Suomi – holhouksen synnyinsija

  • 126 708
  • 874

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Sitten meillä on Individual, joka ei oikein ymmärrä lukemaansa.

Väärin. Finnishninja Ei ihmettele, vaan kysyy. Mutta saa vain mutua vastaukseksi.

Missä olen kirjoittanut tarpeesta aukiolojen vapauttamiseen, jota en näe?

Ja Finnishninjalle on myös kerrottu mistä tämä johtuu. Pirun vaikea on tilastoa sinulle antaa asiasta mitä kukaan ei ole tilastoinut.

Ongelma on olemassa ja jotain sille olisi hyvä tehdä. Tätä mieltä on myös tuo meidän sisäasiainministeri (ja moni muukin Suomen asukas joka viikonloppuisin ihmisten ilmoilla liikkuu). Siitähän tässä nyt enempi on kyse, miten tuohon ongelmaan puututaan vai puututaanko mitenkään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Pirun vaikea on tilastoa sinulle antaa asiasta mitä kukaan ei ole tilastoinut.

Ongelma on olemassa ja jotain sille olisi hyvä tehdä.

Ei sille tehdä mitään niin kauan kun ei ole selvä miten suuri se ongelma on.
Saattaa olla että pitää sittenkin vilkaista myös vähän kehä III ulkopuolellekin...
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Ei sille tehdä mitään niin kauan kun ei ole selvä miten suuri se ongelma on.
Saattaa olla että pitää sittenkin vilkaista myös vähän kehä III ulkopuolellekin...

Niin, meikäläisen havainnot, vaikka niillä ei mitään arvoa olekaan, ovat suurimmaksi osaksi juurikin täältä kehän ulkopuolelta. Paikoitellen joissakin pienempien kaupunkien tietyissä kaupunginosissa tuo meno on päinvastoin kuin olettaa saattaisi, jopa hurjempaa mitä tuolla kehän sisäpuolella. Näissä pienemmissä kaupungeissa on myös poliiseja pirunpaljon vähemmän ja sitä kautta näihin mähinöihin on entistä vaikeampi reagoida. Poliisilla kestää vähintään se 15min saapua paikalle jos eivät satu valmiiksi kulmilla olemaan ja tuossa vaiheessa paikanpäällä ei varmasti ole yhtäkään mähisijää, suotta kulutetaan niitä vähäisiäkin resursseja hukkaan.

Edit. Siinä määrin tämä ei minulle sydämenasia ole, että alkaisin kulkea viikonloppuisin ruutupaperi ja kynä kourassa tilastoimassa tapahtumia eri paikkakunnilla jonkun nimimerkin iloksi. Jos et toisten tekemiin havaintoihin luota, niin ei muuta kuin käyt itse tekemässä omat havaintosi.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jos et toisten tekemiin havaintoihin luota, niin ei muuta kuin käyt itse tekemässä omat havaintosi.

Kysymys ei ole toisen tekemien havaintojen luotettavuudesta, vaan siitä minkä arvoisia ne ovat. Tuskin tämä toinenkaan seisoo passissa jollain nakkikioskilla joka yö ja pystyy näin kertomaan ongelmasta uskottavalla tavalla.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Kysymys ei ole toisen tekemien havaintojen luotettavuudesta, vaan siitä minkä arvoisia ne ovat. Tuskin tämä toinenkaan seisoo passissa jollain nakkikioskilla joka yö ja pystyy näin kertomaan ongelmasta uskottavalla tavalla.

Huoh.. Ei seisokaan ja johan minä sanoin ettei minun havainnoillani mitään arvoa edes ole.

Sitä kuitenkin ihmettelen jos vain niinä öinä tuolla mähistäisiin kun minä satun ohi kulkemaan. Todennäköisempänä pidän, että meno on saman laista myös ensiviikon perjantaina kuin mitä se on ollut kolmena edeltävänä perjantaina. Tätä tukee myös tutuilta kuullut jutut(kyllä, joku muukin on nähnyt kun kaksi humalaista järjestävät aamuyöstä päähänlyönti kilpailun).

Siihen minä en osaa vastata yhtään sen paremmin kuin sinäkään, että ollaanko tälle ongelmalle tekemässä jotain ja jos ollaan niin milloin ja mitä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta jos alamme puhumaan baarien auki-oloaikojen säätelystä ja vetoamaan nakkikioski- ja taksijonojen levottomuuksiin, niin silloin olisi hyvä tietää edes vähän, miten suuresta ongelmasta puhutaan.

Tässä on hyvä esimerkki miksi kaikkia nollatutkimuksiakin pitää tehdä. Jos joku olisi julkaissut tutkimuksen missä todetaan että nakkikioskeilla ja taksijonoissa tapellaan normaalia enemmän juuri baarien sulkemisajan jälkeen, niin tälläkin palstalla oltaisiin ihmetelty kuinka sellaiseenkin itsestäänselvyyden tutkimiseen pistetään julkisia varoja. Väittelyssä on vaan huono jollei ole mustaa valkoisella, silloin on paha sitä on itsestäänselvyyttä pitävästi todistaa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Ns. normaalit ihmiset, joilla ei ole alkoholin käyttöön liittyvää ongelmaa eikä taipumusta väkivaltaiseen käytökseen humalassa eivät tietysti nytkään rähinöi klo 04 taksijonoissa, koska he eivät enää neljän aikaan ole missään räkäisissä baareissa josta heidät heitetään ulos valomerkin tultua. Iso osa todennäköisesti lähtee nytkin kotiin viimeistään kahden maissa kotiin, joten ravintoloiden aukioloajan supistaminen neljästä kahteen ei häiritsisi kuin paatuneimpaa, väkivaltaisinta alkoholistivähemmistöä. Ja sitä vähemmistöä saakin häiritä erilaisilla asetuksilla ja säädöksillä, koska terveeseen järkeen tai toisten ihmisten hyvinvointiin vetoaminen ei juopporähinöitsijöihin pure muutenkaan.

Aijai, taas mennään. Hienoa huomata miten se paremmuus tulee tässä oikein kunnolla esille. Oikeestaan mulla ei ole tähän mitään varsinaista kommentoitavaa, olenhan ilmeisesti väkivaltainen, paatunut juopporähinöitsijä ja sitä kautta menetetty tapaus. Toivottavasti jatkossakin kerrot kaltaisilleni miten minun ei tulisi elää.

Kyllä muutetaan. Poliisin mukaan osa ihmisistä lähtee kotiin ennen rähinävaihetta silloin kun baarit suljetaan aikaisemmin.

Onko tästä nyt sitten tilastoa vai onko tämä poliisin pelkkää mutua? Vai voisiko olla sittenkin niin että osa ihmisisitä lähtisi kotiin ennen rähinävaihetta vaikka baareja ei suljettaisikaan aikaisemmin, koska suurimmalle osalle porukasta ei tule tälläistä rähinävaihetta?
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Aijai, taas mennään. Hienoa huomata miten se paremmuus tulee tässä oikein kunnolla esille. Oikeestaan mulla ei ole tähän mitään varsinaista kommentoitavaa, olenhan ilmeisesti väkivaltainen, paatunut juopporähinöitsijä ja sitä kautta menetetty tapaus. Toivottavasti jatkossakin kerrot kaltaisilleni miten minun ei tulisi elää.

No, jos sillä meriitillä saa itsensä ns. paremmaksi ihmiseksi, ettei hakkaa kanssaihmisiä kaduilla ja taksijonoissa keskellä yötä, niin kaipa minä sitten olen parempi ihminen. Oletan, että sinullakaan ei ole tapana systemaattisesti hakata muita ihmisiä taksijonoissa tai nakkikioskeilla, joten sinäkin olet ns. parempi ihminen tai ainakin normaali kansalainen, joka tietää rajansa eikä lähde joka kerta baarista sen sulkemisaikaan rähisemään tai sammu kadulle baarin ulkopuolelle.

Jos taas sinulla on jostain syystä tapana riehua öisin ja vaarantaa muiden terveys mätkimällä heitä turpaan ilman syytä, niin sitten asia on tietysti toinen. Silloin ei ole väliä, mitä minä kerron kenellekään, silloin on väliä sillä, mitä lainsäätäjät päättävät rähinöinnin ennaltaehkäisemiseksi ja rähinöijien rankaisemiseksi.

Mikäli kapakan sulkeminen klo 02 ehkäisisi väkivaltaa, niin silloin se on perusteltu toimenpide vaikka pieni marginaaliryhmä siitä tuntisikin kärsivänsä ja oikeuksiaan loukatun, kun viinaa ei tarjottaisikaan koko yötä. Sama juttu se oli tupakoinnin kieltämisellä ravintoloissakin. Pieni marginaalivähemmistö tästäkin purnasi, mutta valtaisa enemmistö oli päätökseen tyytyväinen, vaikka tupakointikielto rajoittikin "vapaiden ihmisten oikeuksia".

Sitä paitsi jos pilkkuja halkaistaan, niin nykyinenkin lainsäädäntö kieltää alkoholin tarjoilun päihtyneelle - olemassaolevaa lakia noudattamalla kapakat voisivat olla auki vaikka koko yön, mutta viinatarjoilu loppuisi kuin seinään suurimmalle osalle asiakkaista.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus

Joko mä luen väärin, ymmärrän väärin tai sitte sä vaan kirjotat huonosti ajatuksesi. Tossa lainaamassani viestissä sä annoit kyllä ymmärtää että kukaan normaali ihminen ei ole baarissa kahen jälkeen ja sinne jää vain alkoholistit. Juuri tämänkaltaisten mielipiteiden takia keskustelu aiheesta on usein aika hedelmätöntä ja turhauttavaa. Tietty Päivi Räsäs-henkinen porukka niputtaa tietyn porukan suoraan yhteen ja on sen varjolla kieltämässä kaiken ja asettemalla rajoitteita. Faktahan vain on se aivan helvetin suuri osa siitä porukasta joka siellä baarissa vetää neljään saakka osaa käyttäytyä oikein, ei kuseskele pitkin pitäjiä, eikä tappele nakkarilla tai taksijonossa. Ja tuota viimeistä sun pointtia on ainakin Sistiksen toimesta yritetty tuoda esiin ketjun alkuvaiheissa mutta vastaukset taisivat olla luokkaa "ei toimi, koska Suomi". Eli siis kielletään.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Nyt mentiin mutkat aika suoraksi. Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että vain näitä rähisijöitä haittaisi jos juottolat sulkisivat ovensa jo kahdelta. Suurin osa baareissa ja yökerhoissa pyörijöistä poistuu vasta kolmen jälkeen ja ennenkuin kukaan ehtii kysymään, niin ei, minulla ei ole tästä tilastoa. Tämä on myös niitä asioita mitkä selviävät ihan itse havainnoimalla. Vähän jos silloin tällöin taksikuskin kanssa vielä sanan vaihtaa, niin saattaa vaikka vahingossa kuulla siltäkin suunnalta mielipiteen minne se suurin ruuhkahuippu ajoittuu ja uskoisin näiden kavereiden olevan aika hyvin perillä asioista.

Edit. Vastaus siis tuohon Musta Nuolen kirjoitukseen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt mentiin mutkat aika suoraksi. Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että vain näitä rähisijöitä haittaisi jos juottolat sulkisivat ovensa jo kahdelta. Suurin osa baareissa ja yökerhoissa pyörijöistä poistuu vasta kolmen jälkeen ja ennenkuin kukaan ehtii kysymään, niin ei, minulla ei ole tästä tilastoa. Tämä on myös niitä asioita mitkä selviävät ihan itse havainnoimalla. Vähän jos silloin tällöin taksikuskin kanssa vielä sanan vaihtaa, niin saattaa vaikka vahingossa kuulla siltäkin suunnalta mielipiteen minne se suurin ruuhkahuippu ajoittuu ja uskoisin näiden kavereiden olevan aika hyvin perillä asioista.

Edit. Vastaus siis tuohon Musta Nuolen kirjoitukseen.

Ihmiset poistuvat nyt kolmen jälkeen, koska juottolat ovat auki klo 04 asti. Jos ne olisivat auki klo 02 asti, ihmiset poistuisivat yhden jälkeen totuttuaan uuteen aikatauluun.

Ei tietenkään ns. normaali ihminen hakkaa toista ihmistä, vaikka lähtisikin baarista neljän aikaan yöllä, mutta ei normaalia ihmistä myöskään kohtuuttomasti haittaisi jos baari menisi kiinni kahdelta. Toki se osasta ihmisiä tuntuisi aluksi vähän erikoiselta jos olisi tottunut joka kerta dokaamaan ns. tappiin asti, mutta nopeasti siihen ihmiset tottuisivat. Aivan samoin kuin lähes kaikki ovat tottuneet siihen, ettei siinä samaisessa kapakassa saa enää polttaa röökiä sisällä. Siitäkin tuli aluksi kauhea vinkuna ja valitus, mutta se on vain tottumiskysymys.

Sen sijaan se ihmisryhmä, joka tosiaan rähisee ja riehuu neljän aikaan yöllä luultavasti rähisisi vähemmän, koska rähinäkänni edellyttää sitä känniä. Kaksi tuntia vähemmän juomisaikaa itse baarissa tarkoittaisi, että rähinäkännääjät eivät ehkä pääsisi sen kriittisen promillekynnyksen yli, joka heidät saa rähisemään ja riehumaan.

Jos baarien sulkeminen aikaisemmin tarkoittaisi vähentyviä tappeluita, pahoinpitelyitä ja poliisin ylitöitä öisin, niin silloin se olisi yhteiskunnallisesti järkevä suuntaus siitä huolimatta, että väkivallattomat baarikärpäset joutuisivat siirtymään jo kahdelta kotiin.

Tosin kyllä minulle kävisi kernaasti sekin vaihtoehto, että se törttöilevä vähemmistö pistettäisiin ultimaalisen kovilla rangaistuksilla kuriin ja taattaisiin sille normaalisti käyttäytyvälle enemmistölle baarirauha, taksijonorauha ja nakkikioskirauha. Tällöin baarit voisivat olla auki vaikka 24/7, jos se baarin omistajan mielestä olisi kannattavaa.

Mutta me kaikkihan tiedämme sen, että Suomessa häiriköivää vähemmistöä ei haluta laittaa kuriin eikä täällä haluta suojella lainkuuliaista enemmistöä sulkemalla väkivaltarikolliset ja häiriköt yhteiskunnan ulkopuolelle riittävän pitkiksi ajoiksi.

Täällä voi tappajakin tappaa toiste "ensikertalaisena" ja murhaaja päätyä toiselle elinkautiskierrokselle murhattuaan taas uuden ihmisen edellisen "elinkautisen" päätyttyä. 50 kertaa kortitta ja kännissä autolla ajanut saa ajaa seuraavatkin 50 kertaa kortitta ja kännissä sillä aikaa kun Pekka Perheenisä saa vitunmoiset sakot ajettuaan +5km/h ylinopeutta jossain tyhjällä maantiellä. Joten nämä lainalaisuudet huomioiden on järkevämpää pistää baarit pari tuntia aikaisemmin kiinni tai vähintäänkin säätää mitkä paikat saavat olla auki neljään asti ja mitkä eivät. Ei jokaisen lähiöräkälän tarvitse olla auki aamuyöhön varsinkaan asutusalueiden lähellä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Ihmiset poistuvat nyt kolmen jälkeen, koska juottolat ovat auki klo 04 asti. Jos ne olisivat auki klo 02 asti, ihmiset poistuisivat yhden jälkeen totuttuaan uuteen aikatauluun.

Ei tietenkään ns. normaali ihminen hakkaa toista ihmistä, vaikka lähtisikin baarista neljän aikaan yöllä, mutta ei normaalia ihmistä myöskään kohtuuttomasti haittaisi jos baari menisi kiinni kahdelta. Toki se osasta ihmisiä tuntuisi aluksi vähän erikoiselta jos olisi tottunut joka kerta dokaamaan ns. tappiin asti, mutta nopeasti siihen ihmiset tottuisivat. Aivan samoin kuin lähes kaikki ovat tottuneet siihen, ettei siinä samaisessa kapakassa saa enää polttaa röökiä sisällä. Siitäkin tuli aluksi kauhea vinkuna ja valitus, mutta se on vain tottumiskysymys.

Joten nämä lainalaisuudet huomioiden on järkevämpää pistää baarit pari tuntia aikaisemmin kiinni tai vähintäänkin säätää mitkä paikat saavat olla auki neljään asti ja mitkä eivät. Ei jokaisen lähiöräkälän tarvitse olla auki aamuyöhön varsinkaan asutusalueiden lähellä.

Se miksi tartuin tuohon sinun tekstiisi johtui alunperin siitä kun tekstisi antoi sellaisen kuvan, että kaikki pilkkuun asti baareissa olevat ovat joko väkivaltaisia känniääliöitä, ammatti deekuja taikka molempia.

Vaikka kapakassa ei saa polttaa röökiä sisällä, tänä päivänä lähes kaikissa kapakoissa (pl. lähiöräkälät) löytyy tupakkakoppi jossa saa polttaa, tämä käytäntö oli olemassa isossa osassa yökerhoja jo ennen tuota lakimuutostakin. Pubeissa istuville tämä toki oli pääsääntöisesti uusi juttu.

Laillahan on jo säädetty mitkä paikat saavat olla auki neljään asti ja mitkä eivät. Tuo vaatii jonkin sorttisen jatkoluvan, mm. meikäläisen asuntoa lähinnä oleva räkälä sulkee ovensa viikonloppuisinkin jo 2.00.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
vai riittääkö jos pannaan joku tietty ongelmakioski kiinni.

Juuri näin fiksuja ehdotuksia tulee Räsäseltä ja kumppaneilta. Jengi rähisee jonossa -> kioski kiinni. Onneksi eivät työkseen tapa kärpäsiä.

Helsingissä on keskustassa pieniä kioskeja, jotka ovat 24h auki, joten vain sitkeimmät jonottavat nakkikioskille. Samoin etnisistä ruokaloista saa sapuskaa viiteen asti. Aika vähän ainakaan siellä tarvitsee siis ruokaa jonottaa. Taksit ovat tietysti oma lukunsa, mutta perustellulla mutulla heitän että useammin jonosta saa pesää kuin turpaansa.

Aikaisempi pilkku tarkoittaa myös aikaisempia jatkoja kämpillä. Siellä muuten taitavat tapahtua useimmat kännimurhat -ja pahoinpitelyt.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Eihän tuosta ole edes kovin kauaa aikaa, kun baarit oli vain kahteen asti auki. Silloinhan jengi lähti ravinteliin viimeistään jo klo 20. Nykyään yökerhojen ollessa neljään asti auki niin porukka lähtee himastaan klo 22 maissa. Sama ryyppyaika ja sama "rähinä", vain pari tuntia etuajassa.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Juuri näin fiksuja ehdotuksia tulee Räsäseltä ja kumppaneilta. Jengi rähisee jonossa -> kioski kiinni. Onneksi eivät työkseen tapa kärpäsiä.

Helsingissä on keskustassa pieniä kioskeja, jotka ovat 24h auki, joten vain sitkeimmät jonottavat nakkikioskille. Samoin etnisistä ruokaloista saa sapuskaa viiteen asti. Aika vähän ainakaan siellä tarvitsee siis ruokaa jonottaa. Taksit ovat tietysti oma lukunsa, mutta perustellulla mutulla heitän että useammin jonosta saa pesää kuin turpaansa.

Aikaisempi pilkku tarkoittaa myös aikaisempia jatkoja kämpillä. Siellä muuten taitavat tapahtua useimmat kännimurhat -ja pahoinpitelyt.

Tässä nyt on aikalailla tiivistettynä omatkin ajatukset. Toki tuo auki olevien sapuskaa tarjoilevien lafkojen määrä pienenee kun tullaan kauemmaksi Helsingin keskustasta, mutta varmaan pitää paikkaansa vähän kauempanakin, että pillua saa jonosta varmemmin kuin turpaansa. Noita puutteessa olevia, alkoholilla estoja poistaneita ihmisiä kun on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin näitä rähisijöitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... jengi lähti ravinteliin viimeistään jo klo 20. Nykyään yökerhojen ollessa neljään asti auki niin porukka lähtee himastaan klo 22 maissa. Sama ryyppyaika ja sama "rähinä", vain pari tuntia etuajassa.

Jengi ja porukka, ketä ne on? Itse en ole ikinä "vetänyt pohjia" tai rähissyt snagarilla ja taksijonossa.

Keskustelu pyörii koko ajan urpojen ympärillä kun suurin osa jengistä käyttäytyy ihan hyvin riippumatta Räsäsestä ja Finnisninjasta tai muista kukkahatuista.

En ymmärrä miksi 95% toimintaa pitää rajoittaa muutaman urpon takia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jengi ja porukka, ketä ne on? Itse en ole ikinä "vetänyt pohjia" tai rähissyt snagarilla ja taksijonossa.

Keskustelu pyörii koko ajan urpojen ympärillä kun suurin osa jengistä käyttäytyy ihan hyvin riippumatta Räsäsestä ja Finnisninjasta tai muista kukkahatuista.

En ymmärrä miksi 95% toimintaa pitää rajoittaa muutaman urpon takia.

Siksi, että niitä muutamaa urpoa ei haluta syystä tai toisesta pistää kuriin ja järjestykseen. Helpompaahan se olisi pistää urpot kuriin ja antaa esim. kunnon mätkyt ja tuomiot erityisesti sellaisille urpoille, jotka urpoilevat toistuvasti. Nakkikioskin sankareille vain kuritushuonetta kunnolla ja ravintolassa riehuville harriolleille muutaman vuoden ei-vapaaehtoinen osallistuminen moottoriteiden rakentamistalkoisiin, niin sen jälkeen kapakat voisivat olla auki vaikka kellon ympäri, kun kusipäät olisivat poissa kapakoista ainakin muutaman vuoden kerrallaan.

Mutta kuten "Suomen oikeuslaitos..."-ketjustakin voi lukea, niin sellainen ei tämän maan tapoihin kuulu. Täällä kun paapotaan erityisesti väkivaltarikollisia, joiden tuomiot ovat minimaalisia. Tämän takia lieveilmiöitä riittää.

Joten jos marginaaliporukkaa ei haluta laittaa aisoihin, niin sitten ei auta muu kuin rajoittaa kaikkien toimintaa ja yrittää sillä tavalla ehkäistä ongelmia. Samalla tavalla toimii loppujen lopuksi valtaosa lainsäädännöstä: lakia tarvitaan urpojen takia, mutta silti laki koskee kaikkia - myös tilanteissa, joissa voisi muuten joustaa. Se on valitettavasti hinta, jonka tavalliset ns. lainkuuliaiset kansalaiset joutuvat maksamaan urpojen touhuista.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tuskinpa tuo "kaikki kapakat 2.00 kiinni" ratkaisu yhtään tilannetta helpottaisi (saattaisi mennä jopa huonompaan suuntaan, kun ne kaikista pahimmat känniääliöt eivät ole kerenneet juoda vielä itseään pöydän alle). Samat urpot siellä rähisevät, lyödäänpä ne baarit sitten kiinni kahdelta, neljältä taikka kuudelta. Vähentämällä samaan aikaan liikkeellä olevien ääliöiden määrää voitaisiin saada jotain tuloksia aikaiseksi, taikka sitten ei. Kokeilemalla tämä voisi selvitä, mutta sehän nyt on ihan tyhmä ajatuskin kuten täälläkin on tullut esille.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mikäli kapakan sulkeminen klo 02 ehkäisisi väkivaltaa, niin silloin se on perusteltu toimenpide vaikka pieni marginaaliryhmä siitä tuntisikin kärsivänsä ja oikeuksiaan loukatun, kun viinaa ei tarjottaisikaan koko yötä.

Tosin kyllä minulle kävisi kernaasti sekin vaihtoehto, että se törttöilevä vähemmistö pistettäisiin ultimaalisen kovilla rangaistuksilla kuriin ja taattaisiin sille normaalisti käyttäytyvälle enemmistölle baarirauha, taksijonorauha ja nakkikioskirauha.
Olisi huomattavasti hedelmällisempää tämä keskustelu, jos mielipiteet olisivat viestistä toiseen yhtenäisiä. Nyt mulle on vähän epäselväksi, että kumpi sinusta nyt on se vähemmistö? Se porukka joka kännipäissään rähisee vai se, joka haluaa juhlia puoli neljään asti rähisemättä?

Jotenkin tässä keskustelussa ollaan tultu siihen hyvin perinteiseen suomalaiseen argumentointitilanteeseen. Ollaan sitä mieltä, että koska ravintoloiden jatkoajan poistaminen ei juuri minua haittaisi olisi se oikea ratkaisu rähinäongelmaan. Samalla myös kyseistä ongelmaa mielestäni liioitellaan, vaikka tietysti kaikenlainen vähäinenkin väkivaltainen käytös pitäisi saada kuriin. Olen nuorempana kuluttanut juottoloiden palveluja melko tiuhaankin mutta pilkun jälkeen kaupungilla todistamani väkivaltatilanteet ovat olleet äärimmäisen harvinaisia. Omien kokemuksien vuoksi en siis pysty purematta nielemään sitä, että ongelma olisi räjähtämässä käsiin.

Aukioloaikojen vapauttaminen ei mun mielestä olisi mikään tie onneen, koska uskoisin ravintoloiden joka tapauksessa menevän kiinni samaan aikaan. Suomessa ei päästä enkä näe tarvetta siihen, että juottolat sulkeutuvat 07-08 aikaan. Jos aukioloajat vapautettaisiin syntyisi tilanne, jossa yökerhot katsoisivat viereisen juottolan sulkemisajan ja venyttäisivät oman aukioloaikansa vähintään samaan. Lopulta uskoisin syntyvän jonkinlaisen yhteisen sopimuksen samoista sulkemisajoista varsinkin pienemmissä kaupungeissa.

Kaikkein järkevin lääke väkivaltaongelmaan olisi ravintoloiden anniskelun tarkempi valvominen. Olen liian usein todistanut ostotilanteita, joissa hädin tuskin ostaja pystyy tapahtumaa suorittamaan loppuun asti humalatilan vuoksi. Tuntuu kuitenkin siltä, että aukioloaikojen lyhentämisen kannalla oleville on tärkeämpää päästä määrittelemään muiden elämälle rajoja kuin pureutua itse ongelmaan kaikkia tyydyttävällä ratkaisulla.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Jos nyt unohdetaan tuo väkivalta tuosta, niin minusta tuolla aikaisemmalla sulkemisajalla voisi olla muitakin positiivisia vaikutuksia.

Kuitenkin fakta taitaa olla se, että sinne valomerkkille asti tulee helposti oltua, ikäänkuin automaattisesti. Ainakin omalla kohdalla näin.

Loppupeleissä olisi kuitenkin sama tulla baariin ja lähtä pois vaikka se tuntia aiemmin. Tunnin pitemmät unet, ja olokin olisi parempi seuraavana päivänä. Näkisin että ihan kansanterveydellisiäkin vaikutuksia voisi tällä olla. Ja tosiaan tässä ei menetettäisi tavallaan mitään, jos baariin tultaisiin tosiaan se tuntia aiemmin. Myös vähän virkeempänä olisi kivempi juhlia. Minusta tämä olisi kaikinpuolin ihan win-win juttu.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Aivan älytön perustelu. Eihän sieltä mikään estä halukkaita nykyäänkään ennen klo 2 lähtemästä, mutta lain säädäntöä muuttamalla estäisi lähtemästä myöhemmin.

Miksei sitten samoilla perusteilla suljeta kapakoita jo kello 22?

win-win-win. Kaikki pääsevät nukkumaan jo selvästi ennen puolta yötä ja ovat virkeämpiä aamulla.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Pientä närkästystä ilmassa :)

Mutta, mutta. Olisiko tuo nyt niin paha jos valomerkki napsahtaisi klo. 02.30 ja baari olisi tyhjä 03.00?

Aivan älytön perustelu. Eihän sieltä mikään estä halukkaita nykyäänkään ennen klo 2 lähtemästä, mutta lain säädäntöä muuttamalla estäisi lähtemästä myöhemmin.

Joo, ei kukaan estäkään. Mutta itsellä ei tule ainakaan helposti lähdettyä ennen valomerkkiä pois. Meinaan vaan että jos joutuisi lähtemään aikaisemmin pois, niin vastaavasti varmaan tulisi myös lähdettyä sinne baariin aiemmin. Ei haittaisi yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Väittelyssä on vaan huono jollei ole mustaa valkoisella, silloin on paha sitä on itsestäänselvyyttä pitävästi todistaa.

... koska kaikessa tällaisessa tahtoo kala aina kasvaa...

Ensin nähdään yksi tappelu, kerrotaan siitä kaverille, joka kertoo toiselle että aina siellä nakkikioskilla kans tapellaan. Ja näin yhdestä tapauksesta tulee se itsestäänselvä totuus, jonka pitäisi huomata heti kun käväisee vain jollain tietyllä nakkikioskilla totemassa että näin on.

Entä jos minä olisinkin ollut siellä passissa ja todennut, että rauhallista on?
Olisiko se ollut silloin itsestään selvyys, ettei huolta?

Miten on asiat kaupungin toisella puolella? Voidaanko tästä yhdestä kasvaneesta kalasta vetää sellaisia johtopäätöksiä, että baarin auki-olojen säätelyllä voitaisiin vähentää taksi- ja nakkikikioskijonoissa tapahtuvaa nahistelua joistain tietämättömästä lukemasta johonkin toiseen josta kenelläkään ei ole aavistustakaan?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Onko tästä nyt sitten tilastoa vai onko tämä poliisin pelkkää mutua? Vai voisiko olla sittenkin niin että osa ihmisisitä lähtisi kotiin ennen rähinävaihetta vaikka baareja ei suljettaisikaan aikaisemmin, koska suurimmalle osalle porukasta ei tule tälläistä rähinävaihetta?

Kuten kirjoitin, poliisin mukaan.
Esim. Åressa kokeiltiin tunnin pidennystä aukiolo-ajoissa. Poliisin mukaan oli helppo huomata, miten ongelmat vain siirtyivät ja ihmiset olivat ulkona totuttua kauemmin.

Örebron poliisilla on myös selvä mielipide.

En usko, että poliisit tarvitsevat tilastoja samalla tavalla kuin me. Hehän näkevät selvän eron yöllä jo silloin, kun ihmiset ovat saaneet tilin.

Ja on asiaa tutkittukin. Tässä raportissa kerrotaan mm. että Norjassa baarien aikaisempi sulkeminen on tuonut hyviä tuloksia, väkivalta on vähentynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös