Taksiuudistus on hyvä vertailupohja mitä tapahtuu suomen kaltaisessa takapajulassa jos homma on liian vapaata. Hinta ei yleensä laske eikä laatu parane.
Mielestäni ei ole kovin älyllistä tai relevanttia perustella yhden epäonnistuneen uudistuksen tai kilpailun vapauttamistoimen pohjalta, että muutkin uudistukset tai kilpailun vapauttamistoimet olisivat
yleensä jotenkin huonoja. Ellet sitten ole sitä mieltä, että saatavuuden säännöstely, yliverottaminen, kilpailun rajoittaminen ja osin jopa kilpailun kieltäminen ovat onnistuneen vähittäiskaupan ja palvelumyynnin varmoja tunnusmerkkejä.
Alkon monopolin purkamisen rinnastamisessa taannoiseen kehnonpuoleiseen taksiuudistukseen olisi jotakin järkeä, jos koko taksitoiminta olisi ollut yhden valtiollisen monopolin hallussa. Ala oli vain liikennöintilupien ja hinnoittelun osalta reguloitu. En ymmärrä, millä tavoin viinien säädyttömän korkea verotus ja jakelun monopolisointi muka palvelisivat kuluttajaa ja varmistaisivat, että tämä saisi käsiinsä laadukkaita tuotteita monipuolisesta ja edullisesta valikoimasta. Näinhän ei ole.
Erikoista että itse kuitenkin vertailet Alkon hintoja keskieurooppaan kun kuitenkin samalla mainitset suomen veropohjan. Mainitsemassasi viinissä Suomi on Euroopan toiseksi kovin verottaja Irlannin jälkeen.
Ja mitä nyt joskus on jossain Moselin alueella Saksassa maistellu jotain Lidlistä ostettua 3€ valkkaria niin varmaan se jäis Alkossakin jatkossa hyllyyn vaikka hinta olisi sama. Eli ei siellä viinialueillakaan mitään pelkkää preniumia normaalit kusimarketit tarjoa.
Sinähän tässä aloitit kansainvälisestä vertailusta puhumisen edellä: ”Alkon valikoima käsittääkseni kestää ihan kansainvälisen vertailun”. Jos ryhdytään tekemään moista vertailua, on se mielestäni tehtävä välttämättä myös tuotekategorioittain ja hintaluokittain. Alko ei pärjää hintaluokassa alle 7 euron pullot per 0,75 litraa, johtuen korkeasta verotuksesta sekä kilpailun puuttumisesta suomalaisessa vähittäiskaupassa. Ei kerta kaikkiaan riitä, että Alko todettaisiin valikoimiltaan ”erinomaiseksi” sillä perusteella, että perusvalikoimissa on aika monta eri tuotetta, ja tilaamalla saa lisää. Lisäksi, Alkon perusvalikoima ei ole siinä mielessä ollenkaan laaja, että sillä on vastuullaan täyttää kaikkien suomalaisten kuluttajien tarpeet. Monien keskeisten tuotantoalueiden osalta Alkon valikoima on hyvin suppea, eikä se ole välttämättä kovin edustavasti koottu, osin ostopoliittisten syiden takia. Muutamia jonkinasteisia poikkeuksia toki on.
(edit: Ei Alko pärjää myöskään hintaluokan 7-10 euroa viineissä. Kuten
@Konsta Kepuli ansiokkaasti selvitti edellä, niin verojen osuus on halvassa viiniflindassa niin korkea, että ulosmyyntihinnaltaan kympin viini pitää saada sisään niin halvalla, ettei sillä rahalla yksinkertaisesti voi hankkia kovin laadukasta tavaraa. Konstan kalkyyliin pitää myös lisätä vielä arvonlisävero myyjän katteiden lisäämisen jälkeen, niin sitten ollaan lopputuotteen hinnan äärellä. Kalliimmat Alkon viinit, sanotaanko vaikka tuotteet luokkaa 20 euroa per 0,75 litraa, pitävät sisällään jo varsin hyviä tuotteita. Tämä on mahdollista, koska tuossa sarjassa viinin hankintahintakin voi olla vähän enemmän kuin jokunen kymmenen senttiä per litra. Tosin samoja viinejä saa huomattavasti edullisemmin muualta kuin Suomesta, mutta ei nyt jäädä jankkaamaan itsestäänselvyyksiä. Tähän hymiö.)
Korkea verotus ei ole tietenkään Alkon syy. Se on vain piirre, johon tulisi puuttua. Sen sijaan Alkon monopoliasema vähittäismyynnissä merkitsee sitä, että yhtiö saa päättää varsin itsenäisesti tuotteidensa kateprosentit. Onko tämänkin todettu jotenkin palvelevan kuluttajan etua jossakin bisneksessä?
Perusmarkettien tehtävänä ei ole ns. viinimaissakaan tarjota pelkkää premiumia, ja joissakin tapauksissa premiumia ei määrätyissä outleteissa ole saatavilla edes aluksi. Tämä on aivan ymmärrettävää. Jos tarvitset huippuviinin, niin miksi sitä pitäisi saada ostaa huoltoasemalta tai joka K-kaupasta? Palaan niihin Vuittonin laukkuihin - tämän tapaisten tuotteiden jakelu toimi toisin. Välimuotojakin löytyy erilaisten vähittäiskauppatyyppien valikoimien suhteen, kuten löytyy viinien vähittäiskaupassa myös niissä maissa, joissa vähittäismyynti ei ole minkään monopolilaitoksen yksinoikeus.