Suomen tasavallan presidentti

  • 24 896
  • 256

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Gentleman: sanoit, että minulla meni linkki väärin. "Sinulla meni tuo linkki väärin, tässä se oikea linkki" kun linkitin ne kaksi muuta tapausta (Salo/Hakkarainen).

Miksi Haapalan blogipostaus olisi ollut se oikea linkki?

Muotoiluni oli tarkoitettu humoristiseksi, valitettavasti en tuonut sitä kyllin selvästi esiin koska tarkoitus meni ilmeisesti ainakin sinulta ohi.

Linkki kuitenkin toi selvästi lisää näkökulmaa Halosen ajan nimityksiin.

Onko minun nyt perusteltua päätellä seuranneista postauksistasi, että Tarja Halonen on sinulle pyhä henkilö ja häneen liittyvä keskustelu ei saa sisältää sen enempää kritiikkiä kuin huumoriakaan?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Hieman kyllä ihmetyttää se, kuinka suomalaisia perusarvoja ja sotilaallista maanpuolustusta kannattavat jatkoaikalaiset kirjoittavat pilkkaavasti maamme puolustusvoimain ylipäälliköstä. Väheksyvä suhtautuminen sotilaallisessa hierarkiassa ylempänä olevia kohtaan johtaa lopulta väistämättä anarkiaan.

Ja sitten asiaan. Halosessa ainakin sivullekirjoittanutta ihmetyttää tällä hetkellä hänen lähes totaalinen vaikenemisensa niistä asioista, joiden voisi kuvitella olevan hänelle merkityksellisiä: missä ovat naisen mielipiteet esimerkiksi Kiinan ihmisoikeustilanteesta ja Venäjän riehunnasta? Niiden sijaan Halonen päättää pitkän hiljaisuuden (mielipide)johtajana ja -vaikuttajana jumittaen suuressa mitassa tyystin toissijaiseen virkamiesnimitykseen. Jos kuuluisin Halosen esikuntaan, minua kyllä hieman hävettäisi.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Se kuka on kertonut ja mitä ei taas kuulu kenellekään.


Esim. näin. Sen mitä minulle on kerrottu ja mitä olen kuullut Bluessin on ensi kaudeksi tulossa Paul Kariya, Steve Kariya ja Martin Kariya ykkösketjuksi. Se kuka tästä on kertonut ei ole mitään väliä.

Eli jos et kerro mitään lähdettä, niin ei ole kovin uskottavaa. Esim joku lähipubin tukiaisilla elävä juoppo on kertonut noin, niin esim. sillä perusteella olisi pätevästi hoitanut asiansa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Suomen pankin nimityskiistassa Halonen perusteli Sinikka Salon valintaa sillä, ettei hallitukselta tullut yksimielistä ehdotusta ehdokkaasta. Yksimielisesti valitun ehdokkaan Halonen oli silloin valmis nimittämään. Helppoa valinta Haloselle olisi silloin ollutkin, kun molemmat ehdokkaat olivat miehiä, eikä kumpikaan ollut sdp:n asettama ehdokas.
Esittelevän ministerin Suvi-Anne Siimeksen ehdokashan oli Anne Brunila, joka tosin lienee melko oikeistolainen ehdokas. Olihan Halosella tuolloin valittavana lisäksi Hankenin rehtori Marianne Stenius, joka oli muun vasemmiston ehdokas virkaan. Pankkivaltuuston ehdokkaat olivat Mauri Pekkarinen ja alivaltiosihteeri Johnny Åkerholm. Pankkivaltuuston esitys oli siis, että molemmat nimettäisiin SP:hen.

Lisäksi Ile Kanerva oli (tuolloinkin) tyrkyllä virkaan, mutta eräät tahot Kokoomuksessa onnistuivat jälleen kerran myrkyttämään Ilen vihreän oksan metsästyksen. Niinistö käytännössä ajoi Åkerholmin Ilen tilalle.

Lopulta Halonen nimesi Frankfurtin keskustapankista Sinikka Salon. Ehdokkaista ainoan jolla oli tuolloin pankkitaustaa (Brunila on sitä myöhemmin saanut).

Samainen Salo oli muuten silloisen valtiovarainministeri Niinistön ehdokaslistalla 90-luvun loppupuolella, mutta hän päätyi nyt jo edesmenneeseen Martti Korhoseen metsäliitosta.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja sitten asiaan. Halosessa ainakin sivullekirjoittanutta ihmetyttää tällä hetkellä hänen lähes totaalinen vaikenemisensa niistä asioista, joiden voisi kuvitella olevan hänelle merkityksellisiä: missä ovat naisen mielipiteet esimerkiksi Kiinan ihmisoikeustilanteesta ja Venäjän riehunnasta? Niiden sijaan Halonen päättää pitkän hiljaisuuden (mielipide)johtajana ja -vaikuttajana jumittaen suuressa mitassa tyystin toissijaiseen virkamiesnimitykseen. Jos kuuluisin Halosen esikuntaan, minua kyllä hieman hävettäisi.

Halosen Kiina kannasta nyt ei oikein ota selvää..

http://www.verkkouutiset.fi/arkistojuttu.php?id=30070&hakusanat=Politiikan+filosofia

Venäjä kanta sen sijaan on selvä:

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-09-20,104:2:487010,1:0:0:0:0:0:
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Että Suomen kannattaisi ottaa Venäjästä enemmän irti saatavissa olevaa taloudellista hyötyä?

Oliko tämäkin sitä humoristista muotoilua, vai mikä tuossa mielipiteessä on vikana? Pitäisikö kauppaa olla siis mielestäsi enemmän vai vähemmän?

Lähinnä yritän tässä kalibroida keskusteluterminologiaa Gentlemanin kanssa, sillä tuntuu että emme puhu ihan samaa kieltä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
SergeiK; kirjoitti:
Että Suomen kannattaisi ottaa Venäjästä enemmän irti saatavissa olevaa taloudellista hyötyä?

Oliko tämäkin sitä humoristista muotoilua, vai mikä tuossa mielipiteessä on vikana? Pitäisikö kauppaa olla siis mielestäsi enemmän vai vähemmän?

Lähinnä yritän tässä kalibroida keskusteluterminologiaa Gentlemanin kanssa, sillä tuntuu että emme puhu ihan samaa kieltä.

Tarkoitus oli osoittaa, että minkäänlaista arvostelua Halonen ei Venäjän suuntaan ole osoittanut. Kaikki ongelmakohdat ovat olleet myönteisiä haasteita.

Ja muilta pikku seikoilta on aina voinut sulkea silmänsä ja korvansa. Aika temppu henkilöltä joka on yrittänyt profiloitua heikkojen puolustajaksi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tarkoitus oli osoittaa, että minkäänlaista arvostelua Halonen ei Venäjän suuntaan ole osoittanut. Kaikki ongelmakohdat ovat olleet myönteisiä haasteita.
Kieltämättä tuo linkki osoitti sen aukottomasti.

Mutta nyt kun kerran tuollaisen googletin, niin laitetaan esille vaikka perustelusi olivat todella vakuuttavat.

[SIZE=-2] Halonen huolissaan Venäjän tilanteesta
Julkaistu 06.12.2006, klo 05.31 (päivitetty 06.12.2006, klo 18.59)
Kuva: YLE
Presidentti Tarja Halonen on huolissaan Venäjän viimeaikaisista poliittisista murhista ja oikeusvaltiokehityksestä. Halonen sanoo Hämeen Sanomien haastattelussa, että jos Venäjän hallinto ei tiedä murhista mitään, niin tilanne on huolestuttava - ja jos tietää, vielä huolestuttavampi.[/SIZE]
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Noinhan se taisi olla, kuten kerroit.

Pointtini oli se, että silloin Halonen olisi ollut valmis nimittämään yksimielisesti valitun ehdokkaan. Nyt, kun yksimielinen ehdokas oli, niin perusteluita hänen valitsematta jättämisestä ei kuulunut. Henkilökohtainen motiivi taustalla?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
SergeiK; kirjoitti:
Kieltämättä tuo linkki osoitti sen aukottomasti.

Mutta nyt kun kerran tuollaisen googletin, niin laitetaan esille vaikka perustelusi olivat todella vakuuttavat.

[SIZE=-2] Halonen huolissaan Venäjän tilanteesta
Julkaistu 06.12.2006, klo 05.31 (päivitetty 06.12.2006, klo 18.59)
Kuva: YLE
Presidentti Tarja Halonen on huolissaan Venäjän viimeaikaisista poliittisista murhista ja oikeusvaltiokehityksestä. Halonen sanoo Hämeen Sanomien haastattelussa, että jos Venäjän hallinto ei tiedä murhista mitään, niin tilanne on huolestuttava - ja jos tietää, vielä huolestuttavampi.[/SIZE]

Kyllä Tarja oli todella täräyttänyt ja lujaa, tuoden ansiokkaasti esiin senkin mahdollisuuden, että Venäjän hallinto ei ehkä tiedä mitä maassa tapahtuu.

Kyllä meillä on vahva johtaja, joka ei pelkää kritisoida ketään eikä mitään.

Mielenkiintoinen jatkumo esimerkiksi hänen kannalleen Tshetshenian tilanteesta 2004.

"Presidentti Halonen on tavannut Venäjän presidentti Vladimir Putinin monta kertaa. Halonen kertoo keskustelleensa Putinin kanssa muun muassa Tshetshenian tilanteesta useaan otteeseen.

- Itse asiassa olin ensimmäinen EU:n korkea-arvoinen edustaja, joka vuonna 1999 kävi tutustumassa Ingushiassa pakolaisleiriin. Samalla matkalla tapasin Ingushian presidentin. Suomi oli silloin EU:n puheenjohtajamaa, minä ulkoministeri. Lupa vierailuun oli hankala saada, mutta sen antoi lopulta Venäjän silloinen pääministeri Vladimir Putin.

- Tshetshenia on juridisesti ja kansainvälispoliittisesti osa Venäjää. Ihmisoikeudet, demokratia ja hyvä hallinto ovat Venäjän vastuulla kaikissa Venäjän osissa. En aliarvioi sitä vaikeutta, mikä kenellä tahansa olisi tällä hetkellä Tshetshenian kanssa. Helppoja ratkaisuja tilanteeseen ei ole.

Halonen sanoo, ettei "kiellettyjä aiheita" presidentti Putinin ja hänen välisissä keskusteluissa ole. Halonen toteaa, että vallan kehittymistä Venäjällä seurataan.

- Me kaikki ulkopuoliset olemme toivoneet, että Venäjän talouden ja poliittisen rakenteen vakaus kehittyisi. Osa Venäjän toimista, joita on arvosteltu, ovat olleet vakauden kehittämistä. Käsitys siitä, mitä toimia vakauden nimissä voidaan tehdä, vaihtelee, Halonen muotoilee.
" (http://www.tpk.fi/netcomm/news/showarticle.asp?intNWSAID=29403)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä Tarja oli todella täräyttänyt ja lujaa, tuoden ansiokkaasti esiin senkin mahdollisuuden, että Venäjän hallinto ei ehkä tiedä mitä maassa tapahtuu.

Kyllä meillä on vahva johtaja, joka ei pelkää kritisoida ketään eikä mitään.[/url])

Jaa, Niinistö epäilemättä olisi tässä vaiheessa kutsumassa reserviläisiä aseisiin vai? Jotenkin olisi huomaavansa tietyn peruslinjan Suomen suhtautumisessa olennaisiin etuihinsa. Sitä voisi kutsua vaikka inhorealismiksi, jonka valtakausi tässä maassa taisi alkaa 30.11.1939. Toki nyt on vahva suojasää, eikä mikään estäisi vaikkapa paasiveläistä tilannetta, jossa kansalaisyhteiskunta, puolueet ja media toisivat terävää kritiikkiä esiin ja valtiojohto sitten vähän enemmän hymistelisi. Sitä paitsi aika Saksan linjoillahan tässä nyt ollaan. Eli ei oikein jaksa saada itku-kiukku -kohtausta Halosen toiminnasta vaikka toinen kausi onkin ollut pettymys. Aina kun sitä melkein alkaa katua äänestys-päätöstään niin rupeaa lukemaan näitä JA:n sinimustia politiikka-ketjuja ja ajattelee, että ei sentään, se on oikein niille, kärvistelkööt. Ja nyt sitten ollaan tekemässä innolla omaa maalia eli kun seuraava presidentti on todennäköisesti oikeistosta niin eipä enää pysty omin päin hädin tuskin vihkimään edes supermarkettia - taidanpa muuten tietää yhden "arvojohtajan", jolla jo olisi tästä toimettomuudesta kokemusta...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kyllä meillä on vahva johtaja, joka ei pelkää kritisoida ketään eikä mitään.
Kirjoitit että "Tarkoitus oli osoittaa, että minkäänlaista arvostelua Halonen ei Venäjän suuntaan ole osoittanut. Kaikki ongelmakohdat ovat olleet myönteisiä haasteita." Esitin varsin lyhyellä googlauksella esimerkin jossa Halonen on arvostellut Venäjää, mutta sekään ei ilmeisesti kelvannut. Koskaan ei ole Venäjää kritisoitu. Sillä sipuli ja avaimet aurinkoon.

Uskonpa, että minun ja Gentlemanin kulttuuritausta eroaa sen verran, että meidän välistä dialogia ei ole hedelmällistä enää jatkaa. Kysymys ei pohjimmiltaan ole edes mielipide-eroista, vaan kommunikaatio-ongelmista. Ymmärrämme sanojen määreet aivan eri tavalla.

Sinänsä ironista, että vastaavanlaisia kommunikaatio-ongelmia minulla on ollut lähinnä slaavilaisten ihmisten kanssa, jotka tuntuvat katsovan maailmaa aivan kantilta ja samasta dokumentista voi vetää aivan eri johtopäätökset. Mitenkään vihjailematta Gentlemanin sukupuun haaroista...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
mjr; kirjoitti:
Jaa, Niinistö epäilemättä olisi tässä vaiheessa kutsumassa reserviläisiä aseisiin vai? Jotenkin olisi huomaavansa tietyn peruslinjan Suomen suhtautumisessa olennaisiin etuihinsa. Sitä voisi kutsua vaikka inhorealismiksi, jonka valtakausi tässä maassa taisi alkaa 30.11.1939. Toki nyt on vahva suojasää, eikä mikään estäisi vaikkapa paasiveläistä tilannetta, jossa kansalaisyhteiskunta, puolueet ja media toisivat terävää kritiikkiä esiin ja valtiojohto sitten vähän enemmän hymistelisi. Sitä paitsi aika Saksan linjoillahan tässä nyt ollaan. Eli ei oikein jaksa saada itku-kiukku -kohtausta Halosen toiminnasta vaikka toinen kausi onkin ollut pettymys. Aina kun sitä melkein alkaa katua äänestys-päätöstään niin rupeaa lukemaan näitä JA:n sinimustia politiikka-ketjuja ja ajattelee, että ei sentään, se on oikein niille, kärvistelkööt. Ja nyt sitten ollaan tekemässä innolla omaa maalia eli kun seuraava presidentti on todennäköisesti oikeistosta niin eipä enää pysty omin päin hädin tuskin vihkimään edes supermarkettia - taidanpa muuten tietää yhden "arvojohtajan", jolla jo olisi tästä toimettomuudesta kokemusta...

En suinkaan väitä, että joku toinen olisi saanut enemmän aikaan. Sitä kun ei pysty mitenkään todistamaan.

Kritiikkini pohjautuu siihen, että minun mielestäni Halosen puheet ja teot ovat ristiriidassa keskenään. Ihmisoikeustilannetta kritisoidaan valikoiden, tasa-arvoa kannatetaan valikoiden.

Minusta sitä joko on jotain tai ei ole. Siinä ei saa jäädä ylellisyyttä valita tilanteen mukaan.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
SergeiK; kirjoitti:
Kirjoitit että "Tarkoitus oli osoittaa, että minkäänlaista arvostelua Halonen ei Venäjän suuntaan ole osoittanut. Kaikki ongelmakohdat ovat olleet myönteisiä haasteita." Esitin varsin lyhyellä googlauksella esimerkin jossa Halonen on arvostellut Venäjää, mutta sekään ei ilmeisesti kelvannut. Koskaan ei ole Venäjää kritisoitu. Sillä sipuli ja avaimet aurinkoon.

Sinusta tuo todella oli kritisointia? Selvä.

SergeiK; kirjoitti:
Uskonpa, että minun ja Gentlemanin kulttuuritausta eroaa sen verran, että meidän välistä dialogia ei ole hedelmällistä enää jatkaa. Kysymys ei pohjimmiltaan ole edes mielipide-eroista, vaan kommunikaatio-ongelmista. Ymmärrämme sanojen määreet aivan eri tavalla.

Miten vaan, sinulla on ilmeinen tarve määritellä ihan itse mitä mikin tarkoittaa. Eihän sitä turhaan kannata vanhoja määritelmiä käyttää. Mutta kyllä se kommunikointia varmasti helpottaisi.

SergeiK; kirjoitti:
Sinänsä ironista, että vastaavanlaisia kommunikaatio-ongelmia minulla on ollut lähinnä slaavilaisten ihmisten kanssa, jotka tuntuvat katsovan maailmaa aivan kantilta ja samasta dokumentista voi vetää aivan eri johtopäätökset. Mitenkään vihjailematta Gentlemanin sukupuun haaroista...

Vihjaile vapaasti, minulla itselläni ei yleensä ole kommunikaatio-ongelmia kenenkään kanssa. Voimmeko päätellä siitä jotain?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sinusta tuo todella oli kritisointia?
Lausunto jossa valtionpäämies pitää täysin mahdollisena , että naapurimaa johto onosallisena poliittisiin murhiin omalla ja vieraalla maalla ei ole kritisointia? Tässä näemme jälleen esimerkin miten luemme tekstiä ja suhteutamme sitä aivan eri asteikolla.

Vihjaile vapaasti, minulla itselläni ei yleensä ole kommunikaatio-ongelmia kenenkään kanssa. Voimmeko päätellä siitä jotain?
Osittain kyse lienee siitä mistä Diana Mutz kirjoitti tutkimuksessaan "Hearing the Other Side". Siitä että ihmiset tuppaavat viettämään aikaansa samanmielisten ihmisten kanssa. Sen takia ihmiset ovat hämillään miten esim. joku presidenttiehdokas voi voittaa, vaikka eivät tunne yhtään tämän kannattajaa. Yhdysvalloissa tämä näkyy jopa asunalueissa (esim. Texasin Ron Paul-kylä). Eräänlaista sosiaalista klusterointia siis.

Toki syytä on myös minussa. Minä taas kierrän sen verran maailmaan ja kohtaan päivittäin niin paljon eri kulttuureista tulleita ihmisiä, että kenties olen tullut liian suomalaiseksi kun puhun ihmisten kanssa joita oletan suomalaisiksi. Siinä missä jenkeille joka asia "biggest pillow I have ever seen" tai "I`m so gonna fire him" missä asioita sanotaan jotka eivät päde. Sanoja ilman merkitystä. Tai indonesialaisten "maybe" ilman konditionaalista merkitystä.

Itse siis olen liian lumoissani Suomessa koivun tuoksusta ja tulkitsen asioita ylisuomalaisesti tajuamatta, että kieli muuttuu ja varsinkin nuorempi väki ei suhtaudu niin fundamentaalisesti sanojen merkityksiin. No, täytyy koettaa kuulostella nyansseja tarkemmin, mutta silläkin uhalla että kuulostan vanhalta pierulta minusta on pirullinen sääli, että suomalaisten jäyhyys, jäykkyyys ja sanomisen eksaktius alkaa olemaan katoava luonnonvara. Monet juhlivat sitä kansainvälistymisenä tai eurooppalaistumisena, mutta minusta me menetämme siinä ison osan sitä identiteettiä, joka tekee tästä maasta niin lumoavan. Uudella kielellä voisin sanoa, että se on suurin pettymys minkä olen koskaan kokenut.

Anteeksi off topic. Mitäs kysyit.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
SergeiK; kirjoitti:
Lausunto jossa valtionpäämies pitää täysin mahdollisena , että naapurimaa johto onosallisena poliittisiin murhiin omalla ja vieraalla maalla ei ole kritisointia? Tässä näemme jälleen esimerkin miten luemme tekstiä ja suhteutamme sitä aivan eri asteikolla.

"tietää jotain" = "on osallisena". "ei tiedä mitään"= ei ole osallisena" . Eli jos minä tiedän jostain rikoksesta, vaikka en ole paikalla ollut, rikokseen myötävaikuttanut millään tavalla olen silti osallinen rikokseen?

Täytyy myöntää, että en ole samaa mieltä asiasta.

SergeiK; kirjoitti:
Osittain kyse lienee siitä mistä Diana Mutz kirjoitti tutkimuksessaan "Hearing the Other Side". Siitä että ihmiset tuppaavat viettämään aikaansa samanmielisten ihmisten kanssa. Sen takia ihmiset ovat hämillään miten esim. joku presidenttiehdokas voi voittaa, vaikka eivät tunne yhtään tämän kannattajaa. Yhdysvalloissa tämä näkyy jopa asunalueissa (esim. Texasin Ron Paul-kylä). Eräänlaista sosiaalista klusterointia siis.

Toki syytä on myös minussa. Minä taas kierrän sen verran maailmaan ja kohtaan päivittäin niin paljon eri kulttuureista tulleita ihmisiä, että kenties olen tullut liian suomalaiseksi kun puhun ihmisten kanssa joita oletan suomalaisiksi. Siinä missä jenkeille joka asia "biggest pillow I have ever seen" tai "I`m so gonna fire him" missä asioita sanotaan jotka eivät päde. Sanoja ilman merkitystä. Tai indonesialaisten "maybe" ilman konditionaalista merkitystä.

Itse siis olen liian lumoissani Suomessa koivun tuoksusta ja tulkitsen asioita ylisuomalaisesti tajuamatta, että kieli muuttuu ja varsinkin nuorempi väki ei suhtaudu niin fundamentaalisesti sanojen merkityksiin. No, täytyy koettaa kuulostella nyansseja tarkemmin, mutta silläkin uhalla että kuulostan vanhalta pierulta minusta on pirullinen sääli, että suomalaisten jäyhyys, jäykkyyys ja sanomisen eksaktius alkaa olemaan katoava luonnonvara. Monet juhlivat sitä kansainvälistymisenä tai eurooppalaistumisena, mutta minusta me menetämme siinä ison osan sitä identiteettiä, joka tekee tästä maasta niin lumoavan. Uudella kielellä voisin sanoa, että se on suurin pettymys minkä olen koskaan kokenut.

Anteeksi off topic. Mitäs kysyit.

Tulkiten ylläolevan arvioksesi minun sosiaalisista ympyröistäni ja siitä minkä henkisten ihmisten kanssa vietän aikani, niin en ihmettele kommunikointi ongelmiasi. Niitä sinulla on varmasti paljon, sen verran metsään menit.

Ihan uudelleenarviointiasi edistääkseni, vaimoni kannattaa vasemmistoliittoa, appiukko on SDP:n jäsen. Työpaikkani on tehdas, jolla on ulkomaalainen omistaja. Työssäni kohtaan hyvin erilaisia mielipiteitä yhteiskunnallisistakin asioista. Ja vaikka Suomessakin sanotaan "P%&KELE, joku irtisanotaan vielä tänään." Niin ei siinä läheskään aina niin käy.

Vanhemmistani isäni on lähinnä perussuomalaisten linjoilla, äiti taas kannattaa ylipäänsä naisia.

Ja silti asiat tulevat hoidettua, niin ranskalaisten kuin ruotsalaisten ja venäläistenkin kanssa.

Ja tuskin sinä merkittävästi minua vanhempikaan olet. Joten etsipä nyt eri selitys kommunikaatio-ongelmille. Ja aloita vaikka sieltä omasta persoonastasi, ei niinkään mittavasta kansainvälisestä kokemuksestasi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Joten etsipä nyt eri selitys kommunikaatio-ongelmille. Ja aloita vaikka sieltä omasta persoonastasi, ei niinkään mittavasta kansainvälisestä kokemuksestasi.
Daespoo sanoisi tuon varmaan jotenkin näin "Kyllä se näyttää olevan vitun vaikeata sinulle jälleen kerran tuo lukeminen". Arvostan toki Gentlemanin kohteliaisuutta (kenties siitä nimimerkki), mutta viesti tuntuu olevan sama.

No, oli syy X, Z tai Y, niin meidän kahden kesken on kommunikaatio-ongelmia. En jaksa vääntää sanan "olla" merkityksestä ihmisten kanssa, jotka ovat kantansa päättäneet ennen linkin avaamista. Keskustelutyyliini kuuluu linkkien avulla hakea uskottavuutta argumenteilleni ja on melko turhauttavaa, jos me päättelemme samasta jutusta aivan eri asioita.

En ole moista kovin usein Jatkoajassakaan kohdannut ja olen tänne aika usein kirjoittanut. Tässäkin ketjussa pilkkaamani Vakio on joutunut hampaisiini juuri tuosta syystä - että hän kieltää kaiken informaation, joka sotii hänen arvomaailmaansa vastaan. Sinun kanssasi törmäsin uuteen ilmiöön - uutisia ei suodateta vaan ne tulkitaan eri tavalla. Toki on aiheellista kysyä teenkö tuota itse. Olenko voitonvarmana postaillut linkkejä juttuihin ajatellen että "Se on siinä. Shakkimatti. Sergei voitti" ja linkki onkin vienyt vastaavaan juttuun kuin tuo sinun ensimmäinen Turun Sanomien artikkeli.

Onko mahdollista, että himo-Kokoomuslainen lukiessaan Uutispäivä Demaria ei koekkaan sen olevan hirveätä sossupaskaa, vaan on löytävinään omia mielipiteitään jutuista? Maailmankatsomus jyllää myös lukemisessa.

No, nämä ovat isoja asioita joita voi miettiä hiljaisina öinä. Kuitenkin meidän keskenäisestä vääntämisestä ei näytä tulevan mitään, ja nyrkkeilyottelu on jäänyt naurettavaksi halailuksi on syytä lopettaa keskinäinen nokittelu ennenkuin moderaattorit kehottavat yksityisviesteihin siirtymistä. Tasavallan presidentti-topicciin ei liity se miten Sergei ja Gentleman ymmärtävät toisiaan.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
HS.fi kertoo uutta tietoa Sinikka Salo -tapauksesta.


"Vuonna 2000 presidedentti Halonen nimitti Sinikka Salon valtioneuvoston esitysten ulkopuolelta.Vuonna 2001 hän nimitti samaan tapaan pankin johtokuntaan Pentti Hakkaraisen. Oikeuskanslerin virastosta tosin muistutettiin, että esimerkiksi Salo oli kärjessä virkamiesten laatimalla niin sanotulla nollalistalla, jota ei annettu julkisuuteen."

Tai ainakin minulle uutta tietoa.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Tässä asiassa syvimmät taustat liittyvät tulevan maahanmuuttopolitiikan hallintaan. Me tarvitsemme ihan oikeasti hieman toisenlaista asiantuntemusta ja johtamisotetta sisäasiainministeriöön kuin siellä nyt asiaan liittyen on esille tullut. Jotta maahanmuuttoa voitaisiin yrittää hallita, tarvitaan myös tiettyjä turvamekanismeja, joita myös EU on alkanut laittamaan paikalle riippumatta siitä, että mitä mieltä jotkin yksittäiset jäsenmaat asiasta olisivat.

Pakolaispolitiikka ja pakolaisten oikeusturva ovat tärkeitä asioita oikeusvaltiossa (ja ne ovat takuulla paremmalla tolalla kuin gruppenführer Rajamäen aikana), mutta nyt on kysymyksessä sellaisten mekanismien ja järjestelmien valmistelu ja kehittäminen, jolla selvitään myös 2010-luvun maahanmuuttopolitiikkaan liittyvistä haasteista, mittakaava on täysin eri, eikä joku 1970-luvun versio Demlasta auta tässä asiassa enää pätkääkään.

Tässä tästä kiistasta todellakin enimmiltään on kyse. Viljasen puolue on sinäänsä toisarvoinen tekijä sen suhteen, että Halonen hänet haluaa virassaan pitää. Viljasen sukupuolikin on sinäänsä toissijainen asia Halosen intressejen suhteen. On lähinnä huvittavaa, että vasemmisto pyrkii argumentoimaan Halosen täysin nykypäivän etiketin vastaista toimintaa kaikenlaisella populistisella retoriikalla tyyliin "tasa-arvon puolustamisella" ja "estämisellä Suomen sotilasjunttaatumiselta". Samaan aikaan presidentti itse ei suostu perustelemaan päätöstään lainkaan. Kun vasemmistopuolueet hoitavat argumentoinnin (huolimatta siitä ovatko argumentit todella Halosen toiminnan takana), pääsee Halonen poliittisesta vastuustaan kansan silmissä kuin koira veräjästä yksinkertaisesti olemalla hiljaa. Kuten gallupit osoittavat, niin kansa on Tarjan puolella lähes asiakysymyksestä huolimatta. Halosella toki on perustuslailliset valtuudet toiminalleen, mutta on uskomatonta kuinka sormien läpi eri tahot tätä asiaa katsovat juurikaan ilman mitään kritiikkiä. Missä on se tänä keväänä paljon parjattu avoimuus ja läpinäkyvyyvs? Halonen itse puhui "poliittisen ilmapiirin muutoksesta" Suomen politiikassa. En sitten tiedä mihin suuntaan halonen tarkoitti muutoksen johtavan, mutta omalla esimerkillään hän ainakin liputtaa vahvasti tuonne menneiden vuosikymmenten suuntaan.

Kuten alussa jo totesin, niin olen Viljurin kanssa täysin samoilla linjoilla asian todellisen syyn suhteen. Kun nyt mietitään mikä on Sisäasiainministeriön nykyinen rooli Suomen hallituksessa, niin on täysin luontevaa, että sen näkemykset eroavat maahanmuutosta hyin suurella tavalla verrattuna vasemmiston ajatteluun, johon lasken Viljasen ja Halosen kuuluvan. Paremmin tietävät tarkentakoon, mutta jos en aivan väärin muista, niin jonkun tahon (juurikin Sisäasianministeriön?) laatiman raportin mukaan Suomen sisäisen turvallisuuden suurimmat tulevaisuuden uhat koskevat lähinnä laitonta maahanmuuttoa, ihmiskauppaa (järjestäytyneen rikollisuuden lisääntyminen) ja terrorismia. Ei varmaan tarvitse kauaa pähkäillä, että noilla kaikilla uhkakuvilla on aika suuri korrelaatio mitä tulee lisääntyneeseen maahanmuuttoon ja mahaanmuuton kriteerien löysentämiseen. Onkin varsin huvittavaa, että tähän raporttiin ollaan otettu jo se kanta, että maahanmuuttajien integroimisessa tullaan mitä todennäköisimmin epäonnistumaan, mutta tähän johtopäätökseen vaikuttavaa aineistoa ei olla otettu huomioon, kun ylipäänsä maalaillaan lukuja maahanmuuton lisääntymisestä. Juuri vähän aikaa sittenhän tuli lakiesitys, jolla löysennettäisiin kriteereitä telekuuntelulle - syynä lisääntyvän laittoman maahanmuuton estäminen. Onkin sinäänsä absurdia, että valtioneuvoston esittämä ehdokas, joka on siis todettu pätevimmäksi ehdokkaaksi, ei kelpaa Haloselle, koska Suomen sisäisen turvallisuuden parantaminen ei ole Halosen omien intressien nojalla se tärkein seikka. Viljanen taas ajaa maahanmuuton suhteen Halosen intresseihin sopivampaa linjaa, joskaan Suomen sisäisen turvallisuuden kannalta asia ei niin olisi.

Joku mainitsi, että "Viljanen on paremmin perillä maahanmuuttoasioista". Täytyy kuitenkin ymmärtää se ero, miten esim. Maahanmuuttoministeriö ja Suomen sisäisestä turvallisuudesta vastaava Sisäasiainministeriö maahanmuuton näkevät. Maahanmuuttoministeriö näkee sen lähinnä mahdollisuutena lisätä monikulttuurisuutta ja humanitaarista auttamista Suomen osalta, kun taas Sisäasiainministeriö näkee sen Suomen sisäisen turvallisuuden kannalta todellisena uhkana. Voidaankin sanoa, että Viljanen ei katso asiaa Suomen sisäisen turvallisuuden kannalta, vaan lähinnä lnjalta Astrid Thors. Tästä hyvänä esimerkkinä on ollut Viljasen ajojahdit Poliisia kohtaan jne. On hyvin luonnollista, että Sisäasianministeriö, ja sen alla operoivat tahot, ovat maahanmuuton suhteen hyvin eri linjoilla. Viljasen näkemysten läpipääseminenhän olisi esim. Poliisin näkökulmasta kuin itseään jalkaan ampuminen. Ei ole mitään järkeä edistää ilmiötä, joka lisää uhkakuvia Suomen sisäisen turvallisuuden osalta.

Halosen kantaa taas maahanmuuttoon ei tarvitse paljoa arvailla. Lukuisten monkultuurisuus seminaarien lisäksi muut nimitykset kertovat lähes kaiken tarpeellisen: apulaisoikeuskansleriksi Mikko Puumalainen, jonka jokainen varmasti muistaa lakupaperi-jutusta, Valtakunnansyyttäjäksi Mika Ilman, joka ajaa nettisensuuria vaahotsuuna perustellen sitä "estämällä nettirasismin leviämistä, joka uhkaa kansalaisten arkea", todellisena motiivinaan hiljentää kaikki kritiikki.

Tämä menee jo aika pahasti ohi otsikon, mutta seuraava suuri vääntö, mikä politiikan saralla tullaan käymään liittyy juurikin maahanmuuttoon ja siihen liittyvään lainsäädäntöön. Kampanjat asian suhteen ovat jo itseasiassa alkaneet, joskaan eivät julkisesti. Kabineteissa asiasa varmasti ollaan väännetty paljon. Viljasen ajojahti varmasti yksi asiaan liittyvä tapahtuma. Maahanmuuton lisääntymisen kannalla on monia tahoja omineen intresseineen. Ylipäänsä humanitaarisuus ja monikulttuurisuus on vahvasti osana vasemmistolaista ideologiaa, jota maahanmuutto suurimmissa määrin edustaa. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään vasemmiston intresseistä sillä Elinkeinoelämä näkee maahanmuuton erittäin potentiaalisena mahdollisuutena saada Suomeen työnantajien markkinat. Tällä hetkellähän trendit työvoimamarkkinoilla ovat hyvin erisuuntaisia. Tämä tekee koko väännöstä erittäin problemaattisen, jos ajatellaan puoluepolitiikkaa. Lähinnä sen takia, että oikeiston puolella (Vai pitäisikö nyt korrektisti sanoa "keskusta-oikeiston") on asian suhteen varmasti enemmän ruotojen hajoamista kuin vasemmalla. Myöskin Perussuomalaisten vahva nosu gallupeissa ja edellisissä vaaleissa sekoittaa pakkaa aika hyvin. Tällä hetkellä on todella suuri riski sille, että vääriä liikkeitä tekemällä valtapuolueet menettävät turhautuneita äänestäjiä PS:lle. Tämä onkin varmasti suurin syy, minkä takia tämä koko hässäkkä halutaan pitää Valtapuolueiden osalta mahdollisimman vähäisen julkisen keskustelun alla.

On kuitenkin tiedossa, että maahanmuuttolakiin on tulossa merkittäviä muutoksia. Lakiesityksen laatijana on käsittääkseni Eurooppa- ja Maahanmuuttoministeriö Astrid Thorsin johdolla. On varmaan sanomattakin selvää, mitä lakiesitys tulee esittämään työperäisyyden nimissä. Käytännössä lain läpimeno todenäköisesti tarkoittaisi sitä, että maahanmuutto Euroopan ulkopuoleta helpottuisi huomattavasti. Esityksen takana tuskin on koko eduskunta - tai edes hallitus. Kyse on kuitenkin sen verran ison mittaluokan asiasta, että sen seuraukset voivat olla hyvin kauaskantoisia ja peruuttamattomia.

Siksi yksi merkittävimmästä tekijöistä (tämänkin asian suhteen), muodostuukin yleinen mielipide ja kansalaisilta sekä tiedotusvälineiltä saatava legimiteetti. Valtamedia ja -tiedotusvälineet ovat jo puolensa valinneet, ja ovat alkaneet varsin taidokkaalla propagoinnilla ajamaan lakiesityksen puoltamista.

Esimerkkejä on monta, mutta otan esille ehkä mielestäni kaikkein kieroimman. Sanon tähän heti alkuun, että kyseessä on puhtaasti oma käsitykseni asiasta, ja jos jollakin on asian suhteen faktatietoa antaa, niin kuulisin mielelläni.

Kyseessä siis oli tämän Maria Kirbasovan käännytys-jupakka.

Ensiksi uutinen tapahtumaan:http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=733115

Nopeasti katsottunahan tuo tilanne näyttää lähes täysin uskomattomalta, ellen sanoisi jopa hyväksymättömältä. Tämä sen koko asian tarkoitus varmasti olikin. Tuomalla julki tapaus, jossa kohteena oli kaikki sympatiat keräävä vanha vakavasti sairas ihmisoikeusaktvisti. Käännyyttämispäätöstä tivattiin virkamiehiiltä, jotka vain levittelivät käsiä sanoakseen "Pykälät ovat, mitä ovat. No can do." Tästähän siis saatiin hyvänä keppihevosena syy minkä takia sukulaisuussuhde pitäisi lisätä hyväksyvänä kriteerinä oleskeluluvan myöntämiselle. Tätä asiaa, jopa pyydettiin Suomen ortodoksisen kirkon päämiehen (en muista nimeä) kommentoimaan, ja hänkin päivitteli, että kyllä nyt on säännöksissä vikaa, kun tällaistakin voi sattua.

Jatkuu...
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Kukaan ei kuitenkaan huomannut kysyä, että minkä takia kyseinen henkilö ei ollut koko prosessin aikan hakenut _turvapaikkaa_? Todennäköinen syy oli siinä, että hän olisi sen paikan saanut. Jos mietitään toisinajattelijoiden ja erilaisten aktivistien turvaa Venäällä, niin turvapaikan saanti olisi ollut erittäin todennäköinen (varmasti sellainen ollaan myönnetty paljon heppoisimminkin perustein). Nyt kuitenkin termejä sotkien turvapaikka/oleskelulupa. Saatiin kansan mielipide kallistumaan siihen suuntaan, että oleskeluluvan saamisen kriteereitä tulisi höllentää ja sukulaisuussuhde vastaavanlaisissa tilanteissa sallia. Jokainen varmaan ymmärtää, mitä tämä käytännössä tarkoittaisi. Siis lähinnä muuttoliikettä kolmansista maista Suomeen, ja sitä liikettä tuskin voisi kutsua työperäisenä, jos miettii ikärakennetta. Mutta se on toissijaista humanitaarisen työn ohella. Viuluthan maksetaan verorahoista.

Onko kellään tietoa, miten tuo Maria Kirbasovan asia on edennyt tähän mennessä? Itse veikkaa, että koko tapaus ei enään ikinä nouse otsikoihin, ja muorille haetaan turvapaikkaa, jonka hän - mielestäni oikeutetusti- myös saa. Kuten sanoin, niin asia on lähinnä omaa päätelmääni, ja toivoisi olevani väärässä, koska tuon kaltainen propagointi on - myönnettkäköön - erittäin ovelaa, mutta hyvin ala-arvoista. Tuo asia vain kaiken kaikkiaan on/oli todella hämärä.

Odotan kyllä sitä, että ensinmäiset nimimerkit sivuuttavat kaiken sisällön heittämällä kehiin TOJ-kortin, hehheh.

PS. Viesti oli nähtävästi liian pitkä, joten siksi kahdessa osassa.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Halosen kantaa taas maahanmuuttoon ei tarvitse paljoa arvailla. Lukuisten monkultuurisuus seminaarien lisäksi muut nimitykset kertovat lähes kaiken tarpeellisen: apulaisoikeuskansleriksi Mikko Puumalainen, jonka jokainen varmasti muistaa lakupaperi-jutusta, Valtakunnansyyttäjäksi Mika Ilman, joka ajaa nettisensuuria vaahotsuuna perustellen sitä "estämällä nettirasismin leviämistä, joka uhkaa kansalaisten arkea", todellisena motiivinaan hiljentää kaikki kritiikki.
Mikko Puumalainen oli porvarihallituksen ehdokas apulaisoikeusasiamieheksi. Tulkitsenko oikein, että Halosen olisi pitänyt jyrätä porvarien ehdokas? Siitähän perkeleellinen riemu taas olisi noussut.

Olen toki kanssasi samaa mieltä, että Puumalaisen ja erityisesti Ilmanin ajatukset sananvapaudesta ovat todella huolestuttavia.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Mikko Puumalainen oli porvarihallituksen ehdokas apulaisoikeusasiamieheksi. Tulkitsenko oikein, että Halosen olisi pitänyt jyrätä porvarien ehdokas? Siitähän perkeleellinen riemu taas olisi noussut.

Olen toki kanssasi samaa mieltä, että Puumalaisen ja erityisesti Ilmanin ajatukset sananvapaudesta ovat todella huolestuttavia.

En tietenkään sanonut, että Halosen olisi pitänyt ihan vain periaatteesta olla nimitystä vastaan. Hänellä on oikeus - ellen sanoisi jopa velvollisuuskin - puuttua hänen mielestään virheellisiin ehdotuksiin. Kuitenkin on ehdottoman tärkeätä, että näin tehtäessä toimissa säilyy avoimuus ja kunnon perustelut. Vain olemalla tuppisuuna ja antamalla muiden hoitaa argumentoinnin Halonen väistää poliittista vastuuta. Ei minun käsitykseeni avoimesta politiikasta sovi sellainen mailli, jossa tiedotusvälineet, kansalaiset ja muut poliitikot vain joutuvat arvailemaan motiiveja tekojen takana. Muutkin valtuutetut joutuvat kantamaan päätöksistään poliittisen vastuun. Presidentiltä sitä odottaisin kaikista eniten.

Otin Puumalaisen vain esimerkiksi siitä linjasta, jota Halonen on virkoihin sallinut. Jos Puumalaisen nimitysehdotuksen takana oli Oikeusministertiö, niin en kyllä mensi sanomaan ehdotuksen takana olleen porvaritaho. Vaikka Vihreät ovatkin hallituksessa, en kuitenkaan sanoisi Vihreitä porvavipuolueeksi, vaan puolueeksi, jonka intressit ovat monelta osin yhteneväiset Halosen omien intressien kanssa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä Tarja oli todella täräyttänyt ja lujaa, tuoden ansiokkaasti esiin senkin mahdollisuuden, että Venäjän hallinto ei ehkä tiedä mitä maassa tapahtuu.

Kyllä meillä on vahva johtaja, joka ei pelkää kritisoida ketään eikä mitään.
Tämä on hauskaa, että toisaalta Halonen heikko johtaja joka ei uskalla kritisoida ja puuttua ja toisaalta meillä Halonen joka ei ymmärrä olla puuttumatta asioihin vaan jyrää oman tahtonsa mukaan.

Toki ymmärrän eron sisä- ja ulkopolitiikan välillä, mutta silti.
"tietää jotain" = "on osallisena". "ei tiedä mitään"= ei ole osallisena" . Eli jos minä tiedän jostain rikoksesta, vaikka en ole paikalla ollut, rikokseen myötävaikuttanut millään tavalla olen silti osallinen rikokseen?
Olen melko varma että Halonen tarkoitti asian juuri noin kuten sinä yhteneväisyysmerkeillä hahmottelitkin. Halonen tuskin siis tuskin epäili että Venäjän johto olisi tapahtuneista murhista kertoneet uutiset kokonaan missannut.

mjr:n kanssa ole samaa mieltä, että Niinistökään olisi tuskin ylimääräisiä sotaharjoituksia itärajan tuntumassa alkanut järjestämään Georgian tapahtumien johdosta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämä on hauskaa, että toisaalta Halonen heikko johtaja joka ei uskalla kritisoida ja puuttua ja toisaalta meillä Halonen joka ei ymmärrä olla puuttumatta asioihin vaan jyrää oman tahtonsa mukaan.

Tunnetaan myös suomettumisena. Pelätään sairaalloisesti Venäjän reaktiota joten Venäjää ei uskalleta tuomita mistään, Yhdysvaltoja voi vastaavasti kritisoida ihan vapaasti. Sisäpolitiikassa nimitellään oman puolueen jäseniä ilman sen kummempia perusteluita, "no mutku se on kanssa sossu eikä ole mogaillut".
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on hauskaa, että toisaalta Halonen heikko johtaja joka ei uskalla kritisoida ja puuttua ja toisaalta meillä Halonen joka ei ymmärrä olla puuttumatta asioihin vaan jyrää oman tahtonsa mukaan.

Toki ymmärrän eron sisä- ja ulkopolitiikan välillä, mutta silti.

Minusta tämä ei ole hauskaa vaan surullista. Minusta Halonen ei tee juuri eroa sisä- ja ulkopolitiikan välillä vaan ottaa kantaa silloin kun joku asia ei mene hänen mielensä mukaan. Surku vaan, että hänen pitäisi edustaa Suomea ei niinkään Tarja Halosta.

Olen melko varma että Halonen tarkoitti asian juuri noin kuten sinä yhteneväisyysmerkeillä hahmottelitkin. Halonen tuskin siis tuskin epäili että Venäjän johto olisi tapahtuneista murhista kertoneet uutiset kokonaan missannut.

Niin, SergeiK kuitenkin ymmärtääkseni linjasi tuon kannanoton siten, että " tietää jotain" tarkoitti suoraa osallistumista. Eli esittikö Halonen tuolla kannanotollaan suoran epäilyksen Venäjän johdon osallisuudesta murhiin?

mjr:n kanssa ole samaa mieltä, että Niinistökään olisi tuskin ylimääräisiä sotaharjoituksia itärajan tuntumassa alkanut järjestämään Georgian tapahtumien johdosta.

Tuo on ihan totta, tuskin kukaan potentiaalinen Suomen Presidentti olisi ensimmäisenä Venäjän toimia tuomitsemassa. Sen sijaan useammankin voisi olettaa olevan julistamatta niin paljoa ymmärrystä Venäjälle kuin Tarja Halosen. Kai nämäkin toimet ovat "vakauttavia".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös