Suomen talous – absoluuttista totuutta etsimässä

  • 279 616
  • 2 600

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Hallitus vaan perääntyy niin saadaan rauha takaisin. Helppoa kuin heinänteko.

Mä en syty näille lakoille silloin kun mennään lakkoon jonkun palkankorotuksen takia tai siis sen kun saadaan vaan 2,5% eikä 3,2%. Mutta nämä hallituksen ajamat muutokset ovat kyllä niin suurta paskaa, että ehkä nyt onkin syytä vähän liittojen jyrähtää.

Nimenomaan toisin päin. Ymmärrän jos taistellaan palkasta ja työehtosopimuksesta, eli työntekijät vs. työnantajat. Nyt taistelu on vastustamista demokraattisesti valittua hallitusta ja heidän suunnittelemia lakimuutoksia vastaan sekä kiristämistä, että demokraattisesti valittu hallitus ja eduskunta ei saisi muuttaa lakeja mieleisekseen.

Ymmärrän senkin, jos omalla ajallaan sitten taistelisivat hallitusta vastaan, mutta tämä ei kyllä ole mitenkään perusteltua. Hallituksen päätöksistä ei tarvitse pitää, mutta työtaistelu ei ole se mielenosoituksen muoto jota silloin tulisi käyttää.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hallituksen päätöksistä ei tarvitse pitää, mutta työtaistelu ei ole se mielenosoituksen muoto jota silloin tulisi käyttää.
Meinaatko, että jos kaikki vaan sanoo ääneen ei muutoksille, niin hallitus perääntyy? Petterille tulee paha mieli ja hallitus kaatuu?

Noi uunot ovat niin pahasti irtaantuneet tavallisen palkansaajan tilanteesta, ei näitä muutoksia mikään muu selitä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Meinaatko, että jos kaikki vaan sanoo ääneen ei muutoksille, niin hallitus perääntyy? Petterille tulee paha mieli ja hallitus kaatuu?

Noi uunot ovat niin pahasti irtaantuneet tavallisen palkansaajan tilanteesta, ei näitä muutoksia mikään muu selitä.

En meinaa eikä heidän tarvitse perääntyä. Suomi on demokratia, jossa äänestetään eduskunta päättämään laeista ja sieltä valitaan hallitus, joka lähtee tekemään hallitusohjelmaa ja sen perusteella pääsääntöisesti tehdään lakimuutokset niin, että eduskunta äänestää. Ei ay liikkeelle ole edes laissa määritelty mitään oikeuksia mellestää miten heitä huvittaa ja silti he tekevät niin.

Meinaatko, että demokratia on väärä vaihtoehto ja lakien rikkominen sekä muiden ihmisten elämän hankaloittaminen on oikea tapa menetellä?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Ck Valittu hallitus voisi myös järkeä(ilmeisesti sitä ei ole?) tehdessään hallitusohjelmaa. Kyllä mulla nousi karvat pystyyn siitä, että esim ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton. Itse teen ruumiillista työtä ja jos loukkaan itseni työssä, jonka työnantajani on minulle osoittanut, niin en saa palkkaa kaikilta päiviltä vaikka en ole edes syyllinen sairaslomaani. Kieltäydyn työstä, niin potkut tulee varmasti, koska ”hyvä” syy.

Paperin pyörittäjät harvemmin itseään töissä loukkaa, joten ei Petteri ymmärrä mitä minä tarkoitan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ei taida oppositiollakaan olla lääkkeitä Suomen tilanteen parantamiseksi. Vähän yllätyin Lindtmanin kommenteista, kun ensin häneltä kysyttiin, mitä heidän varjobudjetti sisältää, niin vastaus oli, että en tiedä vielä, mutta se on paljon parempi kuin hallituksen budjetti. Kuulostaa ihan eräältä ex-presidentiltä.

Eilen sitten uutisissa ja A-studiossa totesi molemmissa, että hallitus velkaantuu, vaikka korona tai sota ei enää haittaa budjettisuunnittelua. Teki mieli huutaa ja kysyä, missä todellisuudessa ko. puheenjohtaja elää?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tavalliset palkansaajat ovat tämän hallitusohjelman voittajia, niin tottakai tavalliset palkansaajat lakkoilevat.

”Kiristykset kohdistuvat vain ja ainoastaan työntekijöihiin. Kaikki heikennykset ja leikkaukset kohdistuvat työntekijöihin. Tämän ei pitäisi olla kenellekään epäselvää, mikä hallituksen ideologia ja politiikka tässä on, Aalto painotta”

Jos tämä ei ole valehtelua, niin mikä on?

Palkansaaja on voittaja, jos sattuu sykleistä huolimatta olemasn töitä. Jos saakin kenkää, niin tulot tippuu sen 60% ansiotuloista 2 kuukauden ansiosidonnaisen jälkeen. On siinä ihmettelmistä. Ainakin lisännee säästämishaluja noin kaikilla. Mutta kuka sitå yksityisestä kulutuksesta nyt huolissaan olisi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ei taida oppositiollakaan olla lääkkeitä Suomen tilanteen parantamiseksi. Vähän yllätyin Lindtmanin kommenteista, kun ensin häneltä kysyttiin, mitä heidän varjobudjetti sisältää, niin vastaus oli, että en tiedä vielä, mutta se on paljon parempi kuin hallituksen budjetti. Kuulostaa ihan eräältä ex-presidentiltä.

Eilen sitten uutisissa ja A-studiossa totesi molemmissa, että hallitus velkaantuu, vaikka korona tai sota ei enää haittaa budjettisuunnittelua. Teki mieli huutaa ja kysyä, missä todellisuudessa ko. puheenjohtaja elää?

Ei Suomen tilanteeseen auta kuin kasvu. Inflaatio siinä varmaankin ainakin osittain viiveellä auttaa. Kurjastaminen ei johda kuin uuteen kurjistamiskierrokseen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
@Ck Valittu hallitus voisi myös järkeä(ilmeisesti sitä ei ole?) tehdessään hallitusohjelmaa. Kyllä mulla nousi karvat pystyyn siitä, että esim ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton. Itse teen ruumiillista työtä ja jos loukkaan itseni työssä, jonka työnantajani on minulle osoittanut, niin en saa palkkaa kaikilta päiviltä vaikka en ole edes syyllinen sairaslomaani. Kieltäydyn työstä, niin potkut tulee varmasti, koska ”hyvä” syy.

Paperin pyörittäjät harvemmin itseään töissä loukkaa, joten ei Petteri ymmärrä mitä minä tarkoitan.

Tässähän sen sanotkin. Sinun mielestäsi ei ole järkeä ja sinulla nousi karvat pystyyn ja se on ihan ok. Minullakin oli karvat pystyssä edelliset 4 vuotta ja minun mielestä edellisen hallituksen toimissa ei ollut mitään järkeä.

Itse olen myös tehnyt ruumiillista työtä, mutta esimerkiksi jos tessissä on sovittu sairausajan palkasta, niin ei se sinulla muutu. Tässä muutetaan lakia ja siihen hallituksella sekä eduskunnalla on enemmänkin kuin oikeus. Nyt työmarkkinajärjestö taistelee siis valtiota vastaan, ei työnantajia ja tavoite näyttää olevan ennemminkin kaataa hallitus laittomasti.

 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tässähän sen sanotkin. Sinun mielestäsi ei ole järkeä ja sinulla nousi karvat pystyyn ja se on ihan ok. Minullakin oli karvat pystyssä edelliset 4 vuotta ja minun mielestä edellisen hallituksen toimissa ei ollut mitään järkeä.

Itse olen myös tehnyt ruumiillista työtä, mutta esimerkiksi jos tessissä on sovittu sairausajan palkasta, niin ei se sinulla muutu. Tässä muutetaan lakia ja siihen hallituksella sekä eduskunnalla on enemmänkin kuin oikeus. Nyt työmarkkinajärjestö taistelee siis valtiota vastaan, ei työnantajia ja tavoite näyttää olevan ennemminkin kaataa hallitus laittomasti.

Ei toki muutu heti, mutta kova vääntö näistä odotettavissa lainmuutosta seuraavilla tes- kierroksilla. Ei tätä nyt ihan huvikseen olla lakiin ajamassa, kun ei tällä hetkellä koske juuri ketään. Todella typerä uudistus, ja tuntuu kohtuuttomalta tosiaankin, kun on tasan nolla rokulipäivää tullut vietettyä työuran aikana. Jos toteutuu omalla alalla tuo, menen sairaana töihin ja teen siellä niin minimin kuin suinkin pystyn. Jos tarjotaan paskaa, niin tarjoan hyvällä omalla tunnolla takaisin samalla lautasella.

Itse en mihinkään liittoihin kuulu, enkä aio lakkoilla tästäkään asiasta, mutta omat keinot sitten löytyy minultakin, jos työnantaja haluaa välttämättä alkaa vittuilemaan. Minä olen aina pystynyt joustamaan tarvittaessa, ja samaa odotan jatkossakin myös työnantajalta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ei toki muutu heti, mutta kova vääntö näistä odotettavissa lainmuutosta seuraavilla tes- kierroksilla. Ei tätä nyt ihan huvikseen olla lakiin ajamassa, kun ei tällä hetkellä koske juuri ketään.

Itse en mihinkään liittoihin kuulu, enkä aio lakkoilla tästäkään asiasta, mutta omat keinot sitten löytyy minultakin, jos työnantaja haluaa välttämättä alkaa vittuilemaan. Minä olen aina pystynyt joustamaan tarvittaessa, ja samaa odotan jatkossakin myös työnantajalta.

Ei tietenkään olla ihan huvikseen muuttamassa, mutta se oikeus hallituksella ja eduskunnalla on, eli muuttaa lakeja parhaalla mahdollisella tavalla. Se, että sitten on yksi porukka, joka alkaa riehumaan ja haittaamaan muun yhteiskunnan toimintaa on suorastaan sairasta. Kuten sanoin, eri asia jos taistelua käyvät työmarkkinajärjestöt ja työnantanjapuoli. Eri asia on myös se, jos osoittaa mieltään työajan ulkopuolella.

Jos olet hyvä työntekijä, niin epäilen, ettei työnantaja tuollaisen takia sinua halua päästää pois. Ja sinulla on oikeus sitten vaikka irtisanoutua jos ei halua joustaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos olet hyvä työntekijä, niin epäilen, ettei työnantaja tuollaisen takia sinua halua päästää pois. Ja sinulla on oikeus sitten vaikka irtisanoutua jos ei halua joustaa.
No kunnallisen puolen hommissa se menee sitten niin kuin tesissä sovitaan, eipä siinä itsellä tai edes omilla esimiehillä ole mitään tekemistä asiaan. Samasta syystä irtisanoutumisessakaan ei juuri järkeä, kun omissa hommissa jatkaessa ei juuri vaihtoehtoa ole kunnalliselle työnantajalle(opettajana siis toimin). Sairaspoissaoloja käytetään työelämässä väärin, kyllä minä sen tiedän ja myönnän. Silti se on ihan perusteetonta ja täysin väärin rangaista asiasta myös vilunkipeliin syyllistymättömiä. Joku muu ratkaisu tuohon täytyy olla, ja käsittääkseni se olisi ihan mahdollista alkaa toistuvia "epäilyttäviä" saikkuja pitävän kohdalla erinäisiin toimiin(keskustelut, työnohjaus, pakollinen lääkärintodistus jokaikisestä päivästä jne.). Tuntuu, että helpompi vaan laittaa tuo rikesakko kaikille, ja säästäähän siinä vielä jotain kaupan päälle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Palkansaaja on voittaja, jos sattuu sykleistä huolimatta olemasn töitä. Jos saakin kenkää, niin tulot tippuu sen 60% ansiotuloista 2 kuukauden ansiosidonnaisen jälkeen. On siinä ihmettelmistä. Ainakin lisännee säästämishaluja noin kaikilla. Mutta kuka sitå yksityisestä kulutuksesta nyt huolissaan olisi.
Aalto: ”Kiristykset kohdistuvat vain ja ainoastaan työntekijöihiin. Kaikki heikennykset ja leikkaukset kohdistuvat työntekijöihin. ”

Kohdistuvatko ne leikkaukset nyt yhteiskunnan heikompiosaisiin, vai työntekijöihin? Olin siinä kösityksessä, että kohdistuvat pääasiassa heikko-osaisiin. Sinä ja Aalto ilmeisesti sitä mieltä, että ”vain ja ainoastaan työntekijöihin” eikä ainakaan opiskelijoihin tai työttömiin.

Aallon väite on puhdas valhe.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Aalto: ”Kiristykset kohdistuvat vain ja ainoastaan työntekijöihiin. Kaikki heikennykset ja leikkaukset kohdistuvat työntekijöihin. ”

Kohdistuvatko ne leikkaukset nyt yhteiskunnan heikompiosaisiin, vai työntekijöihin? Olin siinä kösityksessä, että kohdistuvat pääasiassa heikko-osaisiin. Sinä ja Aalto ilmeisesti sitä mieltä, että ”vain ja ainoastaan työntekijöihin” eikä ainakaan opiskelijoihin tai työttömiin.

Aallon väite on puhdas valhe.

Aalto taisi tarkoittaa sitä, että työmarkkinoilla kaikki ehtojen heikennykset kohdistuvat työntekijöihin, kun taas työnantajille uudistukset ovat hyvinkin suotuisia. Tiedotustilaisuushan oli jaettu eri osioihin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Ck Valittu hallitus voisi myös järkeä(ilmeisesti sitä ei ole?) tehdessään hallitusohjelmaa. Kyllä mulla nousi karvat pystyyn siitä, että esim ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton. Itse teen ruumiillista työtä ja jos loukkaan itseni työssä, jonka työnantajani on minulle osoittanut, niin en saa palkkaa kaikilta päiviltä vaikka en ole edes syyllinen sairaslomaani. Kieltäydyn työstä, niin potkut tulee varmasti, koska ”hyvä” syy.

Jos loukkaat itseäsi töissä, saat sairaslomapalkkaa ihan jokaiselta päivältä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis ei helvetti: kiinteitä negatiivisia korkoja muutettu vaihtuviin korkoihin, koska jossain täysin eri olosuhteissa on aikoinaan päätetty joku pirun strategia. Kustannukset satoja miljoonia vuodessa. Mihin katosi suomalainen talonpoikaisjärki ja osaaminen??? Ei mikään ihme että tässä sitä talouden suhteen hitaasti ajelehditaan kohti jäävuorta.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Siis ei helvetti: kiinteitä negatiivisia korkoja muutettu vaihtuviin korkoihin, koska jossain täysin eri olosuhteissa on aikoinaan päätetty joku pirun strategia. Kustannukset satoja miljoonia vuodessa. Mihin katosi suomalainen talonpoikaisjärki ja osaaminen??? Ei mikään ihme että tässä sitä talouden suhteen hitaasti ajelehditaan kohti jäävuorta.

Tämä on kyllä hämmentävä kuvio. Eikö kenellekään tullut oikeasti mieleen, kuinka typerää puuhaa ollaan tekemässä? Vai onko siellä odoteltu, että korot jatkaa laskemistaa ikuisesti entistä suuremmin miinukselle. Ottaakohan kukaan asiasta vastuuta. Tai no, se nyt tiedetään ettei ota. Jotenki sitä kuvittelisi, että nollakorkoaikaan olisi muutenkin haluttu ottaa huomattavasti enemmän pitkiä halpoja lainoja nollakoroilla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä on kyllä hämmentävä kuvio. Eikö kenellekään tullut oikeasti mieleen, kuinka typerää puuhaa ollaan tekemässä?
Siis niin toivon, että tämä olisi jokin väärinkäsitys vaan eipä sitten taida olla. Pää meinaa oikeasti räjähtää tätä ajatellessa: niin järjetön asia, ettei ihminen vaan voi käsittää. "Strategiaa", joka on luotu normaaleihin korkotilanteisiin (sinänsä varmaan järkevästi, eihän valtio voi olla mikään uhkapeluri), ei voikaan muuttaa tilanteessa, jossa kiinteät korot ovatkin poikkeuksellisesti negatiivisia - siis kuulostaa joltain tsaarin Venäjän byrokratialta tämä, paitsi vielä paljon tyhmemmältä. Luoja.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Huomattavan vähän tähän juttuun on muuten reagoitu: joko kysymys on todella nolosta journalistisesta väärinkäsityksestä tai sitten absurdin giganttisesta taloudellisesta omaan jalkaan ampumisesta. Luulisi että oli sitten niin tai näin, että tulisi kosolti kommentteja ja keskustelua mediassa ja somessa.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Siellä ollut tiukkaa neuvottelua kun valtionkonttorin edustaja joutunut vääntämään lainottajan kanssa siitä kuinka voisi vaihtaa negatiivisenkoron muuttuvakorkoiseen. Lainoittajan olisi pitänyt ymmärtää, että konttorin puolella ei taideta olla oikeustoimikelpoisia ;-)
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tämä lainojen muuttaminen vaihtuvakorkoisiin taitaa perustua oletukseen, että lyhyet korot ovat pitkässä juoksussa pitkiä korkoja matalampia. Aika tasalakkiselta puuhalta tuo nyt kuitenkin vaikuttaa, jos valtio saa lainaa negatiivisilla koroilla. Mutta kun näin on aina tehty hei. Ei ole taas työtunnit menneet hukkaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En pääse juttua lukemaan koska tilaajille, mutta onko siinä mitenkään perusteltu asiaa? Oletettiinko, että korot voisi painua vielä enemmän pakkaselle, ja tällä peliliikkeellä haettiin siitä hyötyä?

Ja mistä velkapapereista on kyse? Katselen markkinoilla olevia bondeja (RFGB, RFTB) ja niissä on kaikissa kyllä kiinteä korko... Onkohan kyseessä jotain lyhyemmän varainhankinnan juttuja vai mitä?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
En pääse juttua lukemaan koska tilaajille, mutta onko siinä mitenkään perusteltu asiaa? Oletettiinko, että korot voisi painua vielä enemmän pakkaselle, ja tällä peliliikkeellä haettiin siitä hyötyä?

Ja mistä velkapapereista on kyse? Katselen markkinoilla olevia bondeja (RFGB, RFTB) ja niissä on kaikissa kyllä kiinteä korko... Onkohan kyseessä jotain lyhyemmän varainhankinnan juttuja vai mitä?

Valtiokonttorin sivuilla noita oli jossain blogissa avattu. En nyt jaksa kaivaa linkkiä, mutta sieltä löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös