Tämä voi olla joillekin yllätys, mutta minusta tämä keskustelu on vähän hassua tai ainakin huomio kiinnittyy toissijaisiin asioihin. Onhan Suomessa monenlaista turhaa byrokratiaa, lupakäytäntöä ja tarveharkintaa, mutta isossa kuvassa nämä ovat vain kosmeettisia haittoja.
Paljon isompi asia on taloudellinen holhous. Veroaste on niin korkea, että sata miljardia euroa kulkee yhteiskunnan käsien kautta. Ihmiset eivät siis itse saa päättää mitä rahoillaan tekevät vaan ne kierretään valtion kautta. On ymmärrettävää, että meillä on tulonsiirtoja köyhille, mutta kun helvetin suuri osa tulonsiirroista on keskiluokalta keskiluokalle. On ansiosidonnaista, lapsilisiä, opintotukea, vanhemmuudem tukia, työmatkavähennyksiä, korkovähennyksiä jne jne. Korostan toisen kerran, että on ok, että köyhiä tuetaan, mutta nämä kaikki muut ovat sitä että keskiluokka maksaa vitusti veroja, että yhteiskunta pääsee holhoamaan sitä ja maksamaan pappa betalar -henkisesti sitten ihmisille takaisin heidän omia rahojaan.
Miksei hyvätuloiset ihmiset voisi itse säästää puskuria työttömyyden tai lastenhankinnan varalle ja miksei ihmiset itse voisi omilla rahoillaan maksaa asumisensa ja muiden valintojensa kustannuksia? Koska heitä pidetään niin helvetin tyhminä, että valtion pitää se tehdä heidän puolestaan ja vetää välistä siivu byrokratiaan ja tehottomuuteen, vailla ei mikään keskuskomitea oikeasti osaa ihmisten asioita paremmin hoitaa kuin he itse.