Kannatan. Vastaava käytäntöhän on esim. Saksassa (mites Virossa?). Presidentinvaali kansanäänestyksenä oli mielestäni perusteltu silloin, kun presidentillä vielä oikeasti oli valtaa.
No hyvä, että joku muukin on huomannut epäsuhdan. Pressanvaaleista kohkataan julkisuudessa enemmän kuin eduskuntavaaleista! Ja lieveilmiöillä en todellakaan tarkoita sitä, että nettisaiteilla saa välillä jutella politiikasta ja maan asioista Martinan tissien sijaan. Tarkoitan stallarien, rauhanpuolustajien, ääriuskovaisten, homofoobikkojen ja muiden nousua barrikadeille. Tässä on se hyvä puoli, että kumpikaan tokalle kierrokselle menneistä ei ollut ulkomaalaistaustainen. Halla-ahon jengi sentään pysyy hiljaa : D. Joo, eihän pressa siis saa ollakaan kuin Suomessa syntynyt, mutta ei se "suojele" enää meitä siltä, että ehdokkaana saattaa olla joskus ihonväriltään normisuomalaisesta poikkeava henkilö.
Toejoen Veikolle: Miten niin kansanvalta toteutuu huonosti edustuksellisen demokratian kautta? En ymmärrä. Nykyisen eduskunnan kokoonpano on loistava voimannäyte kansanvallasta. Tarkoitatko sitä, että Soinin porukka ei ole hallituksessa, joten kansanvalta / äänestäjien tahto ei toteutunut? Se oli Soinin oma valinta. Kansanvaltaan kuuluu sekin, että eduskunta hakee kompromissien kautta hallituskoalition voittajista. Ei yhdellä jytkyllä ja 39 edustajalla vielä pääse sanelemaan hallituspolitiikkaa yksin. Jos kansanvalta toteutuu mielestäsi huonosti edustuksellisen demokratian / kansanedustajien kautta, niin millä logiikalla se toteutuu paremmin, kun sama kansa äänestää suoraan presidenttiä? Mun logiikassani pressalla on niin vähän valtaa, että on naurettavaa valjastaa kansaa uurnille valitsemaan suoralla kansanvaalilla se, joka järkkää vuosittain Linnan juhlat. Mistään muustahan tässä ei oikeasti äänestetä. Kyllä mä luottaisin eduskuntaan. Uskoisin, että he valitsisivat presidentin samantyyppisesti kuin pääministerin. Keskenään neuvotellen. Lopputulos olisi sama kuin nytkin; presidentti, josta jotkut tykkäävät, jotkut eivät. Ei me vielä Pohjois-Koreassa olla, jossa lähdetään siitä, että virkaan valitulla pitää olla 100% kannatus.
edit: HeGe41 - sulla on pieni näppäilyvirhe - lainaus, johon vastaat, ei ole Daespoon kirjoitus, vaan minun.