Suomen rumin kaupunki?

  • 47 284
  • 179

Suomen rumin kaupunki?

  • Raisio

    Ääniä: 16 3,0%
  • Lohja

    Ääniä: 13 2,4%
  • Helsinki

    Ääniä: 19 3,6%
  • Kemijärvi

    Ääniä: 1 0,2%
  • Nivala

    Ääniä: 9 1,7%
  • Lappeenranta

    Ääniä: 4 0,8%
  • Kerava

    Ääniä: 16 3,0%
  • Hyvinkää

    Ääniä: 9 1,7%
  • Riihimäki

    Ääniä: 21 4,0%
  • Vantaa

    Ääniä: 15 2,8%
  • Espoo

    Ääniä: 13 2,4%
  • Oulu

    Ääniä: 6 1,1%
  • Turku

    Ääniä: 11 2,1%
  • Mikkeli

    Ääniä: 3 0,6%
  • Kouvola

    Ääniä: 117 22,0%
  • Kotka

    Ääniä: 2 0,4%
  • Forssa

    Ääniä: 36 6,8%
  • Jyväskylä

    Ääniä: 3 0,6%
  • Pori

    Ääniä: 42 7,9%
  • Rauma

    Ääniä: 7 1,3%
  • Vaasa

    Ääniä: 5 0,9%
  • Järvenpää

    Ääniä: 1 0,2%
  • Pieksämäki

    Ääniä: 17 3,2%
  • Varkaus

    Ääniä: 25 4,7%
  • Kemi

    Ääniä: 23 4,3%
  • Jämsä

    Ääniä: 1 0,2%
  • Salo

    Ääniä: 7 1,3%
  • Rovaniemi

    Ääniä: 3 0,6%
  • Heinola

    Ääniä: 1 0,2%
  • Imatra

    Ääniä: 4 0,8%
  • Lahti

    Ääniä: 19 3,6%
  • Joensuu

    Ääniä: 2 0,4%
  • Naantali

    Ääniä: 0 0,0%
  • Hämeenlinna

    Ääniä: 6 1,1%
  • Kajaani

    Ääniä: 15 2,8%
  • Tampere

    Ääniä: 5 0,9%
  • Kuopio

    Ääniä: 2 0,4%
  • Raahe

    Ääniä: 7 1,3%
  • Kokkola

    Ääniä: 3 0,6%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 22 4,1%

  • Äänestäjiä
    531
Äänestin Hyvinkäätä.
Veikkaan, että Kake Singersissä on ollut aikoinaan tiukka sisäinen skaba, tehdäänkö biisi Hyvinkäästä vai Mäntsälästä ja jälkimmäinen vei voiton vain yhden äänen turvin. Sen verran hyvin Mäntsälä mielessäin-sanat vastaavat kokemuksiani Hyvinkäästä, lukuunottamatta Lahteen menemistä. On meinaan tullut mietittyä joskus Hyvinkäällä: "Kuka Hyvinkäästä hyötyy, minä ymmärrä en...no onko Hyvinkäällä tylsää? Kyllä varmaan on."

Kerrassaan karmea harmaa kaupunki.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ei sillä että Mikkeli olisi mikään helmi Suomen kaupunkien joukossa, mutta mielestäni kaupungissa on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana todella suuria parannuksia keskustan viihtyvyyden suhteen.

Ainakin itse pidin uudistuksia hyvinä, uudistettu tori ja kävelykatu sekä muutama hassu kauppakeskus ovat ihan toimivat päivitykset keskustan viihtyvyyttä ajatellen.

Muista kaupungeista varsinkin Varkauden kohdalla voin allekirjoittaa kyllä mielipiteesi.

Ok, no itse olen viimeksi Mikkelissä jaloitellut vuonna 2007, eli onhan siellä jotain saattanut muuttuakin. Ehkäpä kesällä tulee siellä jopa pysähdyttyä taas. Mikkelin ongelma on mielestäni lisäksi vielä sen sijainti mutaisen lahden pohjukassa. Se ei siis erotu edukseen muiden järvisuomen kaupunkien joukossa vesistön suhteen, jos vertaa vaikka Kuopioon, Lappeenrantaan tai Savonlinnaan.
 

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
Kyllä se on ehdottomasti (vierailemistani kaupungeista) Kouvola. Kuukausi sitten kävin viimeksi (edellisestä kerrasta 1,5 vuotta) ja totesin ettei paikka ole parantunut yhtään. Paskasta ei saa kultaa vaikka miten kiillottaa.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Kouvola myös oma ehdokkaani. Eipä montaa positiivista asiaa tule tuosta kaupungista mieleen. Pori (keskusta) ja Forssa ovat myös hyviä vaihtoehtoja.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdottomasti Kouvola, etenkin se alkuperäinen vanha Kouvola. Nämä liitosalueet vaan joutuvat myös kärsimään. Ei ole paljon kaupunkisuunnittelu pelannut keskustassakaan.

