Viestin lähetti Vaughan
On mielestäni ilmiselvää, että valkoisten keskuudessa on ollut poikkeuksellisen suurtaa vihaa punaisia kohtaan. Osa tästä on toki ymmärrettävää, olivathan punaiset kiistattomia sodan aloittajia. Ja samaten on totta, että aivan sodan alussa punaiset tekivät hirmutekoja, jotka kohdistuivat valkoisten piirissä erityisen arvostettuihin henkilöihin. Silti halu tappaa omia maanmiehiä on ollut niin suurta, että sitä on mahdoton ymmärtää. No, kyllähän nykyäänkin näyttäisi, että aatteellisten porvarien "demariviha" on voimakkaampaa kuin päinvastoin...
Kiitos tarkennuksista, Vaughan.
Itselleni tämä viestiketju on ollut hyödyllinen.
Otan esille kaksi tärkeää asiaa, jotka vasta nyt minulle ovat selvinneet. Kuten kirjoitat "olivathan punaiset kiistattomia sodan aloittajia" ja "aivan sodan alussa punaiset tekivät hirmutekoja, jotka kohdistuivat valkoisten piirissä erityisen arvostettuihin henkilöihin". Väitän, että näitä perusasioita sodan ja terrorin aloittamisesta ei ole aina painotettu oikein, kun sisällissodan valkoisten tekemistä hirmuteoista on kerrottu.
Kolmas iso löytö oli minulle valkoisen armeijan yhteyskunnallinen koostumus, jonka olen jo pariin kertaan aikaisemmin esittänytkin.
Tuota viimeistä lausettasi en allekirjoita. Minun mielestäni esim. demareiden ja kokoomuslaisten välillä ei ole "vihanpitoa". Sen sijaan demareiden ja kepulaisten maanviljelijöiden välinen "vihanpito" on täyttä totta. Etelä-Suomen kokoomuslaisista suuri osa ei siedä demarien tapaan kepulaisia ja sen takia meillä on jo kolmas perättäinen demaripresidentti.