Meidän diktaattori ei ketään teloituttanut, mutta päätti kuka oli sovelias toimimaan Suomen politiikassa ja kuka ei. Pitipä eräänkin puolueen oppositiossa parikymmentä vuotta - kansan tahtoa sen kummemmin kuulematta. Pitäisiköhän Kekkosen valtaoikeuksilla varustettu Eva Biaudet perussuomalaiset oppositiossa, hmm. No, ei kuulosta kovin demokraattiselta.
Siellä oppositiossa ne nytkin ovat, ja vaalit selkeästi hävinneet puolueet kuten Vihreät ovat hallituksessa ajamassa asioita, joiden takia heidän kannatuksensa alun perinkin laski. Ei kuulosta kovin demokraattiselta.
Erään aikamme puoluejohtajan mukaan mikään mielipide ei voi olla väärä, koska se on sinun mielipiteesi. Siksipä vaikkapa vihreiden äänestäminen millä tahansa perusteella ei voi olla väärin, vaikkei tietäisi politiikasta tuon taivaallista.
Tämäpä onkin hieno periaate. Väitän, että maapallo on litteä, ja en voi olla väärässä, koska se on minun mielipiteeni. Tai lähden ajamaan autoa kännissä ja totean poliisille, että tein ihan oikein, koska minun mielestäni kossupullo ei vaikuta ajotaitoihini lainkaan. Tai sitten päätän estää porkkanoiden syömisen, koska porkkanat aiheuttavat kuulemma uniapneaa.
Kaikissa näissä tapauksissa kävisi kuitenkin niin, että minun mielipiteeni ei merkitsisi mitään, koska se olisi todistettavasti väärä, ja parhaimmillaankin perustuisi erittäin yksipuoliseen, vääristyneeseen näkemykseen (maapallo kun ei ole litteä). Miksi sitten politiikassa vaikkapa Vihreiden tai Perussuomalaisten, tai kenen tahansa äänestäminen on oikein, vaikka äänestyspäätökseen johtaneet perustelut olisivat alun perin täysin virheellisiä tai jopa valheellisia? Miksi moniin triviaaleihinkin asioihin tarvitaan lupa tai pätevyysvaatimus, mutta poliittisen äänioikeuden käyttämiseen ei tarvita kuin 18 vuoden ikä ja pulssi?
Ihan sama, mitä mieltä kukin on ja mitä porukkaa äänestää, mutta pikku pikatestin läpäisy olisi paikallaan ihan sen kartoittamiseksi, että äänestäjä on ylipäätään kartalla ympäröivästä todellisuudesta kuten vaikkapa siitä, mitkä puolueet ovat sillä hetkellä hallituksessa ja mitkä eivät. Tai ollaanko kuussa vai maassa. Lukutaito nyt on minimivaatimus, miksei saman tien myös peruskoulun käyminenkin kaikilta peruskoulun perustamisen jälkeen syntyneiltä.
Kaikki mielipiteet ovat erilaisia, mutta kaikki mielipiteet eivät ole samanarvoisia. Esimerkiksi kouluopetuksessa ei suinkaan ole niin, että vaikkapa evoluutioteoria ja kreationismi olisivat vain kaksi erillistä, tasa-arvoista mielipidettä joiden välillä voidaan pitää joku huutoäänestys. Toinen perustuu alati muuttuvan ja kehittyvän tieteen teorioihin sekä tieteellisissä debateissa ja tutkimuksissa koeteltuihin todennäköisyyksiin - toinen perustuu siihen, että Jumala nyt vain on puhunut, aamen.
Semmoista se on, kun kansa saa demokraattisesti päättää. Suomessa varmaan sanottaisiin, että kansa on puhunut, pulinat pois. Miksi se ei yhtäkkiä pädekään, kun kyseessä on arabimaat?
Sanottiinko tuolla tavalla esim. Jugoslavian hajotessa ja alueen vajotessa erittäin raakaan sisällissotaan? Kansa sai päättää kommunismin ikeen hellittäessä, ja osa kansasta päätti vetää etnisen puhdistuksen kehiin, toki vapaasti ja demokraattisesti. Jos pitäisi valita pakotetun (vaikkapa kansainvälisten joukkojen pakottaman) rauhan tai verilöylyjen ja massamurhien välillä, niin eiköhän enemmistö ihmisistä valitsisi rauhantilan.
Siis, kannatatko nyt diktatorismia, vai suoraa demokratiaa? Et tunnu kovinkaan paljoa arvostavan egyptiläisten äänestämällä osoitettua mielipidettä, mikä on hieman ristiriitaista siihen verrattuna, että kannatat suoraa demokratiaa.
En kauheasti arvostakaan. Saatan kuulostaa asenteelliselta, mutta sittenpähän kuulostan, jos totean, että uskonnollisen hurman vallassa olevat lukutaidottomat asemiesporukat eivät ole paras mahdollinen vaihtoehto missään maassa. Kulttuurirelativismi on muutenkin loputon suo, eivät kaikki vaihtoehdot ole samalla viivalla. Äänestiväthän saksalaisetkin Hitlerin valtaan vaaleilla, ja harva näin jälkikäteen sitä äänestystulosta erityisesti arvostaa (vaikka ymmärtäisikin miksi näin äänestettiin, samoin kuin nyt voi ymmärtää, mnkä takiaEgyptissä äänestetään tällä tavalla).
Kannatan suoraa demokratiaa silloin kun kansakunnan enemmistöllä on siihen riittävät henkiset, koulutukselliset ja yhteiskunnalliset valmiudet. Valitettavasti uskontojen äärimuotojen manipuloimat, koulutusta vailla olevat ja lukutaidottomat (Egyptin lukutaitoprosentti on vain 57,7%) eivät omaa riittäviä valmiuksia suoraan demokratiaan, eivätkä kykene hahmottamaan riittävästi kokonaisuuksia. En minä antaisi suomalaisille päiväkotilapsillekaan suoraa demokratiaa enkä minkäänlaista demokratiaa päättää siitä, miten päiväkodin päiväjärjestys menee, mihin päiväkodin budjetti käytetään ja pitäisikö naapuripäiväkodin lapsia käydä vetämässä turpaan. Siitä syntyisi vain ongelmia, kuten luultavasti tulee syntymään Libyassa ja muualla arabimaissa.
Yksilöllistä vastuuta ja mielipiteiden kuuntelua voi lisätä asteittain iän, kokemuksen ja sivistyksen karttuessa, ja ideaalitapauksessa (jollaista ei missään saavuteta) yhteiskunnan jokainen aikuinen olisi aktiivinen, eri asioihin perehtyvä ja niitä järkiperäisesti miettivä kansalainen, joka ei enää tarvitsisi edustajaa (edustuksellista demokratiaa) tai vanhempaa, joka osaisi heitä kasvattaa täyspäisiksi ja täysivaltaisiksi ihmisiksi. Mutta sitä odotellessa tarvitaan joku, joka tekee parhaansa koko yhteisön eteen, vaikka joka päätös ei sillä hetkellä miellyttäisikään jokaista asianomaista.