mutta jos minulla olisi lapsia niin katsoisin mihin heidän kanssa menisin ja mielummin pysyttelisin poissa sellaisilta festareilta joissa örvelletään rajulla tavalla.
Näinhän se menee tänä päivänä. Monen festarireissu jää tekemättä juuri tästä syystä. Kuinka monella vanhemmalla on mahdollisuus lähteä pariksi päiväksi festareille ilman lapsia? Ja kuinka moni haluaa lähteä ilman lapsia?
Ja väitän, että eräs syy sille miksi alkoholiin suhtaudutaan kuten suhtaudutaan on juuri holhoava asenne. Alkoholi on kielletty hedelmä ja suhde siihen on vinoutunutta monella taholla, joten siksi se omalta osaltaan aiheuttaa niitä ongelmia.
Uskotko siis, että jos alkoholi ja sen saatavuus vapautettaisiin täysin, niin meidän ongelmamme olisivat pian historiaa?
Henkilökohtaisesti en usko. Kuten jo tuossa ylempänä toin esille, alkoholin käyttö vaan lisääntyy koko ajan ja tämä sitä mukaa kun sen saatavuus helpottuu. En näe mitään, joka viittaisi siihen että teoriassasi olisi jotain todellisuutta.
Itse asiassa, miten paljon meillä on jäljellä lähes täydelliseen vapauteen alkoholissa? Okei, joskus saattaa käydä niin, ettei saakkaan enää lisää tiskillä kun on jo saanut tarpeeksi. Kaupoista saa jo nyt siten, että jokaisella on kyllä mahdollisuus käydä ostoksilla, ilman että pitää anoa vapaata töistä... Kauppoja ei kannata ennää pitää auki kauemmin pelkästään alkoholin takia.
Oikeastaan ainoa jäljellä oleva asia jonka minä näen on alkoholin myynti huolto-asemilla ja ruokakaupoissa. Jos me saisimme tämän Keski-Euroopan ja Itä-Euroopan tapaan, niin poistaisiko se kielletyn hedelmän tunteen? En usko sekuntiakaan. Enkä usko koko kiellettyyn hedelmäänkään, koska alkoholia on jo tänä päivänä niin helppo saada, ettei sitä tunneta enään miksikään kielletyksi hedelmäksi.
Osin tämä suhtautuminen johtuu juuri vuosikymmenten mittaisesta holhoavasta asenteesta ja siitä, että alkoholista on tehty yhteiskunnassamme tabu.
Olen siis eri mieltä tässä. Suurkuluttajille alkoholi on elämäntapa ja välttämättömyys. Yhteiskunnallinen tabu on se viimeinen asia joka heille tulee mieleen juodessa. Vai uhositko esim. sinä aikoinasi kieltolain ja holhouksen nimiin, kun kumosit ensimmäisiä viinipullojasi?
En yleensäkään usko mihinkään tabuun. Suomen kansa on aina juonut paljon kerrallaan, tai sitten ei ollenkaan. Ja mitä vähemmän holhotaan, sitä enemmän juodaan.
Monissa maissa tilanne on olennaisesti parempi vaikka myynti on vapaampaa ja sanoisin, että eräs syy sille juuri on se, että yhteiskunnan suhtautuminen alkoholiin on terveemmällä pohjalla.
Ei maiden kansalaiset ovat erilaisia monessa eri suhteessa. Asiat ajatellaan ja nähdään eri tavalla. Miksei siis näin myös kun on kysymys alkoholista, tavoista ja perinteistä? Onko se mahdoton ajatus, että suomalaisille alkoholi vain ei sovi aina samalla tavalla kuin joillekin muille kansoille?
Huomaa esim. vanha Itä-Eurooppa. Siellähän ei ole pahemmin holhottu alkoholissa. Ainoastaan köyhyys voi estää runsaan käytön, eikä aina sekään...
Euroopassa kulutetaan alkoholia enemmän kuin missään muualla. Erityisesti Itä-Euroopassa ja itäisessä Keski-Euroopassa kulutus on runsasta.
Voisin sanoa, että niissä maissa holhous on täysin vastakohtainen meidän systeemeihimme verrattuna. Mutta keitto maistuu. Tunnistetaanko Itä-Euroopan maiden kansat raittiuden esikuvina....? Ei. Pikemminkin voisimme sanoa, että holhouksen puute niissä maissa on synnyttänyt paljon juoppoja.
Lisätty vapaus tuo myös lisättyä vastuuta ja minusta kuluttajan tulee tulevaisuudessa vastata enemmän omista teoistaan.
Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä ja näkisin tämän mielelläni monessa muussakin asiassa, esim. eläkkeissä. Minusta on nimittäin väärin, että yhteiskunta maksaa eläkettä ja lapsilisiä ja holhoaa näin kansaa. Minusta jokaisen tulisi itse kantaa vastuu omasta tulevasta vanhuudestaan ja omista lapsistaan.
Saattaa tosin olla näin, samalla tavalla kuin alkoholissakin, ettei kansa vain yksinkertaisesti pysty hoitamaan asiaa itse, vaan tarvitsee holhousta ja huolenpitoa...
Samoin hintapolitiikalla voidaan vaikuttaa siihen kuinka ja miten kansalaiset alkoholia kuluttavat.
Erittäin tehokas ja ennalta ehkäisevä keino.
Tuopin hinnan voisi kymmenkertaistaa ihan hyvin. Ei heilauttaisi kohtuukäyttäjää.
Sama autoilussa, valitamme liikenneruuhkista vuodesta toiseen, mutta emme ole valmiita siihen ikävään puoleen homman ratkaisemiseksi, eli maksamiseen.
Meitä holhottiin kovasti alkuvuodesta. Yhtäkkiä pitää maksaa kun ajaa keskustaan ja maksaa myös kun ajaa sieltä ulos. Monella autoilun kustannukset nousivat n. 800 euroa vuodessa. Minua raapaisee n. 150 eurolla vuodessa.
Meteli on ollut tosi kova ja Facebook on pullistellut sivuja joissa ihmiset ovat keränneet nimiä ja protestilistoja. Ei auttanut. Holhooja päätti järjestää asian näin.
Ajoin tässä viime viikolla se pahimman pullonkaulan läpi, kaikkein pahimpaan aikaan. Normaalisti se on mennyt ryömintävauhdilla ja aikaa sellaiset 20 minuuttia. Nyt meni minuutti ja nopeus pullonkaulan pahimmalla kohdalla oli 70 km/h. Silloin hyväksyin asian. Liikenne on vähentynyt ruuhkaisilla alueilla 22 prosenttia. Liikenne yleensäkin on tasaantunut. Jonot loistavat poissa-olollaan.
Myös tässä on kysymys holhoamisesta. Ihmisiä on yritetty saada vuosia käyttämään enemmän yleisiä kulkuneuvoja ja vaihtoehtoisia teitä. Mikään ei ole auttanut. Nyt se tehtiin holhomalla ja näyttää siltä, että kansa alkaa hyväksymään tämän. Saamme kuulla enää vain yksittäisiä haja-ääniä järjestelmään vastaan.
Suosittelen ruuhkamaksuja lämpimästi myös Helsinkiin.
mutta tämä vaatii oman aikansa ja kärsivällisyyttä - mitä ikävä kyllä suomalaisilla ei aina ole.
Aivan. Kansalla ei ole kykyä ajatella pitkällä tähtäimellä. Hyvä jos seuraavaan tiliin.
Jos minulta kysytään niin myös minusta örvellys on junttimaista käyttäytymistä mutta jos joku haluaa olla juntti niin minun puolesta olkoon.
En kyllä kärsi minäkään mitenkään suuressa mitassa jonkun maalaisuudesta. Mutta voisi olla parempi, jos junttia informoitaisiin enemmän ja paremmin asioista, joita ei oikein tajua. Esim. jonkinlainen junttikonferenssi voisi olla hyvä tapa, jossa tuoda esiin juuri örvellyssä, sekoilua ja junttimaisuutta.