Sait yhteen ja samaan viestiin aika monta kysymystä. Valitettavasti minulta(kaan) ei löydy mielipiteitä, jotka takaisivat tien holhoukseen tavalla, jonka kaikki hyväksyisivät ja tuntisivat oikeudenmukaiseksi. Mutta...
Ihan muuten mielenkiinnosta niin missä menee finnishninjan raja holhouksen suhteen?
mutta miten esim. liikenne. Suomessahan kuolee helvetisti sakkia maanteillä, osa jopa ihan ilman omaa syytään joten miten olisi esim. moottoritienopeuksien laskeminen sataseen ilman mitään vuodenaikojen vaihtelua, kaupunkiajoon 30 km/h ja rattijuoppouden raja nollaan.
Periaatteessa itse nopeusrajoituksella ei ole mitään merkitystä. Rajoitettiin se moottoritienopeus 100 km/h tai 150 km/h, se on holhousta. Ja jos ylin nopeusrajoitus nostettaisiin tosiaankin 150 km/h, niin voimme olla varmoja että vähän ajan kuluttua joku vetoaa Saksan vapaisiin nopeuksiin ja syyttää lainsäätäjää holhouksesta.
Hyväksyn Suomen nopeusrajoitukset. Ajaessa ne tuntuvat hitailta jo nyt ja 100 km/h tuntuisi vielä hitaammalta. Henkilökohtaisesti ajan aina ylinopeutta ja viihdyn parhaiten nopeuksissa 200+, joten säätelyt +/- 10 suuntaan tai toiseen menevät minulta ohi täysin.
Holhooja ajattelee myös asian usein eri tavalla. USA:ssa tämän näkee helposti kun osavaltiot saavat itse päättää tästä. Nopeuden säätely tehdään eri tavoin. Esim. Hawaijilla ja Washington DC:ssä ei ole sallitua ajaa 55 miles/h kovempaa, kun taas esim. Wyomingissa ja Idahossa saat ajaa 75 miles/h. Siksi kannattaisin, että esim. Rovaniemi voisi aivan hyvin päättää itse omista nopeuksistaan, samalla tavalla kuin Helsinki.
Rattijuoppouden rajan saa laskea minun puolestani vaikka nollaan. Näin koska minusta sillä ei ole mitään merkitystä, onko se 0 vai 0.2. Mielummin nolla kuin 0.2.
Ilmastonmuutos on toki myös otettava huomioon ja vanhoilla rouskuilla ajavat enemmän saastuttavat autoilijat jonkunlaisen "ilmastosakon" piiriin.
En näe tätä minään ongelmana Suomessa. Autokanta uusiutuu joka tapauksessa ja saastuttavien autojen määrä vähenee itsestään. Jo poltto-ainetalous saa ihmiset päättämään itse millä ajavat ja miten ajavat. Pienet poliittiset päätökset ohjaavat autokannan vaihtumista. Ja vaikka tässä holhottaisiin, niin päätös on yhä käyttäjän. Aja vanhalla rouskulla jos haluat. Ja jos ajat, niin autontarpeesi on todennäköisesti aika pieni, tai urasi autoilijana alussa.
Tupakalle samantyyliset myyntiajat kuin alkoholille.
En näe tässä mitään etuja. Työ tupakoinnin vähentämiseksi tulee käydä eri matolla.
Ylipaino on merkittävä tekjä joten jotain makeis- ja herkkuveroa kehiin.
Suhtaudun tuohonkin aika välinpitämättömästi. Ei mielipidettä.
Onko kerrostalolla esim. oikeus rajoittaa pyykinpesua sunnuntaisin tai suihkussa käyntiä öisin?
Miksi sunnuntaisin? Kyllä, jos tähän löytyy hyvä syy. Muuten en näe siinä mitään järkeä.
Minä muuten olen asunut talossa, jossa pyykinpesu oli kielletty sunnuntaisin. Siis talon omassa pesutuvassa. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, koska koneet häiritsivät yläpuolelle asuvia.
Järjestyksen ja hiljaisuuden noudattaminen öisin kuuluu hyviin tapoihin. En ole tosin koskaan kuullut, että jonkun suihkominen olisi häirinnyt. Siis normaali suihkominen. Epänormaalista suihkomisesta olen tosin kuullut ja silloin on helppo ymmärtää, jos joku lopulta valittaa.
Minun yläpuolellani asui kerran vanha ämmä, joka lampsi 24/7 puukengät jalassa. Ei se alkuun häirinnyt, mutta vuoden kuluttua alkoi jo tehdä mieli holhoamaan. Samoin eläkeläinen pianisti, joka plimputti eläkeläisbiisejään pitkin päivää. Kerrostalossa on pakko hyväksyä normaalit äänet, mutta joissakin tapauksissa ihmisiä pitää holhota. Valitettavasti. Jopa poliisin kera.
Kannatatko kypäräpakkoa pyöräilijöille (tälläinen taitaa tosin olla oikeastikin)?
Myöskään tämä kysymys ei ole minulle mielenkiintoinen. Tekee niin kuin haluaa. Minuun ei käy kipeää, oli se pakollista tai ei. Pyöräilen joskus, mutta en käytä kypärää.