Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 011
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Chip
Mä olen suomensuomalainen, mutta ei mulla periaatteessa oo mitään suomenruotsalaisia vastaan. Toisaalta kyllä ärsyttää heidän "erityisasemansa".

Nykyään on kuulemma ainakin valtionvirastoissa semmoinen juttu, että olipa tämä kyseinen virasto vaikkapa täällä Itä-Suomessa (ei, täällä ei ole suomenruotsalaisia, vaikka ruotsinkielinen ala-aste löytyykin), niin jos sinne eksyy joku äidinkieleltään ruotsalainen (siis suomenruotsalainen), niin häntä on palveltava ruotsiksi jos hän sitä vaatii. Mutta annas olla jos minä eksyn menemään Länsi-Suomessa johonkin pikkukauppaan ja pyydän suomenkielistä palvelua, niin eipä sitä aina saa. Jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään, niin kyllä sitten minunkin pitäisin saada suomenkielistä palvelua kaikkialla Suomessa, myös Ahvenanmaalla.


Nyt sekoitat kaksi eri asiaa. Ruotsi on virallinen kieli Suomessa, joten kaikilla on lainmukainen oikeus saada valtion virastoissa palvelua sekä ruotsiksi että suomeksi. Silti suuri osa suomenruotsalaisista asioi suomen kielellä koska se on helpompaa.

Yksityissektorilla eli esim. pikkukaupoissa henkilökunta palvelee sillä kielellä jonka osaa. Uskoisin että saat palvelua ainakin auttavalla suomen kielellä valtaosassa länsi-suomen pikkukaupoissa. Enemmän ongelmia minulla luultavasti olisi saada ruotsinkielistä palvelua itä-suomessa. En tosin sitä odotakaan, vaan asioin luonnollisesti suomen kielellä suomenkielisten kanssa.
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Chip
Jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään, niin kyllä sitten minunkin pitäisin saada suomenkielistä palvelua kaikkialla Suomessa, myös Ahvenanmaalla.

Chip, tuo laki palveluista koskee nimenomaan pelkästään valtion ja käsittääkseni myös kuntien virkamiehiä, eli näiden on kaikkien ainakin teoriassa pystyttävä palvelemaan asiakkaitaan myös suomeksi. Jonkun ahvenanmaalaisen kauppiaan ei siten tarvitse lainkaan osata suomea vaan on hänen oma asiansa mikäli haluaa asiakaspalvelun laatua parantaa ja opetella sítä. Sama pätee siis tietysti johonkin Tammelantorin makkaranmyyjään, ei hänen tarvitse ruotsia lain puolesta osata.
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Pidetään kuitenkin mielessä, että 95% suomalaisista puhuu äidinkielenään suomea ja loput ruotsia. Ruotsinkielisiä on siis pieni vähemmistö. Jos joku ruotsinkielinen kieltäytyy puhumasta suomea, on tähän nähdäkseni kaksi mahdollista syytä. Joko hän haluaa tehdä elämänsä hankalaksi, tai sitten syynä on pyrkimys elitismiin. Ruotsinkielinen kuitenkin kuulee suomea huomattavasti enemmän kuin suomenkielinen ruotsia, noin keskimäärin. Toki on mahdollista elää täysin ruotsinkielisessä ympäristössä, ja loppujen lopuksi se on ihmisestä itsestään kiinni, miten haluaa elää. Keitä me muut olemme lopulta arvostelemaan henkilöä, joka haluaa puhua Suomessa vain ruotsia? Oma valinta, sanon minä. Tällaisia ihmisiä on uskoakseni hyvin vähän.

Juuri tätä tarkoitin, eli annetaan jokaiselle oikeus päättä itse mitä kieltä hän haluaa puhua. Niin kuin kirjoitin on ruotsinkielisen omaa tyhmyyttä jos hän ei halua opetella suomea, mutta ei kellään muullakaan ole oikeutta pakottaa häntä siihen (paitsi koulun opettajalla)

Edit: Nyt sorrut muuten samaan naurettavaan kuvaan mikä huuhaallakin on. Ei pyrkimys erottua joukosta tarkoita pyrkimystä elitismiin vain sen takia että kyseessä on ruotsin kieli. Vai kutsutko kaikkea pyrkimystä erottua massasta elitismiksi?
 
Viimeksi muokattu:

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Chip
Mä olen suomensuomalainen, mutta ei mulla periaatteessa oo mitään suomenruotsalaisia vastaan. Toisaalta kyllä ärsyttää heidän "erityisasemansa".

Nykyään on kuulemma ainakin valtionvirastoissa semmoinen juttu, että olipa tämä kyseinen virasto vaikkapa täällä Itä-Suomessa (ei, täällä ei ole suomenruotsalaisia, vaikka ruotsinkielinen ala-aste löytyykin), niin jos sinne eksyy joku äidinkieleltään ruotsalainen (siis suomenruotsalainen), niin häntä on palveltava ruotsiksi jos hän sitä vaatii. Mutta annas olla jos minä eksyn menemään Länsi-Suomessa johonkin pikkukauppaan ja pyydän suomenkielistä palvelua, niin eipä sitä aina saa. Jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään, niin kyllä sitten minunkin pitäisin saada suomenkielistä palvelua kaikkialla Suomessa, myös Ahvenanmaalla.

Hyvinpä onnistuit kuvaamaan minunkin tuntemuksiani.

Maassamme tulee tarjota Ruotsia äidinkielenään puhuville palvelu heidän omalla kielellään, myös sellaisilla paikkakunnilla, joilla ruotsia ei juurikaan kuule. Tämä onkin hyvin hoidossa ja minäkin olen palveluammateissa ruotsin kielellä asiakkaita palvellut, vaikkei se olekaan kiitettävällä tasolla.

Toisaalta asuin useamman vuoden Vaasan seudulla ja vierailin myös monilla pienemmillä ruotsinkielisillä paikkakunnilla. Monissa paikoissa minua ei suostuttu palvelemaan suomenkielellä, vaikka tiesin varsin hyvin, että kyseiset henkilöt osasivat hyvin suomea.
Olin heille kuin B-luokan kansalainen, kun en puhunut ruotsia.

Pk-seudulla tuntemani ruotsinkieliset taas ovat aivan normaalia suomalaisia, kuten varmasti suurin osa ruotsinkielisistä, joten minulla ei ole mitään vastaan kyseistä vähemmistöä. Kannatanhan minäkin rantaruotsalaisten emäseuraa.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
chico: Mutta toisaalta myös saamenkieli on Suomessa jonkinlaisessa erityisasemassa, eivätkä hekään saa palveluita saamenkielellä.

Eikä minusta voi vaatia, että muuten täysin suomenkielisessä ympäristössä pitäisi KELA:n ja muiden valtion virastojen pystyä tarjoamaan myös ruotsinkielistä palvelua. Ruotsinkielellä olevat paperit kyllä käy, mutta ei Työvoimatoimiston tädeiltä voi vaatia ruotsin kielen taitoa. Yleensähän edellämainittujen virastojen työntekijät kuitenkin ovat keski-ikäisiä ja kaikilla ei välttämättä ole ruotsin kieli kovinkaan hyvin hallussa.


Holménin haastattelusta sanoisin sen verran, että sääliksi kävi kun vasta Euroopan mestaruuden voittanut ja väsynyt mutta onnellinen mestari joutui antamaan haastattelun suomeksi. Ehkäpä haastattelu suomeksi onnistuisi paremmin rauhallisemmassa tilanteessa, mutta kyseisellä hetkellä ei varmasti ollut helppo ilmaista itseään kakkoskielellä. Ruotsinkielinen haastattelija olisi ihan hyvin voinut vaikka kysyä suomeksi ja Holmén olisi sitten vastannut ruotsiksi, ei siinä olisi ollut mitään pahaa.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Viestin lähetti Tatzka


Toisaalta asuin useamman vuoden Vaasan seudulla ja vierailin myös monilla pienemmillä ruotsinkielisillä paikkakunnilla. Monissa paikoissa minua ei suostuttu palvelemaan suomenkielellä, vaikka tiesin varsin hyvin, että kyseiset henkilöt osasivat hyvin suomea.
Olin heille kuin B-luokan kansalainen, kun en puhunut ruotsia.


Ihmettelen kyllä syvästi, että miksi eivät suostuneet palvelemaan sinua suomenkielellä, mikäli siis sitä osasivat. Varsinkin, kun käy Vaasan kaupungin nettisivuilla katsomassa millaisia ihmisiä siellä asuu:

Vaasa:

- Perustettu: 1606
- Asukasluku 57.000
- Suomenkielisiä 72 %
- Ruotsinkielisiä 25 %

On todellakin mahdollista, että jossain perähikiässä jossa asukkaita on 100 ja joista 99% on suomenruotsalaisia, niin palvelun saaminen suomeksi on aika vaikeaa.

Mutta, en minäkään saa esim. Nilsiässä palvelua ruotsinkielellä. Paremmat mahdollisuudet esim. Nilsiässä on saada palvelua venäjäksi. Ei se minua kuitenkaan häiritse. Miten voisin olettaa, että paikassa kuten Nilsiä, joku oikeasti osaisi ruotsia??? Jotta oppii jonkun kielen, niin on aika välttämätöntä myös saada käyttää sitä kieltä käytännössä. Nilsiäläiset lukevat varmasti ruotsia koulussa, mutta siihen se jää. Ei ruotsinkieltä vapaa-aikana siellä tarvitse.

Itä-Suomessa on muutenkin paljon venäläisiä tänä päivänä lomailemassa ym. En minä heitä vihaa, vaikka saavatkin palvelua vieraassa maassa omalla kielellään. Mitä sitten??? Jos et usko minua, niin vieraileppa vaikka joskus Nilsiässä, Tahkolla. Siellä näkee jopa, että ravintoloissa on ensin tiedot suomenkielellä, sitten venäjäksi. Ruotsinkielellä ei välttämättä löydy minkäännäköistä ruokalistaa.

Vaikka lomailen joka talvi usein Tahkolla ja Rukalla, niin en pidä itseäni B-kansalaisena, vaikken palvelua ruotsiksi saa. So what?!?!?

Te, jotka vihaatte meitä suomenruotsalaisia, niin muistakaa että me, kuten tekin rakastamme isänmaatamme. Me kannustamme aina tottakai Suomea - olemmehan suomen kansalaisia. Me käymme armeijassa aivan niin kuin muutkin suomalaiset. Jos joku hullu tähän maahan uskaltaa hyökätä, niin kyllä me suomenruotsalaiset taistelemme isänmaamme puolesta aivan kuten kaikki muutkin suomalaiset (paitsi lälläri-sivarit).

Huuhaa, olet rasisti. Ei sille mitään voi. Toivottavasti jonain päivänä ymmärrät, ettet tänä päivänä ymmärrä mistä puhut.

Jos avaisin ketjun, jossa haukuttaisiin esim somaleja, niin kauankohan moderaattorit antaisivat rasisimin levitä tällä palstalla. Veikkaisin, että ketju suljettaisiin alta aika yksikön. Suomenruotsalaisia saa näköjään haukkua. Keitä ne B-kansalaiset täällä oikein ovat???? Näyttää siltä, että me olemme.

Miksi edes vaivaudun...
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Rocco
Se mua eniten ärsyttää suomenruotsalaisissa että osa heistä on niin ylipatrioottisia omasta kielestään että he nostavat ison metelin jolleivat saa palvelua omalla kielellään. Luulisi heidänkin tajuavan että he ovat 5-6% osuus koko kansasta ja loput 94-95% ei välttämättä osaa sanaakaan ruotsia. Silti kun suomenkielisenä menee kaupunkiin tai paikkaan jossa ruotsi on pääkieli niin suomen kielellä ei edes yritetä kommunikoida vaan katsotaan pitkin nenänvartta jollei osaa ruotsia. Tällaiset nurkkakuntalaiset pitäisi totuttaa ulkomaailmaan ja antaa heidän todeta missä mennään.

Siis mitä ihmettä se haitta, jos kaikki ei puhu suomea? Ethän sinä voi odottaa niin olevan esimerkiksi pienessä naapurissamme Eestissä? Suomi on kaksikielinen maa ja se on vain hyväksyttävä, myös sinun!

Minua ärsyttää tuollainen junttimaisuus! Minusta on aivan ymmärrettävää, että esimerkiksi länsirannikolla, jossa on maantieteellisesti aika suuriakin alueita, joissa puhutaan lähes yksinomaan ruotsia, on siellä syntyneiden vaikea oppia puhumaan suomea. Eihän kaikki suomenkielisetkään osaa peruskoulun jälkeen paljon enempää ruotsia kuin "Jag heter sejase". Ei tasa-arvoa ole se, että enemmistö päättää. Myös vähemmistöillä on oikeuksia!

OLET JUNTTI
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiki10:

Eipäs nyt vedetä hernettä nekkuun ilman syytä.

Vaasan prosentit olisin tiennyt ilman tilastoja, joissain keskustan liikkeissä saa silti huonompaa palvelua suomen kielellä.

Minulla ei ole mitään ruotsinkielisiä vastaan, mutta kai saan samalla ihmetellä miten Vaasassa ei palvella suomeksi kaikkialla, saatikka edes osata joka puolella juurikaan suomea (kirkkoapteekki) ;).

Painotan vielä, että ystäväpiiriini kuulu useita suomalaisia, joiden äidinkieli on ruotsi.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Black Adder


Siis mitä ihmettä se haitta, jos kaikki ei puhu suomea? Ethän sinä voi odottaa niin olevan esimerkiksi pienessä naapurissamme Eestissä? Suomi on kaksikielinen maa ja se on vain hyväksyttävä, myös sinun!

Minua ärsyttää tuollainen junttimaisuus! Minusta on aivan ymmärrettävää, että esimerkiksi länsirannikolla, jossa on maantieteellisesti aika suuriakin alueita, joissa puhutaan lähes yksinomaan ruotsia, on siellä syntyneiden vaikea oppia puhumaan suomea. Eihän kaikki suomenkielisetkään osaa peruskoulun jälkeen paljon enempää ruotsia kuin "Jag heter sejase". Ei tasa-arvoa ole se, että enemmistö päättää. Myös vähemmistöillä on oikeuksia!

OLET JUNTTI

Kiitos kunniasta.

Oletko koskaan ajatellut mitään muuta maata maailmassa jossa 5% väestöstä elää niin hyvän vähemmistöturvan suojassa kuin ruotsinkieliset Suomessa? Luulisi että kaikkialla maailmassa 5% vähemmistö tietää että 95% on niin iso enemmistö että tavalla tai toisella on opeteltava myös heidän tavoille ja opittava edes kohtalainen kielitaito tuota 95% enemmistöä varten? Ja jollet usko niin minä tiedän millaista on olla täällä länsirannikolla jossa on paikkoja joissa puhutaan vain ruotsia. Jopa oma keskussairaalamme on lähes täysin ruotsinkielinen johtuen sen omistuspohjasta, sairaalassa on ihme jos saat suomenkielisen lääkärin tai hoitajan. Sairaalan omistaa lähes kokonaan nuo maakunnan ruotsinkieliset kunnat ja suomenkieliset kunnat ovat pienessä marginaaliosassa. Suomenkielisten kuntien, poislukien mm. Vaasa, aluesairaala on Seinäjoella. Jopa lottolaput kanttiinissa on ruotsin kielellä. Vanhempani asuvat Vaasan lähellä kunnassa jonka kielipohja on ruotsinkielinen enemmistö. Kunnantalolta ei löydy kuin pari henkilöä jotka pystyvät palvelemaan suomen kielellä. Onko tämä sitä samaa tasa-arvoa josta puhut? Se että suuri osa suomalaisista ei osaa sanaakaan ruotsia johtuu siitä että he tietävät ettei se kielitaito tule heille koskaan tarpeeseen. Ruotsinkieliset eivät voi mitenkään välttyä kohtaamasta suomen kielen tarvetta. Ei tarvi ajaa autolla kuin 10 km tiettyyn suuntaan niin kunnanrajan toisella puolella ei ruotsia löydy mistään. Eikä sitä kukaan puhu, eikä osaa.

Ja mitä Eestistä? Itse olen maassa useasti käynyt ja olen yrittänyt ja ihan hyvin onnistunutkin mm. tilaamaan ruokaa ja juomaa paikallisella Viron kielellä. Ja jollen ole onnistunut niin ystävällisesti he ovat kysyneet suomeksi. Olenko siis juntti kun yritän pärjätä maan kielellä? Minä tiedän että "maassa maan tavalla" ja olen tätä koittanut noudattaa niin hyvin kuin mahdollista niin Virossa, Tsekissä, Saksassa, Espanjassa...

Tietysti ymmärrän että kaikki ei osaa puhua kieltä mutta iso osa ei edes halua yrittää! Näitä tapauksia löytyy mm. oman taloni rapusta ja itse lähden suosista kävelemään rappusia jos joku näistä umpihurreista on odottamassa hissiä alakerrassa. Samaan hissiin en mene. He suuttuvat jollen puhu heille ruotsia. Onneksi nuoriso on tässä asiassa hyvin modernia, he puhuvat ihan ilman ongelmia.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Suomensuomalainenhan sitä ollaan. Suomenruotsalaisissa ihmeellistä on mielestäni juuri tuo helko-vaaran mainitsema stadin-ruotsi, miksi pitää kahta kieltä sillä tavalla sotkea?

Eilen kirjoitin ensimmäisen kirjeeni ruotsiksi ja kyllähän sen tuntui vastapuoli ymmärtäneen. Pitäisi enemmänkin vaan uskaltaa, mutta esim. Ruotsissa tulee helpommin puhuttua Englantia, kuin sitten yritettyä sönköttää Ruotsia.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Tatzka
Tiki10:

Eipäs nyt vedetä hernettä nekkuun ilman syytä.

Vaasan prosentit olisin tiennyt ilman tilastoja, joissain keskustan liikkeissä saa silti huonompaa palvelua suomen kielellä.

Minulla ei ole mitään ruotsinkielisiä vastaan, mutta kai saan samalla ihmetellä miten Vaasassa ei palvella suomeksi kaikkialla, saatikka edes osata joka puolella juurikaan suomea (kirkkoapteekki) ;).

Painotan vielä, että ystäväpiiriini kuulu useita suomalaisia, joiden äidinkieli on ruotsi.
Öhöm... vanhana vaasalaisena..

Kyllä minä olen saanut aina sataprosenttisen ja parhaan palvelun Vaasassa Suomeksi, vaikka siellä moni onkin kaksikielinen. Tottakai aina joskus törmää torilla "vehe hoono soomi" kauppiaaseen, mutta hieman hyvää tahtoa ja toimeen tullaan.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mää en nyt kyllä oikein ymmärrä, että miten näitä suomenruotsalaisten puolustajia löytyy täältä niin paljon. Sattuvatko kaikki suomenruotsalaiset ja suomenruotsalaisten sukulaiset ja tutut juuri Jatkoaikaan, sillä kyllä olen kuullut muiltakin negatiivista sanottavaa suomenruotsalaisista. Moni puolustaja taitaa olla kyllä Stadista, joten kai se selittää jotain, sillä siellähän suomenruotsalaisuus vallitsee varsin vahvana. Vai onko niin, ettei kukaan vaan uskalla haukkua suomenruotsalaisia ja sitten, kun suomenruotsalaisia kehutaan, niin sittenhän siitä kehumisesta tulee suorastaan aalto, johonka muidenkin on mentävä mukaan, kun taasen haukkujat hyssyttelevät jossain taustalla.

Tan taytyy sattu, todella harva lahti kanssasi sylkemaan kohti suomenruotsalaisia. Vaikka kuinka yritit etsia aiheen josta varmasti moni olisi samaa mielta kanssasi. Kokeilepa avata seuraavaksi Raipen vanhuudesta (anteeksi kaikki muut Ilveksen kannattajat)

Moni puolustaja on tosiaan Espoosta ja Helsingista, mistahan se johtuu? Voisiko olla, etta ne ihmiset jotka jokapaivaisessa elamassaan kommunikoivat ja toimivat suomenruotsalaisten kanssa ovat huomanneet sen mita Tesomalla ei viela tiedeta, eli suomenruotsalaiset eivat olekaan itse saatanan katyreita. Olisiko mahdollista, etta ihmiset joilla on kokemusta kyseisesta porukasta osaavat suhtautua siihen.

Ja sitten niille jotka valittavat kun pikkukaupungissa ei saa jauhelihaa suomeksi. Suomessa ei mikaan laki maaraa kauppiasta opettelemaan ja takaamaan palvelua yhtaan millaan kielella. Jos kauppias haluaa voi han palvella ainoastaan viittomakielella tai vaikka sudaniksi. Kauppa tuskin kukoistaa silla kovin moni suomen tahi ruotsinkielinen menee sinne enaa uudestaan. Samanlailla kun kauppiaalla on oikeus palvella teita milla kielella haluaa, on teilla oikeus vaatia palvelua milla kielella huvittaa. Alkaa menko sellaisen kauppiaan kioskiin josta ette palvelua haluamallanne kielella saa. Markkinataloudessa se jolla on paras liikeidea parjaa, sen vuoksi moni myyja Suomessa osaa ruotsia, suomea, venajaa ja vaikkapa saksaa.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rebel
Suomensuomalainenhan sitä ollaan. Suomenruotsalaisissa ihmeellistä on mielestäni juuri tuo helko-vaaran mainitsema stadin-ruotsi, miksi pitää kahta kieltä sillä tavalla sotkea?

Eilen kirjoitin ensimmäisen kirjeeni ruotsiksi ja kyllähän sen tuntui vastapuoli ymmärtäneen. Pitäisi enemmänkin vaan uskaltaa, mutta esim. Ruotsissa tulee helpommin puhuttua Englantia, kuin sitten yritettyä sönköttää Ruotsia.


Joo, onhan tuo Stadisvenska aika oma kielensä, itsekin
syyllistyn valitettavasti sen puhumiseen. Jotkut on joskus
kysyneet että ettekö te osaa päättää kumpaa te puhutte?

En tosin puhu sitä kaikkien kanssa, lähinnä tiettyjen frendien
Mä luulen että se sotkeminen johtuu siitä että jos on koko ikänsä
kuullut kahta kieltä jatkuvasti se on jotenkin jäänyt päälle . Täysin ruotsinkielisistä perheistä lähtöiset ei sitä puhu, mutta me
kaksikielisten perheiden jälkeläiset syyllistytään siihen aika usein.
Ja vaikeaa se on lopettaa kun on lähes 30 vuotta puhunut sillä
tavalla, sitä ei edes moddamaikat koulussa onnistuneet kitkemään pois
 

Huuhaa

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Nikke
Jo tuo äänestysvaihtoehto "Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!" kertoo sinusta jo aika paljon.

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin vaihtoehtona on myös ns. päinvastainen vaihtoehto=Olen ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

erpe: En minä mitään aihetta etsinyt kuten kirjoitat, tämä aihe on harmittanut jo kauan, nyt vihdoin otin sen sitten puheeksi. Taidat olla suomenruotsalainen, vai mitä?

Jos minua nyt haukutaan rasistiksi, niin voi hyvinkin olla, että näissä suomenruotsalaisissa/suomenruotsalaisten puolustajissa on neekeriksi nimittäjiä=mustaihoisten vihaajia johon minä taas en sorru. Muutenkin, mielipiteeseeni on turha yrittää vaikuttaa, rasitatte siinä vain sormianne, kun kirjoitatte minulle vastauksia erpet ja niket.
 
Viimeksi muokattu:

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taidat olla suomenruotsalainen, vai mitä?


Ensimmaisessa viestissani jo sanoin olevani "helkutin suomenkielinen"

Niin ja mita tulee tohon sinun mielipiteisiisi vaikuttamiseen, minulle on sinansa aivan sama mita sina ajattelet suomenruotsalaisista tai mistaan muustakaan asiasta. Kuitenkin tama on mielipidepalsta ja mielestani minulla on oikeus puuttua tiettyihin, mitelestani taysin idioottimaisiin mielipiteisiin ja kumota ne omien mahdollisuuksieni mukaan.

edit otinpa aiheettoman rivin pois
 
Viimeksi muokattu:

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa


Jos minua nyt haukutaan rasistiksi, niin voi hyvinkin olla, että näissä suomenruotsalaisissa/suomenruotsalaisten puolustajissa on neekeriksi nimittäjiä=mustaihoisten vihaajia johon minä taas en sorru. Muutenkin, mielipiteeseeni on turha yrittää vaikuttaa, rasitatte siinä vain sormianne, kun kirjoitatte minulle vastauksia erpet ja niket.

Saahan niitä mielipiteitä vapaasti olla. Niistä voisi jopa keskustellakin ihan asiallisesti, jos perustelut olisivat hieman korkeatasoisempia kuin "Koivulaa ei haastateltu sportmagasinetissa" tai "suomenruotsalaisilla on liikaa valtaa". Kerro nyt miksi oikeasti vihaat meitä niin paljon.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen suomalainen. Tuossa edellä on jo ansiokkaasti selvitettykin, että Helsingin IFK:n kannattajan ei tarvitse olla "svenska talande bättre folk". Yleensäkin tuo kuvaamani sanonta elää enää himmeästi joidenkin Helsingin Eirassa tai Töölössä asustavien vanhusten ajatusmaailmoissa. Muistan kyllä itsekin ajan, ei sen kauempaa kuin 1980-luvun alusta, kun menin Eirassa (olisko ollut Rehbinderintiellä) sijaitsevaan pikku elintarvikeputiikkiin (kaupan oven päällä oli komea ja värikäs teksti: SIIRTOMAATAVAROITA. Oli helteinen kesäpäivä ja halusin ostaa jonkin kylmän jäätelön. Ihmeekseni kaupan pikkuruinen kylmäallas oli täysin TYHJÄ... minä siitä sitten kysymään sellaiselta harmaapäiseltä kauppiasrouvalta että:
- Hei, eiks teillä todella oo jädee?
Rouva katsoi minua kuin helteessä kiehahtanutta koiranpaskaa ja vastasi sitten:
- Det finns mycket kiva valikoima för turister där inne i Olympiaterminal, i hamnen...
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jag kelaa int vaffö dom säger att jag int sku kunna päättä vafö språk ja puhuu? Ja talar helt vapaasti och kan säga att jag puhuu bara Svenska och int nå suomee. Jag kulkee med ratikkan om ja haluu och om int så vetää ja med buss. Jag sanoo bara att jag kelaa int det där när dom puhuu om det där stadinruotsi, det e ju sikamakeeta..:D :D

Juu eli olen suomenstadinruotsalainen, jos se kirjoitetaan noin. Siis, noin me keskustelemme syvällisiä keskusteluja kaveriporukassa. Olen kuitenkin ylpeä siitä että puhun kahta kieltä, en kuitenkaan käyttäydy erilailla kuin kukaan muukaan suomalainen. Kyllä sitä suomea oppii puhumaan eikä ihmiset tiedä edes että olen Suomenruotsalainen jos eivät kuule minun puhuvan ruotsia.:D :D
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäisin vielä hauskan tarinan tähän:

Mies oli ryöstämässä pankkia Ahvenanmaalla ja huusi "Kädet ylös, tämä on ryöstö!" Ja ihmiset pudistelivat päitään, eräs mummu sanoi ystävällisesti ryöstäjälle "Här talar man svenska" Ja kaikki pankissa olleet nyökkäilivät.:D

sori zättäys
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla ei ole todellakaan mitään suomenruotsalaisia vastaan. Ihmettelen tosin sitä, miksi niin moni heistä, joka syntynyt Suomessa, käynyt koulunsa Suomessa ja asunut koko ikänsä Suomessa, ei ole vaivautunut opettelemaan suomenkieltä. Luulisi elämän olevan heillekin helpompaa kun hallitsee molemmat kielet. Heillähän on siihen huomattavasti paremmat lähtökohdat, kuin esimerkiksi pakolaisilla.

Yllättävän moni viestien lähettäjä suhtautuu positiivisesti ruotsinsuomalaisiin ja siihen että heidän äidinkielensä on Ruotsi. Hieno asia, mutta olisi mukava tietää kuinka moni heistä on samaa mieltä muista Suomen vähemmistöistä...
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Joku tässä aikaisemmin ihmetteli, miten ruotsinkieliset suomalaiset pärjäävät sisämaassa...tiesittekö että usein käy jopa niin , kun esim. Närpiöläinen menee Ruotsiin , ei Ruotsissa ymmärretä sanaakaan sitä mongerrusta!
Suomen ruotsi on melkein oma kielensä joillain alueilla!
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin vielä noista Vaasan palveluista. Kyllä suurimmassa osassa keskustan liikkeistä palvelua saa varmasti molemmilla kielillä mutta joukosta löytyy liikkeitä jossa väkisin väännetään ruotsia, vaikka moneen kertaan on kysynyt suomeksi kysymyksen.

Ja kuten Rocco mainitsikin niin keskussairaala on kaiken huippu. Siellä saa rautalangasta vääntää, että saa jonkun puhumaan suomea. Itse olin joitakin vuosia sitten lääkärillä Vaasan keskussairaalassa ja tämä lääkäri ei osannut kuin muutaman sanan suomea ja senkin erittäin huonosti. Yritä siinä nyt sitten pysyä selvillä mitä se yritti selittää kun ei Suomen sanaa osannut. Lopuksi sinne jouduttiin hakemaan toinen henkilö tulkkaamaan lääkärin sanomiset minulle, koska ruotsikielen taitoni ei mikään hyvä ole, enkä ainakaan ymmärrä mitään lääketieteellisiä asioita ruotsiksi. Sen verran minullakin on oikeuksia, että haluan kyllä palvelut suomenkielellä.

Mahtaisikohan Suomessa henkilö joka ei osaisi ruotsia päästä esimerkiksi lääkikseen. Eipä taida onnistua... Silti SUOMESSA voi toimia lääkärinä mies, joka ei käytännössä osaa sanaakaan Suomea. On se vaan ihmeellistä.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Pakkoruotsista ja vähän muustakin

Tämän puolisosialistisen kummolamaamme kenties erikoisin ja älyttömin piirre kaikkinaisine ääripakkosuvaitsevaisuuksineen ja lehmänkauppoineen on valtaväestön (95%) pakkokouluttaminen vähemmistön (5%) kielelle. Tai voidaanhaan niitä verorahoja haaskata muuhunkin, niin kuin esimerkiksi kummolafirma Soneraan onkin, onhan meillä sairaaloiden käytävillä vielä muutama vapaa paikka joista leikata.

Joidenkin mielestä tämä valtaväestön kuppaus on kulttuuria ja sivistystä. Minunkin mielestäni usean kielen hallitseminen on. Mutta viddu, annas olla jos kaksikielinen ihminen osaakin "vain" suomea ja ranskaa. Hah, ei olisi tyhmä raukka kelpoinen edes Suomen valtion virkamieheksi.

Tässä vaiheessa voisin mainita muutaman asian ennen kuin joku vatipää hyökkää puskista kutsumaan rasistijuntiksi: ruotsi on ihan kiva kieli, seurustelen onnellisesti upean suomenruotsalaisen neidon kanssa ja Kent on tällä hetkellä maailman paras bändi. Meillä ei ole omilla aivoilla ajattelu kielletty.

Idea onkin siinä, että pitäisi itse saada valita ja päättää onko vaikkapa saksa kannattavampi opiskeluvaihtoehto kuin ruotsi. Joo tiedetään, pakkoruotsin sanansaattajat heittäisivät tähän, että ruotsin avulla voi oppia saksaa ja jopa muitakin kieliä. Hallelujaa.

Omasta mielestäni pakkoruotsista ja siihen kytketystä pakkoruotsi-infrasta pitäisi päästä eroon mahdollisimman pian. Tai olisi jo pitänyt. Korostettakoon edelleen, että suomenruotsalaisen perusoikeuksiin ei kuulu kaikkien suomalaisten pakkokouluttaminen omalle kielelleen. On ihan ok, että kaksikieliset kunnat tarjoavat jatkossakin palvelut "molemmilla kotimaisilla". Talouspuoli pitää kuitenkin hoitaa asiallisesti ja kaksikielisen kunnan määritelmää voi miettiä ja kenties tarkentaa.

Näitä asioita on puitu esim. sfnet.keskustelu.kielipolitiikka-uutisryhmässä lähes kuolemaan saakka. Omissa linkeissäni on pari asiaa koskevaa. Keskustelun luonteeseen on kuulunut nimenomaan aina "sivistyneiden" suomensuomalaisten herranpelkoinen pakkosuvaitsevaisuus junttipaheksumisineen ja suomenruotsalaisten fanaattinen "perusoikeuksistaan" kiinnipitäminen. Oma lukunsa ovat sitten "matematiikkakin on pakollinen kouluaine" -neropatit ja ne, jotka haluavat perussuomalaisen kateusmentaliteetin mukaan tuottaa jälkipolvillekin ruotsinopiskelun ilon - kun itsekin ovat joutuneet kärsimään. Noh, kyllä kansa tietää.

Väännän yhden jutun rautalangasta: maailman luonnollisin, tasa-arvoisin ja oikeudenmukaisin asia on se, että Ville Virtanen Vaalimaalta opiskelee koulussa pakollista ruotsin kieltä. Ville ei ole eläissään tavannut ketään ruotsia äidinkielenään puhuvaa ihmistä, mutta Ville tietää että kysymys on sivistyksestä. Ope on näin kertonut. Olisikin tyhmää, jos Ville olisi joutunut valitsemaan jonkin muun kielen ruotsin tilalle. Josko Ville olisi valinnut vaikka Venäjän ja mennyt poliisikouluun. Olisi saattanut moni itärajan lähellä asuva ihminen nukkua yönsä paremmin tietäen että virkavalta osaa naapurin monialayrittäjien kieltä. Tämä kuitenkin sci-fiä, koska iihanan liberaali ja moderni pusipusi-puolue ärkoopee ei sellaisesta tykkäisi.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Viestin lähetti tiki10


Mutta, en minäkään saa esim. Nilsiässä palvelua ruotsinkielellä. Paremmat mahdollisuudet esim. Nilsiässä on saada palvelua venäjäksi. Ei se minua kuitenkaan häiritse. Miten voisin olettaa, että paikassa kuten Nilsiä, joku oikeasti osaisi ruotsia??? Jotta oppii jonkun kielen, niin on aika välttämätöntä myös saada käyttää sitä kieltä käytännössä. Nilsiäläiset lukevat varmasti ruotsia koulussa, mutta siihen se jää. Ei ruotsinkieltä vapaa-aikana siellä tarvitse.

Itä-Suomessa on muutenkin paljon venäläisiä tänä päivänä lomailemassa ym. En minä heitä vihaa, vaikka saavatkin palvelua vieraassa maassa omalla kielellään. Mitä sitten??? Jos et usko minua, niin vieraileppa vaikka joskus Nilsiässä, Tahkolla. Siellä näkee jopa, että ravintoloissa on ensin tiedot suomenkielellä, sitten venäjäksi. Ruotsinkielellä ei välttämättä löydy minkäännäköistä ruokalistaa.

Te, jotka vihaatte meitä suomenruotsalaisia, niin muistakaa että me, kuten tekin rakastamme isänmaatamme. Me kannustamme aina tottakai Suomea - olemmehan suomen kansalaisia. Me käymme armeijassa aivan niin kuin muutkin suomalaiset. Jos joku hullu tähän maahan uskaltaa hyökätä, niin kyllä me suomenruotsalaiset taistelemme isänmaamme puolesta aivan kuten kaikki muutkin suomalaiset (paitsi lälläri-sivarit).


Minä, ikäni Itä-Suomessa asuneena, en ole tavannut kuin kaksi venäjän taitoista ihmistä. Molemmat Virosta Suomeen muuttaneita. Kun menee kauppaan, mahdollisuus saada palvelua venäjäksi on kutakuinkin 0%. Ilmeisesti niihin suurimpiin matkailukeskuksiin sitten palkataan varta vasten venäjäntaitoisia kun venäläismatkailijat ovat niin suuri tuloerä.

Nilsiäläiset taas ovat niin änkyräsavolaisia ettei sieltä tahdo palvelu saada suomeksikaan, vaikka sitä koulussa opetetaan ensimmäiseltä luokalta lähtien. Venäjästä tai ruotsista nyt puhumattakaan. Palvelua saa savoksi.

Aiheessa pysyäkseni, suomenruotsalaiset eivät minua häiritse kunhan suostuvat puhumaan suomea minun kanssani. Kuten joku sanoikim: kun 95% kansasta puhuu äidinkielenään suomea, on suorastaan typerää olla opettelematta sitä. Ahvenanmaa on tietysti oma lukunsa.

Tärkeintä kuitenkin, että äänestys-toiminto poistetaan Jatkoajasta pikaisesti. Haluan myös suositella Huuhaalle ryyppäämisen aloittamista, ahdasmielisyyden täytyy johtua viinanpuutteesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös