojuoman ostoaika sitten klo 20.59 tai klo 21.01.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös