Tottakai suurin osa meistä osaa hoitaa raha-asiansa, ja siksi suurimmalle osalle meistä yhteiskunta ei tarjoakkaan taksikyytejä. Omassa kuplassani yhteiskunnan taksikyytejä käyttävät sellaiset vähävaraiset vanhukset joilta on otettu kortti pois ja alle mopoikäiset lapset.
Mun kuplasta löytyy mm eri syistä liikuntavammaisia, jotka ovat henkisesti täysin toimintakykyisiä, syöpähoidoissa käyvä henkilö ja oma äiti, tosin ajalta ennen hoitokotia. En tietenkään väitä, että tämä olisi millään tavalla keskimääräinen kuva kelakyydeistä.
Lapset ovat tietenkin holhouksen alaisia mutta en luottaisi vanhempiin niin paljoa että käyttäisivät yhteiskunnalta tulleen koulukuljetuksiin saadun rahan parhaalla mahdollisella tavalla, vaan helposti tilanne menisi monessa perheessä siihen että kyyti hommataan juuri sieltä mistä halvimmalla saisi, oli se kuski sitten selvinpäin tai ei.
Mä taas luulen, että jos koulukyytiläisen vanhemmille kerrottais, että saatte joko koulukyydit taikka sitten puolet koulukyydin kustannuksista puhtaana käteen, niin ainakin osa vanhemmista pystyisikin "yllättäen" muokkamaan omia työaikojaan siten, että lapsen kuljetus kouluun onnistuisi. Tai vaikkapa isovanhemmat kuskais tms. Nythän kenelläkään ei ole mitään kannustinta järjestellä tätäkään asiaa millään tavalla, koska yhteiskunta maksaa automaattisesti.
Ja vaikka tietämäni kortittomat vanhukset ovatkin periaatteessa oikeustoimikelpoisia, niin vaikea uskoa että heidän itsensä suorittama kilpailuttaminen menisi yhtään sen paremmin mitä yhteiskunnalta. Vaikkei yhteiskunta olekkaan rimaa ihan taivaisiin asettanut.
Minä taas luulen, että velipoika olis äitiä kuskaillut oikein mielellään, jos olis vaikka satkun kuussa siitä korvausta saanut. Enkä mä nyt väitä, että velipoika olisi ratkaissut koko valtakunnan vanhusten kuskailuongelmat, mutta tuo vaan semmoisena esimerkkinä, että asiat voidaan ratkaista monella tavalla ja että sen vanhuksen ei välttämättä henkilökohtaisesti tarvitse mitään kilpailuttaa. Kun kannustimet luodaan oikein, niin ihmisten taipumus käyttäytyä oikein lisääntyy.
En tiedä miten taksisysteemi nykyään menee. Mutta mitä vikaa olisi siinä että edunsaaja saisi kyytikuponkeja ja näillä hän voisi ostaa kyydin sitten siltä luvanvaraiselta taksiyrittäjältä jolta haluaa.
Kyytikupongit, maksusetelit yms ovat askel eteenpäin tiellä, joka johtaa siihen, että annetaan se raha ihan suoraan. Tamikin tietää, että Keep it simple, stupid!
Ja yhteiskunnan tarjoamilla taksiyrittäjillä tulisi olla tietysti taustat tarkistettu, vakuutukset kunnossa ja kalusto tiptop.
Ja tätä prosessia varten yhteiskunta rakentaa organisaation, joka on kallis, byrokraattinen ja niin paska, että se ei onnistu siinä hommassa, mitä varten se on luotu. Ja juurikin tästä syystä näin ei pidä toimia, paitsi niiden sokeiden sirkkeliin kaatuneiden orpojen kohdalla.
Meni nyt vähän sivuraiteille viinakauppajutuista, siirrytään takaisin siihen. Nuorempana itsellänikin oli selvä mielipide siitä miten viinat ja viinit pitäisi saada ruokakauppoihin, kioskeihin ja huoltoasemille. Näin vanhempana on oppinut näkemään asioissa myös toiset puolet ja nykyään minulle onkin ihan OK ettei niitä viinaksia saa ihan mistä vaan ihan koska vaan. Alkon monopoliasiassa mielipiteeni on lähinnä periaatteellinen, mielestäni alkoholimyynti olisi hyvä vapauttaa monopolista vaikken uskokkaan sen alentavan hintoja tai parantavan saatavuutta.
Mä en oikein jaksa uskoa, että suomalaiset jotenkin poikkeuksellisesti kärsisivät, vaikka sitä viinaa saisi supermarketista. Tottakai joillekin yksilöille se olisi ongelmallista. Mutta samalla tavalla joillekin yksilöille on ongelmallista, että kaupoista saa epäterveellistä ruokaa ja kaiken maailman herkkuja. Ei siihenkään ongelmaan ratkaisu ole laittaa noita tuotteita alkon tai vastaavan monopolin myytäväksi.
Todetaan nyt vielä sekin, että taksiuudistuksen tai alkon monopolin purun tarkoitus ei ole se, että noista tulisi automaattisesti halvempia ja parempia ihan jokaiselle. Tarkoitus on vapauttaa nuo, ihan tavalliset tuotteet, markkinoiden hoidettavaksi. Niinkuin lähes kaikki muutkin tuotteet ja palvelut. Alkoholi ja taksi yksinkertaisesti eivät ole niin erikoisen kummallisia tuotteita, että niitä pitäisi valtion erityisesti säädellä. Ei sen enempää, kuin laskiaispullien myyntiä tai hotellihuoneen vuokraamista.
Jos hotellit olisivat samalla tavalla säädeltyjä, kuin taksikuljetukset, niin epäilemättä samat ihmiset, jotka vastustavat taksiuudistusta vastustaisivat samoin perustein hotelliuudistusta. Jotenkin kummallisesti me kuitenkin pärjätään näillä vapailla hotellimarkkinoilla. Jopa airbnb:n kanssa opittiin elämään, vaikka olihan se alkuun vähän hurjaa.