Hyvä esimerkki tämä " Suomen kuumin tanssiryhmä teki kalenterin" -juttu (kait Iltalehdessä) jossa kyseessä oli Tigers Kouvolasta. Kuumin! Hyi helvetti, ilmankos Suomessa on ollut viime aikoina niin kylmää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pori (keskusta) ja Forssa ovat myös hyviä vaihtoehtoja.

Mielipiteesi on väärä. Porin keskusta on ihan ok (torin ympäristön osalta) ja todella kaunis (vanhan Kivi-Porin ja Kirjurin osalta). Lähiöt ovatkin sitten asia erikseen, mutta niinhän se on joka kaupungissa. Erikoismaininta rumuudesta ja kaupunkisuunnittelun puutteesta kuitenkin Porin Itäkeskukselle. Prisman parkkipaikalla kun kääntyy 360 astetta, niin kahta samantyylistä rakennusta ei näköpiirissä ole.
 
Kemi on ainakin kaupunki jossa omissa muistikuvissani rumuus yhdistyy pahaan hajuun. Varsinkin jos Kemiä lähestyy pohjoisen suunnalta. Se haju alkaa sen tietyn rautatiesillan kohdalla - olikohan se nyt Laurila? Lisäksi Kemin (ruman) kaupungintalon edessä on paikka jossa tuulee aina ja jokasuunnasta yhtä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Forssa

Kauempaa lähestyttäessä näyttää niinkuin joku olis viskannu kasan elementtitaloja keskelle peltoa. Lähempää tarkasteltuna vieläkin rumempi. Myös Imatra ansaitsee sivumaininnan tässä ketjussa.

Porin kanssa on se kuuluisa viha-rakkaussuhde mutta en minä silti sitä rumana kaupunkina pitäisi. Kesällä varsinkin ihan mainio paikka.
 

Putte

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Tommy Wingels, San Jose Sharks
Myös minä äänestin Kouvolaa.

Se keskusta on minun mielestäni masentavan näköinen rumine betonikolosseineen. Vanhoja, arvokkaan näköisiä taloja ei ole ollenkaan eikä vettä mailla halmeilla.

Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että pidän Kouvolasta. Kaupunkiin olen kohtuullisen hyvin tutustunut ja olen muutaman kerran siellä ollut juhlimassa. Meininki Kouvolassa vaikuttaa leppoisalta ja ihmiset ovat avoimia. Siis monessa mielessä toisin, kuin kotikaupungissani, jossa ihmiset eivät lähde mihinkään jos ei saatana ole aivan pakko ja silloinkin jurotetaan.

Kouvostoliitto!

Minäkin äänestän Kouvolaa. Kouvola maailmankartalle! Pitäähän Kouvolan sentään jossain olla paras.

Suuri ja mahtava Kouvostoliitto - Unelmien alkulähteillä. Raunioiden kaupunki. Kaikkea kivaa betonista.

Kaikki tiet vievät Roomaan minä lähden Kouvolaan.

Äänestäkää Kouvolaa! Jos vielä emmitte katsokaa tämä video!
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kyllähän Rovaniemi ja Paimio ovat todella masentavia paikkoja. Paimio on muutenkin niin paska paikka, kun ei siellä oikeestaan ole mitään. Onneksi Turkuun on niin lyhyt matka, että sieltä haluamansa saa.

Ja pakko kehua hieman Raahea, kun tämänkin paikka on täällä ketjussa noteerattu. Kyllähän kesäinen Raahe on aivan mukavan näköinen pitäjä, mutta nyt talvella aika hirvittävä näky.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pakko sanoa että Seinäjoki. Viikon olen siellä keskellä kauneinta kesää viettänyt ja on se keskusta-alue omaan silmään järkyttävän ruma. Enkä edes halua tietää miltä se paskaläjä näyttää talvella.
 

Rocco

Jäsen
Seinäjoki on kaupunkien Johanna Tukiainen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämmöinen vuosien takainen ketju sattui silmiini ja näemmä entisestä kotikaupungistanikin on puhuttu:

Varkaus: Ruma siltä osin mitä olen kylää nähnyt (eli 5-tieltä, kertaalleen kun noussut rampilta Jns:ää kohti ja kerran käynyt virastotalolla). Toivottavasti nätimpi muualta.
Vaan ei ole nätimpi muualta(kaan). Aika lailla ylisuureksi lähiöksi Varkautta kuvailisin, tehdas veti kaupunkia eteenpäin, mikä aiheutti voimakkaan rakentamistarpeen, tuloksena ankeita betonilähiöitä ja pieniä kerrostaloja, jotka ovat täynnä spugeja ja kaikenlaisia muita "vähän" kyseenalaisemmat elämäntavat omaavia ihmisiä.

Poikkeuksena järvenrannoilla olevat asuinalueet, ne ovat komeaa seutua. Itse en Varkautta äänestä tässä äänestyksessä, mutta ihan kärkipäähän se kyllä kuuluu kaupunkien rumuutta mitattaessa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En sanoisi välttämättä, että Sodankylä on ulkoisesti rumempi kuin esim. Kouvola tai Vorssa, mutta henkisesti ko. paikkakunta on heittämällä Suomen rumin. Kaikki on jotenkin ihan uunoja, juroja ja yksinkertaisen oloisia. Eikä se nyt kovin erikoinen paikka ole, vähän sotkuista ja hökkeleitä siellä täällä.

Sellaista se kaivostoiminta teettää.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Kyllä Seinäjoki vaan on helvetin ruma ja mitäänsanomaton. Hyvänä kakkosena tulee Riihimäki.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Seinäjoki on ylivoimainen voittaja. Siihen persläävään ei tulisi ikinä eksyttyä, ellei Provinssissa olisi joskus jotain hyviä esiintyjiä.

Matalia rakennuksia, ei-kaupunkimainen kaupunkikuva, ei juuri vettä (vain se paskainen pieni puro), ei selkeää keskustaa, jossain hevon kuusessa (tieviitat tunnistavat Seinäjoen vasta noin 20 kilometrin päässä) jne. Varmasti ihan vitun kuollut paikka, jos Provinssin aikoja ei lasketa. Ei ole kaupunki, mutta ei maaseutuakaan. Seinäjoki on onneton maalaistaajama, jolle on annettu erehdyksessä kaupunginoikeudet.

Kouvolasta sitten vähän eri mielipiteet kuin monilla täällä. Ei ole välttämättä maan kaunein kaupunki, mutta siellä on ainakin ihan selkeä keskusta isoine torneineen. Ja sen ympärille leviävät isot omakotitaloalueet ja lähiöt. Kouvola muistuttaa monia jenkkikaupunkeja niin hyvässä kuin pahassakin. Ja siellä on paljon modernia arkkitehtuuria, joka tulee saamaan vielä arvostuksensa. Esimerkiksi Kouvolassa ja Espoon Tapiolassa on paljon samaa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Juu, legendaarinen Pohjola-talo. Sen piti olla vielä korkeampi, mutta en muista tarkkaan, mihin kaavakikkailuun se tyssäsi. Kouvolan Pohjola-talossa on muuten samaa henkeä kuin Munkkivuoren Pohjola-talossa, jota pääsen ihastelemaan päivittäin.

Minusta nämä Kouvolan brutalistiset rakennukset ovat kauniita. Siinä mielessä olen jäävi sanomaan, että olen elänyt elämäni alkuvuodet tuolla, mutta tykkään näistä kouvolatyylisistä rakennuksista muuallakin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Juu, legendaarinen Pohjola-talo. Sen piti olla vielä korkeampi, mutta en muista tarkkaan, mihin kaavakikkailuun se tyssäsi.
Tämäpä mielenkiintoinen yksityiskohta - kiitos tiedosta!

Pari kerrosta tuohon vielä lisää ja kutsuisin taloa taiteeksi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämäpä mielenkiintoinen yksityiskohta - kiitos tiedosta!

Pari kerrosta tuohon vielä lisää ja kutsuisin taloa taiteeksi.

Kouvolan Pohjola-talossahan on nyt 12 kerrosta, tosin siinä ovat maanalaisetkin mukana. Kaksi ylintä ovat pienen välin jälkeen. Tuohon ylös oli tarkoitus rakentaa reilusti enemmän kuin kaksi kerrosta. En uskalla väittää, että tuplat olisi vedetty, mutta aika lähelle sitä kuitenkin. Ehkä suunnitelmissa oli kuusi lisää. Olen lukenut näistä, mutta en muista nyt lähteitä.

Jos täällä on muita vanhoja kouvolalaisia, ja etenkin minua vanhempia, niin lisätieto otetaan kiitollisena vastaan.

Ja tuo Kouvolan 70-luvun suuruudenhullu meininki pitää ymmärtää sitä taustaa vasten, että Kouvola oli tuona aikana yksi maan rikkaimpia kaupunkeja. Hallintokaupunki, jonka ympärillä oli suuret paperitehtaat. Ja moni ei muista varmaan sitäkään, että tuolloin Kouvolassa oli Stockmannin tavaratalo. Siellä pieni nummenkalliokin pyöri vanhempiensa kanssa ja halusi aina yläkerran jätskibaariin.

Modet voivat siirtää nämä muistelot myös Kouvostoliitto-ketjuun. Sinnehän nämä taitaisivat enemmän jo kuulua.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Juu, legendaarinen Pohjola-talo. Sen piti olla vielä korkeampi, mutta en muista tarkkaan, mihin kaavakikkailuun se tyssäsi. Kouvolan Pohjola-talossa on muuten samaa henkeä kuin Munkkivuoren Pohjola-talossa, jota pääsen ihastelemaan päivittäin.

Minusta nämä Kouvolan brutalistiset rakennukset ovat kauniita. Siinä mielessä olen jäävi sanomaan, että olen elänyt elämäni alkuvuodet tuolla, mutta tykkään näistä kouvolatyylisistä rakennuksista muuallakin.
Olet varmaan ainoa kouvolalainen, jonka mielestä se arkkitehtuuri ei ole hirvittävää kuraa. Tähän mennessä kaikki sieltä kuulemani näkemykset kertovat siitä kuinka se on ruma kaupunki, siellä ei ole mitään paitsi narkkeja ja venäläisiä ja työttömiä. Ai niin ja Veturi on perseestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös