Jos nyt pannaan halpaa neloskaljaa ruokakauppoihin, niin nouseeko vai laskeeko tuo kokonaiskulutus?
Jos nyt pannaan halpaa neloskaljaa ruokakauppoihin, niin nouseeko vai laskeeko tuo kokonaiskulutus?
Kyllä, puolestani alkoholia voisi myydä ravintoloissa ympäri vuorokauden. Tällä vältettäisiin iso osa nakkikioski- ja taksijonokähinöistä, kun kukin lähtisi kotiinsa parhaaksi katsomanaan / portsarin tai ravintolahenkilökunnan parhaaksi katsomana aikana. Vähemmän väsyneitä, viluisia ja nälkäisiä ihmisiä jonottamassa johtaa automaattisesti pienempään määrään konflikteja. Samalla vähennettäisiin jatkobileitä, joista lievimmilläänkin aiheutuu usein mainittavaa meluhaittaa naapureille ja pahimmillaan tavallisia sekä törkeitä pahoipitelyitä, jopa tappoja (toki pahimmat reiskat ja mirkut jatkaisivat ryyppäämistä kotioloissa, mutta sattuu sitä myös niitä paremmissa piireissä). Lisäksi tällä saataisiin lisää työpaikkoja ravintola-alalle.
Ihan joka ikiselle Pirjon Pubille en olisi valmis tätä oikeutta suomaan, vaan lupamenettelyin, kuten jatkoajat nykyäänkin. Luvan ehdoiksi voisi asettaa riittävän määrän portsareita ja esimerkiksi pakollisen ruokailumahdollisuuden - tunnettu tosiasiahan on, että humala ja nälkä on aggressioita lisäävä yhdistelmä.
Tässä on se ongelma, että vain myyminen olisi valvottua, ei se itse tuotteiden nauttiminen.
Ravintoloiden vapaampi aukiolo varmasti helpottaisi tiettyjä lieveilmiöitä ja kuten viestissäsi mainitsit, mahdolliset ruuhkahuiput yöaikaan poistuisivat tai lievenisivät ja samalla mitä suurimmalla todennäköisyydellä juuri ne kähinät nakkikioskeilla ja taksijonoissa vähenisivät.
TQoFE kirjoitti:Kyllä, puolestani alkoholia voisi myydä ravintoloissa ympäri vuorokauden. Tällä vältettäisiin iso osa nakkikioski- ja taksijonokähinöistä, kun kukin lähtisi kotiinsa parhaaksi katsomanaan / portsarin tai ravintolahenkilökunnan parhaaksi katsomana aikana. Vähemmän väsyneitä, viluisia ja nälkäisiä ihmisiä jonottamassa johtaa automaattisesti pienempään määrään konflikteja. Samalla vähennettäisiin jatkobileitä, joista lievimmilläänkin aiheutuu usein mainittavaa meluhaittaa naapureille ja pahimmillaan tavallisia sekä törkeitä pahoipitelyitä, jopa tappoja (toki pahimmat reiskat ja mirkut jatkaisivat ryyppäämistä kotioloissa, mutta sattuu sitä myös niitä paremmissa piireissä). Lisäksi tällä saataisiin lisää työpaikkoja ravintola-alalle.
Ihan joka ikiselle Pirjon Pubille en olisi valmis tätä oikeutta suomaan, vaan lupamenettelyin, kuten jatkoajat nykyäänkin. Luvan ehdoiksi voisi asettaa riittävän määrän portsareita ja esimerkiksi pakollisen ruokailumahdollisuuden - tunnettu tosiasiahan on, että humala ja nälkä on aggressioita lisäävä yhdistelmä.
Kuinka usein pääsemme todistamaan nakkikioskirähinöitä? Itse muistan vain yhden ja siitä on kauan.
Kuinka monta kertaa olet nähnyt nahistelua taksijonoissa? Minä en ole nähnyt koskaan.
Loppujen lopuksi taidamme puhua aika harmittomista jutuista, lukumäärältään.
Näitä nyt sattuu pienemmilläkin paikkakunnilla useampi kappale/viikko ja kehä III sisäpuolella lähes joka päivä, viikonloppuisin useita/ilta.
Jokaista tönäisyä ei ehkä kannata laskea.
Mistä kaivat noita useita/ilta tilastoja? Voitko antaa vähän osviittaa. Olisi mukava käydä vähän tutustumassa.
Tervemenoa seuraamaan esim. Myyrmäkeen Liesigrillin edustalle viikonloppuista toimintaa. Puhumattakaan muista pääkaupunkiseudun grilleistä. Esim. Helsingin rautatieaseman edusta on hyvä paikka.
Miten paljon pitäisi uhrata/sijoittaa, että päästäisiin seuraamaan rauhallisempaa nakkikioski- taksijonokäyttäymistä?
Ensin meillä täytyy lyödä tietenkin lukkoon, miten suurista ongelmista puhutaan. Kuinka usein pääsemme todistamaan nakkikioskirähinöitä? Itse muistan vain yhden ja siitä on kauan.
Kuinka monta kertaa olet nähnyt nahistelua taksijonoissa? Minä en ole nähnyt koskaan.
On selvä että sellaista tapahtuu. Minusta tosin tuntuu, että uutisointi on tasolla sattui perjantaina Rovaniemellä ja lauantaina Lahdessa. Mutta senkö takia pitäisi vapauttaa koko Suomi?
Loppujen lopuksi taidamme puhua aika harmittomista jutuista, lukumäärältään.
Mutta ylempänä esitetyn mukaan pääsisimme tästä, jos ravintolat olisivat auki 24 h/vrk?
Onhan sitä myös nakkikioskeja, jotka ovat auki pidempään. Voidaanhan siellä rähistä sitten myöhemminkin. Estääkö koko prosessin pidennys pahoinvoinnin ja väkivaltaisuudet? Vaikea uskoa tätä. Pikemminkin päinvastoin, lisää alkoholia ja pidemmällä kuurilla takaa sen, että myös haittavaikutukset lisääntyvät.
Sanoisin, aika kohtuuton sijoitus, verrattuna siihen mitä se voisi poikia.
Vastapainona epämukavia työaikoja, joista tulee vieläkin epämukavampia. Ihmisiä, jotka istuisivat aamuvarhaiseen ryyppäämässä, kun he muuten nukkuisivat omassa sängyssään.
Tarjoilun tiukempi säännöstely esim. aikaisin aamulla on myös kaunista puhetta. Miten pitää paikkaa auki ja kieltäytyä tarjoilemasta asiakaskunnalle, josta kaikki ovat juovuksissa? Mitä järkeä on pitää auki sellaista paikkaa? Kuka on niin tyhmä, että yleensä edes alkaa siihen?
Jokaista tönäisyä ei ehkä kannata laskea.
Mistä kaivat noita useita/ilta tilastoja? Voitko antaa vähän osviittaa. Olisi mukava käydä vähän tutustumassa.
Se, että kuinka todennäköistä ruokailumahdollisuuden järjestäminen sitten on, on vaikeampi arvioida mutta kenties suurehkossakin kaupungissa löytyisi yksi tai kaksi ravintolaa josta yöaikaankin jotain purtavaa saisi.
Mitään tilastoa tästä tuskin on, mutta sanoisin, että tuo 0.5% ei varmasti ole ainakaan yläkanttiin arvioitu luku näitä humalassa rähisijöitä mitattaessa. Ja perus viikonloppuyö, niin pilkun jälkeen baareista purkautuu aivan varmasti Suomen mittakaavassa se muutama kymmenentuhatta ihmistä ulos. Sekin on ihan varma, että noista ulos purkautuvista ihmisistä vähintään puolet ovat joko ruokaa taikka taksia vailla.
Ihan oma kohtaista kokemusta, lähdet joku viikonloppu katsastamaan lähiökuppilan viereistä taksitolppaa tai snägäriä 3-4 välillä perjantai-lauantai tai lauantai-sunnuntai välisenä yönä, niin aika varmasti vähintään sen yhden mähinän näet jossa nyrkit heiluvat.
Ja tältä pohjalta voisimme sitten alkaa puhumaan baarien auki-olojen pidentämisen tai lyhentämisen vaikutuksesta nahisteluihin nakkikioski- ja taksijonoissa?
Okei.
Ootte te yhtä mutujengiä.
Kuinka usein pääsemme todistamaan nakkikioskirähinöitä? Itse muistan vain yhden ja siitä on kauan.
Ja tältä pohjalta voisimme sitten alkaa puhumaan baarien auki-olojen pidentämisen tai lyhentämisen vaikutuksesta nahisteluihin nakkikioski- ja taksijonoissa?
Okei.
Ootte te yhtä mutujengiä.
Jos olet noin paljon tarkkoja tilastoja vailla niin ei muuta kuin pyhität seuraavat 50 vuotta siihen, että lähdet kyttäilemään taksijono- ja snägärimähinöitä ympäri Suomea.
Ymmärrät asian väärin. Henkilökohtaisesti minulle ei merkitse mitään, tapellaanko nakkikioskille kerran tunnissa tai kerran vuodessa.
Mutta jos alamme puhumaan baarien auki-oloaikojen säätelystä ja vetoamaan nakkikioski- ja taksijonojen levottomuuksiin, niin silloin olisi hyvä tietää edes vähän, miten suuresta ongelmasta puhutaan.
Onko tämä jotenkin vaikea ymmärtää?
Ilmeisesti yhtä vaikea kuin se, että tuota tietoa et muuten voi saada kuin menemällä itse ihmettelemään sitä menoa.
Ilmeisesti et vieläkään ymmärrä mistä on kysymys.
Jos baarien aukiolo-aikoja halutaan säädellä sen perusteella, miten nakkikioski- ja taksijonoissa riidellään, niin siihen täytyy löytyä perusteita. Ei silloin auta jos minä seison jossain nakkikioskijonossa itse toteamassa jotain.
Se mikä tässä on oleellista on se, onko kysymyksessä sen verran valtakunnallinen ongelma, että aukiolo-aikoja pitäisi säädellä koko maassa, vai riittääkö jos pannaan joku tietty ongelmakioski kiinni.
Täällä threadissa taas iso jengistä haluaisi vapauttaa aukiolot, jolloin yhtä isoa massaa ei purkautusi samaan aikaan ravintoloista ulos. Joskin taas Räsänen lie sitä mieltä, että purkautukoot vaan, kunhan se tapahtuu jokusen tunnin aikaisemmin kuin nyt. Eli ilmeisesti ihmiset eivät ole vielä kahdelta rähinäkunnossa.
Sitten meillä on Finnishninja, joka ihmettelee että koko rähinöinti-ilmiötä on edes olemassa, eikä sitä kautta näe tarvetta aukiolojen vapauttamiseen. Että näin.
Eli rähinöintiin taipuvaiset ihmiset eivät tosiaan olisi klo 02 vielä niin pahassa rähinäkunnossa kuin mitä he ovat klo 04.
Vaikka rähinöitsijöiden elämäntapoja ei lainsäädännöllä muuteta,