Pitkän harkinnan jälkeen ääni Kouvolalle, jossa tuli kaverin luona vierailtua aikanaan useasti. Bubbling under: Pieksämäki ja talvinen ajokurssi vuosia sitten, mitään havaintoa ns. keskustasta ei jäänyt, rumia kuutiotaloja kylläkin. Keravanvuodesta myös varsin synkät muistikuvat, tosin Etu-Töölössä yli 20 vuotta asuneelle saattoi olla vain kulttuurishokki.
Lohjan mainnat ihmetyttävät hieman, kesämökkiläisenä alueella en ole kaupunkia erityisen rumaksi kokenut, jos ei nyt lasketa esim. Routiota. Tosin tuon näköisiä lähiöitä löytynee lähes kaikista kaupungeista.
Onhan Pieksämäellä toki keskusta ja vielä selkeä sellainen, siinä aseman sillalta hiukan harjulle päin. Tai siis aseman sillan juuri on sitä keskustaa toki samalla tavoin, mutta mulle kaupungin keskustaa kuvaa Kauppakadun ja Keskuskadun ristys. Vilinää ja vilskettä.
Lohjan rumuus riippuu aika paljon siitä, miten kaupunkiin saavut. Suurin osa paukkaa sinne harjun puolelta, ja silloin vastaanotto on taatun harmaa. Siis ne päävalot, josta risteää Kauppakatu Suurlohjankadulta. Vasemmalla OP:n harmaa konttori, oikealla harmaa ja kämäinen Latvala sekä Martina ja etuvasemmalla ruosteenruskea ja rupuinen kebab-kinuski-kahvila -kiinteistö. Noista tosin Cafe Lauri on ihan jees paikka, ja sijaintihan on loistava. Kiinteistö vain kaipaisi dynamiittia.
Jos tulet etelästä, ei vastaanotto ole ollenkaan niin paha. Uudisrakennuksia, kuten Prisma/linja-autoasema sekä suht hyväkuntoisia vanhoja taloja. Lisäksi Turun motarilta Roution kautta tullessa keskustaan saapuminen on oikeastaan aika nätti, kun oikealla kumpuilee lyseon mäki, vasemmalla on Laurentius-sali ja keskiaikainen kirkko sekä museomiljöö, ja etuoikealla kaupungintalon takaa pilkottaa keskusaukio.
Routiosta sen verran, että mäen päällä on ehkä yksi ankeimmista lähiöistä, joissa olen aikaani viettänyt, mutta kuten monessa muussakin paikassa, ympärillä on paljon vanhaa ja uutta omakotitaloa sekä pari siistiä vanhaa kerrostaloa, ja järvi tulee paremmin esille kuin keskustassa. Itse asiassa Lohjan kalleimmat kämpät sijaitsevat Routiolla, vaikka itse taajaman keskus on varsin huonossa maineessa ja aivan aiheesta.
Edit: Routio on ollut pitkään
tätä myös mulle, mutta nykyään yhä enenevimmässä määrin myös
tätä. Pitää hiukan selitellä, kun itse asun alueella. Tosin en nyt tuossa jälkimmäisessä, jos en ensimmäisessäkään.